Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Witam
Klient odesłał towar do mnie 16 dnia od dnia zgłoszenia. Klient bez proboemu odesłał przesyłkę za pomocą etykiety od Allegro która powinna po 14 dniach od zgłoszenia wygasnąć.
Teraz Allegro pisze mi takie rzeczy
"Kupujący powinien złożyć oświadczenie dotyczące zwrotu, w ciągu 14 dni od otrzymania towaru. Następnie, będzie On miał kolejne 14 dni na odesłanie przedmiotu do Pana, jednak termin ten nie jest ostateczny. Jeśli otrzyma Pan przedmiot po upływie powyższego terminu, odstąpienie od umowy wówczas nadal jest wiążące."
A ustawa oczywiście mówi tak
"
Art. 34. 1. Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem"
Allegro jednak potrafi samo pisać sobie ustawy i dostałem informację następującą:
"
Kupujący powinien odesłać towar w terminie 14 dni od daty złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
Jeśli jednak Kupujący odeśle towar po upływie tego terminu nie spowoduje to unieważnienia złożonego przez niego oświadczenia. Odstąpienie od umowy nadal obowiązuje.
W chwili złożenia przez Kupującego oświadczenia o odstąpieniu od umowy towar staje się na powrót własnością Sprzedającego. Jeśli jednak Kupujący odesłałby towar po bardzo długim czasie, to Pan jako Sprzedający mógłby obciążyć go kosztami bezumownego korzystania z towaru.
Podstawa prawna: Art. 34. 1. Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta"
i znów komentarz Allegro
:Odstąpienie nadal pozostaje wiążące nawet jeśli Kupujący przekroczy termin do odesłania towaru, ponieważ najważniejszy jest fakt, że Kupujący poinformował o odstąpieniu od umowy w ustawowym terminie.
"
Proszę więc o wykładnie prawa – konkretną ustawę, która tak właśnie podaje co Państwo piszą – na którą się powołujecie – Paragraf.
Ja nic takiego w ustawie nie znalazłem.
Dodam że odesłane produkty są zużyte zniszczone i zostały z nich usunęte wszystkie znaki fabryczne, istrukcji również brak.
pozdrawiam
@wdowki Nie kombinuj, oddaj pieniądze, Allegro ma rację.
Po odstąpieniu od umowy, jest ona niezwarta zgodnie z art. 31 Ustawy konsumenckiej nawet wtedy, gdy kupujący przekroczył 14 dni na odesłanie towaru. Towar należy więc do sprzedawcy.
Szukam podstawy prawnej - konkretnego paragrafu. Ustawa tego nie uwzględnia.
Nie chodzi o zwrot dla klienta bo wartość jest śmiesznie niska - chodzi o to aby klient nie zrobił tego samego komuś s Was w przszłości.
Niestety ale allegro ma rację.
Odstąpienie jest wiążące nawet jeśli kupujący odeśle przedmiot np miesiąc po zgłoszeniu zwrotu. Jako sprzedający masz jednak prawo obciążyć kupującego za bezumowne korzystanie z towaru. Wiadomo, że jeśli odeśle przedmiot np dzień/dwa/tydzień po to problem nie jest duży i dla świętego spokoju warto oddać to co się kupującemu należy i o sprawie zapomnieć ale jeśli towar faktycznie jest zniszczony/zużyty/uszkodzony i/lub termin był przekroczony znacznie to wtedy można walczyć o swoje.
Masz do tego jakieś paragrafy - konretne z ustawy. Ja tego szukam a nie lania wody i pisania co ktoś kiedyś gdzieś usłyszał i powiela.
No tak w zasadzie to jest 14 dni na zgłoszenie i drugie 14 na wysyłkę. Tu masz link do ustawy:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140000827/U/D20140827Lj.pdf [Rozdział 4]
Dopiero teraz doczytałem:
"Dodam że odesłane produkty są zużyte zniszczone i zostały z nich usunęte wszystkie znaki fabryczne, instrukcji również brak." - jeśli tak to jednak nie jesteś zobowiązany do zwrotu pieniędzy. Poinformuj o tym kupującego.
Swoją drogą ja też miałem sytuacje gdzie jako kupujący chciałem zwrócić towar a sprzedający go nie przyjął. Co prawda użyłem produktu {To był obcinak do rur}
Ja mam telefon za 4 tysiaki, odstąpiłem od umowy i przez przymus Allegro w dyskusji otrzymałem zwrot kasy, a telefon zwrócę po 2 latach, gdy nie będzie mi już potrzebny.
Też tak róbcie, sprzedawcy na Allegro to fraj......
A to ciekawe jak zwrócisz 🙂
Nie kantuj człowieku.
Niestety, nasze prawo nie jest precyzyjne. Oglądałem kiedyś w TV odpowiedzi jakiejś Pani, chyba uważała się za "ekspertkę" od sprzedaży przez internet. Osobiście "zagiąłbym " ją na każdej wypowiedzi. Tym bardziej, że zbyt często używała słów "wydaje mi się". Czyli po prostu nie wiedziała co odpowiedzieć.
1. - Generalnie - zawarcie transakcji na Allegro jest równoznaczne z zawarciem umowy kupna-sprzedaży. Całkowicie tutaj pomijam fakt rożnej interpretacji tej sytuacji przez serwis Allegro dla różnych celów.
2. - Czy otrzymałeś od kupującego skuteczne oświadczenie o odstąpieniu od zawartej umowy? Sam formularz zwrotu nie jest równoznaczny z "odstąpieniem od umowy" - brak w nim takiej informacji. Z Allegro z tym nie wygrasz, w sądzie tak. Celowo pogrubiłem słowo "skuteczne" - pogmeraj sobie w necie...
3. - Zarówno Allegro jak i inni odpowiadający mają tu rację - ustawa jest pro-konsumencka - nigdzie nie jet napisane, co się dzieje po tych 14 dniach. Wiec należy zakładać, że jest tak jak piszą - to zgodne z prawem.
4. - xyz96 - "Nie kombinuj, oddaj pieniądze, Allegro ma rację." - może warto jeszcze napisać przy takiej odpowiedzi ile tej kasy ma sprzedawca oddać ?
5. - Osobiście - ja nie robię problemów ze zwrotami kilka dni po terminie. Inna sprawa to zwrot towaru używanego - masz prawo do zmniejszenia kwoty zwrotu o stopień jego zużycia.
6. - Dodatkowo Allegro Ci pisze: Jeśli jednak Kupujący odesłałby towar po bardzo długim czasie (ten czas jest niesprecyzowany, czyli czyt. jako czas wynikający z obowiązującego prawa ), to Pan jako Sprzedający mógłby obciążyć go kosztami bezumownego korzystania z towaru.
Ani prawo, ani Allegro nie precyzuje "kosztów bezumownego korzystania z towaru". Więc zgodnie z decyzją Allegro - możesz zażądać od kupującego dowolnej kwoty, np. 100zł za dobę - i będzie to zgodne z odpowiedzią serwisu Allegro.
@maxr01 generalnie sie zgadzam z tym co piszesz poza jednym:
"Ani prawo, ani Allegro nie precyzuje "kosztów bezumownego korzystania z towaru". Więc zgodnie z decyzją Allegro - możesz zażądać od kupującego dowolnej kwoty, np. 100zł za dobę - i będzie to zgodne z odpowiedzią serwisu Allegro." i tutaj także po części masz racje mógłbyś nawet zażądać 1000 za dobę. Oczywiście przy zbyt wysokich kosztach sprawa skończyłaby się sądzie który po prostu powołałby biegłego . Tenże poczytałby ogłoszenia, wziął dane z GUS i wyliczył średnią cenę korzystania z takiego towaru. I tyle też byś w sądzie otrzymał.
Dlatego właśnie przepisy nie muszą tego precyzować.
@wdowki
Klient odesłał towar do mnie 16 dnia od dnia zgłoszenia. [...]
Dodam że odesłane produkty są zużyte zniszczone i zostały z nich usunęte wszystkie znaki fabryczne, istrukcji również brak.
Jeżeli Kupujący zwrócił towar jako konsekwencja złożenia oświadczenia o odstąpieniu od Umowy (z Art 27 UoPK) to:
a) Kupujący odpowiada za zmniejszenie wartości rzeczy w wyniku używania rzeczy przez Kupującego (możesz tę kwotę potrącić z należnego Kupującemu zwrotu). W przypadku (odstąpienie z Art. 27) tej regulacji nie ma znaczenia czas (liczony od daty złożenia oświadczenia o odstąpieniu) po jakim Kupujący zwrócił rzecz.
oraz jednocześnie, dodatkowo:
b) Kupujący może być obciążony opłatą za bezumowne korzystanie z rzeczy przez okres od upływu 14-go dnia od złożenia oświadczenia o odstąpieniu do daty nadania przesyłki ze zwrotem.
Przepisy nie wskazują, że roszczenie o ww. opłatę należy się Sprzedającemu wyłącznie "po bardzo długim czasie" - jej naliczenie może być zasadne (i jest prawnie dopuszczalne) nawet już po 1 dniu.
jest różnie w zależności, kto i jak interpretuje przepisy
Zapis nie mówi o zwrocie towaru i nie obarcza go terminem. Zapis dotyczy kwestii formalnej, a ta odnosi się tylko i wyłącznie do umowy. To ta winna być w myśl przepisu złożona jako odstąpienie w terminie 14 dni roboczych licząc od dnia jej podpisania, lub otrzymania towaru. Z założenia, na odstępującym od umowy, nakłada się konieczność zwrotu towaru niezwłocznie po złożeniu deklaracji odstąpienia od umowy. W momencie kiedy kupujący, odstępuje od umowy, towar z urzędu staje się ponownie własnością sprzedającego.
Konsument ma 14 dni od dnia odstąpienia na zwrot towaru
art 34 ust1 upk
Przesyłam odpowiedz UOKIK
Do zachowania 14-dniowego terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem. Jeżeli konsument nie uczyni tego w tym czasie, odpowiada przed przedsiębiorcą za skutki swojej zwłoki, ale nie rzutuje to na skuteczność samego rozwiązania umowy w wyniku złożonego oświadczenia o odstąpieniu od niej (czyli opóźnienie zwrotu nie wpływa na skuteczne rozwiązanie umowy)
Szanowni Państwo, przepisy prawa jasno określają prawa i obowiązki Sprzedawcy oraz Kupującego/Konsumenta:
1. Ustawa o prawach konsumenta Art. 34., pkt. 1.
Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.
Podobny termin rozpoczyna swój bieg dla przedsiębiorcy, z tym że w jego przypadku dotyczy zamiast zwrotu rzeczy – odpowiednio zwrotu płatności i liczy się od otrzymania oświadczenia konsumenta (art. 32 ust. 1 Ustawy). Jednocześnie ustawodawca rozwiewa wątpliwości co do tego, kto powinien dokonać zwrotu jako pierwszy, a ściślej kto może się ze zwrotem wstrzymać (art. 32 ust. 3 Ustawy):
Art. 32., pkt. 1. Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy
(…)
Art. 32., pkt. 3. Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze rzecz od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.
Z powyższych przepisów wynika, że po odstąpieniu przez konsumenta od umowy ten powinien niezwłocznie, lecz nie później niż w ciągu 14 dni zwrócić rzecz sprzedawcy, a sprzedawca w podobnym terminie zwrócić konsumentowi zapłatę. Konsument nie może zwlekać z dokonaniem zwrotu czekając, aż sprzedawca jako pierwszy zwróci mu pieniądze. Sprzedawca za to ma takie uprawnienie i może poczekać ze zwrotem płatności, aż do doręczenia zwracanego towaru lub przynajmniej otrzymania potwierdzenia, że towar został odesłany.
Zgodnie zaś z 34 pkt. 4. (Ustawy o prawach konsumenta) konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartość przedmiotu w wyniku jego używania lub zniszczenia, a sprzedawca ma prawo pomniejszyć kwotę zwrotu, dodatkowo konsument może ponieść odpowiedzialność odszkodowawczą za nienależyte wykonanie zobowiązania, jeśli sprzedawca poniósł szkodę majątkową:
Art. 34., pkt. 4. Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, chyba że przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy zgodnie z wymaganiami art. 12 ust. 1 pkt 9.
Wyrok Sądu Okręgowego w Katowicach z dnia 31 stycznia 2017, sygn. akt II C 831/16:
... w ocenie Sądu Okręgowego, choć Ustawa nie precyzuje konsekwencji płynących z niedochowania terminu z art. 34 ust. 1, to termin ten ma charakter nieprzekraczalny. Uchybienie przedmiotowemu terminowi skutkowało w ocenie Sądu brakiem skuteczności złożonego oświadczenia o odstąpieniu od umowy...
Platforma Allegro zgodnie z ww. przepisami informuje na stronie www:
proszę zwłaszcza zwrócić uwagę na pkt. 3.B. oraz 5 i pkt. 5A:
Po wypełnieniu Formularza zwrotu towaru masz kolejne 14 dni kalendarzowych, aby nadać przesyłkę.
.........
Jako nadawca przesyłki to Ty odpowiadasz za jej bezpieczne zapakowanie tak, aby dotarła do sprzedającego nieuszkodzona.
Każdy przewoźnik ma swoje instrukcje właściwego pakowania przesyłki. Zobaczysz je, gdy wybierzesz metodę dostawy i wyślesz Formularz zwrotu towaru. Koniecznie zapoznaj się z ich treścią, zanim nadasz swoją paczkę.
Przede wszystkim:
Gratis do zakupu
Jeśli do zakupionego przedmiotu sprzedający dołączył gratis, to należy go zwrócić razem z odsyłanym produktem/zamówieniem.
Sprzedający może pomniejszyć kwotę zwrotu Twojej wpłaty, jeśli zwrócony towar:
Przesyłka została uszkodzona lub zaginęła w transporcie:
Reasumując należy w opisach ofert i aukcji informować Konsumenta/Kupującego o jego prawach i obowiązkach, by następnie móc z nich korzystać, ale również je respektować.
Kupujący ma swoje prawa, ale także obowiązki, do których zobowiązują go przepisy prawa i musi także ich przestrzegać i z nich się wywiązać.
W każdym przypadku Sprzedający ma prawo rozszerzyć swoją odpowiedzialność lub zrezygnować z przysługujących mu praw.
Przepisy prawa:
Ustawa o prawach konsumenta.
Ustawa o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw z dnia 9 marca 2023 r.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych (Dz. Urz. UE L 136 z 22.05.2019, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019, str. 60).
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniającej rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE oraz uchylającej dyrektywę 1999/44/WE (Dz. Urz. UE L 136 z 22.05.2019, str. 28 oraz Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019, str. 63).
Uzasadnienie do projektu ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe.
https://allegro.pl/pomoc/artykul/polityka-zwrotow-na-allegro-q0yPaBXLrhD#6-zwrot-wplaty-od-sprzedaja...