Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Witam,
Czy mogę zwrócić perfumy po rozpakowaniu z foli?
@McGuyver__ i mam odpowiedż uokiku na temat produktów z wyłączonym zwrotem ale problem w tym że nie można dostać tekstu podanego jako interpretacja prawna przez uokik tzn musiałbym książkę zakupić zeby dowiedziec się definicji i przykladów produktów wyłączonych z zwrotu
@McGuyver__ wypowiedź Moniki jest aktualna. Jako Allegro nie jesteśmy w stanie rozstrzygnąć, czy perfumy to produkt higieniczny z ograniczonym prawem do zwrotu, dlatego w tej sytuacji polecam konsultację z prawnikiem lub właściwymi instytucjami.
@McGuyver__ a nie mówiłem...
@_HolaOla_ Czyli sprzedający mogą pisać w ofercie co chcą?
@_HolaOla_ czyli według waszego działu prawnego perfumy można zwrócić. Według sprzedającego nie bo sobie tak zaznaczył w ofercie.
Teraz przeanalizujmy konkretny przykład:
Ja zwracam perfumy, sprzedawca odmawia zwrotu, ja wtedy korzystam z Allegro Protect. Jaka będzie odpowiedź działu Allegro Protect? Skoro Wasi prawnicy mówią, że zwrot otwartych perfum jest dozwolony to uznacie moją stronę i zmusicie sprzedającego do zwrotu pieniędzy czy w tym przypadku staniecie po stronie sprzedającego bo zaznaczył sobie opcję "ograniczonego zwrotu" mimo, że wszystkie przesłanki i opinie mówią, że nie powinien tak robić?
Kwota jest za niska by było warto walczyć o to w sądzie, ale to nie znaczy, że sprzedawcy mogą robić co chcą wbrew prawu bo sobie interpretują po swojemu. Chyba właśnie dla takich sytuacji powstał program Allegro Protect.
@McGuyver__ odpowiedź odnośnie protect będzie w 100 % losowa jak trafisz na takiego pracownika co da to ci przyzna a jak trafisz na takiego co nie da to nie przyzna. Każdy wniosek rozpatrywany jest indywidualnie i już niejedne cuda na forum widzieliśmy ergo tam gdzie powiedziałbym że się należał jak psu miska nie dostał a tam gdzie ewidentnie grane na protect było pod kątem wręcz wyłudzenia dostał protect
Właśnie tak jest teraz z tym Allegro, wszystko jest "losowo", liczy się przemiał kasy.😡
@McGuyver__ nie, tego nie napisałam. Decyzja, czy sprzedający może powołać się na ten przepis odmawiając przyjęcia zwrotu nie należy do nas, dlatego poleciłam kontakt z prawnikiem lub instytucjami konsumenckimi. Jeśli chodzi o Allegro Protect to na tym etapie nie jestem w stanie zapewnić Cię jaka będzie odpowiedź dot. takiego wniosku. Złożyć możesz go zawsze, ale tak jak już tutaj padło, każda sprawa jest rozpatrywana indywidualnie.
@McGuyver__ tak, moja odpowiedź jest wciąż aktualna.
Jednak ostateczną decyzję w tej sprawie może wydać sąd. Jeśli chodzi o Allegro Protect to każdy wniosek jest rozpatrywany indywidualnie przez Doradców zajmujących się tym obszarem. Nie znam szczegółów Twojej sprawy, więc nie jestem w stanie odpowiedzieć.
@la_nika Twoja odpowiedź jest z 2020r. a nie może sprzedający wystawiać ofert niezgodnie z prawem, czy u was tak można?
@LEW433 a czy w mojej odpowiedzi napisałam, że to niezgodne z prawem?
Przeczytaj proszę jeszcze raz to co napisałam, a także wypowiedzi Oli na ten temat.
Dlaczego sąd? zgodnie z ustawą ma prawo zwrotu, ale moje pytanie bardziej szło w kierunku czy sprzedający może sobie napisać że nie przyjmuje zwrotów a Allegro napisze że był taki zapis w ofercie to kupujący nie może zwrócić?
Witajcie,
Czy na dzisiejszy stan prawny sprzedawca może odmówić przyjęcia zwrotu rozpakowanych perfum? Jestem w podobnej sytuacji co autor postu. Sprzedawca odgraża się, że jak odeśle otwarte perfumy to zwrotu nie przyjmie i będzie mi naliczał odsetki za przechowywanie towaru aż do czasu mojego osobistego odbioru z perfumerii. Dodam tylko, że perfumy zostały tylko rozpakowane z folii i psiknięte raz na blotter w celu sprawdzenia zapachu. O nadmiernym zużyciu nie ma tu mowy. Czy jeśli założę sprawę z Allegro Protect to mam szansę wygrać?
@McGuyver__ a w ofercie stało zwrot ograniczony artykuł higieniczny? Jak stało zwrotu nie ma jak nie stało zwrot będzie pomniejszony od 20 do 50% zobacz po ile chodzą rozpakowane tyle zwrotu dostaniesz
Sprawdziłem, że faktycznie jest zwrot ograniczony. Czyli jedyny sposób to sprzedaż jako używane? Nie mogę ich zwrócić?
Tak
A jakaś podstawa prawna? Pytam z ciekawości a nie że się czepiam. Przecież perfumy nie są produktem higienicznym i nie mają kontaktu ze skórą. Nie jest to pomadka czy szczoteczka do zębów co byłoby wtedy oczywiste. Perfumy ok, tracą na wartości po rozpakowaniu. Mogę ponieść koszt rozpakowania. Ale nie rozumiem na jakiej podstawie sprzedawca może odmówić przyjęcia? Nawet moderatorka wyżej wypowiedziała się jasno, że zespół prawny potwierdził że można zwrócić rozfoliowane perfumy.
@McGuyver__ takiej że to sprzedawca ustala wedlug siebie co jest u niego wylączone ze zwrotu a co nie na podstawie ustawy. A ty masz przeczytać w ofercoe że zostaleś o tym powiadomiony i jak kupileś to ci to nieprzeszkadzalo że zwrotu nie będziesz miał. Co do ustalania co zakwalifikowac a co nie do zwrotów wylączonych to sąd was może rozsądzić. Mogłeś poszukać oferty tych perfum gdzie wyłączenia nie było problemu tez by nie było ponosisz konsekwencje gapiostwa. Co do sprawdzenia perfum to nie ma sklepu ktory pozwoli ci wziąć sobie z półki nierozfoliowane perfumy popsikać się i stwierdzić nie biorę. Od tego są testery i niektorzy sprzedawcy sprzedają testery osobno wtedy wiesz co kupujesz a nie bawisz się w testera
Sprzedający mogą sobie pisać,ale musi być to zgodne z prawem, wiele ofert ma wyłączony zwrot, ma firma (czytałem dziś, 1rok na reklamację) więc założyłbym dyskusję i niech Mi przedstawi taki zapis, a ze napisał .....?
Możliwość zwrotu perfum została potwierdzona w orzeczeniu Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 28 listopada 2018 r., sygn. akt VII AGa 1142/18, w którym wskazano, iż wyłączenie z art. 38 pkt. 5 ustawy o prawach konsumenta, w przypadku perfum nie będzie mogło mieć zastosowania.
Co prawda Sąd apelacyjny zmienił wyrok wydany przez Sąd okręgowy w odniesieniu do uznania zakwestionowanej klauzuli jako klauzuli niedozwolonej, ale to z uwagi na fakt, iż do oceny klauzuli zastosowanie miały poprzednie przepisy a nie aktualny art. 38 pkt. 5 ustawy o prawach konsumenta.
Wydaje się natomiast, że aktualny powinien zostać pogląd wyrażony przez Sąd okręgowy, który przywołany został w uzasadnieniu Sądu apelacyjnego, zgodnie z którym dla zastosowanie wyłączenia, o którym mowa w art. 38 pkt. 5 ustawy o prawach konsumenta, konieczne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: „rzecz musi być dostarczona w zapieczętowanym opakowaniu a jego otwarcie może niekorzystnie wpłynąć na zdrowie lub jest niekorzystne ze względów higienicznych. Przy czym przez zapieczętowane opakowanie należy rozumieć jego sterylne zamknięcie, które chroni rzecz przed negatywnym wpływem czynników zewnętrznych.”
Zdaniem Sądu okręgowego w rozpatrywanej sprawie odnośnie sprzedaży perfum, przesłanki wynikające z przepisów nie występują. Sąd okręgowy wskazał, iż „zwrot przez konsumenta tego typu produktów w otwartym opakowaniu nie powoduje więc sytuacji, że zwracany produkt posiadać będzie inne właściwości, co dostarczony konsumentowi. Sąd stwierdza, że zwracane przez konsumentów produkty mogą być bez wątpienia ponownie włączone do obrotu, nawet w przypadku, gdy oryginalne opakowanie zostanie w jakiś sposób naruszone. Również bowiem w takich przypadkach towar podlega sprzedaży. Zwykle w przypadku perfum może dojść do naruszenia zewnętrznej folii, nie zaś pudełka, w którym znajdują się perfumy, stąd łatwość wprowadzenia do obrotu takiego produktu. Należy w tym miejscu wskazać, że głównym celem art. 38 pkt 5 ustawy – prawa konsumentów jest ochrona interesów przedsiębiorcy, gdy przedmiotem świadczenia są rzeczy wykazujące specyficzne właściwości wymagające transportu w zamkniętym opakowaniu. Chodzi o rzeczy, które – po otwarciu opakowania – nie mogą być następnie przedmiotem transportu ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych. Gdyby konsument otworzył opakowanie i odstąpił od umowy dotyczącej wspomnianych rzeczy, przedsiębiorca nie byłby w stanie ponownie zaoferować ich innemu nabywcy (Tomasz Czech, Komentarz do art. 38 ustawy o prawach konsumenta, WKP wyd. I).”
Jako inne przykładowe produkty, które są wyłączone od możliwości zwrotu wskazano m.in. „artykuły spożywcze, produkty kosmetyczne – szminki, tusze do rzęs itp., produkty chemiczne wykorzystywane w gospodarstwie domowym, opatrunki, strzykawki, a zatem produkty których naruszenie sterylności wyłącza możliwość zwrotu towaru, mając na względzie ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych.”
W związku z powyższym, lektura tego orzeczenia wskazuje, że w aktualnym brzmieniu przepisów klientowi przysługuje prawo odstąpienia od umowy, której przedmiotem są perfumy, nawet jeśli otworzył folię, opakowanie i wypróbował perfumy. Odrębnym zagadnieniem jest natomiast możliwość dochodzenia przez sklep odszkodowania w razie otrzymania produktu, który był użytkowany w sposób nadmierny.
W wytycznych Komisji Europejskiej (str. 63) znalazły się np. takie wskazówki w zakresie kosmetyków, w tym perfum i prawa do odstąpienia od umowy:
„Zwolnienie to może dotyczyć na przykład następujących towarów, które zostały rozpieczętowane przez konsumenta po ich dostarczeniu: produkty kosmetyczne, na przykład szminki;”
„W przypadku innych produktów kosmetycznych, które nie mogą być traktowane jako zapieczętowane ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, przedsiębiorca może umożliwić konsumentowi sprawdzenie ich w inny sposób, podobnie jak ma to miejsce w sklepie, na przykład dołączając do produktu bezpłatny tester. W takiej sytuacji konsumenci nie muszą otwierać opakowania produktu w celu wykonania przysługującego im prawa do stwierdzenia charakteru i cech produktu.”
Konsument może zatem odstąpić od umowy, w której za pośrednictwem sklepu internetowego nabył perfumy, nawet jeśli je odpakował i wypróbował.
Od strony sprzedawcy dobrym rozwiązaniem byłoby albo sprzedawanie próbek perfum, jak np. robi do sklep Galilu, albo dołączanie do zakupionych perfum ich próbek, tak aby klient w celu sprawdzenia zapachu nie musiał odpieczętowywać i wypróbowywać perfum.
Można również przy zakupie perfum w procesie zakupowym wprowadzić miejsce, w którym klient mógłby zaznaczać, czy chce otrzymać próbkę zakupionych perfum czy zna ich zapach i nie potrzebuje.
Jako klienci pamiętajmy, że ponosimy odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech.