anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

dopłaty dpd zgłoszenie do UOKiK

_Likos_
#21 Demiurg#

Ponieważ wczoraj miałem odrobine czasu i mogłem spokojnie sie przyjrzec rozliczeniom wyszedł mi temat wielokrotnie już poruszany a mianowicie dopłaty do przesyłek dpd

W około 30% paczeka mamy doliczoną niedużą dopłate -przeważnei 1,5 lub 4 zł za niby wiekszą wage przesyłki. Ponieważ handlujemy tak drobnym towarem bardzo łatwo jesteśmy w stanie udowodnić że waga nie była przekroczona ani rzeczywista ani gabarytowa. Np do przesyłki 10 zaawieszek na mole ( wym 30x5x5 cm waga rzeczywista ok 0,5kg - doliczona dopłata za przekroszenie wagi 10 według dpd waga 14,8kg) Takich przesyłek jest mnóstwo.

Rozumiem że dpd wychodzi z założenia że nie bedzie nam sie chciało przygotowywać kilkudziesięciu reklamacji w miesiącu nawet jeśłi jestśmy coś w stanie łatwo udowodnić a w ostateczności zwrócą 1,50

Ponieważ tak naprawde nie wiem kto te wagi dolicza - czy kurier odbierający paczki ( wiem że mają płacone za każdy kilogram) czy też kurier dostarczający bo pewnie też tak mają płacone. Obstawaiam że to nie sortownia lecz praktyki kurierów.

Dlatego też mam zamiar w poniedziałek pokazać kurierowi z dpd który odbiera paczki jak łatwo możemy udowodnić oraz jaka jest skala nieprawidłowowści. Byc moze wtedy proceder sie skonczy.

Jełsi w ciągu najliższego miesiąca dopłaty nadal będą doliczane to mam zamiar zebrać wszystkie zamówienia łącznie, Wydrukować każdą dopłatę oraz zamówienie które pokaże jasno że dopłata jest niesłuszna i całą sprawe zgłosić do UOKiKu jako nielegalną praktyke firmy DPD

Ja nie bede pisał codziennie kilkunastu reklamacji - odżałuje 100 zł lecz mam nadzieje że dpd za swoje praktyki dostanie taką kare że nie bedzie im sie opłacało takich rzeczy robić . Jakoś w żadnej innej firmie przewozowej takich dopłat nie ma.

Jeśłi ktoś ma jeszcze doliczone dużo nienaleznych dopłat proponuje abyśmy to wszystko zgłaszali do UOKiKU im wiecej takich zgłoszen tym szybciej sie wezmą za nieuczciwe praktyki firmy DPD

oznacz moderatorów
33 ODPOWIEDZI 33

nowoczesny-dom2
#7 Wielbiciel#

U mnie jest to samo. Dzisiaj opiekun W DPD powiedział że "tak już jest z tym allegro kurier DPD" że są dopłaty w allegro np do paczki nie standardowej ( 19,99zł) a DPD dolicza do niej około 6-10zł a dlaczego allegro nalicza 19,99 to on nie wie.
Trzeba z tym zrobić porządek bo to nie trzyma się kupy.

oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@_Likos_ a czy przypadkiem przy nadawaniu nie podajesz 30 x 50 x 50 cm zamiast 30 x 5 x 5 cm ? Bo wtedy właśnie wychodzi 15 kg waga gabarytowa 🙂

 

________
Κώστας
oznacz moderatorów

_Likos_
#21 Demiurg#

@kostas11  no własnie nie . Podajemy zarówno wage rzeczywistą jak i rzeczywiste wymiary.

Jełsi byłoby tak jak napisałeś mielibyśmy dopłaty do 100% paczek ( bo w każdej byłaby zawyżona waga gabarytowa) a mamy dopłaty gdzies do około 30%  

Ponadto czesto dpd wysyłamy jednego dnia kilkanaście identycznych produktów w identycznych paczkach i dopłaty także są wybiórczo tylko do niektórych. Wiec to nie jest ten problem. 

 

oznacz moderatorów

Firma-Polmer
#11 Animator#

Kiedyś otrzymałem dopłatę do przesyłki, która też miała zapakowane bardzo małe i lekkie produkty. DPD stwierdziło - przedstawiając tabelkę z wymiarami i wagą że przesyłka miała wagę 17 kg i wymiary jakieś mega duże. Pech chciał, że monitoring w ten dzień miałem niesprawny i nie byłem w stanie udowodnić swojej racji. Pomimo zgłoszenia i prośby o dowody takich wymiarów ciągle dostawałem tabelkę, którą dziecko w przedszkolu już potrafi zrobić. 

Ale swoją drogą czy nie powinno być tak, że jeśli przewoźnik weryfikuje wielkość przesyłki to czy nie powinni mieć dowodu np w postaci zdjęcia lub filmu z tejże weryfikacji?? Bo tak naprawdę stworzenie tabelki z jakimiś wymiarami to żaden problem. 

oznacz moderatorów

RED
#21 Demiurg#

@_Likos_ ja od kilku dni próbuję złożyć reklamację na takie opłaty pobrane przez allegro - nie mamy podpisanej umowy z dpd

i generalnie serwis robi wszystko by takiej reklamacji nie przyjąć

wysłałem tabelkę (uwaga ważne, uzyskaną od allegro) - złych opłat pobranych przez serwis, wraz kwotami i okresem czasu

serwis allegro twierdzi, że tzw rozliczenia allegro, które uzyskałem do nich to za mało by złożyć u nich reklamację

@Firma-Polmer prawo transportowe mówi jasno, że przy weryfikacja przesyłek powinna być przy udziale nadawcy ale kogo to obchodzi

 

@_Likos_ allegro stara się uniknąć odpowiedzialności, że pobiera niesłuszne opłaty,

np: twierdzenie jak powyżej - że wysłany przedmiot o wadze np: 500g przekroczył wagę 10kg to kpina

serwis udostępnia wysyłki na określonych warunkach i nie trzyma się tych ustaleń

oznacz moderatorów

RED
#21 Demiurg#

tak wygląda odpowiedź allegro

na zgłoszenie niezgodności/ nieprawidłowości salda

czy to się trzyma za przeproszeniem "kupy"

 

dziękuję za wiadomość.

Przykro mi jednak w zgłoszeniu nie został przekazany komplet danych. Jako doradcy nie jesteśmy zobowiązani szukać za sprzedawcę danych do reklamacji. Sprzedawca powinien przekazać komplet danych. Jeśli sprawia to Panu trudności sugeruję zgłosić reklamację do przewoźnika,  wtedy będzie potrzebne Państwu nasze pełnomocnictwo, które znajduje się w zakładce Ustawienia Dostawy w lewym dolnym rogu strony. 

oznacz moderatorów

OtoLampy_Struhm
#7 Wielbiciel#

Czy będa chętni do złożenia sprawy w uokik? Te dopłaty nas wkurzają, nie wiadomo za co nie wiadomo nic

oznacz moderatorów

_Likos_
#21 Demiurg#

@RED  dla tego ja nie próbuje reklamowac przesyłek pojedynczo. Na razie zbieram materiały w miare mozliwości śledząc doliczane dopłaty,do tego tutaj gdzie to mozliwe ( np waga produktu pokazana w tytule) i robie sobie dokumentacje.

Potem nie wiem jeszcze czy sami czy tez przez kancelarie prawną planujemy podjąć odpowiednie kroki ale to już prawnik bedzie wiedział jak to najlepiej załatwic. 

Bo jest to o tyle trudne że w sądzie to teoretycznie o każde 1,5 powinna być osobna sprawa - bo dotyczy osobnej przesyłki.

Rozważamy opcje UOKiK albo doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia mieniem przy relatywnie dużej kwocie łącznej dopłat ( tylko tu będzie trudno znaleźć konkretnego winnego) dlatego rozwazamy opcje profesjonelanej kancelarii. Na razie mamy sezon wiec zwiekszona sprzedaż i czasu brak . Lecz zwczesniej czy później bedziemy chcieli to załatwić

oznacz moderatorów

RED
#21 Demiurg#

@_Likos_ ja próbuję zbiorczo

jako opłaty nielegalnie pobrane przez allegro

a serwis twierdzi, że za stan salda odpowiada ktoś inny niż oni i że mam im dostarczyć dowody dlaczego pobrali te opłaty - przecież to absurd

 

uokik powinien się zainteresować przerzucaniem odpowiedzialności allegro z tytułu reklamacji na inny podmiot, bo to jest sprzeczne z prawem i rozmywaniem odpowiedzialności za działanie swoich produktów (sam regulamin serwisu w tym temacie to ostre przegięcie)

 

Będąc na allegro nie wiesz gdzie kończy się regulamin allegro, a gdzie zaczyna się regulamin przewoźników np: dpd - sugerowanie, że użytkownik musi się posiłkować pełnomocnictwem serwisu- co to jest?

 

 

za to powinno beknąć allegro - każdy inny podmiot miałby już postępowanie i olbrzymie kary za takie działanie

 

oznacz moderatorów

_Likos_
#21 Demiurg#

@RED  no tak tylko wtedy zarówno allegr jak idpdp odpisze:

"każdą sprawe traktujemy indywidualnie" to znaczy - szarp sie nadawco o 1,5pln - i własnie na tym polega ten myk. Pisanie każdej pojedynczej reklamacji jest nieopłacalne ponieważ koszty przewyższają zyski.

natomiast obawiam sie że zbiorczo nikt tego nie rozpatrzy bo każdy (zaówno dpd jak i allegro) bedzie zbywał. ( balansując oczywiście na granicy prawa ale jednak zgodnie z prawem) pisząc aby reklamować paczki pojedynczo

 

Dlatego sam nie wiem jak to ugryźć albo przez łokik ale to długa i niepewna procedura albo jako: doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia mieniem - doliczana niesłusznie opłata miesiąc po wykonanej usłudze. Tylko tutaj trzeba wskazać winnego a tego znowu trudno ustalić

Dlatego właśnei rozwazam wsparcie przez profesjonalnych prawników. 

 

oznacz moderatorów

drekenzes
#17 Koryfeusz#

@_Likos_ UOKiK? Nie ten urząd 🙂 Kiedyś się tym zajmowałem, ale porzuciłem, bo firma kurierska juz po pierwszych uwagach odwaliła się z dopłatami ode mnie.

Odnośnie prawa transportowego to był inny urząd, ale nie pamiętam już który, wiem ze przypadkiem na to trafiłem i nawet nie wiedziałem o jego istnieniu 😕 Oni za takie postępowanie mogą nawet utracić licencje na dostarczanie przesyłek.

Ogólnie  prawnie taką dopłatę należy sporządzić przy obecności pracownika+wysyłający, a gdy to niemożliwe - dwóch pracowników ma się podpisać pod protokołem dopłaty do przesyłki ze względy na wymiary. I tu zonk - nikt ci tego protokołu nie udostępni, a firmy kurierskie nielegalnie tłumacza się, ze pomiar był cyfrowy (nawet jeśli, to musi weryfikować to pracownik i podpisy). składasz reklamację - ma być protokół, wymagania w ustawie.

Wbrew pozorom firmy kurierskie takimi praktykami ryzykują urzędowe wywalenie z rynku wraz z wysokimi karami. Tylko temat trzeba rozkminić.

_________________________________________________________________
Przed upadkiem idzie pycha; a przed ruiną wyniosłość ducha.
oznacz moderatorów

_Likos_
#21 Demiurg#

@drekenzes  ja to wszysstko wiem ( no może poza tym tajemniczym urzędem ale poszukam w wolniejszej chwili)

Problem jest w tym że oni chca aby do każdej paczki była skladana osobna reklamacja a to przy takich małych dopłątach jest nieopłacalne bo koszty pracy przekraczają potencjalny zysk ( bo myślę że nawet mogłyby to być uwzględnione reklamacje)

Problemem jest skala zjawiska i jełsi do 30% przewozów masz takie minidopłaty to grosz do grosza ....... 

Rozważam jeszcze opcje zebrania materiałów , pójscia do kancelarii prawnej i z odpowiednimi pieczatkami prawników wystosowac oficjalne wezwanie do dpd do zaprzestania takich praktyk.

 

Mi generalnie nie chodzi o to zo zostało dopłacone . Chodzi mi o to aby zaprzestali tego typu działań żebym nie musiął sie zastanawiać ile de facto kosztuje mnie każda wyśłana paczka.

U innych przewożników skala dopłat to 1-2% przesylek a w dpd średnio około 30% przesyłek. Już samo to pokazuje nieprawidłowość dpd.

 

oznacz moderatorów

drekenzes
#17 Koryfeusz#

@_Likos_ Artykuł wraz z opisem i sygnaturą wyroku:

https://um.warszawa.pl/waw/konsument/-/artykul-8

Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 11 stycznia 2022 r. Sygn. akt XXVII Ca 1374/20

_________________________________________________________________
Przed upadkiem idzie pycha; a przed ruiną wyniosłość ducha.
oznacz moderatorów

_Likos_
#21 Demiurg#

@drekenzes  rozumiem że sprawdziło sie to w pojedynczym przypadku. Tylko czy w przypadku notorycznych dopłat nie znajdzie sie protokół podpisany przez dwóch pracowników ? Wiesz w dużej firmie o to nie bedzie trudno - wówczas procedurom stanie sie zadość.

Z drugiej strony mając zamówienia z allegro ( gdze jest czesto jest podana waga produktów) doś łatwo ustalic rzeczywistą wielkośc i wage paczki. Raz że z dokuentacji, dwa że z naszego monitoringu. A chyba żeden praconik firmy kurierskiej by sie aż tak nie podłożył aby poświadzczac ewidentną nieprawde dość łatwa do udowodnienia

oznacz moderatorów

kristis1
#7 Wielbiciel#

Najpierw muszą podjąć chociaż jedną próbę wezwania Pana lub do uczestnictwa w weryfikacji. Jezeli Pan nie może się stawić muszą postarać się o osobę pistronną, jeżeli nie znajdą osoby postronnej wtedy może być pracownik dpd.

oznacz moderatorów

RED
#21 Demiurg#

To właśnie chcę uzyskać od allegro jako pośrednika

Art. 800. KC

Spedytor jako przewoźnik
Spedytor może sam dokonać przewozu. W tym wypadku spedytor ma jednocześnie prawa i obowiązki przewoźnika.

 

 

prawo przewozowe

Art. 48. pr. przewoz.


Sprawdzenie przesyłki

1.
Przewoźnik może sprawdzić, czy przesyłka odpowiada oświadczeniom nadawcy zawartym w liście przewozowym oraz czy zachowane zostały przepisy dotyczące rzeczy dopuszczonych do przewozu na warunkach szczególnych.
 
2.
Sprawdzenia dokonuje się w obecności nadawcy, a jeżeli wezwanie go nie jest możliwe albo gdy nie zgłosi się w wyznaczonym terminie, przewoźnik dokonuje sprawdzenia w obecności osób zaproszonych przez siebie do tej czynności.
 
3.
Wynik sprawdzenia zamieszcza się w liście przewozowym albo dołączonym do niego protokole.
 
4.
W razie stwierdzenia niezgodności oświadczeń zawartych w liście przewozowym ze stanem rzeczywistym przesyłki, koszty sprawdzenia obciążają przesyłkę.
 
 
 
oznacz moderatorów

RED
#21 Demiurg#

i dalej

 

https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/ustalanie-stanu-przesylek-oraz-postepowanie-reklam...

Dz.U.2006.38.266

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I BUDOWNICTWA 1
z dnia 24 lutego 2006 r.
w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego

 

1. 
Reklamacja może być złożona w formie:
1)
pisemnej:
a)
w jednostce organizacyjnej wskazanej przez przewoźnika jako właściwej do załatwienia reklamacji,
b)
w dowolnym punkcie odprawy lub
c)
przesyłką pocztową za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1481), zwanej dalej "Prawem pocztowym";
2)
ustnej do protokołu - w jednostce organizacyjnej, o której mowa w pkt 1 lit. a, o ile taka forma złożenia reklamacji została wskazana przez przewoźnika;
3)
dokumentowej - z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, o ile takie środki zostały do tego celu wskazane przez przewoźnika;
4)
elektronicznej - z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, o ile takie środki zostały do tego celu wskazane przez przewoźnika, i z opatrzeniem kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
2. 
Złożenie reklamacji z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej oznacza zgodę uprawnionego albo podróżnego na doręczenie przez przewoźnika:
1)
odpowiedzi na reklamację,
2)
wezwania, o którym mowa w § 6 ust. 3 lub § 6a ust. 1

- na adres poczty elektronicznej, z którego reklamacja została wysłana, albo z wykorzystaniem innego środka komunikacji elektronicznej użytego przez uprawnionego albo podróżnego do złożenia reklamacji, o ile w treści reklamacji nie umieszczono żądania udzielenia odpowiedzi lub doręczania wezwań w formie pisemnej na wskazany adres zamieszkania lub siedziby.

3. 
Uprawniony albo podróżny, który złożył reklamację w formie, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2, może zażądać udzielenia odpowiedzi na reklamację lub wezwanie z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, jeżeli przewoźnik wskazał możliwość prowadzenia korespondencji w tej formie.
4. 
W trakcie rozpatrywania reklamacji uprawniony albo podróżny powiadamia przewoźnika o zmianie adresu zamieszkania lub siedziby, adresu poczty elektronicznej lub innego środka komunikacji elektronicznej. W przeciwnym razie doręczenia, o których mowa w § 6 ust. 3 lub § 6a ust. 1, dokonane na dotychczasowy adres lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej wykorzystanych do złożenia reklamacji uznaje się za skuteczne.
1. 
Reklamację składa się nie później niż w terminie roku od dnia, w którym zaistniało zdarzenie uzasadniające jej złożenie, z zastrzeżeniem § 9 ust. 1.
2. 
W przypadku, o którym mowa w art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe, reklamację składa się nie później niż w terminie dwóch miesięcy od dnia, w którym zaistniało zdarzenie uzasadniające jej złożenie.
1. 
Reklamacja powinna zawierać:
1)
imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedziby) przewoźnika;
2)
imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedziby) uprawnionego albo podróżnego;
3)
załączoną kopię dokumentu dotyczącego zawarcia umowy przewozu lub dane określone przez przewoźnika, pozwalające zidentyfikować zawartą umowę przewozu;
4)
uzasadnienie reklamacji;
5)
kwotę roszczenia (oddzielnie dla każdego dokumentu przewozowego);
6)
numer rachunku bankowego lub adres właściwy do wypłaty odszkodowania lub innej należności;
7)
podpis uprawnionego lub podróżnego - w przypadku reklamacji wnoszonej w formie pisemnej.
2. 
Do reklamacji mogą zostać załączone kopie innych dokumentów związanych z rodzajem i wysokością roszczenia, w tym poświadczających uprawnienie do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów.
3. 
Do reklamacji składanej w formie dokumentowej albo elektronicznej załącza się dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i ust. 2, w postaci elektronicznej.
4. 
Do reklamacji składanej w formie ustnej załącza się dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i ust. 2, w postaci papierowej lub elektronicznej.
 Przewoźnik potwierdza uprawnionemu albo podróżnemu wpływ reklamacji złożonej w formie, o której mowa w:
1)
§ 5 ust. 1 pkt 1 lit. a i b oraz pkt 2 - niezwłocznie;
2)
§ 5 ust. 1 pkt 3 i 4 - w terminie 7 dni od dnia jej wpływu.
1. 
Odpowiedzi na reklamację udziela się w terminie 30 dni od dnia jej wpływu do przewoźnika.
2. 
Przez udzielenie odpowiedzi na reklamację należy rozumieć nadanie jej przesyłką pocztową albo wysłanie z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
3. 
Jeżeli złożona reklamacja nie spełnia warunków, o których mowa w § 5b, przewoźnik wzywa uprawnionego albo podróżnego nie później niż w okresie 14 dni od dnia jej wpływu, gdy jest to niezbędne do prawidłowego rozpatrzenia reklamacji, aby usunął braki w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania, z pouczeniem, że nieusunięcie braków w tym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania. Termin, o którym mowa w ust. 1, biegnie od dnia otrzymania przez przewoźnika uzupełnionej reklamacji.
4. 
Odpowiedź na reklamację zawiera:
1)
imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedziby) przewoźnika;
2)
informację o uznaniu albo nieuznaniu reklamacji w całości albo w części;
3)
uzasadnienie merytoryczne ze wskazaniem podstawy prawnej nieuznania reklamacji w całości albo w części;
4)
w przypadku przyznania odszkodowania - kwotę odszkodowania oraz informację o terminie i sposobie jego wypłaty;
5)
w przypadku zwrotu należności - określenie wysokości kwoty oraz informację o terminie i sposobie jej wypłaty;
6)
pouczenie o prawie odwołania do przewoźnika w przypadku nieuwzględnienia reklamacji w całości albo w części;
7)
pouczenie o prawie odwołania do właściwego miejscowo sądu;
😎
podpis osoby upoważnionej - w przypadku odpowiedzi na reklamację udzielonej w formie pisemnej albo elektronicznej.
5. 
Doręczenia wezwań, o których mowa w ust. 3 oraz § 6a ust. 1, dokonuje się przesyłką rejestrowaną w rozumieniu Prawa pocztowego, za potwierdzeniem odbioru lub z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
6. 
Terminy, o których mowa w ust. 3 i § 6a ust. 1, uważa się za zachowane, jeżeli przed ich upływem odpowiedź uprawnionego albo podróżnego na wezwanie została nadana przesyłką pocztową w rozumieniu Prawa pocztowego albo wysłana z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
1. 
Jeżeli jest to niezbędne do prawidłowego rozpatrzenia reklamacji, przewoźnik może, nie później niż w terminie 14 dni od dnia jej wpływu, wezwać uprawnionego albo podróżnego, w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania, do przekazania oryginałów lub poświadczonych kopii dokumentów dotyczących zawarcia umowy przewozu lub innych dokumentów związanych z rodzajem i wysokością roszczenia, w tym poświadczających uprawnienie do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów. Wezwanie zawiera pouczenie, że nieprzekazanie dokumentów w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania.
2. 
Oryginały dokumentów, o których mowa w ust. 1, są zwracane uprawnionemu albo podróżnemu najpóźniej w dniu udzielenia odpowiedzi na reklamację przesyłką rejestrowaną w rozumieniu Prawa pocztowego.
 
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Przepisy są jasne
a teraz pytanie czy allegro ich przestrzega?
oznacz moderatorów

drekenzes
#17 Koryfeusz#

@_Likos_ Paczkami zajmuje się chyba Główny Inspektor Transportu Drogowego, ja wtedy szukałem po tematach związanych z uzyskaniem licencji na przewoźnika kurierskiego. W każdym razie, wszedłem na przewoźnika, sprawdziłem jego licencje i urząd, który im je wydał. A później zapoznanie się z artykułami na stronie urzędu 🙂

U mnie jedno zwrócenie uwagi na urząd i zapisy spowodowały brak jakichkolwiek uwag firmy kurierskiej na lata. Wincej nie pamiętam, sorry.

_________________________________________________________________
Przed upadkiem idzie pycha; a przed ruiną wyniosłość ducha.
oznacz moderatorów

_Likos_
#21 Demiurg#

@drekenzes  dzięli wielkie 🙂 bardzo cenne uwagi . Spróbuje je jakoś wykorzystac. 🙂

oznacz moderatorów