anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Reklamacja klienta a artykuł 43e ustawa o prawach konsumenta

AlePiesio
#14 Krzewiciel#

Witam wszystkich. Chciałbym się poradzić w kwestii reklamacji, klient odesłał produkt na reklamacje i żada zwrotu środków (odstępuje od umowy) na podstawie ustawy o prawach konsumenta artykuł 43e. 

Dodam że jest to pierwsza reklamacja tego produktu.

Moje pytanie jest takie, czy muszę zwrócić środki przy pierwszej reklamacji czy mogę naprawić produkt lub wysłać nowy? 

Jeśli tak to proszę o jakąś ustawę , podstawę prawną lub artykuł który to potwierdza.

Czytałem że mogę przy pierwszej reklamacji naprawić produkt ale nie jest to poparte jakimiś ustawami. 

oznacz moderatorów
13 ODPOWIEDZI 13

Client:44052296
#21 Demiurg#

@AlePiesio od tego roku (2023) zmieniły się przepisy dotyczące rękojmi. Tak jak piszesz. To sprzedawca decyduje o sposobie załatwienia reklamacji (naprawa, wymiana ewentualnie jak dwie pierwsze nie da się spełnić to zwrot pieniędzy)

oznacz moderatorów

AlePiesio
#14 Krzewiciel#

Ale klient nigdzie nie napisał że to jest reklamacji z tytułu rękojmi. 

oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

Co ty piszesz że nie jest poparte przepisami, oczywiście że jest poparte o od 2023 możesz w pierwszej kolejności naprawić.

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

Wada musiałaby być istotna by skutkiem bylo odstąpienie co napisał jako powód odstąpienia

oznacz moderatorów

AlePiesio
#14 Krzewiciel#

@az1rael w piśmie reklamacyjnym napisał że brak zgodności z umową jest istotny ponieważ w opisie jest napisane że smycz dla psa jest mocna a ona uległa zerwaniu już na początku użytkowania. 

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

To nie jest przesłanka do zastosowania odstąpienia wada istotna to np zamówił smycz dla psa a dostał drapak dla kota

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@AlePiesio ja też mogę sobie na smyczy dla jorka zamotać wilczura i się zerwie za 1 razem. Pokaż link do oferty?

oznacz moderatorów

AlePiesio
#14 Krzewiciel#

@az1rael racja ale tutaj akurat tak nie było bo smycz jest dedykowana dla dużych psów, ma zamontowany naprawdę bardzo duży i gruby karabińczyk. Pierwszy raz mam taki przypadek żeby smycz zerwała się na szyciu, nigdy tak mi się nie zdarzyło przez 4 lata więc chyba coś nie tak poszło przy szyciu i to moja wina lub jakąś wada nici ale nie wiem czy to jest wogole możliwe.

Tak czy siak chciałbym tylko wiedzieć czy mogę wysłać nową smycz przy pierwszej reklamacji, nie zwracając środków teraz ale dopiero przy ewentualnej drugiej reklamacji

oznacz moderatorów

medalik_2009
#17 Koryfeusz#

@AlePiesio możesz wymienić/naprawić przy 1 reklamacji, przy 2 reklamacji, przy 3 i 15 również 🙂 Zapisu o drugiej naprawie, przy której Kupujący mógł zażądać czegokolwiek w UoPK nie ma, była przy rękojmi.

Co więcej, UE pracuje nad modyfikacją przepisów reklamacyjnych, że towar należy naprawiać do skutku, czyli żądanie wymiany wyleci z zapisów odpowiedzialności sprzedawcy. Powód? Ekologia i sterty śmieci, głównie elektrośmieci.

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@AlePiesio tak możesz wysłać nową smycz ale nie rób tego w ciemno bo najpierw zweryfikuj tą pierwszą. Powiem tak allegro za dużo pozwala kupującym więc za tą wymianę poleci ci negatyw czego jestem prawie pewien bo po tym co wymyślił zakładam że trafił ci się januszex zakupowy. Musisz sobie przeliczyć tego negatywa bo pamiętaj że możesz wyłapać za cokolwiek co zrobisz czy nie zrobisz bo obraziłeś majestat kupującej świętej krowy czyli nawet jak będziesz mu chciał iść na rękę to ci może przywalić

oznacz moderatorów

medalik_2009
#17 Koryfeusz#

@az1rael klient nie napisał konkretnie, że z powodu art. 43e §1 ust. 4 UoPK. Takie żądanie nie przejdzie nigdzie, ani u rzecznika, ani tym bardziej w sądzie.

Jeśli natomiast, konsument sam by podniósł zarzut art. 43e §1 ust. 4, to musiałby udowodnić, że tak jest (ciężar dowodu).I nie chodzi tu o udowadnianie istnienia wady w chwili wydania, tylko jej istotności i niemożliwości usunięcia niezgodności przez naprawę/wymianę.

Szczególnie życzę powodzenia Kupującemu w udowadnianiu, że wymiana jest niemożliwa. Musiałoby to dotyczyć produktu, którego sam  projekt jest obarczony wadą lub też stosowane przez producenta materiały.

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@medalik_2009 raczej chodzi mi o stronę uokiku i to co napisali

Towar jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają w szczególności jego:

  1. opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi – również kompatybilność, interoperacyjność i dostępność aktualizacji,
  2. przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi, o którym konsument powiadomił przedsiębiorcę najpóźniej w momencie zawarcia umowy i który przedsiębiorca zaakceptował.

Ponadto towar, aby został uznany za zgodny z umową, powinien:

  1. nadawać się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm technicznych lub dobrych praktyk,
  2. występować w takiej ilości i mieć takie cechy, w tym trwałość i bezpieczeństwo, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi – również funkcjonalność i kompatybilność, jakie są typowe dla towaru tego rodzaju i których konsument może zasadnie oczekiwać,
  3. być dostarczany z akcesoriami i instrukcjami, których dostarczenia konsument może rozsądnie oczekiwać,
  4. być takiej samej jakości jak próbka lub wzór, które przedsiębiorca udostępnił konsumentowi przed zawarciem umowy i odpowiada opisowi takiej próbki lub takiego wzoru. Uzasadnione oczekiwania konsumenta względem towaru uwzględniają charakter towaru oraz publiczne zapewnienie (np. w reklamie lub na etykiecie) złożone przez sprzedawcę w tym zakresie (jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu), chyba że sprzedawca wykaże, że:
    • nie wiedział o danym publicznym zapewnieniu i, oceniając rozsądnie, nie mógł o nim wiedzieć,
    • przed zawarciem umowy publiczne zapewnienie zostało sprostowane z zachowaniem warunków i formy, w jakiej publiczne zapewnienie zostało złożone lub w porównywalny sposób,
    • publiczne zapewnienie nie miało wpływu na decyzję konsumenta o zawarciu umowy.

Podstawa prawna: art. 43b ustawy o prawach konsumenta

oznacz moderatorów

medalik_2009
#17 Koryfeusz#

@AlePiesio odpisz, że odrzucasz wniesioną reklamację z powodu braku spełnienia warunków podanych w art. 43e §1 ustawy o prawach konsumenta:

Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, gdy:
1) przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową zgodnie z art. 43d naprawa lub wymiana towaru niezgodnego z umową ust. 2;
2) przedsiębiorca nie doprowadził towaru do zgodności z umową zgodnie z art. 43d naprawa lub wymiana towaru niezgodnego z umową ust. 4–6;
3) brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową;
4) brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego skorzystania ze środków ochrony określonych w art. 43d naprawa lub wymiana towaru niezgodnego z umową;
5) z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.

Na końcu dopisz, że oczekujesz wniesienia reklamacji zgodnie z art. 43d §1 ustawy o prawach konsumenta:

Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może żądać jego naprawy lub wymiany.

Oczywiście na podstawie §2 tego artykułu, możesz zmienić sposób załatwienia reklamacji na prostszy i dogodniejszy dla Ciebie i konsumenta.

oznacz moderatorów