Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Czy jest tu jakiś szpec od BDO lub ktoś podzieli się własnym doswiadczeniem ? Czy prowadząc mały sklep internetowy musimy się do tego BDO rejestrować i prowadzić ewidencję ? Ilość "odpadów" to 50-100 kopert babelkowych, w których są wysyłane zamówienia, 1 toner od zwykłej drukarki i moze 1/2 kartony miesięcznie. Jak widać są to śmieszne ilości i nie wiem czy jestem zwolniony z tego obowiązku czy nie. W internecie są sprzeczne informacje.
Screen pokazujący jakie odpady są zwolnione z ewidencji ponizej większych ilości (przeważnie 0.5t-1t). Wiem, że w rzeczywistości to z 50% przedsiębiorców nie jest w BDO i póki co kontrolę są rzadkie, szczególnie mikro przedsiębiorców ale prędzej czy później wszystkich będą sprawdzać i chciałbym wiedzieć czy mamy obowiązek rejestracji czy nie. Pozdrawiam
Tak, jesteś zobowiązany do wpisu w BDO, ale tutaj głównie będziesz się rozliczał z wprowadzonych opakowań na rynek (opakowania do wysyłki, zazwyczaj papier, tektury, tworzywa sztuczne). 100 zł za wpis na rok. Z opłaty produktowej możesz być zwolniony po wypełnieniu dodatkowego pisemka o pomoc de minimis. Sprawozdanie też trzeba zrobić.
Ja prowadzę tylko ewidencję, a resztą zajmuje się dla mnie organizacja odzysku opakowań - ja nie będę się co roku kopał z koniem jak wszystko wypełnić w sprawozdaniu.
@Crypto_Shop choćbyś miał wysłać tylko jedną kopertę to niestety musisz się z niej rozliczyć. Ja to robiłam pierwszy raz w tym roku, nie wynajmowałam żadnej firmy do tego. Sama wszystko wypełniłam a później zadzwoniłam do Urzędu Marszałkowskiego i jedna z miłych Pań poprowadziła mnie "za rękę" z poprawkami, powypełniałam co mi mówiła i poszła korekta. Dostałam pismo z urzędu że przyznali de minimis. Jak masz tego niewiele jak ja, to spróbuj zrobić to sam w przyszłym roku 🙂
Czyli kolejny wspaniały obowiązek nałożony i kolejne godziny poświęcone na naukę i strach przez kontrolami i karą. Wszystkiego oczywiście trzeba domyślać uczy się samemu 😀
Zastanawiam się właśnie czy od razu się rejestrować czy czekać na następny rok, bo i tak będzie to po terminie. Rozumiem, że co miesiąc sama wypełniasz karty ewidencji i nie jest to zbyt skomplikowane ? To roczne sprawozdanie też? Wniosek o zwolnienie z opłat też samemu się składa czy oni sami o tym informują, że się należy ?
Niestety, na każdym kroku skubią z każdej strony 🙂 Co do rejestracji, to zrób to już teraz, na każdej fakturze powinieneś mieć już wpisany swój numer BDO. Lepiej żebyś sam to zrobił, niż mieliby Ci wlepić karę. Ja otwierałam firmę w lipcu 2022 i od razu dokonałam rejestracji. Nie rozliczasz się miesięcznie tylko składasz roczne sprawozdanie z wprowadzonych opakowań. Ja robię tak, że prowadzę sobie ewidencję w Excelu co sprzedaję. Wiem w co dokładnie pakuję i wiem ile waży np karton czy szkło. Na przykładzie moich świec uzupełniam: karton, knot drewniany, metalowa podstawka do knota, szkło do zalewu świecy, drewniana pokrywa. Liczbę sztuk mnożę później przez wagę i gotowe, wiesz ile papieru, ile metalu, ile drewna itd. Później wrzucasz to w specjalny kalkulator z urzędu i wyniki wpisujesz w sprawozdaniu 🙂 Nie bawię się z tym co miesiąc, tylko w nowym roku przeglądam i uzupełniam Excela. Co do pomocy de minimis załączasz specjalny wniosek o udzielenie tej pomocy. Z tego co pamiętam wygląda na nieco skomplikowany a w efekcie okazało się że wystarczy wpisać swoje dane a resztę to oni uzupełniają. Mam nadzieję że niczego nie pomyliłam 🙂
Choć BDO jest w miarę nowe, to sam obowiązek już nie 😉 Jak urząd Ciebie przyłapie że nie dopełniłeś obowiązku rejestracji, to na dzień dobry co najmniej 5 tysi mandat. Co więcej, Allegro już zbiera numery BDO i będzie je pokazywało, więc konkurencja będzie miała jak na dłoni kto jest w systemie, a kto nie.....
Jak się boisz, to skorzystaj z organizacji odzysku, urzędy też wolą gdy korzysta się z ich usług. Ale to kosztuje. Twój wybór - robisz wszystko sam i nie ponosisz opłat, albo korzystasz z usług organizacji odzysku, ale to kosztuje (ja mam 500 zł netto na rok).
Ja mam kilkadziesiąt kopert miesięcznie, kilka kartonów, 1 toner i moze kilkanaście plastikowych opakowań towaru zamówionego zza granicy. Ewidencję będę prowadził sam, a do sprawozdania rocznego i skontrolowania wezmę kogos, przynajmniej za pierwszym razem.
Akurat tonera nie będziesz rozliczał, musisz mieć tylko potwierdzenie odbioru i oświadczenie, że jesteś zwolniony (mi je napełnia firma i żadnego jeszcze nie wyrzuciłem...., ale ewentualnie wziąłbym usługę serwisowania, wtedy odpad byłby innej firmy, która musi to mieć w BDO).
Kilkanaście plastikowych opakowań towaru zamówionego zza granicy - tez rozliczasz. Nie ma tu znaczenia ilość, ustawa tego nie określa. Już jedno powoduje obowiązek.
Sprawozdanie wypełniasz chyba ze 3 strony, ale musisz przeglądnąć ze 30 z hakiem. Więc pomoc przy pierwszym wypełnieniu mile widziana.
przecież takie małe firmy / niewielkie ilości odpadów nie wymagają rejestracji w BDO ?
https://www.atmoterm.pl/rodzaje-dzialalnosci-niewymagajace-ewidencji-i-rejestracji-w-bdo/
@ja_Nitka Dokładnie tak, należy przeliczyć ilość zużywanych opakowań i wówczas nawet rejestrować nie trzeba, ja nie wiem o czym ci ludzie piszą.
@Halfrunt @ja_Nitka Jak nie macie pojęcia o czym piszemy, to nie wprowadzajcie w błąd. Jakie przeliczanie ilości opakowań? Od pierwszego nowego opakowania lub innego materiału opakowaniowego musisz się rejestrować w BDO - w praktyce każda sprzedaż wysyłkowa wchodzisz w ustawę. Zwolnienia są tylko od wytwarzania - np odpady takie jak papier. A wprowadzanie opakowań na rynek to coś zupełnie innego, radzę się zapoznać z ustawą. Jak pakujesz coś do wysyłki, to wprowadzasz opakowania na rynek. Możesz stosować używane opakowania (ich nie rozliczasz), ale np taśmy klejącej już nie zastosujesz używanej.
@drekenzes Od pierwszego nowego opakowania lub innego materiału opakowaniowego musisz się rejestrować w BDO
wysyłając zamówienie np. w kopercie bąbelkówej nie wprowadzam niczego na rynek, wprowadził to producent, który sprzedał mi opakowanie i wystawił na nie fakturę.
@Halfrunt napisał(a):@drekenzes Od pierwszego nowego opakowania lub innego materiału opakowaniowego musisz się rejestrować w BDO
wysyłając zamówienie np. w kopercie bąbelkówej nie wprowadzam niczego na rynek, wprowadził to producent, który sprzedał mi opakowanie i wystawił na nie fakturę.
Wysyłając towar w kopercie bąbelkowej, to ty jesteś wprowadzającym opakowanie na rynek, a nie ten, co ci to opakowanie sprzedał! Producent rozlicza się z wytworzonego opakowania. Nie ważne czy kupujesz opakowanie u producenta, hurtowni czy na allegro. To ty jesteś pierwszym, który go sprowadza na rynek, bo ty go użyłeś zgodnie z jego przeznaczeniem.
To w końcu jak trzeba się rejestrować w bongo czy nie? Skoro po wypełnieniu ankiety wychodzi że nie trzeba.
@ja_Nitka napisał(a):przecież takie małe firmy / niewielkie ilości odpadów nie wymagają rejestracji w BDO ?
https://www.atmoterm.pl/rodzaje-dzialalnosci-niewymagajace-ewidencji-i-rejestracji-w-bdo/
Przeczytaj sobie ten artykuł, który dotyczy odpadów, a my piszemy a wprowadzaniu opakowań na rynek! Zupełnie inne pojęcia. No chyba że ktoś tego nie rozumie, i myśli że będzie sobie handlował w internecie bez rejestracji w BDO. Powodzenia!
Wchodząc na stronę bdo masz ankietę z dowama pytaniami, w odpowiedzi otrzymujesz informację czy musisz czy niemusisz rejestrować się, nawet prowadząc sklep internetowy.
@Halfrunt To ankiety nie umiesz wypełnić? Jak mylisz odpady z wprowadzanymi opakowaniami? To że nie jesteś świadomy co robisz, to wyłącznie twój problem.
A co to za różnica? Jedno jest śmieciem a drugie stanie się nim po otwarciu przez adresata.
@Halfrunt napisał(a):A co to za różnica? Jedno jest śmieciem a drugie stanie się nim po otwarciu przez adresata.
Zanim stanie się śmieciem, to ty musisz zapłacić za utylizację tego śmiecia w postaci opłaty produktowej. Każde nowe opakowanie użyte po raz pierwszy zgodnie z jego przeznaczeniem jest wprowadzaniem jego na rynek. Dlatego kartonu na rynek nie wprowadza producent ani hurtownia, ale ten końcowy przedsiębiorca, co użyje kartonu do wysyłki.
Jakie masz stawki za papier, drewno, tworzywa sztuczne ? 2023r za tworzywa sztuczne kasowali mnie 0,165 groszy. Od lipca 2024 będą kasować 1,15 zł, to prawie 1000% więcej. Zastanawiam się nad zmianą organizacji, ale jak wszystkie tak kasują to chyba nie ma sensu.