Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Klient odesłał towar, dokładnie chodzi o patelnie żeliwną. Na wewnętrznej stronie naniesiony jest olej na całej powierzchni. Czy mam prawo odmowy zwrotu środków lub pomniejszenia zwrotu. Towar używany stracił na wartości.
@brizoll_pl nie , nie możesz odmówć przyjęcia zwrotu , po odstąpieniu od umowy przez klienta towar ponownie jest Twoją własnością , możesz natomiast obniżyć kwotę zwrotu środków
@brizoll_pl fajnie by było mieć jakieś taki szablon pisma, w którym uzasadniasz decyzję obniżenia kwoty zwrotu środków wymieniając fakty i powołując się na przepisy aktualnie obowiązujące.
Jak napiszesz bo była używana to trochę za mało.
Tutaj jest link do wyroku, w którym Sąd wskazał, jak to wszystko powinno wyglądać. Z wyjątkowo prostej rzeczy stworzono mega potwora:
Cytat:
Poniżej zamieszczamy krótkie podsumowanie – krok po kroku jak powinien się zachować sprzedawca:
KROK 1 – sprawdzenie przesyłki przez sprzedawcę przy odbiorze towaru odsyłanego przez konsumenta – w razie jakichkolwiek uszkodzeń konieczne jest spisanie protokołu i dokładnie określenie stanu przesyłki (tutaj szczególną uwagę proszę zwracać na opis stanu zewnętrznego – częsta praktyka wpisywania adnotacji o braku uszkodzenia opakowania uniemożliwia późniejszej złożenie reklamacji);
Jeżeli okaże się, że towar jest uszkodzony i zostanie to stwierdzone w momencie odbioru, to sprzedawca ma dwie możliwości dochodzenia swoich roszczeń – może skierować je do przewoźnika lub do konsumenta – na potrzeby tego artykułu zakładamy, że sprzedawca nie ma możliwości kierowania roszczeń do przewoźnika (np. nie stwierdzono żadnych uszkodzeń podczas odbioru przesyłki albo reklamacja złożona do przewoźnika nie jest faktycznie zasadna, a powstałe uszkodzenie musiało powstać jeszcze przed wysłaniem lub na skutek nieprawidłowego zabezpieczenia przesyłki przez konsumenta)
KROK 2 – dokumentujemy nadmierne zużycie towaru, jego uszkodzenia lub zniszczenie (np. zdjęcia, nagranie, świadkowie, protokół) – jest to ważny etap, o którym nie możemy zapomnieć. Dowody będą konieczne w razie ewentualnego kwestionowania stanu towaru przez konsumenta. Ten etap jest uzupełnieniem kroku 1 i to zarówno w przypadku, gdy spiszemy protokół szkody, jak i nie.
KROK 3 – informujemy konsumenta o nadmiernym zużyciu towaru, jego uszkodzeniu lub zniszczeniu przez konsumenta oraz jednocześnie wyceniamy kwotę należnego nam odszkodowania (będzie to różnica między obecną wartością towaru, a wartością towaru, z którego konsument korzystałby w dopuszczalny prawem sposób). W tym wypadku sprzedawca może wysokość odszkodowania wykazać na wszelkie prawem dopuszczalne sposoby, w tym także tak jak wskazał Sąd – poprzez skorzystanie z rzeczoznawcy lub biegłego sądowego na etapie sądowym. Dodatkowo na tym etapie warto wezwać konsumenta do zapłaty tak wyliczonego odszkodowania w wyznaczonym terminie – do potrącenia możemy bowiem przedstawić jedynie roszczenia wymagalne (upływ wyznaczonego terminu na zapłatę powoduję wymagalność roszczenia). Kwestia wezwania z wyznaczeniem terminu jest zalecanym krokiem – choć można spotkać poglądy, że nie jest ono konieczne. Warto tutaj tak zaplanować całą procedurę aby nie przekroczyć maksymalnego 14 dniowego terminu na zwrot wzajemnych świadczeń.
KROK 4 – składamy oświadczenie o potrąceniu przysługującej nam wierzytelności z tytułu odszkodowania za zmniejszenie wartości rzeczy z wierzytelnością konsumenta o zwrot ceny towaru i kosztów poniesionych w związku z zawartą umową. Skutkiem potrącenia jest umorzenie obu wierzytelności do wysokości wierzytelności niższej – co oznacza, że jeżeli nasze odszkodowanie jest niższe niż kwota należna konsumentowi, to po takim potrąceniu konieczny jest jeszcze niezwłoczny zwrot różnicy konsumentowi.
@brizoll_pl Jasne że możesz, a nawet powinieneś / powinnaś. Policz m/w na ile szacujesz zużycie i obniż kwotę zwrotu. Zrób sobie jakieś zdjęcia, bo będzie prawdopodobnie wojowanko małe.
U mnie, jak Klient zaczął dyskusję pod zmniejszeniu kwoty zwrotu, to Allegro dało mu monety - na otarcie łez - o wartości większej niż moje potrącenie.
Dla mnie to przekroczenie dopuszczonych działań do sprawdzenia produktu.
W sklepie stacjonarnym nie możesz polać patelni olejem, automatycznie musisz ją kupić i nie ma mowy o zwrotach, tak samo bym to brał w tym przypadku. Przecież nikt nie chce kupić patelni na której ktoś już coś smażył, wartość takiego produktu jest minimalna, jeśli nie zerowa.
Równie dobrze mogę nalać olej silnikowy na patelnie i co wtedy? Obniżyć cene patelni i sprzedać dalej? Mogę nie wiedzieć co Klient zrobił z tą patelnią a co jeśli użył środka chemicznego który w kontakcie z żywnością może spowodować problemy zdrowotne?
Problemem jest to, że w przypadku odesłania towaru Sprzedawca się staje jego właścicielem i nie może odmówić przyjęci zwrotu - niestety, ale przepis jest **piiip**yczny.
W tym przypadku Sprzedawca ma 100% prawo zmniejszenia wartości towaru.
Chętnie bym posłuchał co ma na ten temat Allegro do powiedzenia, moderatorzy.
Na moję odmowa tutaj to czysta formalność, jeśli nie to zwrot 5-10 zł.
W takim wypadku brudne gacie też mogę dawać na zwrot, bo automatycznie sprzedawca staje się właścicielem brudnych gaci.
To coś podejrzanie brzmi, mało prawdopodobnie. Zwroty się akceptuję lub też przez przekroczenie warunków nie.
Ale co ja tam wiem, prawnik ze mnie żaden, dlatego też poprosiłbym o informacje moderatora.
@GARNECZKOWO_PL, tak, jak słusznie doradzili Ci tu inni użytkownicy - jeśli przedmiot realnie stracił na wartości, możesz rozważyć obniżenie kwoty zwrotu. Pamiętaj jednak o rzetelnym uargumentowaniu tej decyzji.
@GARNECZKOWO_PL - takie są warunki handlu w sieci. Handlujesz ? Powinieneś / powinnaś znać swoje obowiązki jak i prawa. Wzywany Moderator nie napisał Ustawy z którą powinniście się zapoznać rozpoczynając ten rodzaj działalności handlowej.
@brizoll_pl Masz pełne prawo obniżyć kwotę zwrotu > najlepiej z konkretnym uzasadnieniem i zdjęciami > licz się z dyskusją, i negatywem > ale cóz to takie uroki tej platformy.
Właśnie doszliśmy do sedna 🙂 Czy warto jest się szarpać za parę złotych, negatywy, dyskusje, czy allegro nie powinno brać pod ochronę też sprzedających.
@brizoll_pl To czy warto musisz sam ocenić > a o ochronie sprzedających to można sobie pomarzyć w dyskusji przy zimnym piwku > tęn temat był juz wielokrotnie poruszany > bez efektu
@brizoll_pl Musisz sam podjąć decyzję która jest dla Ciebie odpowiednia, możesz obniżyć wartość zwrotu ale przeanalizuj czy warto.
Ja bym zwrócił pełną kwotę aby nie stracić ikonki SS. Następnie wystąpił o zwrot prowizji aby wyjść na zero. A patelnię wystawił ponownie ale jako powystawowa. Oczywiście taniej niż nowa najlepiej po kosztach aby tylko pozbyć się towaru, a najlepiej to w ogóle na A Lokalnie aby nikt jej nie oddał 😀 Napisz że używana jeden dzień ale okazała się za duża na kuchenkę albo nietrafiony prezent.
Przecież patelnię żeliwną w ten sposób się konserwuje, zalewasz, nawilżasz olejem, by nie rdzewiała, nawet odkładając ją do szafki zwłaszcza, gdy nie jest wypalona.