Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Ile czasu ma na odesłanie zwrotu kupujący ? bo jakoś tego nie ogarniam. Mam taką sytuację, klient zakupił produkt w połowie czerwca, dostał go dokładnie 24.06, następnie 07.07 zgłosił odstąpienie od umowy (zakup przez pomyłkę). Załapał się w terminie 14dni. Wygenerował nr paczki zwrotnej dokładnie 07.07, po czym cisza. Dopiero po ponad miesiącu, dokładnie 11.08 wysłał tą paczkę. Notabene nadal za darmo, bo to był smart ? Czy nie ma jakiejś granicznej daty wysyłki ? ile czasu ważna jest taka etykieta, bo niedługo będzie tak, że ktoś odeśle po roku, korzystając z 14-dniowego odstąpienia od umowy.
Otrzymano dane elektroniczne przesyłki | 2021-07-07 19:48 | Elektroniczny Nadawca |
Nadanie przesyłki | 2021-08-11 18:52 | UP Elbląg 2 |
@mikeza - Klient ma 14 dni na dostarczenie do Ciebie przesyłki. Trzymajmy się przepisów. Ale negatyw - nie do usunięcia. Ja bym nie przyjął - parę razy tak zrobiłem i żyję. Ustawa określa warunki dla obu stron. Niestety Allegro często (kiedy chodzi o Kupującego) nie interpretuje przepisów równoważnie.
Ty decydujesz.
@terazauto Klient ma 14 dni na wysłanie paczki a nie dostarczenie. Może wysłać równo po 14 dniach od zgłoszenia zwrotu.
@ares_ zgadza się, tylko w tym przypadku wysłał 5 tygodni po zgłoszeniu zwrotu. I to jeszcze za free, z etykietą wygenerowaną na początku lipca. Trochę dziwne.
Powiedziałbym, że bardzo dziwne. Zgodnie z regulaminem Inpostu etykieta jest ważna 30 dni. Nie wiem jakim cudem on nadał paczkę po takim czasie. No chyba, że Allegro prokonsumencko nadaje etykiecie wieczystą ważność 😂
Nie wiem jak ja czytam, Twój klient odesłał pocztą a nie Inpostem 😊 Pocztowa etykieta też jest ważna 30 dni z tego co pamiętam.
@ares_ - Jasne - sorki, maj bed. Z pośpiechu.
@terazauto dziwne w tym wszystkim jest to, że ta etykieta nie traci ważności po takim okresie. Przecież w pewnym sensie allegro jest stratne, bo zwraca klientowi koszty wysyłki. Z drugiej strony zwrot po takim okresie uniemożliwia mi odzyskanie prowizji, bo minął już termin na złożenie wniosku. Co na to serwis @la_nika ?
Obowiązkiem Kupującego, który odstąpił od Umowy z Art.27 jest zwrot rzeczy Sprzedającemu niezwłocznie (nie później niż w czasie 14 dni od odstąpienia). Od chwili skutecznego odstąpienia własność rzeczy przechodzi na Sprzedającego. Mało prawdopodobne żeby zwlekał rok bo ryzykuje naliczenie opłat przez Sprzedawcę za bezumowne korzystanie z rzeczy.
@mikeza Kupujący powinien odesłać towar w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia zwrotu. Sytuacja nie jest jednoznaczna, ponieważ jeśli przekroczy ten termin, zwrot mimo to powinien być odebrany. Po odstąpieniu od umowy przedmiot staje się własnością sprzedającego i przekroczenie terminu na odesłanie tego nie zmienia.
@xyz96 a przepisy nic na ten temat nie mówią ? ja rozumiem, jak się spóźni kilka dni to nie problem, ale tutaj mamy 5 tygodni, a w kolejnym przypadku może być 5 miesięcy, a może i 5 lat.
dodatkowym problemem jest przekroczenie terminu na złożeniu wniosku o zwrot prowizji 😞
@mikeza Przepisy chyba nie, ale gdzieś kiedyś mignęła mi jakaś wypowiedź w necie, że po przekroczeniu terminu na odesłanie kupujący ponosi skutki prawne przekroczenia, ale jakie to skutki, nie wyjaśniono. Na pewno umowa pozostaje rozwiązana i właścicielem towaru jest sprzedawca.
@mikeza jeśli przedmiot wróci w normalnym stanie to bym sie z tym nie gimnastykował za bardzo. Po prostu ręcznie wystąp do allegro o zwrot prowizji i pewnie zostanie przyznana.
Jeśli allegro by nie przyznało zwrotu prowizji pomniejszyłbym zwracaną kwotę o wysokośc opłat allegro i obciążyłbym ta kwota kupującego.
W sumie to niedotrzymanie ustawowych terminów ze strony kupującehgo doprowadzilo do braku możliwości odzyskania prowizji - wiec kosztów dla Ciebie. Własnie to według mnie są skutki prawne przekroczenia o których wspomina @xyz96
Tak ja bym zrobił.
@_Likos_ też się skłaniam do takiego rozwiązania. Poczekam jeszcze na stanowisko allegro. Jeśli zwrot prowizji nie będzie możliwy, to pomniejszę o taką kwotę przelew do klienta. Nie ma innej możliwości.
@mikeza Ja wiem, co Ci odpowie Allegro. Pomniejszenie kwoty zwrotu o prowizję jest wprost sprzeczne z regulaminem serwisu 🙂
Zwrot prowizji będzie możliwy, tylko napisz tu; https://allegro.pl/pomoc/kontakt?kategoria=7f980b3b-184b-4f4a-9ad4-7e833245df10
@xyz96 pewno sprzeczne, ale przecież pomniejsza się zwrot również z innych powodów. Np. z powodu uszkodzenia lub znacznego zużycia zwracanego przedmiotu i serwisowi trudno to zapewne weryfikować w każdej sytuacji.
no cóż, do klienta również napisałem i czekam także na jego stanowisko.
@mikeza
Potrącać kwoty nieodzyskanej prowizji nie możesz.
Wniosek o zwrot prowizji możesz złożyć zanim Kupujący odeśle przedmiot (np. w ostatnim dopuszczalnym przez Allegro dniu na złożenie wniosku). Bez zwrotu wpłaty (bo przedmiot nie został odesłany) zapewne otrzymasz odmowę (ale termin zachowałeś działając w dobrej wierze stając się ponownym właścicielem przedmiotu). Jak otrzymasz przesyłkę oddajesz tyle co się Kupującemu należy i składasz odwołanie do odmownej decyzji Allegro.
@A3dam w teorii to oczywiście tak powinno wyglądać, tylko, że ja mam 50% odstąpień od umowy takich, że nigdy zwroty do mnie nie docierają. Po prostu ludzie klikają odstapienie i nie odsyłają nigdy produktu, albo robią to w terminie. taka sytuacja jest pierwszy raz, że ktoś odsyła po 5 tygodniach.
@mikeza
mam 50% odstąpień od umowy takich, że nigdy zwroty do mnie nie docierają. Po prostu ludzie klikają odstapienie i nie odsyłają nigdy produktu
Szczęśliwie dla Kupujących nie każde kliknięcie w ankiecie wyboru powodu zamiaru odesłania rzeczy do Sprzedawcy: "Dlaczego zwracasz ?" jest skutecznym odstąpieniem od Umowy. Jak już wielokrotnie pisałem: tylko jedna opcja nie budzi większych wątpliwości.
W przeciwnym przypadku całe 50% Twoich Klientów użytkowałoby zakupione rzeczy bez posiadania prawa własności do nich.
To może być dopiero początek ew. problemów Kupujących którzy "kliknęli, a nie oddali".
Jeżeli zauważymy, że oświadczenie o odstąpieniu jest jednostronnym oświadczeniem woli, którego nie można zmienić, wycofać czy zasłonić się pomyłką (jak w przypadku np. ukrycia zakupu, który da się przywrócić) to nietrudno wyobrazić sobie możliwe dalsze scenariusze (których tu z oczywistych powodów podawać nie będę).
A co się stanie gdy taki beztroski Kupujący (który kliknął odstąpienie i towaru nie odesłał), po kilku-kilkunastu miesiącach zgłosiłby reklamację z tytułu rękojmi na ... cudzą rzecz ?
@mikeza tak jak pisze @xyz96 Sytuacja nie jest jednoznaczna
zgodnie z zasadami ustawy konsumenckiej Po odstąpieniu od umowy przedmiot staje się własnością sprzedającego
ale są wyroki sądów uznające, że do odstąpienia nie doszło z powodu przekroczenia terminu zwrotu i co ciekawsze są wyroki sądów uznające, że przekroczenie terminu na odesłanie tego nie zmienia. (cytuję @xyz96 )
chyba już na tym forum podawałem jakieś sygnatury akt z wyrokami w tym temacie