Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Każdy, kto próbował zrobić dobre zdjęcie produktu wie, że jest to trudna sztuka. Prezentowanie przedmiotu na fotografii jest bardzo ważnym elementem w procesie sprzedaży. Ma przyciągnąć wzrok potencjalnych klientów i sprawić, że będą zainteresowani ofertą. Nie jest łatwo zrobić zdjęcie, które odda wszystkie niuanse danego produktu. Jak zatem fotografować przedmioty sprzedawane na Allegro? O jakich aspektach należy pamiętać w przypadku miniatur, a o jakich, gdy chodzi o pozostałe zdjęcia w galerii? Sprawdź, czy wiesz, jakie zdjęcia sprawdzą się na Allegro.
Kupujemy oczami
Zgodnie z koncepcją VARK wyróżnia się cztery dominujące style uczenia się i przyswajania informacji: Visual – wzrokowiec, Auditory – słuchowiec, Reading – czytelnik, Kinesthetic – kinestetyk/dotykowiec). Szacuje się, że aż 65% populacji stanowią wzrokowcy. Treści wizualne przyciągają uwagę odbiorców, którzy chętniej i szybciej zapoznają się z grafiką. Ludzki mózg przetwarza informacje wizualne znacznie szybciej, niż komunikaty tekstowe.
Od pierwszego wejrzenia
Wizytówką oferty jest jej miniaturka, czyli pierwsze zdjęcie, które zobaczą potencjalni kupujący. Zadaniem miniaturki jest jak najlepsze zaprezentowanie przedmiotu - dobrze wykonana i wyraźna fotografia zwiększa sprzedaż o 12%. Dzięki jednolitym zasadom zdjęć na Allegro produkty prezentują się czytelnie zarówno na komputerach, jak i na urządzeniach mobilnych z mniejszymi ekranami.
Kupujący nie mają wiele czasu na podjęcie decyzji, często zatem kierują się jakością i estetyką zdjęć oferty. Duże znaczenie ma również kompletność zdjęć, czyli sfotografowanie produktu ze wszystkich stron - tak, aby klient nie musiał dopytywać o więcej zdjęć.
W wielu przypadkach atrakcyjna miniatura będzie bodźcem do sprawdzenia oferty. Na Allegro obowiązują jednolite zasady dla miniatur w ofertach - zarówno w przypadku kont zwykłych, jak i firmowych. Oprócz kilku wyjątków, przedmioty na miniaturach powinno się prezentować na białym tle. Sprawia to, że zdjęcia są dla kupujących bardziej atrakcyjne oraz przejrzyste. Taka miniatura dobrze wygląda w wynikach wyszukiwania. Maksymalna rozdzielczość miniatury to 2560x2560 pikseli. Dłuższy bok zdjęcia nie może mieć mniej niż 500 pikseli.
Prywatne studio fotograficzne
Fotografia produktowa staje się coraz bardziej doceniana przez sprzedających. Przy pomocy oświetlenia, tła i odpowiedniego programu graficznego można stworzyć ciekawe i estetyczne zdjęcia prezentujące oferowany produkt.
Największym kłopotem dla początkujących sprzedających może stać się brak odpowiedniego sprzętu. Dodatkowo wykonanie estetycznych zdjęć wysokiej jakości wymaga czasu.
Profesjonaliści sugerują używanie specjalnego oświetlenia. Jeśli jednak nie mamy jeszcze odpowiednich lamp, możemy skorzystać z naturalnego światła dziennego. Produkty będą prezentować się najlepiej wczesnym popołudniem.
Tło musi być białe, neutralne, bez zbędnych dodatków - to produkt musi znaleźć się w centrum uwagi. Najczęściej wykorzystywane są białe płótna lub biały papier.
Bardzo ważne jest korzystanie ze statywów. Dzięki nim ręka fotografa (nawet fotografa-amatora) nie zadrży i nie wpłynie na ostrość zdjęcia. Jeśli nie posiadasz tego przydatnego gadżetu, możesz skorzystać na przykład ze stosu książek lub innego podwyższenia, na którym ułożysz aparat/telefon.
Warto wspomnieć również o przygotowaniu produktu do sesji. Fotografowanie brudnych przedmiotów z pewnością nie wpłynie pozytywnie na sprzedaż.
Czy muszę robić zdjęcia samodzielnie?
Jeśli ze względu na czasochłonność sesji produktowych lub brak odpowiedniego sprzętu zdecydujesz się na korzystanie z usług profesjonalisty, poszukaj sprawdzonego studia fotografii reklamowej. Zatrudniając fotografa lub studio, pamiętaj, aby w umowie znalazła się informacja o zrzeczeniu się przez wykonawcę majątkowych praw autorskich na Twoją rzecz.
Możesz również sprawdzić, czy producent na swojej stronie nie udostępnia zdjęć sprzedawanych przez Ciebie produktów. Jeśli zaciekawią Cię zdjęcia znalezione w sieci, masz możliwość poproszenia autora lub osoby, która posiada autorskie prawo majątkowe o zgodę na wykorzystanie wskazanej fotografii.
Jeśli nie chcesz robić zdjęć samodzielnie, sprawdź banki zdjęć. Gdy wykupisz abonament, możesz zdobyć uprawnienia do wykorzystania zdjęcia. Opłaty w tym przypadku zależą od kilku czynników - m.in. celu, w jakim wykorzystasz fotografię.
Pamiętaj, że niezależnie od tego, jakie wyjście wybierzesz w tej sytuacji, z fotografii dostępnych w internecie należy korzystać legalnie - po uzyskaniu zgody autora.
Akademia Allegro
Już dziś zapisz się na bezpłatny kurs online. Został on przygotowany przez specjalistów z Akademii Allegro. Dowiesz się na nim więcej o regulaminach dotyczących zamieszczania zdjęć w ofertach. To także świetna okazja do zadania pytań!
Źródła:
Eberhard Schuy, Fotografia produktowa. Od przedmiotu do martwej natury, Łódź 2016;