Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Cześć,
Mam dość niecodzienny problem. Klienta złożyła zamówienie, w które wchodziło klika produktów (wysyłka smart). Za pomocą allegro zgłosiła zwrot części tego zamówienia, wygenerowała kod do paczkomatu, ale nie zdążyła wysłać produktu w ciągu 14 dni (kod wygasł).
Kobieta najwyraźniej nie chciała płacić za przesyłkę zwrotną, więc złożyła drugie inne zamówienie (również smart), zgłosiła do niego zwrot i w paczce zwróciła produkty z obu zamówień. Pomijając bezczelność kupującego, problem polega na tym, że do zwróconej przesyłki zostało również dołączone odstąpienie od umowy (tylko za pierwsze zamówienie) z inną datą niż został zgłoszony zwrot na allegro.
W ten sposób mam dwa sprzeczne dokumenty. Ze zgłoszenia zwrotu na allegro wynika, że odstąpienie zostało złożone prawidłowo w ciągu 14 dni, natomiast na drugim dokumencie papierowym z podpisem klientki mam odstąpienie z datą miesiąc później.
Co w takim przypadku? Które odstąpienie od umowy jest ważne? 🙂
@Nandeco jeśli minął czas na odesłanie 14 dni od odstąpienia nie musisz przyjmować pierwszego zwrotu 🙂 Klient ma 14 dni na odesłanie od odstąpienie 🙂
@kostas11 Przekroczenie terminu na odesłanie zakupu PO złożeniu oświadczenia o odstąpieniu nie zmienia niczego - odstąpienie jest prawnie wiążące a sprzedawca nie może odmówić jego przyjęcia.
Może jedynie pomniejszyć zwrot o utratę wartości lub w przypadku rażąco długiego okresu pomiędzy zgłoszeniem odstąpienia a faktycznym odesłaniem przesyłki obciążyć kupującego kosztem bezumownego korzystania z danej rzeczy - właścicielem towaru po złożeniu odstąpienia jest sprzedający.
@komis-bell podaj podstawę prawną ?
Art. 34. 1. Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub
przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie,
jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczyodesłanie rzeczy przed jego upływem.
@kostas11 Jest to temat wielokrotnie już wałkowany. Sam jako sprzedający nad tym ubolewam, że przepisy są tak skonstruowane. Niestety ale odstąpienie jest wiążące i w żadnym przepisie nie ma mowy o tym, że może być inaczej.
@kostas11 Problem jest w tym, że złożenie oświadczenia o odstąpieniu sprawia, że prawo własności zakupionego towaru przechodzi ponownie na sprzedającego. Przekroczenie terminu na odesłanie tego nie zmienia.
@komis-bell to Ci podeślę wyrok i stanowisko sądu 🙂
http://orzeczenia.katowice.so.gov.pl/content/$N/151520000000803_II_C_000831_2016_Uz_2017-02-15_001
Bezspornym w przedmiotowej sprawie jest, że strony w dniu
9 stycznia 2015 roku zawarły umowę sprzedaży na odległość. Powód
dokonał zakupu zestawu kolumn głośnikowych. W celu ustalenia warunków zamówienia strony prowadziły korespondencję mailową. W konsekwencji powód otrzymał zamówiony towar w dniu 9 stycznia 2015 roku, oświadczenie o odstąpieniu od umowy złożył drogą mailową w dniu
16 stycznia 2015 roku, następnie ponowił je w kolejnej wiadomości mailowej przesłanej do pozwanych w dniu 2 lutego 2015 roku oraz w treści pisma
z dnia 2 lutego 2015 roku nadanego do pozwanych, a próbę odesłania towaru podjął w dniu 22 kwietnia 2015 roku.
Zasady zawierania umów na odległość regulowane są przez przepisy ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta (Dz. U. z 2014 roku, poz. 827 z późn. zm.). Zgodnie z art. 27 przywołanej ustawy konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych
w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35. Przy czym oświadczenie woli dotyczące odstąpienia od umowy może być złożone w dowolnej formie, ustnie
lub w formie elektronicznie. Odstępując od umowy konsument może skorzystać z ustawowego formularza, jednakże korzystanie z formularza
nie jest obligatoryjne. Nadto na podstawie art. 34 powyższej ustawy konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać
ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy,
chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz.
Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.
Na gruncie przedstawionego stanu faktycznego powód uchybił określonemu w art. 34 ustawy 14 – dniowemu terminowi na dokonanie zwrotu rzeczy. Uchybienie przedmiotowemu terminowi skutkuje w ocenie Sądu brakiem skuteczności złożonego oświadczenia o odstąpieniu
od umowy. Powód podjął próbę dokonania zwrotu rzeczy w dniu 22 kwietnia 2015 roku, zatem po upływie określonego w art. 34 przywołanej ustawy terminu. Konsekwencją natomiast uchybienia terminowi do dokonania zwrotu przedmiotu świadczenia jest brak skuteczności dokonanego w dniu 16 stycznia 2015 roku odstąpienia od umowy i brak podstawy
do domagania się przez powoda zwrotu wszystkich dokonanych płatności
na rzecz pozwanych w związku z umową kupna zestawu kolumn z dnia
9 stycznia 2015 roku.
@kostas11 Znam ten wyrok. Niestety ale w naszym kraju jeden wyrok nic nie znaczy bo są też wyroki potwierdzające to co piszę (sorry ale nie chce mi się już teraz tego szukać).
Niestety ale sprzedawcy mają tylko pod górkę a przepisy sądy interpretują bardzo różnie 😞
Kwestia czasu na odesłanie produktu po odstąpieniu jest dość sporna. Dla własnego świętego spokoju jeżeli czas odesłania nie trwa klika miesięcy, ani produkt nie jest używany/zniszczony to wiele nie tracę taki zwrot uznając.
@komis-bell Jako ciekawostkę powiem, że dzwoniąc dzisiaj do UOKIK uzyskałam dokładnie taką samą informację jak napisał @kostas11
@Nandeco Tu jest właśnie pies pogrzebany... Teraz w UOKIK powiedzą ci "tak" ale nie masz żadnej gwarancji, że za chwilę nie powiedzą "nie".
Żaden przepis nie wskazuje na nieważność odstąpienia w przypadku przekroczenia terminu 14 dni po jego złożeniu. Wszystko więc podlega interpretacji - tak jak wiele innych przepisów w naszym prawie.
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-zwrot-towaru-do-sklepu-internetowego-o-czym-trzeba-pamietac