Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Dzień Dobry
Pytanie jak w temacie - Nieodebranie przesyłki przez klienta i Odstąpienie od Umowy
Czy klient może nie odebrać przesyłki i złożyć wniosek o Odstąpienie od Umowy i mieć z tym wszystkie prawa?
Mam do tego poważne uwagi gdyż według Dz.U.2023.0.2759 t.j. - Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta art 28 mówi
Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się:
1) dla umowy, w wykonaniu której przedsiębiorca wydaje towar, będąc zobowiązany do przeniesienia jego własności – od objęcia towaru w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik, a w przypadku umowy, która:
a) obejmuje wiele towarów, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach – od objęcia w posiadanie ostatniego towaru, jego partii lub części,
b) polega na regularnym dostarczaniu towaru przez czas oznaczony – od objęcia w posiadanie pierwszego z towarów;
2) dla pozostałych umów – od dnia zawarcia umowy.
Czyli do czasu kiedy konsument nie odbierze produktu to bieg terminu odstąpienia od umowy nie biegnie (czyli jej nie ma)
Kupujący może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy również przed odebraniem towaru.
Termin 14-dniowy pozwala wyznaczyć datę wygaśnięcia prawa do odstąpienia. Wejście w posiadanie towaru przez konsumenta to zdarzenie, od którego należy liczyć bieg tego terminu. Nie wyklucza to możliwości odstąpienia od umowy, zanim bieg terminu się rozpocznie. Mówi o tym preambuła dyrektywy źródłowej 2011/83/UE (motyw 40):
"W przypadku umów sprzedaży okres na odstąpienie od umowy powinien wygasać po upływie 14 dni od dnia, w którym konsument lub osoba trzecia inna niż przewoźnik i wskazana przez konsumenta wejdzie w fizyczne posiadanie towarów. Ponadto konsument powinien mieć możliwość skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy przed wejściem w fizyczne posiadanie towarów".
Jeśli przesyłka zostanie nadana, zanim kupujący odstąpi od umowy, sprzedający ma prawo obciążyć go kosztami takimi, jakie kupujący musiałaby ponieść w przypadku odstąpienia od umowy po odbiorze towaru.
Możliwość nieodebrania towaru przez kupującego po złożeniu przez niego oświadczenia o odstąpieniu od umowy wynika z samej instytucji odstąpienia, które powoduje wygaśnięcie obowiązków umownych obu stron transakcji. Wyjaśniłam to tutaj.
@ABC-RC_pl Konsument może odstąpić przed wysyłką, po wysyłce zanim minie termin odbioru paczki, lub zanim paczka wróci do Ciebie ( tu potrącasz za powrót paczki bo to po stronie konsumenta ), i oczywiście do 14 dni od odebrania paczki 🙂
W innych przypadkach odstąpienie jest nieskuteczne, czyli jak się obudzi kilka dni po tym jak paczka powróci do Ciebie ( oczywiście może zrezygnować z towaru ale rozliczasz tu wszystkie koszty przesyłek w obydwie strony i oddajesz resztę ) reguluje to KC
@kostas11 W innych przypadkach odstąpienie jest nieskuteczne, czyli jak się obudzi kilka dni po tym jak paczka powróci do Ciebie ( oczywiście może zrezygnować z towaru ale rozliczasz tu wszystkie koszty przesyłek w obydwie strony i oddajesz resztę ) reguluje to KC
Jak to, odstąpienie nieskuteczne, a rezygnacja z towaru możliwa? Trochę namieszałeś.
Odstąpienie będzie skuteczne, nawet jeśli kupujący zgłosi je po powrocie paczki do sprzedającego. W takim wypadku wszystkie koszty poniesione przez sprzedającego w związku z nieodebraniem przesyłki (w czasie, gdy umowa była wiążąca), będą obciążać kupującego.
@-Sainkho- specjalnie tak napisałem bo jak używasz słowa Odstąpienie to każdy już sięga po UK i liczy na całą kasę 😄
@kostas11 Dopóki któraś ze stron nie odstąpi od umowy (bo pamiętajmy, że sprzedający również może to zrobić na podstawie przepisów KC), umowa jest wiążąca i niewykonanie zobowiązań będzie skutkować określonymi konsekwencjami. Po odstąpieniu trzeba się będzie rozliczyć. W interesie kupującego jest jak najszybsze zgłoszenie odstąpienia, jeśli już postanowił zrezygnować z zakupu.