anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Wysokość opłaty za użytkowanie towaru przed zwrotem, wykraczające poza normalne sprawdzenie

Kategorie
kupujący
kupujący 1113
inne
inne 214
Statusy
new
Nowy pomysł
Pomysł oczekuje na formalną weryfikację
97
needs_info
Wymaga uzupełnienia
Poprosiliśmy autora pomysłu o uzupełnienie go
111
investigating
Weryfikowany
Allegro sprawdza, czy pomysł jest możliwy do wykonania
266
accepted
Zaakceptowany
Pomysł został zaakceptowany i przekazany do realizacji
136
declined
Odrzucony
Pomysł nie będzie mógł zostać zrealizowany...
1247
delivered
Zrealizowany
Pomysł został wdrożony i jest już widoczny w Allegro!
599

Wysokość opłaty za użytkowanie towaru przed zwrotem, wykraczające poza normalne sprawdzenie

nikl
#14 Krzewiciel

Cel: Chcę zwiększyć korzyści dla Konsumentów, wydłużyć okres zwrotu, uzupełnić niezbędne informacje, bez ograniczania prawa zwrotu.

Prawo konsumenckie w Polsce oraz w UE przewiduje obowiązek poinformowania konsumenta o ewentualnych kosztach związanych z użytkowaniem lub korzystaniem z produktu, jeśli konsument decyduje się na jego zwrot w ramach prawa do odstąpienia od umowy (tzw. prawo do zwrotu bez podania przyczyny). Tą informację należy podać przed zawarciem umowy.

Niestety Allegro blokuje możliwość informowania konsumentów, ponieważ pola formularza Warunków zwrotu nie ma możliwości wpisania takiej informacji. Przykładowo w przypadku instrumentów muzycznych konsument zostanie obciążony kosztami za zmniejszenie wartości rzeczy powstałe w wyniku korzystania z niech w sposób wykraczający poza zwykłe sprawdzenie. Może to być opłata jednorazowa np. 100 zł związana z utratą wartości towaru używanego względem nowego, oraz opłata np. 1 zł dziennie związana ze zużyciem eksploatacyjnym strun, włosia smyczka, kalafonii, kołków, lakieru instrumentu.

Takie koszty trzeba i warto podać w warunkach zwrotu z korzyścią dla Konsumentów, bo Sprzedawca może dopuszczać używanie przedmiotu wykraczające ponad niezbędny zakres ustawowy. To by pozwoliło na wydłużenie czasu na dokonanie zwrotu, tylko muszą być podane jasne zasady i koszty dla Konsumenta. Tego wymaga prawo. Nie ogranicza to w żadnym stopniu prawa do zwrotu towaru nowego, sprawdzonego jak w sklepie, a jedynie informuje jakie dokładnie koszty poniesie Kupujący przekraczając zasady zwykłego sprawdzenia. Oto przykład:

"Możesz używać rzecz w sposób konieczny do stwierdzenia charakterystyki, cech i funkcjonowania rzeczy (np. wypróbowanie produktu jak w sklepie). Jednakże, jeśli użyjesz rzeczy w sposób wykraczający poza ten niezbędny zakres, potrącimy z kwoty zwrotu wartość odpowiadającą zmniejszeniu wartości rzeczy wynikającemu z takiego użytkowania, czyli jednorazowo 100 zł (utrata wartości związana ze zmianą stanu z nowego na używany) + 1 zł dziennie utraty wartości związanej ze zużyciem materiałów eksploatacyjnych.".

Zgodnie z wymogami Dyrektywy 2011/83/UE i polską ustawą o prawach konsumenta, konsument powinien być poinformowany przed zawarciem umowy o wszystkich kosztach, które mogą go dotyczyć, w tym o ewentualnych opłatach związanych z użytkowaniem przedmiotu w kontekście zwrotu.

Obecna postawa Allegro uniemożliwia rzetelne i konkretne informowanie o kosztach, czyli jest sprzeczna z prawem konsumenckim.

Alternatywnym rozwiązaniem może być wprowadzenie oprócz standardowego prawa zwrotu 14, także rozszerzonego okresu zwrotu np. 30 dni na wzór wielu sklepów internetowych i podanie oddzielnych warunków jakie obowiązują w tym rozszerzonym czasie. Przykładowo sklep Thomann w warunkach rozszerzonego zwrotu oficjalnie nie pokrywa kosztów zagranicznej przesyłki zwrotnej. Można by też określić opłaty za korzystanie i używanie przedmiotu w okresie jeszcze bardziej rozszerzonym np. do 150 dni na dokonanie zwrotu. To byłoby super korzystne dla Konsumentów i generowało przewagę w stosunku do innych platform.

oznacz moderatorów