Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Cześć,
trochę już się pogubiłem.
Bohater akcji: sprzedawca prywatny
pacjent: padnięta część do komputera
poszkodowany: ja [kupujacy]
Akcja: reklamacja z tytulu rękojmi.
Akt I: sprzedawca odrzuca w/w reklamację po 3 tygodniach od zlozenia.
Akt II: jeden konsultant Allegro twierdzi, ze sprzedawce nie obowiazuje 14 dni bo to nie firma, drugi konsultant twierdzi, ze jak nie odpowiedzial przez 14 dni to reklamacja jest uznana.
Jak to jest w praktyce bo odleciałem!
Pozdro.
A co bylo w ofercie? Bo moze pisalo rekojmia wylaczona? Jak zglosiles reklamacje? Allegro nie zmusi prywatnego sprzedawcy do pozytywnego rozpatrzenia reklamacji
Kolego @az1rael gdyby była wyłączona rękojmia to bym tu nie pisał 🙂
Dziś... jak pisał w poprzednim wątku LEW wyszło, że jeden konsultant twierdzi, ze sprzedawce nie obowiazuje 14 dni na odpowiedz a drugi pisal wczesniej, ze jak nie odpowie przez 14 dni to reklamacja jest uznana.
STĄD moje pytanie jak na początku bo zgłupiałem 😧
Kodeks Cywilny:
Art. 556. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę (rękojmia).
Art. 559. Sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili.
Art. 561. [Wymiana rzeczy, usunięcie wady]
§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady.
§ 2. Sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.
§ 3. Sprzedawca może odmówić zadośćuczynienia żądaniu kupującego, jeżeli doprowadzenie do zgodności z umową rzeczy wadliwej w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo w porównaniu z drugim możliwym sposobem doprowadzenia do zgodności z umową wymagałoby nadmiernych kosztów. Jeżeli kupującym jest przedsiębiorca, sprzedawca może odmówić wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady także wtedy, gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej.
Art. 561(5). Jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.
W tym przypadku kupujący nie jest konsumentem, więc żądanie kupującego nie może być zasadne.
@pecela czyli co skoro zakup nie od sprzedawcy firmy i brak dzialania ustawy konsumenckiej to moze odrzucic w dowolnym momencie czy ma te 14dni? Moim zdaniem te 14dni powinno sie liczyc od skutecznego zawiadomienia sprzedajacego osoby prywatnej o reklamacji
Sprzedawca musi wiedzieć o zgłoszonej reklamacji, a założenie dyskusji jest skuteczną metodą poinformowania (zwłaszcza że Allegro poinformuje kupującego o dyskusji, a system Allegro odnotowuje odczytanie wiadomości). Oczywiście najlepsze rozwiązanie, to wysłać reklamację listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
A i tutaj zarówno kupujący, jak i sprzedający to konsumenci (w rozumieniu KC, a nie prawa konsumenckiego), o ile sprzedawca nie prowadzi działalności nierejestrowanej.
To dopiero jest dramat!
"drugi konsultant" to zapewne Allina, wobec czego "jeden konsultant" to Balladyna. Oj, nie wróży do dobrze...
Trzymając kciuki za poszkodowanego🙂, poczekam na akt V (ostatni w dramacie).
Epilog - jak należałoby oczekiwać - być może dopisze moderacja.
Masz dyskusję związana z tą reklamacją? 14dni na rozpatrzenie.
@LEW433 mnei chodzi de facto czy jest 14 dni przy prywacie czy nie ma. Z tego co przytoczył @pecela wyglada na to, ze nie ma....?
Tak, a gdzie? Udaj się się albo zadzwoń do rzecznika konsumentów i już. Sprzedający nie wyłączył rękojmi(a mógł) czyli zaakceptował warunki a na rozpatrzenie jest 14dni.
Owszem z tego, co podałem, wynika, że sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do zgłoszonej reklamacji.
KC mówi, że jeżeli kupujący jest konsumentem, to ma 14 dni na ustosunkowanie się do zgłoszonej reklamacji. Nie mówi zaś nic na temat tego, czy sprzedający musi być przedsiębiorcą czy konsumentem (czyli zapis obowiązuje także dla transakcji pomiędzy dwoma konsumentami, pod warunkiem że strony nie uzgodniły inaczej).
@Client:109808341 Jest jeszcze jedna możliwość. Sprzedający mógł odrzucić reklamację jako niemożliwą do rozpatrzenia, jezeli nie odesłałeś mu niesprawnego przedmiotu.
Oczywiście napisałeś to co dla ciebie ważne, nie wiemy jak było naprawdę.
@br. A nie jest tak przypadkiem ze w zakupach od osoby prywatnej wniesienie skutecznej reklamacji powinno byc na pismie najlepiej z odeslaniem towaru i 14dniowym terminem liczonym od dostarczenia pisma? Pisanie na allegro do osoby prywatnej co sprawdza konto raz na miesiac lub wcale bo raz cos sprzedala bo potrzebowala a potem 2 lata niby odpowiada za rekojmie to absurd jest skoro nieskutecznie poinformowano ja o rzadaniu reklamacyjnym
@az1rael Dobrze mówisz ale tutaj naprawdę niewiele wiadomo. Wiemy że po 3 tygodniach sprzedający odrzucił reklamację, Reszty się domyślaj, pisz sobie scenariusze....
@az1rael gość na e-mail odpisał po 1h.
@br. po wysłaniu e-maila sprzedający odpisał po godzinie i zaczął mi dywagować, że nie mam prawa do złożenia reklamacji z tyt. rękojmi bo on jest prywatny, bo on nie dawał gwarancji itp. itd. W ogóle nie docierało do niego, że KC mi na to pozwala. Nawet po otworzeniu dyskusji zapierał się do ostatniego momentu pisząc takie rzeczy, że głowa boli. Non stop pisał o wadzie ukrytej. Pozniej zaczal dywagowac o wadzie fizycznej i padniecie sprzetu wylacza takie cos z definicji wady itp. itd.
W ogóle o żadnych ruchach nie chciał słyszeć. Po dwóch dniach przepychanek poddalem sie, poczekalem 14 dni i otworzylem dyskusje.
tylko wychodzi na to ze on stwierdzil ze nie masz prawa do zlozenia reklamacji wiec mozliwe ze uzywajac pewnych sformulowan ja odrzucil
@Client:109808341 Pierwszy konsultant Allegro nie doczytał że to reklamacja, mozliwe też że to nie pisał konsultant lecz bot, automat.
Ważne jest to co napisał drugi konsultant. Powinienes dostać teraz propozycję złożenia wniosku do Allegro Protect o wypłatę odszkodowania.
Wydaje mi sie że ponieważ nie chroni cię ustawa konsumencka tylko w przypadku twojego zakupu obowiązuje kc to termin biegu rozpatrzenia roszczenia reklamacyjnego 14dniowy biegnie od momentu wysłania pisma z roszczeniem reklamacyjnym. Tzn w przypadku wysyłki elektronicznej emaila z załącznikiem w postaci pisma podpisanego z imienia i nazwiska z zaznaczoną opcją potwierdzenia odbioru. Ani wklepanie rządania w wiadomości do sprzedającego ani w dyskusji nie powoduje wyczerpania przesłanki skutecznego poinformowania powoda o roszczeniu.