anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Obowiązek rejestracji w BDO małego sklepu

Crypto_Shop
#9 Pomysłodawca#

Czy jest tu jakiś szpec od BDO lub ktoś podzieli się własnym doswiadczeniem ? Czy prowadząc mały sklep internetowy musimy się do tego BDO rejestrować i prowadzić ewidencję ? Ilość "odpadów" to 50-100 kopert babelkowych, w których są wysyłane zamówienia, 1 toner od zwykłej drukarki i moze 1/2 kartony miesięcznie. Jak widać są to śmieszne ilości i nie wiem czy jestem zwolniony z tego obowiązku czy nie. W internecie są sprzeczne informacje.

Screenshot_2023-07-10-17-16-41-542_com.android.chrome.jpg

Screen pokazujący jakie odpady są zwolnione z ewidencji ponizej większych ilości (przeważnie 0.5t-1t). Wiem, że w rzeczywistości to z 50% przedsiębiorców nie jest w BDO i póki co kontrolę są rzadkie, szczególnie mikro przedsiębiorców ale prędzej czy później wszystkich będą sprawdzać i chciałbym wiedzieć czy mamy obowiązek rejestracji czy nie. Pozdrawiam

 

 

oznacz moderatorów
45 ODPOWIEDZI 45

drekenzes
#16 Inspirator#

Tak, jesteś zobowiązany do wpisu w BDO, ale tutaj głównie będziesz się rozliczał z wprowadzonych opakowań na rynek (opakowania do wysyłki, zazwyczaj papier, tektury, tworzywa sztuczne). 100 zł za wpis na rok. Z opłaty produktowej możesz być zwolniony po wypełnieniu dodatkowego pisemka o pomoc de minimis. Sprawozdanie też trzeba zrobić.

 

Ja prowadzę tylko ewidencję, a resztą zajmuje się dla mnie organizacja odzysku opakowań - ja nie będę się co roku kopał z koniem jak wszystko wypełnić w sprawozdaniu.

_________________________________________________________
1.07.2024____Allegro ---> Kolekcje...RIP...
oznacz moderatorów

Syla270985
#12 Orędownik#

@Crypto_Shop choćbyś miał wysłać tylko jedną kopertę to niestety musisz się z niej rozliczyć. Ja to robiłam pierwszy raz w tym roku, nie wynajmowałam żadnej firmy do tego. Sama wszystko wypełniłam a później zadzwoniłam do Urzędu Marszałkowskiego i jedna z miłych Pań poprowadziła mnie "za rękę" z poprawkami, powypełniałam co mi mówiła i poszła korekta. Dostałam pismo z urzędu że przyznali de minimis. Jak masz tego niewiele jak ja, to spróbuj zrobić to sam w przyszłym roku 🙂

oznacz moderatorów

Crypto_Shop
#9 Pomysłodawca#

Czyli kolejny wspaniały obowiązek nałożony i kolejne godziny poświęcone na naukę i strach przez kontrolami i karą. Wszystkiego oczywiście trzeba domyślać uczy się samemu 😀

Zastanawiam się właśnie czy od razu się rejestrować czy czekać na następny rok, bo i tak będzie to po terminie. Rozumiem, że co miesiąc sama wypełniasz karty ewidencji i nie jest to zbyt skomplikowane ? To roczne sprawozdanie też? Wniosek o zwolnienie z opłat też samemu się składa czy oni sami o tym informują, że się należy ? 

oznacz moderatorów

Syla270985
#12 Orędownik#

Niestety, na każdym kroku skubią z każdej strony 🙂 Co do rejestracji, to zrób to już teraz, na każdej fakturze powinieneś mieć już wpisany swój numer BDO. Lepiej żebyś sam to zrobił, niż mieliby Ci wlepić karę. Ja otwierałam firmę w lipcu 2022 i od razu dokonałam rejestracji. Nie rozliczasz się miesięcznie tylko składasz roczne sprawozdanie z wprowadzonych opakowań. Ja robię tak, że prowadzę sobie ewidencję w Excelu co sprzedaję. Wiem w co dokładnie pakuję i wiem ile waży np karton czy szkło. Na przykładzie moich świec uzupełniam: karton, knot drewniany, metalowa podstawka do knota, szkło do zalewu świecy, drewniana pokrywa. Liczbę sztuk mnożę później przez wagę i gotowe, wiesz ile papieru, ile metalu, ile drewna itd. Później wrzucasz to w specjalny kalkulator z urzędu i wyniki wpisujesz w sprawozdaniu 🙂 Nie bawię się z tym co miesiąc, tylko w nowym roku przeglądam i uzupełniam Excela. Co do pomocy de minimis załączasz specjalny wniosek o udzielenie tej pomocy. Z tego co pamiętam wygląda na nieco skomplikowany a w efekcie okazało się że wystarczy wpisać swoje dane a resztę to oni uzupełniają. Mam nadzieję że niczego nie pomyliłam 🙂

oznacz moderatorów

drekenzes
#16 Inspirator#

Choć BDO jest w miarę nowe, to sam obowiązek już nie 😉 Jak urząd Ciebie przyłapie że nie dopełniłeś obowiązku rejestracji, to na dzień dobry co najmniej 5 tysi mandat. Co więcej, Allegro już zbiera numery BDO i będzie je pokazywało, więc konkurencja będzie miała jak na dłoni kto jest w systemie, a kto nie.....

Jak się boisz, to skorzystaj z organizacji odzysku, urzędy też wolą gdy korzysta się z ich usług. Ale to kosztuje. Twój wybór - robisz wszystko sam i nie ponosisz opłat, albo korzystasz z usług organizacji odzysku, ale to kosztuje (ja mam 500 zł netto na rok).

_________________________________________________________
1.07.2024____Allegro ---> Kolekcje...RIP...
oznacz moderatorów

Crypto_Shop
#9 Pomysłodawca#

Ja mam kilkadziesiąt kopert miesięcznie, kilka kartonów, 1 toner i moze kilkanaście plastikowych opakowań towaru zamówionego zza granicy. Ewidencję będę prowadził sam, a do sprawozdania rocznego i skontrolowania wezmę kogos, przynajmniej za pierwszym razem. 

oznacz moderatorów

drekenzes
#16 Inspirator#

Akurat tonera nie będziesz rozliczał, musisz mieć tylko potwierdzenie odbioru i oświadczenie, że jesteś zwolniony (mi je napełnia firma i żadnego jeszcze nie wyrzuciłem...., ale ewentualnie wziąłbym usługę serwisowania, wtedy odpad byłby innej firmy, która musi to mieć w BDO).

Kilkanaście plastikowych opakowań towaru zamówionego zza granicy - tez rozliczasz. Nie ma tu znaczenia ilość, ustawa tego nie określa. Już jedno powoduje obowiązek.

Sprawozdanie wypełniasz chyba ze 3 strony, ale musisz przeglądnąć ze 30 z hakiem. Więc pomoc przy pierwszym wypełnieniu mile widziana.

_________________________________________________________
1.07.2024____Allegro ---> Kolekcje...RIP...
oznacz moderatorów

ja_Nitka
#10 Popularyzator#

przecież takie małe firmy / niewielkie ilości odpadów nie wymagają rejestracji w BDO ?

https://www.atmoterm.pl/rodzaje-dzialalnosci-niewymagajace-ewidencji-i-rejestracji-w-bdo/

 

oznacz moderatorów

Halfrunt
#18 Luminarz#

@ja_Nitka Dokładnie tak, należy przeliczyć ilość zużywanych opakowań i wówczas nawet rejestrować nie trzeba, ja nie wiem o czym ci ludzie piszą. 

oznacz moderatorów

drekenzes
#16 Inspirator#

@Halfrunt  @ja_Nitka  Jak nie macie pojęcia o czym piszemy, to nie wprowadzajcie w błąd. Jakie przeliczanie ilości opakowań? Od pierwszego nowego opakowania lub innego materiału opakowaniowego musisz się rejestrować w BDO - w praktyce każda sprzedaż wysyłkowa wchodzisz w ustawę. Zwolnienia są tylko od wytwarzania - np odpady takie jak papier. A wprowadzanie opakowań na rynek to coś zupełnie innego, radzę się zapoznać z ustawą. Jak pakujesz coś do wysyłki, to wprowadzasz opakowania na rynek. Możesz stosować używane opakowania (ich nie rozliczasz), ale np taśmy klejącej już nie zastosujesz używanej.

_________________________________________________________
1.07.2024____Allegro ---> Kolekcje...RIP...
oznacz moderatorów

Halfrunt
#18 Luminarz#

@drekenzes Od pierwszego nowego opakowania lub innego materiału opakowaniowego musisz się rejestrować w BDO

wysyłając zamówienie np. w kopercie bąbelkówej nie wprowadzam niczego na rynek, wprowadził to producent, który sprzedał mi opakowanie i wystawił na nie fakturę.

oznacz moderatorów

drekenzes
#16 Inspirator#

@Halfrunt 


@Halfrunt  napisał(a):

@drekenzes Od pierwszego nowego opakowania lub innego materiału opakowaniowego musisz się rejestrować w BDO

wysyłając zamówienie np. w kopercie bąbelkówej nie wprowadzam niczego na rynek, wprowadził to producent, który sprzedał mi opakowanie i wystawił na nie fakturę.


Wysyłając towar w kopercie bąbelkowej, to ty jesteś wprowadzającym opakowanie na rynek, a nie ten, co ci to opakowanie sprzedał! Producent rozlicza się z wytworzonego opakowania. Nie ważne czy kupujesz opakowanie u producenta, hurtowni czy na allegro. To ty jesteś pierwszym, który go sprowadza na rynek, bo ty go użyłeś zgodnie z jego przeznaczeniem.

_________________________________________________________
1.07.2024____Allegro ---> Kolekcje...RIP...
oznacz moderatorów

Halfrunt
#18 Luminarz#

To w końcu jak trzeba się rejestrować w bongo czy nie? Skoro po wypełnieniu ankiety wychodzi że nie trzeba.

oznacz moderatorów

drekenzes
#16 Inspirator#

@ja_Nitka  napisał(a):

przecież takie małe firmy / niewielkie ilości odpadów nie wymagają rejestracji w BDO ?

https://www.atmoterm.pl/rodzaje-dzialalnosci-niewymagajace-ewidencji-i-rejestracji-w-bdo/

 


Przeczytaj sobie ten artykuł, który dotyczy odpadów, a my piszemy a wprowadzaniu opakowań na rynek! Zupełnie inne pojęcia. No chyba że ktoś tego nie rozumie, i myśli że będzie sobie handlował w internecie bez rejestracji w BDO. Powodzenia!

 

_________________________________________________________
1.07.2024____Allegro ---> Kolekcje...RIP...
oznacz moderatorów

Halfrunt
#18 Luminarz#

Wchodząc na stronę bdo masz ankietę z dowama pytaniami,  w odpowiedzi otrzymujesz informację czy musisz czy niemusisz rejestrować się, nawet prowadząc sklep internetowy.

oznacz moderatorów

drekenzes
#16 Inspirator#

@Halfrunt To ankiety nie umiesz wypełnić? Jak mylisz odpady z wprowadzanymi opakowaniami? To że nie jesteś świadomy co robisz, to wyłącznie twój problem.

_________________________________________________________
1.07.2024____Allegro ---> Kolekcje...RIP...
oznacz moderatorów

Halfrunt
#18 Luminarz#

A co to za różnica? Jedno jest śmieciem a drugie stanie się nim po otwarciu przez adresata.

oznacz moderatorów

drekenzes
#16 Inspirator#

@Halfrunt  napisał(a):

A co to za różnica? Jedno jest śmieciem a drugie stanie się nim po otwarciu przez adresata.


Zanim stanie się śmieciem, to ty musisz zapłacić za utylizację tego śmiecia w postaci opłaty produktowej. Każde nowe opakowanie użyte po raz pierwszy zgodnie z jego przeznaczeniem jest wprowadzaniem jego na rynek. Dlatego kartonu na rynek nie wprowadza producent ani hurtownia, ale ten końcowy przedsiębiorca, co użyje kartonu do wysyłki.

_________________________________________________________
1.07.2024____Allegro ---> Kolekcje...RIP...
oznacz moderatorów

www-lapkom24-pl
#9 Pomysłodawca#

Jakie masz stawki za papier, drewno, tworzywa sztuczne ?  2023r za tworzywa sztuczne kasowali mnie 0,165 groszy. Od lipca 2024 będą kasować 1,15 zł, to prawie 1000% więcej. Zastanawiam się nad zmianą organizacji, ale jak wszystkie tak kasują to chyba nie ma sensu. 

oznacz moderatorów