Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Cześć 😉
Mam taką sytuację. Klientka zakupiła u mnie produkt 31.99zł. Opcja wysyłki: inpost 8.99zł.
Dziś otrzymałam zwrot tego produktu, wysłała go na swój koszt ( paczka pocztowa 15.00zł)
Nie dostałam odstąpienia od umowy ani poprzez allegro ani w formie pisemnej.
W takim razie ile powinnam zwrócić klientce?
Nic, jeśli to odesłanie produktu z niewiadomych powodów. W takiej j sytuacji poproś o wpłatę na ponowne dostarczenie towaru do kupującego, chyba że odstąpiła od umowy bez formy pisemnej, ma taką możliwość - wtedy zwracasz koszt towaru + koszt dostawy. Jeśli to reklamacja z powodu wad lub niezgodności z opisem, zwracasz wszystkie koszty i koszt odesłania. Bez wypowiedzi kupującej na ten temat trudno jednoznacznie ocenić sytuację.
Kupująca zwróciła do nas przesyłkę, więc dlaczego mam prosić o wpłate na ponowne dostarczenie? To jest zwykły zwrot, najwidoczniej klientka nie chce tego produktu ale nie poinformowała nas o tym w zaden sposób, nie odstąpiła od umowy również w żaden sposób a produkt odesłała na własny koszt.
No właśnie dlatego, że odesłała bez odstąpienia od umowy, chyba że odstąpiła lub reklamowała. Co to jest "zwykły zwrot"? Może być zwrot w ramach reklamacji lub w ramach odstąpienia. Po takim "zwykłym zwrocie" trzeba klientce oddać towar na jej koszt.
Tyle, ile klientka Tobie zapłaciła 🙂 Możesz poprosić klientkę, by odstapiła od umowy przez Allegro. Wówczas łatwiej Ci będzie uzyskać naliczony zwrot prowizji za sprzedaż towaru.
Klient ma prawo do zwrotu bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni. Jeśli ten termin minął, przyjęcie zwrotu jest tylko Twoją dobrą wolą.
Czyli nie mam obowiązku zwracać kwoty jaką poniosła przy zwrocie do nas? ( mam na myśli te 15.00zł)
@kinexs Nie. Koszt zwrotu pokrywa kupujący, chyba że w regulaminie Twojego sklepu jest inaczej. Jest też jeszcze inna kwestia. Jeśli klientka wybrała inny sposób wysyłki niż najtańszy oferowany w Twoim sklepie, zwracasz tylko wysokość najtańszego sposóby wysyłki.
Art. 33 Ustawy o prawach konsumenta:
"Jeżeli konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób dostarczenia oferowany przez przedsiębiorcę, przedsiębiorca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów"
https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/prawo-odstapienia-od-umowy/koszty/
Czyli jeśli kupująca wybrała sposób dostawy Inpost 8.99zł
a miała możliwość wybrać Pocztę Polską za 5.90zł to wtedy zwracam koszt produktu + 5.90zł?
@NEXT_ERA Nie, tych 15zł nie musisz oddawać nawet jeśli ona zrobiła zwrot w ramach odstąpienia od umowy.
Jednak też pod warunkiem, że miałeś informację wcześniej, że zwrot produktu odbywa się na koszt kupującego. Jeśli nie miałeś takiego zapisu, to niestety, ale jesteś zobowiązany do zwrotu również tych 15zł. W przeciwnym wypadku klientka zgłosi się np. do rzecznika praw konsumenta i masz pozamiatane 😕
No i jeszcze musisz te 15zł zwrócić jeśli np. zwrot to reklamacja, którą uznałeś za zasadną.
Jednak aby zwrot w ramach odstąpienia był skuteczny, klientka musi formalnie odstąpić od umowy, czyli albo ustnie, albo sms, mail, papier w paczce itp. Jak tego nie zrobiła, to jej problem. Tylko, że znając życie, zacznie ściemniać, że do Ciebie dzwoniła, albo wrzuciła odstąpienie do paczki itp. Nie warto się więc chyba szarpać.
No i kwestia czy zmieściła się w terminie. Ma 14 dni na odstąpienie i kolejne 14 na odesłanie (kalendarzowe). Tutaj odstąpienia nie było, więc policz czy odesłała w ciągu 14 dni od odebrania. Liczy się data nadania paczki! Nie tego kiedy towar do Ciebie dojechał.
Mam darmowe zwroty poprzez Inpost. I taką możliwość kupująca miała.
Niestety nie mam informacji o odstąpieniu. W paczce nie ma, w allegro nie ma. Prywatnej wiadomości również nie ma.
@NEXT_ERA To że klientka nie skorzystała z darmowego zwrotu, to jest jej wybór. Miała taką możliwość, ale z niej nie skorzystała choć mogła. To w żaden sposób nie wpływa na wysokość zwrotu kosztu wysyłki który poniosła.
Możesz napisać do klientki, by odstąpiła od umowy przez Allegro, bo tylko w ten sposób możesz jej zwrócić pieniądze. Teoretycznie, tak powinno się to odbywać. Że zwracasz jej pieniądze przez Allegro finanse.
@NEXT_ERATo, że masz darmowe zwroty, a klientka z niej nie skorzystała to jej problem. Chyba, że nie masz tego zapisu na aukcjach, że odesłanie jest na koszt kupującego, to wtedy chyba postąpiła z premedytacją że wysłała to płatną paczką abyś jej zwrócił.
Edytka 🙂
Widzę, że masz zapis "4.7 W przypadku odstąpienia od umowy, sprzedawca nie ponosi kosztu odesłania towaru." więc spokojnie 🙂
Policz czy zmieściła się w terminie i zwróć koszt towaru+8,99zł, chyba, że na tej aukcji miałeś jakąś inną tańszą opcję wysyłki, to zwracasz tylko kwotę najtańszej.
Tylko tak czy siak, skontaktuj się z nią, aby podała numer konta albo napisała otwarcie, że ma być zwrot przez PayU bo wiesz, później powie, że kasa do niej nie trafiła albo coś w tym stylu. Lepiej dmuchać na zimne.
@konto zamknięte O właśnie. Wszystko w punkt! 🙂
Czyli zwracam jej koszt produktu 31.99zł + 5.90zł? (5.90zł to u mnie najtańsza forma dostawy z której mogła skorzystać)
@NEXT_ERA Tak. Jeśli nie minął 14-dniowy termin zwrotu (chyba że zgadzasz się na przyjęcie zwrotu w innym terminie). Ale tak, zwracasz jej 31,99 + 5,90 🙂
Nie minął termin 😉
Bardzo dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam 😉