Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Witam wszystkich. Chciałbym się poradzić w kwestii reklamacji, klient odesłał produkt na reklamacje i żada zwrotu środków (odstępuje od umowy) na podstawie ustawy o prawach konsumenta artykuł 43e.
Dodam że jest to pierwsza reklamacja tego produktu.
Moje pytanie jest takie, czy muszę zwrócić środki przy pierwszej reklamacji czy mogę naprawić produkt lub wysłać nowy?
Jeśli tak to proszę o jakąś ustawę , podstawę prawną lub artykuł który to potwierdza.
Czytałem że mogę przy pierwszej reklamacji naprawić produkt ale nie jest to poparte jakimiś ustawami.
@AlePiesio od tego roku (2023) zmieniły się przepisy dotyczące rękojmi. Tak jak piszesz. To sprzedawca decyduje o sposobie załatwienia reklamacji (naprawa, wymiana ewentualnie jak dwie pierwsze nie da się spełnić to zwrot pieniędzy)
Ale klient nigdzie nie napisał że to jest reklamacji z tytułu rękojmi.
Co ty piszesz że nie jest poparte przepisami, oczywiście że jest poparte o od 2023 możesz w pierwszej kolejności naprawić.
Wada musiałaby być istotna by skutkiem bylo odstąpienie co napisał jako powód odstąpienia
@az1rael w piśmie reklamacyjnym napisał że brak zgodności z umową jest istotny ponieważ w opisie jest napisane że smycz dla psa jest mocna a ona uległa zerwaniu już na początku użytkowania.
To nie jest przesłanka do zastosowania odstąpienia wada istotna to np zamówił smycz dla psa a dostał drapak dla kota
@AlePiesio ja też mogę sobie na smyczy dla jorka zamotać wilczura i się zerwie za 1 razem. Pokaż link do oferty?
@az1rael racja ale tutaj akurat tak nie było bo smycz jest dedykowana dla dużych psów, ma zamontowany naprawdę bardzo duży i gruby karabińczyk. Pierwszy raz mam taki przypadek żeby smycz zerwała się na szyciu, nigdy tak mi się nie zdarzyło przez 4 lata więc chyba coś nie tak poszło przy szyciu i to moja wina lub jakąś wada nici ale nie wiem czy to jest wogole możliwe.
Tak czy siak chciałbym tylko wiedzieć czy mogę wysłać nową smycz przy pierwszej reklamacji, nie zwracając środków teraz ale dopiero przy ewentualnej drugiej reklamacji
@AlePiesio możesz wymienić/naprawić przy 1 reklamacji, przy 2 reklamacji, przy 3 i 15 również 🙂 Zapisu o drugiej naprawie, przy której Kupujący mógł zażądać czegokolwiek w UoPK nie ma, była przy rękojmi.
Co więcej, UE pracuje nad modyfikacją przepisów reklamacyjnych, że towar należy naprawiać do skutku, czyli żądanie wymiany wyleci z zapisów odpowiedzialności sprzedawcy. Powód? Ekologia i sterty śmieci, głównie elektrośmieci.
@AlePiesio tak możesz wysłać nową smycz ale nie rób tego w ciemno bo najpierw zweryfikuj tą pierwszą. Powiem tak allegro za dużo pozwala kupującym więc za tą wymianę poleci ci negatyw czego jestem prawie pewien bo po tym co wymyślił zakładam że trafił ci się januszex zakupowy. Musisz sobie przeliczyć tego negatywa bo pamiętaj że możesz wyłapać za cokolwiek co zrobisz czy nie zrobisz bo obraziłeś majestat kupującej świętej krowy czyli nawet jak będziesz mu chciał iść na rękę to ci może przywalić
@az1rael klient nie napisał konkretnie, że z powodu art. 43e §1 ust. 4 UoPK. Takie żądanie nie przejdzie nigdzie, ani u rzecznika, ani tym bardziej w sądzie.
Jeśli natomiast, konsument sam by podniósł zarzut art. 43e §1 ust. 4, to musiałby udowodnić, że tak jest (ciężar dowodu).I nie chodzi tu o udowadnianie istnienia wady w chwili wydania, tylko jej istotności i niemożliwości usunięcia niezgodności przez naprawę/wymianę.
Szczególnie życzę powodzenia Kupującemu w udowadnianiu, że wymiana jest niemożliwa. Musiałoby to dotyczyć produktu, którego sam projekt jest obarczony wadą lub też stosowane przez producenta materiały.
@medalik_2009 raczej chodzi mi o stronę uokiku i to co napisali
Towar jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają w szczególności jego:
Ponadto towar, aby został uznany za zgodny z umową, powinien:
Podstawa prawna: art. 43b ustawy o prawach konsumenta
@AlePiesio odpisz, że odrzucasz wniesioną reklamację z powodu braku spełnienia warunków podanych w art. 43e §1 ustawy o prawach konsumenta:
Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, gdy:
1) przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową zgodnie z art. 43d naprawa lub wymiana towaru niezgodnego z umową ust. 2;
2) przedsiębiorca nie doprowadził towaru do zgodności z umową zgodnie z art. 43d naprawa lub wymiana towaru niezgodnego z umową ust. 4–6;
3) brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową;
4) brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania ze środków ochrony określonych w art. 43d naprawa lub wymiana towaru niezgodnego z umową;
5) z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.
Na końcu dopisz, że oczekujesz wniesienia reklamacji zgodnie z art. 43d §1 ustawy o prawach konsumenta:
Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może żądać jego naprawy lub wymiany.
Oczywiście na podstawie §2 tego artykułu, możesz zmienić sposób załatwienia reklamacji na prostszy i dogodniejszy dla Ciebie i konsumenta.