anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Odstąpienie od umowy

booras123
#8 Zapaleniec#

Dzień dobry. Sprzedający deklaruje 100 dni na odstąpienie od umowy. Odstąpiłem od niej 99 dnia po czym wysłałem towar poprzez allegro smart powiedzmy że 10 dni później. ( kod inpost ważny 14 dni ). Sprzedający nie chce przyjąć towaru bo w swoim regulaminie ma zapis że maksymalnie 100 dni na odstąpienie umowy ale z dostarczeniem towaru. Czy taki zapis jest zgodny z zasadami allegro? Jest to bardzo mylące ponieważ odstąpienie od umowy to jedno a czas wysyłki to osobna sprawa. Powinno byc 100 dni + 14 wysyłka i tak system przyjął zwrot. Sprzedający odrzuca powołując się na regulamin.

oznacz moderatorów
83 ODPOWIEDZI 83

Skill_Player
#14 Krzewiciel#

Nie wiem co za "mądry" sprzedawca daje 100 dni na odstąpienie i też nie wiem który "mądry" kupujący odstępuje w 100 dni od umowy. Patologia, wypożyczalnia to gdzie indziej!

oznacz moderatorów

milka1234567890
#17 Koryfeusz#

Jak tak ustawił to widocznie wiedział co robi! Kupujący skorzystał z prawa które dal mu sprzedajacy i w czym tu jest problem?

oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@Skill_Player 
Nie wiem co za "mądry" sprzedawca daje 100 dni na odstąpienie i też nie wiem który "mądry" kupujący odstępuje w 100 dni od umowy. 

Jeden i drugi tylko skorzystał z przysługujących mu praw.
Sprzedawca miał zapewne w tym jakiś cel biznesowy, ale najwyraźniej przelicytował swoje umiejętności.

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

msniezek
Administrator
Administrator
Ekipa Gadane

@booras123 w takich niejasnych, niejednoznacznych sytuacjach tylko sąd może ostatecznie zdecydować, kto ma rację. Wszystkie inne głosy to wyłącznie indywidualne interpretacje. Nie ma tu jednej właściwej odpowiedzi. Dlatego - poza dogadaniem się ze Sprzedającym - pozostaje Ci tylko droga sądowa.

Mogę tylko powiedzieć, że sama możliwość odesłania przedmiotu (ważność kodu przez 14 dni od momentu odstąpienia) nie oznacza, że masz prawo przedmiot odesłać.

   Maciej Śnieżek
   Menedżer Społeczności

   Tak jak roślina, społeczność potrzebuje pielęgnacji i troski, by rozkwitać.
   Dbajmy o nasze dobre relacje!
oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@msniezek 
Co tu jest niejasnego ?

Konsument odstąpił od Umowy w dopuszczalnym terminie ?
TAK czy NIE ?


Zgodnie z Art. 34 Ustawy o Prawach Konsumenta ma obowiązek zwrócić rzecz do Sprzedawcy ?
TAK czy NIE ?

 

Na odesłanie jest co najmniej 14 dni (może być więcej nie może być mniej) od daty złożenia oświadczenia o odstąpieniu ?
TAK czy NIE ?


*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

msniezek
Administrator
Administrator
Ekipa Gadane

@A3dam wydaje mi się, że minąłeś się z powołaniem, sądownictwo to byłby Twój żywioł 🙂 Z drugiej strony, gdyby świat był tak jednoznaczny, jak go opisujesz, sądy w ogóle nie byłyby potrzebne. Ale na razie są.

   Maciej Śnieżek
   Menedżer Społeczności

   Tak jak roślina, społeczność potrzebuje pielęgnacji i troski, by rozkwitać.
   Dbajmy o nasze dobre relacje!
oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@msniezek 
Nie zmieniaj tematu.
Moja osoba nie jest (i nie powinna być) przedmiotem rozważań w tym wątku.
Unikasz odpowiedzi na pytania bo musiałbyś zgodzić się ze mną, a to mogłoby być niezgodne z (niejasną ?) polityką Serwisu.

A3dam_0-1659081623610.png

W tym przypadku aby wyciągnąć właściwe wnioski wystarczy umieć czytać ze zrozumieniem i chcieć pochylić się nad problemem (w tym przypadku : problemem Kupującego).

O ile nie podejrzewam Ciebie o nieumiejętność czytania ze zrozumieniem to z Twoich wypowiedzi (zarówno w tym jak i w innym wątku) można odnieść wrażenie o braku dobrych chęci ze strony Allegro.

Może dlatego, że sprzedawca prowadzi tzw. "oficjalny sklep" marki na Allegro i konsekwencje takiego stanu rzeczy obciążają również Serwis ?


*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

@msniezek Zapoznałeś się z ofertą i tym co umożliwił sprzedający? więc dla mnie nie ma nic niejasnego!😐

oznacz moderatorów

msniezek
Administrator
Administrator
Ekipa Gadane

@LEW433 w tym, co napisał sprzedający, rzeczywiście nie ma nic niejasnego. Pytanie, czy to co napisał, jest zgodne z prawem. Nie mam pewności, że sprzedawca może określić jako graniczny termin dotarcia do niego przesyłki (zamiast jej nadania). Drugie pytanie, słusznie podniesione, czy sprzedawca może wyznaczać na odesłanie inny termin niż ten wynikający z ustawy (czyli 14 dni od momentu odstąpienia). Tego też nie wiem.

   Maciej Śnieżek
   Menedżer Społeczności

   Tak jak roślina, społeczność potrzebuje pielęgnacji i troski, by rozkwitać.
   Dbajmy o nasze dobre relacje!
oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

@msniezek A dlaczego nie może? ustawiają sobie rożne granice, skoro tak napisał to kupujący z tego skorzystał, prawda? Najlepiej jakby sprzedajacy nie pisał takich rzeczy w ofercie i nie byłby żadnego problemu. Zauważ że jest wiele ofert z tzw. gwarancją rozruchową 30dni a gdzie jest opisana termin gwarancja rozruchowa?

oznacz moderatorów

msniezek
Administrator
Administrator
Ekipa Gadane

@LEW433 właśnie dlatego, że (o ile mi wiadomo) termin "gwarancja rozruchowa" nie jest terminem prawnym, to sprzedający ma większą wolność w kształtowaniu jego zasad. Natomiast odstąpienie od umowy to mechanizm określony w przepisach, a więc ta wolność jest o wiele mniejsza. Są pewne rzeczy jednoznaczne, np. termin na odstąpienie konsumenckie nie może być krótszy niż 14 dni - nie trzeba sądu, żeby to stwierdzić. Jednak w omawianym przypadku sprawa jest bardziej skomplikowana i najprawdopodobniej wykracza poza to, co możemy traktować jako jednoznaczne.

   Maciej Śnieżek
   Menedżer Społeczności

   Tak jak roślina, społeczność potrzebuje pielęgnacji i troski, by rozkwitać.
   Dbajmy o nasze dobre relacje!
oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@msniezek 
Są pewne rzeczy jednoznaczne, np. termin na odstąpienie konsumenckie nie może być krótszy niż 14 dni - nie trzeba sądu, żeby to stwierdzić.

Brawo !
To teraz spróbuj jeszcze zrozumieć, że: termin na zwrot rzeczy (odesłanie) po odstąpieniu konsumenckim też nie może być krótszy niż 14 dni - i również nie trzeba sądu, żeby to stwierdzić (bo jest to napisane w Art. 34 p. 1 Ustawy o Prawach Konsumenta i podparte Art. 7 tej Ustawy).

 

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

msniezek
Administrator
Administrator
Ekipa Gadane

@A3dam w art. 34 pkt 1 Ustawy OPK określone jest jedynie, kiedy nie można już zwrócić przedmiotu ("nie później niż"). Oczywiście nie jestem prawnikiem, ale z mojego doświadczenia na tym polu wynika, że interpretację takich terminów nie zawsze da się rozszerzyć. Innymi słowy: widzę informację, że przedmiotu nie można zwrócić później niż 14 dnia, ale nie widzę informacji, że przedmiot można zawsze i bezwarunkowo zwrócić do 14 dnia włącznie.

Analogicznie: z treści tego przepisu wynika, że przedmiot można odesłać "nie później niż" 14 dni od dnia odstąpienia. Ale z tego, co wiemy z praktyki i z orzeczeń, jednak można odesłać przedmiot później i żadnych istotnych skutków takie opóźnienie nie powoduje (w szczególności nie powoduje, że odstąpienie staje się nieważne). Prawda, jak wiele zależy od interpretacji, znajomości prawa, wiedzy jak poszczególne przepisy na siebie wpływają, a wreszcie - od indywidualnej decyzji sędziego?

   Maciej Śnieżek
   Menedżer Społeczności

   Tak jak roślina, społeczność potrzebuje pielęgnacji i troski, by rozkwitać.
   Dbajmy o nasze dobre relacje!
oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@msniezek 
Proponuję zacząć od podstaw.
Tu masz ujednolicony, obecnie obowiązujący tekst Ustawy:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140000827/U/D20140827Lj.pdf

W Art. 34 czytamy m.in.:
Art. 34. UoPK
1. Konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.

Bezsporne fakty:
a ) Autor wątku odstąpił od Umowy w 99 dniu od otrzymania rzeczy.

b ) Termin na odesłanie rzeczy wynikający z Art. 34 p.1 - nie może być krótszy niż 14 dni od daty odstąpienia (Ustawa daje 14 dni, a postanowienia mniej korzystne dla Konsumenta są nieważne z mocy Art. 7 UoPK - cytowanego wcześniej)

c ) 99 + 14 = 113 (czas na odesłanie liczony od daty otrzymania przesyłki) w przypadku odstąpienia w 99 dniu

d ) 100 < 113 (czas na odesłanie wprowadzony umownie przez sprzedawcę jest mniej korzystny dla konsumenta odstępującego w 99 dniu - jest więc nieważny (dla odstąpień dokonanych pomiędzy 87, a setnym dniem od otrzymania przesyłki) na mocy Art. 7 UoPK).

 e) Rzecz została odesłana przed upływem 14-go dnia po odstąpieniu

Wniosek:
Kupujący zachował dochował terminów: zarówno na złożenie oświadczenia o odstąpieniu jak i na odesłanie rzeczy.

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

Kaliope_Brzeg
#21 Demiurg#

Odpowiedź z Infolinii Konsumenckiej UOKiK :

Szanowna Pani,

konsument zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287, z 2021 r. poz. 2105.) "ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem". Jednakże dotyczy to sytuacji gdy konsument odstępuje od umowy w trybie art. 27 w/w ustawy, zgodnie z którym "konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35. 

Natomiast w Pani przypadku zastosowanie znajdą postanowienia regulaminu. Sprzedawca może ustalać własny regulamin w zakresie odstąpienia od umowy jeśli zasady te są bardziej korzystne aniżeli ustawowe. Zgodnie bowiem z art. 7 w/w ustawy "konsument nie może zrzec się praw przyznanych mu w ustawie. Postanowienia umów mniej korzystne dla konsumenta niż postanowienia ustawy są nieważne, a w ich miejsce stosuje się przepisy ustawy".

Z poważaniem

---

Julita Marcinkowska
Infolinia Konsumencka

_____________
Kama
oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@Kaliope_Brzeg 
Sprawdzasz czy UOKiK stosuje przepisy Ustawy, które cytowałem i wyjaśniałem już kilka dni temu ? 

 

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

Agent051
#16 Inspirator#

@A3dam sugerujesz, że twoja interpretacja ustawy konsumenckiej jest lepsza niż interpretacja UOKiK 🤔

Swoją drogą sprzedawca dał kupującemu lepsza ofertę, 100 dni na zgłoszenie i odesłanie zwrotu. Art. 34 oferuje tylko 14+14 dni na zgłoszenie i odesłanie. Więc kupujący korzystając z oferty sprzedawcy nie zrzekł się swoich praw. 

oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@Agent051 
sugerujesz, że twoja interpretacja ustawy konsumenckiej jest lepsza niż interpretacja UOKiK

Nie ma "lepszej" czy "gorszej" interpretacji.
Może być "prawidłowa" albo "nieprawidłowa".
Poprawność interpretacji obowiązujących przepisów przez konsultanta z infolinii UOKiK jest dokładnie taka jak przedstawiłem wcześniej.
Czy obie interpretacje są prawidłowe (albo może są nieprawidłowe ?) - oceń sam.
Ale w przedmiotowej sytuacji z tego wątku jak już wspomniałem nie trzeba być prawnikiem i nie trzeba większych umiejętności niż tylko (?) umiejętność czytania ze zrozumieniem - bo odpowiednie przepisy wyjęte z gąszczu Ustawy podałem na talerzu cytując je.


Swoją drogą sprzedawca dał kupującemu lepsza ofertę.

Przepisy prawa wyraźnie oddzielają czynność złożenia oświadczenia o odstąpieniu od Umowy od czynności zwrotu rzeczy objętych ww. odstąpieniem.

Kto nie odróżnia - albo stara się udawać (lub o zgrozo ! - przekonywać innych), że różnicy nie ma - tych dwóch pojęć określających zupełnie różne czynności ten nie będzie w stanie zrozumieć problemu opisanego w tym wątku, którego doświadczył konsument.

W Ustawie o Prawach Konsumenta są podane osobno: czas na odstąpienie od Umowy (z Art. 27) oraz czas na zwrócenie (odesłanie) rzeczy do Sprzedawcy (Art. 34).
To, że oba te terminy są wyrażone taką samą liczbą - nie oznacza w żadnym przypadku, ze można je traktować jednakowo (albowiem ich bieg rozpoczyna się niemal zawsze w różnych momentach). Np. drugi z tych terminów jest liczony (14 dni) względem daty złożenia oświadczenia o odstąpieniu (a nie jako np. 28 dniowy termin od daty otrzymania rzeczy).
Dla konsumenta który np. złożyłby oświadczenie o odstąpieniu przed otrzymaniem przesyłki - czas na odesłanie liczony od daty otrzymania rzeczy byłby krótszy niż 14 dni.

Sprzedawca zaproponował konsumentom bezspornie lepsze warunki tylko w zakresie terminu na odstąpienie
100dni (na odstąpienie) zamiast 14 dni wynikających z Art. 27 UoPK. 

Natomiast o tym czy oferta sprzedawcy (dająca 100 dni na zwrot) jest korzystniejsza czy jest mniej korzystna dla konsumenta decyduje moment złożenia oświadczenia o odstąpieniu przez konsumenta.
Bezspornie: dla konsumentów składających oświadczenia o odstąpieniu pomiędzy 87, a setnym dniem od otrzymania rzeczy oferta sprzedawcy na termin zwrotu (czyli odesłania) jest mniej korzystna dla konsumenta ponieważ różnica pomiędzy proponowanymi 100 dniami na zwrot, a terminem złożenia oświadczenia o odstąpieniu będzie mniejsza niż wskazane w Art. 34 Ustawy 14 dni (nie mylić z 14 dniami z Art. 27).

Taka oferta z mocy prawa staje się zastąpiona ustawowymi 14 dniami na zwrot (czyli odesłanie).

Oczywiście dla konsumenta odstępującego od Umowy np. w 20 dniu od otrzymania rzeczy propozycja 100dni na odesłanie jest korzystniejsza, ale w opisywanym przypadku do odstąpienia doszło nie w dwudziestym, ale w dziewięćdziesiątym dziewiątym dniu.


Dopiero jak zrozumiesz różnicę pomiędzy zwrotem, a złożeniem oświadczenia o odstąpieniu od Umowy - możesz próbować ogarniać temat.
W przeciwnym przypadku zacznij np. od przeczytania materiału UOKiK do którego link mam w stopce.

 

P.S.
Ten wątek pokazuje jednak również jak szkodliwa społecznie może być korporacyjna indoktrynacja, w której nawet inteligentni ludzie w tak oczywistych sytuacjach muszą próbować zasłaniać się niewiedzą.

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

A3dam
#19 Nestor#

@msniezek 
A jednak prawdopodobnie pomyliłem się w ocenie Twojej umiejętności czytania ze zrozumieniem. Ale staram się pomóc.

Art. 7 UoPK
Konsument nie może zrzec się praw przyznanych mu w ustawie. 
Postanowienia umów mniej korzystne dla konsumenta niż postanowienia ustawy są nieważne, a w ich miejsce stosuje się przepisy ustawy.

 

 

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

_Likos_
#21 Demiurg#

@msniezek  moim zdaniem kluczowym jest to co wskazął @A3dam  czas na odstąpienie od umowy -100 dni. Sprzedawca jako podmiot profesjonalny ( w przeciwienstwie do konsumenta) JEST ZOBOWIĄZANY znac obowiązujace przepisy. Jeśłi wskazuje jasno : czas na odstąpienie od umowy -100 dni to znaczy że właśnie tyle ma konsument na ZŁOŻENIE OŚWIADCZENIA. 

Dalsze kwestie reguluje ustawa - ponieważ jest ona bardziej korzystna dla konsumenta. Sprzedawca nie może ograniczac czasu na odesłanie do czasu krótszego niż 14 dni po złożeniu oświadczenia. Mało tego co juz wklejałem wyżej. UOKiK stoi na stanowisku ze nawet niedotrzymanie 14 dniowego terminu na zwrot towaru  nie blokuje tego zwrotu w żaden sposób. Umowe rozwiązuje złożenie oswiadczenia . Wszelkie dalsze czynności sa tylko skutkiem złożenia tego oświadczenia i nawet jeśeli konsument nie odesłalby produktu po 14 dniach lecz np po 30 wówczas sprzedawca nadal ma obowiązek produkt przyjąć i zwórcić wpłate. Wpłate tą może pomniejszyć oczywiście o utraconą wartość przedmiotu oraz o ewentualne koszty poniesione z winy opóźnienie konsumenta ( takim kosztem może być na przykład - brak zwrotu prowizji allegro z powodu przekroczenia terminu wówczas kosztem prowizji można by było obciążyc konsumenta)

oznacz moderatorów