anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Allegro zwrot - "nie pasuje mi", "nie przyszło na czas" czy to jest odstąpienie od umowy?

FishBeat
#12 Orędownik#

Jak w temacie, co to jest za wynalazek allegrowy, hmyyy?

Jak to traktować? Ani to nie jest odstąpienie od umowy, ani to nie reklamacja. 

 

@RED , lub @adam (lub adas - nie mogę odnaleźć nicku dokładnego, ale on też się sensownie wypowiada), @xyz96

Do adminów - nie, nie mam problemu z żadnym zamówieniem, po prostu pytam, jak to traktować na przyszłość.

oznacz moderatorów
24 ODPOWIEDZI 24

xyz96
#21 Demiurg#

@FishBeat W formularzu zwrotu są dwie grupy powodów - odstąpienie i reklamacja. Nie pamiętam, w której grupie są dwa wymienione przez Ciebie powody, ale przy odstąpieniu otrzymujesz dodatkową informację od Allegro, że jest to odstąpienie. Nie ma znaczenia, jaki powód wybierze kupujący przy odstąpieniu, po prostu umowa będzie niezawarta, zgodnie z ustawą konsumencką. Powód ma znaczenie tylko dla Allegro, ponieważ nawet po odstąpieniu od umowy z powodu wskazującego na winę sprzedającego, serwis odmawia zwrotu prowizji, czyli pobiera prowizję od niezawartej umowy, od sprzedaży, do której nie doszło. 

oznacz moderatorów

la_nika
Moderatorka
Moderatorka

@FishBeat te powody powinieneś traktować jako odstąpienie 🙂 Kupujący podczas zgłaszania zwrotu również wyraźnie widzi czy to odstąpnienie czy reklamacja jak pisał @xyz96. Podane przez Ciebie powody są wymienione przy odstąpieniu:

la_nika_0-1643884585614.png

@xyz96 jeżeli chodzi o rabat transakcyjny to jeśli kupujący wskaże jako powód: niezgodny z opisem, nie dotarł na czas, brakujący element, produkt uszkodzony, ale paczka jest cała lub wada wykryta podczas użytkowania to rabat nie będzie przyznany tylko jeżeli jakość sprzedającego jest na poziomie niższym, niż neutralny lub gdy w odpowiedzi na e-maila od nas kupujący wskaże, że do odstąpienia doszło z winy sprzedającego.  

   Monika
   Moderatorka

   Dołącz do naszych licytacji charytatywnych dla powodzian.
   Razem możemy więcej!
oznacz moderatorów

Client:96987583
#8 Zapaleniec#

@la_nika  "Kupujący podczas zgłaszania zwrotu również wyraźnie widzi czy to odstąpnienie czy reklamacja..." - to nieprawda. Zwroty odstąpienie i reklamacja mają czcionkę tak szarą, że prawie w ogóle tego nie widać. Wiem choćby z relacji naszych klientów, że ten formularz jest bardzo niejednoznaczny i mega nieczytelny. Do tego powinny być tam pola do uzupełnienia jeżeli powód zwrotu lub reklamacji jest inny niż wymienione.

oznacz moderatorów

la_nika
Moderatorka
Moderatorka

@Client:96987583 dziękuję za Twoje uwagi! Przekazałam je do osób zajmujących się polityką zwrotów na Allegro. 

   Monika
   Moderatorka

   Dołącz do naszych licytacji charytatywnych dla powodzian.
   Razem możemy więcej!
oznacz moderatorów

Client:96987583
#8 Zapaleniec#

@la_nikaDzięki, fajnie jak by to zostało poprawione. Dodam jeszcze kilka uwag od strony sprzedawcy:

1. jako sprzedawca w panelu zwroty widzimy informację: "Powód zwrotu: nie pasuje mi", ale nie widać czy to odstąpienie czy reklamacja, co jest dużym błędem i utrudnieniem - w zasadzie w każdej sprawie powinniśmy tracić czas i niepotrzebnie się kontaktować z klientami i dopytywać dlaczego zwraca towar - informacja dla sprzedawcy powinna brzmieć: "Powód odstąpienia:" lub "Powód reklamacji:";

2. jak klient odsyła jeden przedmiot, a zamawiał dwa, to po kliknięciu w zwróć wybraną kwotę, z automatu zaznaczone są wszystkie przedmioty z zamówienia, a nie tylko ten odsyłany, przez co, przez pomyłkę łatwo zwrócić złą kwotę;

3. po zwróceniu kwoty pojawia się strona informacyjna, na której jest tylko link "wróć do zamówienia", a wypadało by dodać link "wróć do listy zwrotów" - nawigacja i powrót do zakładki zwroty (i czegokolwiek innego) jest bardzo niewygodne.

oznacz moderatorów

la_nika
Moderatorka
Moderatorka

@Client:96987583 dziękuję, te sugestie również przekazałam. Jeżeli chodzi o więcej powodów zwrotu do wybrania dla kupującego to czy możesz wskazać jakiego powodu brakuje? 

   Monika
   Moderatorka

   Dołącz do naszych licytacji charytatywnych dla powodzian.
   Razem możemy więcej!
oznacz moderatorów

FishBeat
#12 Orędownik#

Wystarczy jedno pole "odstąpienie od umowy" i zwykłe pole tekstowe żeby ktoś sobie wpisał co chce, jeśli chce. Nie rozumiem takiego utrudniania, ale wiadomo - skok na kasę żeby nie musieć prowizji oddawać.

oznacz moderatorów

Client:96987583
#8 Zapaleniec#

@la_nika  Jak już napisał @FishBeat nie powinno być żadnych "waszych" powodów zwrotu, a jedynie dwa pola: odstąpienie bez podania powodu oraz puste pole, gdzie klient mógłby wpisać rzeczywisty powód, o ile ma taką potrzebę. Przy reklamacji, to już w ogóle nie powinno być nic, oprócz pola na radosną twórczość klienta. Wy nie dajecie klientom żadnej możliwości opisania rzeczywistych powodów zwrotu czy złożenia reklamacji. Narzucacie z góry kupującemu co może zaznaczyć, a coś mi się wydaje, że to nie jest zgodne z prawem.

Dodam, że Adam, Fishbeat czy Red mają też rację, że ten wasz formularz nie ma nic wspólnego ze zgodnym z prawem odstąpieniem od umowy. Jednak dla kupujących jest to wygodne narzędzie, dla nas też, wystarczy żebyście to poprawili, przede wszystkim żeby to nie wprowadzało w błąd i nie pozostawiało wątpliwości, jak już wspominałem w wypowiedziach wcześniejszych.

oznacz moderatorów

FishBeat
#12 Orędownik#

O właśnie o to mi chodzi! Na maila dostajemy informację, np "powód zwrotu: nie pasuje mi" - ale to nie jest żadne odstąpienie w świetle prawa i nie musimy go przyjmować. Robimy to tylko z tego powód żeby nie robić sobie kłopotów. Wg Ustawy Konsumenckiej MUSI być jednoznacznie brzmiące oświadczenie woli kupującego, a nie żadne "powód zwrotu".

Z resztą jeżeli ktoś podaje powód zwrotu "niezgodny z opisem" to traktujemy to jako reklamacja z tytułu rękojmi i jeżeli jest niezasadna to takiego zwrotu nie przyjmujemy i allegro nie robi nam z tego tytułu problemów w dyskusjach.

oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

.

oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

@la_nika Przy odstąpieniu, obojętnie z jakiego powodu, prowizja musi być zwracana, ponieważ doszło do konsumenckiego odstąpienia od umowy - umowa jest niezawarta. Nie można pobierać prowizji od sprzedaży, której nie było. Jakość sprzedaży również na ma tu nic do rzeczy 🙂

Ja wiem, że tak są sformułowane regulaminy, ale jest to mocno wątpliwe. Dochodzi nawet do kolizji niektórych zapisów regulaminu. 

oznacz moderatorów

www_bagazniki_eu
#8 Zapaleniec#

Proszę nam jak małym dzieciom wyjaśnić, jakim "cudem" allegro umożliwia typowemu Smarciarzowi ( kupowanie na smarta dwóch produktów i potem jeden zwraca) , który odbiera paczkę z paczkomatu przed upływem 24h OD WYSŁANIA, odstąpienie z powodu... "nie dotarł na czas". Bardzo jestem ciekaw Pani odpowiedzi.

oznacz moderatorów

la_nika
Moderatorka
Moderatorka

@www_bagazniki_eu formularz jest taki sam dla każdego kupującego. Prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość jest regulowane przez Ustawę o prawach konsumenta. Kupujący ma możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od daty zakupu. Powód jaki uzna za odpowiedni w tej sytuacji jest jego subiektywną opinią. 

   Monika
   Moderatorka

   Dołącz do naszych licytacji charytatywnych dla powodzian.
   Razem możemy więcej!
oznacz moderatorów

www_bagazniki_eu
#8 Zapaleniec#

@la_nika  Szanowna Pani dziękuję za kolejne pouczenia, doskonale znam zapisy ustawy, która nie jest przedmiotem mojego pytania skierowanego na Pani ręce. Idąc dalej Waszym Allegrowym tokiem rozumowania, subiektywna "opinia" kupującego powoduje możliwość braku zwrotu prowizji z automatu, pomimo tego, że sprzedawca w 100% wywiązał się z umowy. Jak rozumiem według Allegro i Pani opinii wszystko jest OK? Zabawa w klikanie na SMARTA, trudno, to musimy zaakceptować i pracować ZA DARMO. Natomiast nie rozumiem, dlaczego teraz mamy udowadniać, że paczka została dostarczona w terminie ( co macie w waszym genialnym systemie)i pisać odwołania, to oczywiście w ramach prac społecznych i za darmo? 

oznacz moderatorów

www_bagazniki_eu
#8 Zapaleniec#

@la_nika Proszę nam jak małym dzieciom wyjaśnić, jakim "cudem" allegro umożliwia typowemu Smarciarzowi ( kupowanie na smarta dwóch produktów i potem jeden zwraca) , który odbiera paczkę z paczkomatu przed upływem 24h OD WYSŁANIA, odstąpienie z powodu... "nie dotarł na czas". Bardzo jestem ciekaw Pani odpowiedzi.

oznacz moderatorów

RED
#21 Demiurg#

@la_nika na jakiej podstawie zwroty inne od odstąpienie bez podania przyczyny są odstąpieniem od umowy?

To jakieś bzdury - jeżeli konsument ma pole odstąpienie bez podania przyczyny a wybiera inną opcję

to znaczy że według niego nie jest to odstąpienie bez przyczyny

proszę nie robić ***** z logiki

ten wątek już był
https://spolecznosc.allegro.pl/t5/zaawansowani-sprzedawcy/czym-r%C3%B3%C5%BCni-si%C4%99-allegro-zwro...

 

powód nie dotarł na czas - jest reklamacją

@A3dam to oświadczenie, które generuje allegro nie ma mocy prawnej
jest generowane bez wiedzy kupującego więc jak tu mówić o jego oświadczeniu woli?
kupujący nie może nawet zaznaczyć ptaszkiem zgody na jego wysłanie/nie wysłanie

tak jak napisałeś zgodnie z przepisami z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy zmienia się właściciel przedmiotu.

dla mnie to tak jakby przy czynności zapłać rachunek allegro serwis generował automatycznie zgodę typu zapłać stówę na fundusz emerytalny np: @la_nika 

 

żaden kupujący który u mnie dokonywał zwrotu towaru nie wiedział, że allegro wygenerowało mu taki formularz

jak tu mówić o oświadczeniu woli?

tym bardziej, że to oświadczenie jest pozbawione wielu cech jakie powinno spełniać, co może w teorii robić konsument, tego nie może robić allegro - ma przecież wszystkie dane o transakcji

@xyz96 100% racji, nie ma umowy -nie ma prowizji

oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@FishBeat 
Od kilku (chyba - niech Sprzedawcy mnie poprawią jeżeli się mylę) miesięcy Allegro generuje Kupującemu dokument Oświadczenia o odstąpieniu od Umowy z przywołaniem Art.27 UoPK, który to dokument trafia do Sprzedawcy.
Mając ten dokument (i podaną w nim podstawę prawną na którą powołuje się Kupujący) masz do czynienia z oświadczeniem o odstąpieniu konsumenckim (a nie z reklamacją). Do zwrotów odsyłanych w związku z reklamacją - takie oświadczenie nie jest generowane (bo wskazana podstawa prawna powodowałaby brak jakichkolwiek skutków prawnych takiego oświadczenia). Podobnie, gdy oświadczenie złożyłaby np. Sp. z o.o. - oświadczenie z Art. 27 UoPK nie wywołuje skutków prawnych (nie jest skuteczne) ponieważ Spółce nie przysługują prawa wynikające z Ustawy o Prawach Konsumenta.
W przypadku gdy Sprzedawca otrzymuje od Konsumenta oświadczenie z Art. 27 UoPK jest to tzw. oświadczenie o odstąpieniu "bez podania przyczyny" i podanie jakichkolwiek subiektywnych (dodatkowych) powodów przez Konsumenta nie wpływa na skuteczność i nie wywołuje żadnych dodatkowych skutków prawnych (ponad te, które wynikają z odstąpienia "bez podania przyczyny").

Tu ważne przypomnienie również dla Kupujących: 
Złożenie takiego oświadczenia przez Kupującego (a następuje to np. po wysłaniu formularza zwrotu z powodem: odstąpienie) jest niedającym się wycofać (bez żółtych papierów) oświadczeniem woli, zobowiązuje Kupującego do zwrotu (odesłania) rzeczy, zmienia własność rzeczy: która w tym momencie staje się na powrót własnością Sprzedawcy, etc.).

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

FishBeat
#12 Orędownik#

Dzięki za udział w dyskusji (zapomniałem Twojego nicku wiedziałem, że coś z adamem 😉 - zauważ, że tego oświadczenia nie składa konsument tylko allegro je generuje automatycznie (nawet bez jego wiedzy). Allegro nie jest stroną transakcji więc taki sztucznie wygenerowany formularz jest nic nie warty. Allegro po dokonaniu zakupu przesyła przecież gotowy formularz odstąpienia od umowy zawartej na odległość, ale nikt z tego nie korzysta, każdy woli kliknąć zwrot. Chodzi też tutaj o niejasne powody, dlaczego są takie a nie inne? Po co w ogóle bawić się takie coś. Niech allegro doda pole tekstowe i tam każdy sobie wpisze co chce, ale tutaj chodzi o nieuczciwe praktyki allegro żeby skubać sprzedawców na prowizję której nie powinno być.

oznacz moderatorów

FishBeat
#12 Orędownik#

Nie mogę już edytować poprzedniego postu.

"Od kilku (chyba - niech Sprzedawcy mnie poprawią jeżeli się mylę) miesięcy Allegro generuje Kupującemu dokument Oświadczenia o odstąpieniu od Umowy z przywołaniem Art.27 UoPK, który to dokument trafia do Sprzedawcy."

Zauważ, że na koncie sprzedawcy przy zwrotach pod tymi 3 kropkami jest wspomniane przez Ciebie to niby pseudo oświadczenie, ale po kliknięciu pojawia się opcja "GENERUJ SZCZEGÓŁY ZWROTU (PDF)", nie ma słowa, że jest to oświadczenie odstąpienia od umowy i przede wszystkim słowo "GENERUJ" sugeruje, że ten nie został jeszcze wygenerowany, a więc nie istnieje, a nawet jak się go wygeneruje to i tak nie jest to oświadczenie woli klienta (bo klient o niczym nie wie) tylko jakaś bliżej nie określona funkcja allegro.

oznacz moderatorów