anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Reklamacja (rękojmia) odrzucona po terminie / poparcie Allegro dla Sprzedającego

nati_pe
#7 Wielbiciel

Dzień dobry, 

pod koniec listopada zgłosiłam reklamację butów na zasadach rękojmi - powodem było zerwane przeszycie za sprawą którego jeden z butów rozszedłby się na cholewce. Wada ewidentnie wskazywała na winę producenta, co było dla mnie zaskakujące, bo mam duże doświadczenia z tą marką i jej jakość zawsze była bez zarzutu. Buty kupiłam w lutym, ale miałam je na nogach zaledwie parę razy, dlatego oczekiwałam od Sprzedawcy wymiany na nowe, wolne od wad. Znam przepisy i wiem, że Sprzedający może narzucić mi naprawę, ale sęk w tym, że nie rozpatrzył reklamacji w terminie (czyli wczoraj). Otrzymałam automatyczną informację od Allegro, że termin upłynął i mogę żądać zwrotu środków. 

Założyłam, że w tym mocno intensywnym okresie Sprzedawcy umknęła moja reklamacja, więc w dobrej wierze napisałam (w wątku reklamacyjnym), że otrzymałam wiadomość od Allegro, ale chciałabym, żeby moje żądanie było zrealizowane. I że wcale nie chodzi o zwrot środków. Oczywiście takie słowa jak przepraszam i dziękuję nie istnieją w słowniku Sprzedawcy. Za to w odpowiedzi otrzymałam wiadomość, że uznaje on reklamację, ale w formie naprawy Po moim  proteście odpowiedział jeszcze, że reklamacja zostaje odrzucona w zakresie wymiany i zwrotu środków, a jak się nie zgodzę na naprawę odeśle mi buty z wadą.

Ale to nie koniec. Wyklikałam opcję pomoc i Doradca z Allegro potwierdziła, że Sprzedawca ma rację.

Odpisałam na tę wiadomość wskazując, że nierozpatrzona w terminie reklamacja jest z mocy prawa uznana i jeśli Sprzedawca nie uwzględni tych przepisów zwrócę się Rzecznika Praw Konsumenta.

Czy na tym etapie mogę coś jeszcze zrobić, czy faktycznie nie bawić się w głupie dyskusje i zgłosić się do odpowiednich instytucji? Oczywiście poczekam do jutra na odpowiedź, ale mając na uwadze stanowisko Sprzedającego i to **piiip**yczne wsparcie Allegro, które najwyraźniej przyklaskuje łamaniu przepisów, mam poczucie, że chyba za wiele nie ugram polubownie.

oznacz moderatorów
14 ODPOWIEDZI 14

komis-bell
#21 Demiurg ⭐⭐⭐

Kiedy dokładnie złożyłaś reklamację? 

Pytam bo ostatnimi czasy Allegro rozsyłało błędne wiadomości z informacją o tym, że minął termin na rozpatrzenie reklamacji pomimo tego że termin ten taktycznie jeszcze nie minął. 

oznacz moderatorów

nati_pe
#7 Wielbiciel

26 listopada 2025

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg ⭐⭐⭐

14 dni upłynęło wczoraj o 23:59:50

oznacz moderatorów

komis-bell
#21 Demiurg ⭐⭐⭐

@az1rael Przedwczoraj - 10.12.2025, 23:59:59

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg ⭐⭐⭐

@komis-bell 

Jeżeli ustawa, orzeczenie sądu lub decyzja innego organu państwowego albo czynność prawna oznacza termin nie określając sposobu jego obliczania, stosuje się przepisy poniższe.
 
Orzeczenia: 9  Porównania: 1 Przypisy: 1
§ 1.
Termin oznaczony w dniach kończy się z upływem ostatniego dnia.
 
§ 2.
Jeżeli początkiem terminu oznaczonego w dniach jest pewne zdarzenie, nie uwzględnia się przy obliczaniu terminu dnia, w którym to zdarzenie nastąpiło. (nie liczysz dnia złożenia reklamacji)
 
 
oznacz moderatorów

komis-bell
#21 Demiurg ⭐⭐⭐

@az1rael reklamacja złożona 26.11 więc 27.11 to pierwszy dzień a 10.12 to czternasty dzień i z końcem dnia 10.12 upływa termin.

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg ⭐⭐⭐

@komis-bell kalkulator lexa przyjął za 1 dzień zdarzenia 27.11 i od niego policzył 14 dni stąd błąd masz rację

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg ⭐⭐⭐

czas 14 dni liczy się od dnia kolejnego po zdarzeniu czyli wniesieniu reklamacji plus jeśli wypada na dzień wolny od pracy lub sobotę to jeszcze wydłuża się do końca kolejnego dnia roboczego

oznacz moderatorów

AnnaG-Antyki
#21 Demiurg ⭐⭐⭐

A to przypadkiem nie było tak, że termin prawnie liczy się do końca dnia, a denny bot Allegro policzył go dokładnie co do minuty zamiast do końca dnia i wysłał Ci za wcześnie komunikat? W takim przypadku sprzedawca mógł zdążyć odpisać i nastepny konsultant będzie miał rację. Chcąc dobrze z winy Allegro sama sobie zaskodziłaś. Przynajmniej było ostatnio kilka wpisów gdzie tak boty robił stąd tak wnioskuję. Jednak uczciwie powiem, że mam za mało reklamacji, by ogarnianiać zmiany co 2 dni. Tu już nikt za zmianami na portalu nie nadąża, więc mogę się mylić...

__________
(Allegro dzieli użytkowników, by rządzić). (Dzień bez awarii to dzień stracony).
oznacz moderatorów

nati_pe
#7 Wielbiciel

Automatyczna wiadomość informująca o upływie terminu została wysłana błędnie, bo w 14 dniu. I faktycznie, tak jak zauważyłaś, policzyli to w trybie minutowym. Sęk w tym, że ja odpisałam Sprzedawcy następnego dnia, a więc rozpatrzenie reklamacji nastąpiło po upływie terminu. 

oznacz moderatorów

RED
#21 Demiurg ⭐⭐⭐

rozumiem, chcesz wyzyskać potencjalny błąd sprzedawcy , że uznał roszczenia, których nie musiał?

mimo, że prawnie chce buty naprawić bo uznał reklamację

oznacz moderatorów

la_nika
Moderatorka Allegro Gadane
Moderatorka Allegro Gadane

Dzień dobry @nati_pe! Sprawdziłam czat reklamacyjny ze sprzedającym,  w którym przesłał potwierdzenie wydania decyzji 9.12 na adres e-mail podany w zgłoszeniu reklamacyjnym oraz Twoją odpowiedź.
Czy wszystko jest już wyjaśnione? 

@RED co to za zarzuty? Kupująca nie chce niczego "wyzyskać", tylko skorzystać z przysługujących jej praw i otrzymać towar, który nie ma wad. 

   Monika
   Moderatorka
oznacz moderatorów

pecela
#20 Guru ⭐⭐

@nati_pe

Zasadnicze pytanie, jaki był powód odrzucenie reklamacji?

A co do rękojmi to nie ma już jej od 1 stycznia 2023. Zastąpiła ją niezgodność towaru z umową. 

Jeżeli chodzi o odpowiedzialność sprzedawcy, to odpowiada on za wady ukryte tkwiące w sprzedanej rzeczy w chwili sprzedaży. Domniewa się że wada istniała w chwili sprzedaży, chyba że sprzedawca udowodni że było inaczej lub domniemania tego nie da się pogodzić z typem przedmiotu czy rodzajem wady.

I tu teoretycznie sprzedawca może powołać się na brak wady w chwili sprzedaży, bo przecież w chwili sprzedaży tej wady nie było (bo ciężko jest aby tego typu wada nie była widoczna). 

Jeżeli producent udzielił gwarancji, to można spróbować reklamacji z jej tytułu.

oznacz moderatorów

nati_pe
#7 Wielbiciel

@la_nika chciałam odpisać wcześniej, ale moja odpowiedź się nie dodała. Sprawa została już wyjaśniona. Dziękuję za zainteresowanie i wsparcie.

oznacz moderatorów