anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Reklamacja - koszty odesłania - 2 sytuacje

pinsplash
#21 Demiurg#

Dwie sytuacje.

1. Kupujący odsyła towar w ramach reklamacji na własny koszt i po jej uznaniu otrzymuje nowy produkt. Czy sprzedawca powinien zwrócić koszt wysyłki ( odesłania przez Kupującego ) produktu w ramach reklamacji?

2. Kupujący kupuje kilka przedmiotów. Wysyłka "darmowa" bo Smart. Reklamuje jeden przedmiot. Sprzedający prosi o darmowe odesłanie Smartem. Kupujący nie chce bo jak twierdzi ten darmowy zwrot może mu się przydać do pozostałych przedmiotów ( przysługuje tylko raz do zakupu). Chce wysłać na własny koszt i ew oczekuje zwrotu za tą wysyłke przy uznaniu reklamacji. Ma rację?

 

_______
BRÓSLI
oznacz moderatorów
12 ODPOWIEDZI 12

LEW433
#21 Demiurg#

A skąd takie dylematy, wątpliwości?

1 oczywiście że musi zwrócić jeżeli kupujący poniósł koszty odesłania w ramach reklamacji.

2. A nie mylisz zwrotu z reklamacją, dlaczego kupujący miałby godzić się odsyłać reklamowany towar w ramach darmowego zwrotu, skoro koszty ponosi sprzedający, po uznanej reklamacji.

3 Oczywiście kupujący może się zgodzić odesłać darmowo towar w ramach Smarta, jego wola, pytanie tylko po co miałby to robić?

oznacz moderatorów

Wioletta2701
#14 Krzewiciel#

@pinsplash Według prawa konsumenckiego, przy uznaniu reklamacji, zwracasz kupującemu faktycznie poniesione koszty - cena towaru plus 2x koszt wysyłki.

Jeśli klient ma SMART, lecz wybiera wysyłkę na swój koszt, chcąc ją wykorzystać do ew. reklamacji na przyszłość, powinien był najpierw skorzystać z darmowej przesyłki. Skoro nie skorzystał z darmowej przesyłki, odeślij go z kwitkiem.

Wiola
oznacz moderatorów

komis-bell
#21 Demiurg#

1. Tak, gdyż jest to reklamacja uznana i sprzedający ma obowiązek zwrócić koszty poniesione przez kupującego związane z odesłaniem towaru.

2. Tu (moim zdaniem - mogę się mylić) darmowy zwrot SMART odnosi się do sytuacji ODSTĄPIENIA OD UMOWY. Reklamacji nie powinno się odsyłać takim zwrotem. 
Więc tak - powinno się kupującemu zwrócić za koszty wysyłki. 

Jeśli jestem w błędzie to proszę mnie z niego wyprowadzić 🙂

oznacz moderatorów

Wioletta2701
#14 Krzewiciel#

@komis-bell Ja także reklamowałam towar dostarczony do paczkomatu InPost. 

Nie minęły 2 tygodnie, a kupiony kabel uległ uszkodzeniu, więc wykorzystałam możliwość darmowego zwrotu z kodem, kontaktując się uprzednio ze sprzedawcą. 

Do przesyłki załączyłam pismo reklamacyjne.

Wiadomo, że po upływie tego czasu, trzeba wysłać towar na własny koszt, lecz przy uznaniu reklamacji jest on zwracany.

Wiola
oznacz moderatorów

pinsplash
#21 Demiurg#

@Wioletta2701 Ja jestem tego samego zdania co już tutaj piszący. W drugim wypadku smart przysługuje do ZWROTU. A czy Kupujący użyje go do reklamacji czy nie, to jego wolna wola. Może, nie musi. Bo co jak będzie potem chciał wykorzystać prawo do odstąpienia na jakiś inny przedmiot z tego zakupu? Bardziej jestem ciekawy czy jakiś przepis / regulamin to opisuje🤔

_______
BRÓSLI
oznacz moderatorów

komis-bell
#21 Demiurg#

@Wioletta2701 Ja również miałem sytuację w której użyłem darmowego zwrotu do reklamacji tak aby ułatwić życie sprzedającemu (: 

Natomiast generalnie zasada jest taka, że zwrot SMART to w przypadku odstąpienia a nie reklamacji. Ale kto to sprawdzi? 😄

oznacz moderatorów

Wioletta2701
#14 Krzewiciel#

@komis-bell Tego nikt nie sprawdzi, ale jeśli w ciągu dwóch tygodni od dostawy, towar ulegnie uszkodzeniu, to jaki problem wysłać go w ramach reklamacji korzystając z darmowej przesyłki.

Dla sprzedawcy odpada koszt zwrotu towaru.

Wiola
oznacz moderatorów

AGD-SERVICE
#13 Ambasador#

1. - tak.

2. - Kupujący ma możliwość odesłania "darmowym SMARTEM" - Czyli ma możliwość bezpłatnego odesłania towaru. "Kupujący nie chce bo jak twierdzi ten darmowy zwrot może mu się przydać do pozostałych przedmiotów ( przysługuje tylko raz do zakupu)." - To jest totalna bzdura, gdyż kupujący może skorzystać z tej opcji jedynie w terminie 14 dni od zakupu (od daty otrzymania towaru? - nie wiem, warto to sprawdzić na Allegro). 

Jeżeli ma możliwość bezpłatnego zwrotu - to jest po prostu na "plus.". 

Kupujący ma możliwość darmowego zwrotu z tytułu przesyłki SMART - to nie ma nic wspólnego z odstąpieniem od umowy lub reklamacją itp. Jeśli nie chce z tego skorzystać - to on ponosi te koszty. 

@LEW433 - kupujący mógł zwrócić towar za darmo, jednak wybrał płatną opcję. Reklamacja, odstąpienie od umowy - to są całkowicie inne tematy. Jak kupujący odeśle towar "pocztą lotniczą" , to też sprzedawca ma mu zwrócić te koszty? Przecież kupujący mógł odesłać towar "za darmo". Zarówno z tytułu reklamacji jak i odstąpienia od umowy.

o zwrotu z tytułu przesyłki SMART - to nie ma nic wspólnego z odstąpieniem od umowy lub reklamacją itp. Jeśli nie chce z tego skorzystać - to on ponosi te koszty. 

@komis-bell -   Mylisz się. Darmowy SMART dotyczy zwrotu przesyłki przez kupującego - powód nie ma kompletnie żadnego znaczenia. To dotyczy "zwrotu towaru" , natomiast powód zwrotu - to juz całkowicie inna sprawa.

 

oznacz moderatorów

pinsplash
#21 Demiurg#

@AGD-SERVICE A co jeżeli potem zdecyduje się na skorzystanie ze zwrotu ustawowego bo mu jeden z przedmiotów nie odpowiada?

_______
BRÓSLI
oznacz moderatorów

Wioletta2701
#14 Krzewiciel#

@pinsplash Na odstąpienie od umowy, czyli zwrot klient ma według ustawy konsumenckiej 14 dni. Po upływie tego okresu, zwrot nie jest już możliwy i nie musisz się na to zgadzać. Są jednak firmy, jak Bon Prix, która umożliwia klientom zwrot do 100 dni od zakupu. Wszystko zależy od indywidualnego podejścia sprzedawcy.

W przypadku odstąpienia od umowy przez klienta, koszt wysyłki nie podlega zwrotowi.

Wiola
oznacz moderatorów

Wioletta2701
#14 Krzewiciel#

@AGD-SERVICE Ad. 2 - jeśli sprzedawca oferuje kupującemu darmową wysyłkę, powinien był z niej skorzystać, bo po 14 dniach takiej opcji już nie będzie.

Nawet, gdyby kupujący założył, że będzie reklamował któryś z pozostałych towarów, to w przypadku uznania reklamacji i tak należy mu się zwrot kosztu wysyłki, więc nie rozumiem, dlaczego kombinuje?

W przypadku pierwszej reklamacji sprzedawca miał możliwość udostępnienia darmowej przesyłki, więc zaoszczędzi zwrot kosztów tej przesyłki.

 

Wiola
oznacz moderatorów

medalik_2009
#17 Koryfeusz#

@pinsplash pierwszy punkt nie podlega dyskusji oddajesz za odesłanie rzeczy.*

Ad. 2

Temat złożony. Generalnie KC informuje, że konsument powinien przy reklamacji na koszt sprzedawcy dostarczyć wadliwą rzecz do miejsca wskazanego w umowie lub miejsca wydania rzeczy.

Można wg mnie przyjąć stanowisko, że skoro za przesyłki Allegro Smart płaci przewoźnikowi czyli portalowi Allegro sprzedawca, to zażyczenie sobie odesłania darmowym zwrotem, w ramach tej usługi, wadliwej rzeczy nie łamie praw konsumenta. Wszak nie ponosi on kosztów odesłania, prawda?

*Oczywiście nie na gębę, tylko po przedstawieniu potwierdzenia zapłaty przez konsumenta za przesyłkę z wadliwym towarem, gdzie będzie wskazana dokładna kwota. Konsument zgubił świstek z poczty? No to ma problem...

Jak przedstawi np. fakturę, bo przesyłkę wziął sobie na fakturę by wrzucić w koszty prowadzonej przez siebie IDG, to poniesionym przez niego kosztem będzie kwota netto. Jak wziął na spółkę lub w ogóle firmę z nim nie związaną to można zaryzykować brak zwrotu kosztów odesłania. Mieliśmy taki przypadek i odrzuciliśmy żądanie, bo mamy zwrócić koszty poniesione przez konsumenta, nie firmę Kogucik sp. z o.o. 😎

oznacz moderatorów