anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Zwrot i wysyłka towaru po upływie 14 dni od zgłoszenia chęci odstąpienia od umowy kupna na odległoś

MAMY ROZWIĄZANIE!
wdowki
#10 Popularyzator#

Witam

Klient odesłał towar do mnie 16 dnia od dnia zgłoszenia. Klient bez proboemu odesłał przesyłkę za pomocą etykiety od Allegro która powinna po 14 dniach od zgłoszenia wygasnąć.

Teraz Allegro pisze mi takie rzeczy

"Kupujący powinien złożyć oświadczenie dotyczące zwrotu, w ciągu 14 dni od otrzymania towaru. Następnie, będzie On miał kolejne 14 dni na odesłanie przedmiotu do Pana, jednak termin ten nie jest ostateczny. Jeśli otrzyma Pan przedmiot po upływie powyższego terminu, odstąpienie od umowy wówczas nadal jest wiążące."

A ustawa oczywiście mówi tak

"

Art. 34. 1. Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem"

 

Allegro jednak potrafi samo pisać sobie ustawy i dostałem informację następującą:

"

Kupujący powinien odesłać towar w terminie 14 dni od daty złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy.

Jeśli jednak Kupujący odeśle towar po upływie tego terminu nie spowoduje to unieważnienia złożonego przez niego oświadczenia. Odstąpienie od umowy nadal obowiązuje.

W chwili złożenia przez Kupującego oświadczenia o odstąpieniu od umowy towar staje się na powrót własnością Sprzedającego. Jeśli jednak Kupujący odesłałby towar po bardzo długim czasie, to Pan jako Sprzedający mógłby obciążyć go kosztami bezumownego korzystania z towaru.

Podstawa prawna: Art. 34. 1. Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta"

i znów komentarz Allegro

:Odstąpienie nadal pozostaje wiążące nawet jeśli Kupujący przekroczy termin do odesłania towaru, ponieważ najważniejszy jest fakt, że Kupujący poinformował o odstąpieniu od umowy w ustawowym terminie. 
"

 

Proszę więc o wykładnie prawa – konkretną ustawę, która tak właśnie podaje co Państwo piszą – na którą się powołujecie – Paragraf.

Ja nic takiego w ustawie nie znalazłem.

Dodam że odesłane produkty są zużyte zniszczone i zostały z nich usunęte wszystkie znaki fabryczne, istrukcji również brak.

 

pozdrawiam

 

 

oznacz moderatorów
22 ODPOWIEDZI 22
QSklep
#1 Nowicjusz#

Szanowni Państwo, przepisy prawa jasno określają prawa i obowiązki Sprzedawcy oraz Kupującego/Konsumenta:

1. Ustawa o prawach konsumenta Art. 34., pkt. 1.

Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.

Podobny termin rozpoczyna swój bieg dla przedsiębiorcy, z tym że w jego przypadku dotyczy zamiast zwrotu rzeczy – odpowiednio zwrotu płatności i liczy się od otrzymania oświadczenia konsumenta (art. 32 ust. 1 Ustawy). Jednocześnie ustawodawca rozwiewa wątpliwości co do tego, kto powinien dokonać zwrotu jako pierwszy, a ściślej kto może się ze zwrotem wstrzymać (art. 32 ust. 3 Ustawy):

Art. 32., pkt. 1. Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy
(…)
Art. 32., pkt. 3. Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze rzecz od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.

Z powyższych przepisów wynika, że po odstąpieniu przez konsumenta od umowy ten powinien niezwłocznie, lecz nie później niż w ciągu 14 dni zwrócić rzecz sprzedawcy, a sprzedawca w podobnym terminie zwrócić konsumentowi zapłatę. Konsument nie może zwlekać z dokonaniem zwrotu czekając, aż sprzedawca jako pierwszy zwróci mu pieniądze. Sprzedawca za to ma takie uprawnienie i może poczekać ze zwrotem płatności, aż do doręczenia zwracanego towaru lub przynajmniej otrzymania potwierdzenia, że towar został odesłany.

Zgodnie zaś z 34 pkt. 4. (Ustawy o prawach konsumenta) konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartość przedmiotu w wyniku jego używania lub zniszczenia, a sprzedawca ma prawo pomniejszyć kwotę zwrotu, dodatkowo konsument może ponieść odpowiedzialność odszkodowawczą za nienależyte wykonanie zobowiązania, jeśli sprzedawca poniósł szkodę majątkową:

Art. 34., pkt. 4. Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, chyba że przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy zgodnie z wymaganiami art. 12 ust. 1 pkt 9.

Wyrok Sądu Okręgowego w Katowicach z dnia 31 stycznia 2017, sygn. akt II C 831/16:
... w ocenie Sądu Okręgowego, choć Ustawa nie precyzuje konsekwencji płynących z niedochowania terminu z art. 34 ust. 1, to termin ten ma charakter nieprzekraczalny. Uchybienie przedmiotowemu terminowi skutkowało w ocenie Sądu brakiem skuteczności złożonego oświadczenia o odstąpieniu od umowy...

 

 

Platforma Allegro zgodnie z ww. przepisami informuje na stronie www:

https://allegro.pl/pomoc/artykul/polityka-zwrotow-na-allegro-q0yPaBXLrhD#6-zwrot-wplaty-od-sprzedaja...

proszę zwłaszcza zwrócić uwagę na pkt. 3.B. oraz 5 i pkt. 5A:

 

3. Czas na poinformowanie sprzedającego i nadanie przesyłki

.......
B. Ile masz czasu na nadanie przesyłki zwrotnej

Po wypełnieniu Formularza zwrotu towaru masz kolejne 14 dni kalendarzowych, aby nadać przesyłkę.

.........

5. Pakowanie przesyłki zwrotnej

Jako nadawca przesyłki to Ty odpowiadasz za jej bezpieczne zapakowanie tak, aby dotarła do sprzedającego nieuszkodzona.

Każdy przewoźnik ma swoje instrukcje właściwego pakowania przesyłki. Zobaczysz je, gdy wybierzesz metodę dostawy i wyślesz Formularz zwrotu towaru. Koniecznie zapoznaj się z ich treścią, zanim nadasz swoją paczkę.

Przede wszystkim:

  • odpowiednio zabezpiecz towar – wybierz opakowanie dostosowane do towaru, na przykład karton, foliopak, odpowiednie wypełnienie przesyłki itp.
  • usuń starą etykietę
  • nie przyklejaj etykiety na oryginalnym opakowaniu towaru, tylko na kartonie lub na materiale pakunkowym
  • jeżeli zakupiony towar dotarł do Ciebie na palecie, również przygotuj przesyłkę zwrotną na palecie.

Gratis do zakupu

Jeśli do zakupionego przedmiotu sprzedający dołączył gratis, to należy go zwrócić razem z odsyłanym produktem/zamówieniem.

A. Uszkodzenie zwracanego towaru

Sprzedający może pomniejszyć kwotę zwrotu Twojej wpłaty, jeśli zwrócony towar:

  • został przez Ciebie uszkodzony
  • będzie nosić ślady użytkowania, które świadczą o tym, że towar był używany w większym stopniu/bardziej niż wymaga tego sprawdzenie jego właściwości – na przykład będzie brakowało elementów, widoczne będą ślady noszenia, metki zostaną oderwane, uszkodzone zostaną naklejki itp.

Przesyłka została uszkodzona lub zaginęła w transporcie:

  • złóż reklamację do przewoźnika, w przypadku wysyłki na koszt własny
  • skontaktuj się z nami za pomocą formularza kontaktowego, w przypadku wysyłki za pomocą metod oferowanych przez Allegro (etykieta lub kod wygenerowane przez Formularz zwrotu towaru).

 

 

Reasumując należy w opisach ofert i aukcji informować Konsumenta/Kupującego o jego prawach i obowiązkach, by następnie móc z nich korzystać, ale również je respektować.

 

Kupujący ma swoje prawa, ale także obowiązki, do których zobowiązują go przepisy prawa i musi także ich przestrzegać i z nich się wywiązać.

 

W każdym przypadku Sprzedający ma prawo rozszerzyć swoją odpowiedzialność lub zrezygnować z przysługujących mu praw.

 

 

Przepisy prawa:
Ustawa o prawach konsumenta.
Ustawa o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw z dnia 9 marca 2023 r.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych (Dz. Urz. UE L 136 z 22.05.2019, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019, str. 60).
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniającej rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE oraz uchylającej dyrektywę 1999/44/WE (Dz. Urz. UE L 136 z 22.05.2019, str. 28 oraz Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019, str. 63).
Uzasadnienie do projektu ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe.
https://allegro.pl/pomoc/artykul/polityka-zwrotow-na-allegro-q0yPaBXLrhD#6-zwrot-wplaty-od-sprzedaja...

oznacz moderatorów
ald-mar1
#9 Pomysłodawca#

Witaj możesz skorzystać z art 34 ust 4 i żądać  odszkodowania za wady powstałe w wyniku użytkowania przez sprzedającego, choć jednak 14 czy tez 30 dni to dość krótki okres aby cos zniszczyć . Ja czekam na reflektor przód sprzedany 9 miesięcy temu i nie odpuszczę kupującemu kontrahenci z allegro teraz próbują osiągać korzyści niby legalnie korzystając z praw konsumenta  lecz kij ma dwa końce 

oznacz moderatorów