anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Czy darmowy zwrot poprzez formularz allegro jest odstąpieniem od umowy, czy nie?

temporalis_pl
#11 Animator#

Sprawa jest bardzo zawiła. Na tyle zawiła, ze pracownicy allegro przedstawiają odmienne stanowiska. 
Dla przykładu pracownica czatu napisała:
"Wskazujemy, że formularz informuje o zwrocie towaru - zwrot nie jest jednoznaczny z odstąpieniem od umowy.".
Zaś na maila otrzymaliśmy odpowiedź:
"Dokonanie zwrotu przez formularz Allegro jest jednoznaczne z odstąpieniem od umowy."
Radca prawny rzecznika praw konsumenta twierdzi, że w formularzu nie ma mowy o odstąpieniu, a formularz bardzo często jest używany do wysyłek reklamacyjnych.

Jak to zatem jest. Czy jak klient zgłasza zwrot poprzez formularz allegro to odstępuje, czynie odstępuje? Ktoś ma wiarygodne źródło informacji?

Dodam jeszcze podstawy prawne z uzasadnieniem przemawiające za tym, że formularz zwrotu nie jest odstąpieniem 

Art. 30. 1. ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta: Konsument
może odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od
umowy".
W związku z tym, że zapis ten nie wskazuje na formę oświadczenia, należy udać
się do kodeksu cywilnego, który to reguluje definicję "oświadczeń wioli".
Art. 60. Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby
dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej
osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez
ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).
oraz:
Art. 61. § 1. Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest
złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z
jego treścią.
Oświadczeniem woli zgodnie więc z powyższym jest również deklaracja złożona
przez telefon lub w formie elektronicznej.
Zapis, o którym Pan wspomniał dotyczy sytuacji, gdy przedsiębiorca na swojej
stronie internetowej wprowadził specjalne rozwiązanie służące złożeniu
oświadczenia - zapis mówi, że jest to dozwolone i oświadczenie nie musi być
wysyłane na formularzu, o którym wspomina ustawa o prawach konsumenta. Nie
oznacza to w żadnym razie, że przedsiębiorca może ograniczyć możliwość
złożenia oświadczenia woli o odstąpieniu do jakiejś szczególnej formy - na
przykład nie przyjmować odstąpienia złożonego drogą elektroniczną.
Stanowisko takie podziela UOKiK:
Pozdrawiam
 




oznacz moderatorów
7 ODPOWIEDZI 7

RED
#21 Demiurg#
oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

Tak jest .

oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

Po kontakcie z odpowiednim działem Allegro poinformowało mnie, że formularz zwrotu jest odstąpieniem od umowy na podstawie ustawy konsumenckiej i nawet jeśli zaznaczymy tam powód "towar uszkodzony" itp, sprzedawca ma obowiązek zwrócić wpłatę. Pracownik nie wspomniał o naprawie czy wymianie. O tym, że jest to odstąpienie świadczy choćby dostępność formularza - 14 dni od odebrania towaru.

W tym artykule Allegro przyznaje, że formularz zwrotu jest odstąpieniem od umowy; https://allegro.pl/pomoc/dla-sprzedajacych/prawa-i-obowiazki-sprzedajacego/jak-udostepnic-kupujacemu...

Aby kupujący mógł skorzystać z formularza zwrotu, uzupełnij warunki w zakładce Warunki zwrotów.

Gdy zarejestrowany kupujący wypełni formularz zwrotu, otrzymasz e-mail z danymi potrzebnymi do realizacji zwrotu.

Jak długo formularz będzie dostępny dla kupującego?

Zależy to od liczby dni, którą wpiszesz w polu czas na odstąpienie od umowy oraz od przybliżonego czasu realizacji zamówienia.

oznacz moderatorów

temporalis_pl
#11 Animator#

Możesz wkleić konkretną wiadomość tego pracownika odpowiedniego działu?

Nie ma podstawy prawnej, aby tak sądzić. W przypadku oświadczenia woli musi być ono złożone wprost i nie pozostawiać żadnych domysłów. W tym przypadku może być zwrot w związku z odstąpieniem, przy czym sam zwrot nie jest odstąpieniem lub zwrot w związku z reklamacją, przy czym również sam zwrot nie jest reklamacją. Tak, czy inaczej, zwrot jest czynnością, która musi być poprzedzona oświadczeniem.

Dlaczego to tak ważne? Spójrzmy na hipotetyczną sytuację (coraz częściej nie hipotetyczną, a realną)
Konsument kupuje towar. Wypełnia zwrot, odsyła i okazuje się, że sprzedawca sprawdził towar. Jest on używany. Potrąca kwotę ze zwrotu i dokonuje zwrotu środków. Wtedy konsument w linii obrony twierdzi, że jest to reklamacja i wskazuje fikcyjne wady.

To teraz w drugą stronę
Konsument kupuje, kontaktuje się w sprawie wady rzeczy sprzedanej, po czym wypełnia zwrot. Okazuje się, że wady nie ma i sprzedawca proponuje odpłatnie odesłać sprzęt. Wtedy kupujący stwierdza, że było to odstąpienie i żąda zwrotu pieniędzy.


Ustawa o prawach konsumenta mówi wprost "Konsument może odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy."

Stanowisko UOKiK w tej sprawie jest dokładnie to samo i prowadzą w sprawie formularza zwrotu allegro swoje niby postępowanie. Oczywiście jeśli już serwis dostanie karę, to 5 tysięcy, więc spoko. Wiele się nie zmieni 🙂

oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

Dzień dobry.

Chcę zwrócić towar przez formularz „Zwróć całość lub część zakupu”, zaznaczając powód „towar jest wadliwy lub uszkodzony”. Czy jeśli zwrócę przedmiot w ten sposób przed upływem 14 dni, sprzedawca ma obowiązek oddać mi pieniądze?


Dzień dobry,

dziękuję za wiadomość.

,,Prawo konsumenta do odstąpienia od umowy: Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014, kupujący ma 14 dni od daty otrzymania towaru na przesłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy, a jeśli sprzedający nie poinformował o prawie do odstąpienia – 12 miesięcy. W takim przypadku Sprzedający zwróci wszystkie otrzymane od Kupującego płatności. Zwrot przedmiotu przez konsumenta powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od daty przesłania oświadczenia, podobnie jak zwrot środków przez Sprzedającego. Sprzedający może jednak wstrzymać się z odesłaniem środków do czasu otrzymania przedmiotu.''


Tak więc jeżeli towar zostanie odesłany w ciągu 14-dni sprzedający musi zwrócić koszta przesyłki.

W razie dodatkowych pytań jestem do dyspozycji.

 

Dziękuję za odpowiedź.

 

Dobrze rozumiem? Zwracając ten przedmiot przez formularz Allegro „zwróć całość lub część zakupu” w ciągu 14 dni i zaznaczając „towar jest wadliwy lub uszkodzony”, odstępuję od umowy na podstawie ustawy o prawach konsumenta i sprzedawca musi zwrócić pieniądze?

 

Dzień dobry,

dziękuję za odpowiedź.

Tak, zgadza się. Jeśli towar nie został uszkodzony, to zgodnie z prawem sprzedawca jest zobowiązany zwrócić pieniądze najpóźniej 14 dni od wypełnienia wniosku o odstąpienie, ale może się wstrzymać do momentu otrzymania zwracanego towaru.

W razie dodatkowych pytań chętnie odpowiem.

 

Pozdrawiam
// Mateusz K
Zespół Allegro

oznacz moderatorów

RED
#21 Demiurg#

@xyz96 fajnie, że wklejasz odpowiedź allegro, która nie jest zgodna z obowiązującym prawem

i wskazuje ponadto dobitnie, że wypełnienie formularza zwrot nie jest odstąpieniem od umowy

oznacz moderatorów

zamki-klamki
#7 Wielbiciel#

Ponadto czy jeśli zwrot allegro ma być odstąpieniem od umowy, to czy przedsiębiorca nie powinien mieć możliwości wydrukowania go? W końcu np. wystawiając korektę faktury lub anulując paragon trzeba podać powód i udokumentować na wypadek kontroli.

 

oznacz moderatorów