Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Sprzedawca wysyłając do mnie paczkę pobraniową Pocztą zapomniał zaznaczyć opcji sprawdzenia zawartości a koniecznie muszę to zrobić inaczej paczka wróci do nadawcy. Na googlach znalazłem 2 różne sprzeczne opinie odnośnie możliwości otwarcia paczki pobraniowej przed pokwitowaniem odbioru i opłaceniem kwoty pobrania. Powołując się na art. 544 KC część prawników piszę że mam prawo zapoznać się z towarem przed zapłaceniem za niego, natomiast głównie serwisy pośredniczące w nadawaniu paczek dementują tą opinię pisząc że nie mam takiego prawa. Jak jest na prawdę? Mogę zgodnie z obowiązującymi przepisami zapoznać się z zawartością paczki pobraniowej przed jej opłaceniem czy nie mogę ?
Myślałem jeszcze nad skorzystaniem z Art. 74:
1. Jeżeli przed wydaniem przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje te czynności także na żądanie uprawnionego, jeżeli twierdzi on, że przesyłka jest naruszona.
Nawet jeśli paczka przyjdzie w idealnym stanie chciałem zażądać otwarcia przesyłki celem stwierdzenia czy nic nie jest uszkodzone. Przepis ten rozumiem tak że pracownik poczty musi to zrobić jeśli stwierdzę że przesyłka jest naruszona nawet jeśli jego zdaniem dotarła ona w idealnym stanie. Czy dobrze rozumiem przepis? Tutaj pracownik poczty nie może mi odmówić wcześniejszego otwarcia paczki jeśli w moim mniemaniu wygląda ona na uszkodzoną nawet jeśli w rzeczywistości się całkowicie mylę i została ona dostarczona w nienaruszonym stanie ?
Z przepisów prawa przewozowego wynika co innego:
Art. 74:
1. Jeżeli przed wydaniem przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje te czynności także na żądanie uprawnionego, jeżeli twierdzi on, że przesyłka jest naruszona
Wystarczy że stwierdzę iż zgodnie z informacjami jakie otrzymałem od nadawcy paczka powinna być obklejona inną taśmą i podejrzewam że zawartość mogła zostać naruszona, albo że w środku coś stuka i mogło dojść do uszkodzenia zawartości. Przepis jasno mówi że przewoźnik musi otworzyć paczkę jeśli odbiorca przesyłki uważa że jest uszkodzona. Tutaj opinia pracownika poczty nie może zaważać na tym czy się na to zgodzą czy nie. Gdyby to pracownik poczty decydował o tym czy paczka jest uszkodzona czy nie (a de fakto nie ma on pojęcia co jest w środku oraz jak paczka została wysłana przez nadawcę, wiec nie ma odpowiedniej wiedzy by to oceniać) to nigdy by nie można było skorzystać z art. 74. Po to jest dopisek "Przewoźnik wykonuje te czynności także na żądanie uprawnionego, jeżeli twierdzi on, że przesyłka jest naruszona" by przewoźnik musiał to zrobić na żądanie odbiorcy paczki i by wykluczyć głupie tłumaczenia że "nie otworzymy bo paczka nie jest naruszona na zewnątrz". To że nie jest naruszona na zewnątrz nie wyklucza sytuacji że ktoś nią nie rzucał i towar w środku się nie potłukł.
@Client:108507038 próbuj.....sukcesów życzę 😁 Kurier zada Ci tylko pytanie ,, odbiera Pan czy nie ,,
to bedzie odbierane na poczcie, będa musieli zawołać kierowniczkę 🙂 Dam znać czy się udało otworzyć czy odmówili. Jak odmówią złożę reklamację i powołam się na art 74 prawa przewozowego.
Artykuł 74 z czego bo kc mi pokazuje jakies **piiip**yzmy mozesz podac całość brzmienia i pochodzenie? Z ta tasma nie masz racji bo nie umawiales sie ze sprzedawca ze ma ci okleic czerwona tasma a on okleil niebieska natomiast paczke do lapki zeby sobie potrzasnac dostaniesz w momencie jak uiscisz pobranie wiec tez nie wiem jak stwierdzisz ze cos lata
napisałem że chodzi o prawo przewozowe 🙂
@Client:108507038 Myślę, że nadmiernie i niepotrzebnie wszystko komplikujesz a widzę znacznie prostsze wyjście z tej sytuacji.
Jeśli tak bardzo Ci zależy na sprawdzeniu zawartości i jeśli faktycznie ze sprzedającym ustaliłeś, że do przesyłki ma być dodana opcja sprawdzenia zawartości to przesyłki nie odbieraj w ogóle, niech wróci do sprzedającego i niech ten ją nada ponownie ale już z usługą sprawdzenia zawartości.
Poniesie on oczywiście koszty nadania i powrotu paczki ale nie będzie mógł on od Ciebie żądać pokrycia tych kosztów bo to on nie spełnił warunków waszej umowy i jest to tylko i wyłącznie jego odpowiedzialność.
próbuj zobaczymy co z tego wyniknie , też jestem ciekawy.
@ExpertBoss wiesz jak to jest w życiu: coś za coś 😉
@ExpertBoss No spoko ale niestety nie widzę szans aby Ci się powiódł ten plan.
Płacisz i otwierasz albo nie płacisz i paczka wraca do nadawcy - tak to się zakończy.
Do praw odbiorcy paczki należy między innymi sprawdzenie jej zawartości w obecności kuriera. Jednak aby tak się stało, najpierw należy podpisać odbiór przesyłki – tak wynika z przepisów prawa przewozowego, gdzie można znaleźć wzmiankę o odpowiedzialności osoby, w której posiadaniu jest przesyłka.29 paź 2021
Według polskiego prawa, nie ma żadnego przepisu który sprawiłby, że żądanie sprawdzenia zawartości paczki przed jej odbiorem (tj. pokwitowaniem) można by uznać za zasadne. Według Kodeksu Cywilnego i ustawy Prawa przewozowego, do momentu odbioru paczki za jej ewentualne uszkodzenia odpowiada firma przewozowa.15 kwi 2021
Kodeks Cywilny i Ustawa Prawo przewozowe, jasno wskazują, że jako odbiorcy przesyłki nie jesteśmy uprawnieni do żądania otwarcia przesyłki i weryfikacji jej zawartości przed pokwitowaniem jej odbioru i dokonaniem zapłaty (dotyczy przesyłki „za pobraniem”). Regulacje prawne precyzyjnie określają w ten sposób, że odpowiedzialność za przesyłkę oraz jej ewentualne uszkodzenia ponosi firma kurierska aż do momentu odbioru przesyłki przez adresata. Oczywistym jest zatem stwierdzenie, że żądanie od kuriera otwarcia i sprawdzenia paczki w momencie, kiedy to on ponosi za przesyłkę pełną odpowiedzialność, jest po prostu nierealnym wymaganiem
Artykul 74 ma zastosowanie tylko jesli paczka posiada uszkodzenia zewnetrzne mogace sugerowac uszkodzenie zawartosci wyciagnie samego 1 artykulu i interpretacja na swoja m9dle nie pomoze skoro wczesniejsze artykuly mowia o odpowiedzialnosci kuriera za paczke do momentu odbioru tj oplacenia i wydania paczki w twoje rece, owszem poczta umozliwia sprawdzenie za dodatkowa oplata wiec jesli oplaciles usluge transportu z ta oplata sprzedajacemu a on ci wyslal zwykla tansza masz prawo paczki nie przyjac i rzadac wysylki raz jeszcze na koszt sprzedajacego z odpowiednia usluga
@Client:108507038 krótko
1) Na rt 74 może powołac sie JEDYNIE W PRZYPADKU WIDOCZNYCH USZKODZEŃ PACZKI - duże zgniecenia, dziura , zamoknięcie itp ( kolor tasny to nie uszkodzenie)
2) Procedura wygląda następująco
- odbierasz paczke
- otwierasz ją od razu na poczcie
- jeśli sa uszkodzenia spisujesz od razu odpowiedni protokół
- występujesz z reklamacją do sprzedajacego lub do przewoźnika
-albo nie odbierasz paczki i wraca ona do nadawcy
INNEJ DROGI NIE MA
Reszta to sa kombinacje i dywagacje na które ŻADEN rozsądny prtacownik poczty sie nie zgodzi ( prawdopodobnie nierozsądny pracownik także sie nie zgodzi)
A jak to jest w przypadku gdy kurier nie dostarcza paczki pod wskazany adres, tylko przekazuje paczkę na parkingu, bo np. nie będzie do każdego biegał po schodach na 10 piętro z paczką ważącą 10 kg? Albo ma taki nowoczesny czytnik, że musi cały czas mieć go podłączonego pod akumulator w aucie? To jest dostarczenie paczki zgodnie z umową czy jednak zastosowanie art. 544 jest możliwe?
Przy odbiorze paczki na poczcie można poprosić o zważanie paczki przed zapłacaniem za nią. Np. kupiliśmy siekierę, która wg specyfikacji fabrycznej waży 0,45 kg. Paczka wraz z ciężarem samego opakowania powinna ważyć około 0,55 kg. Jeśli paczka będzie ważyć mniej niż sama siekiera lub znacząco więcej, to znaczy, że w środku nie ma siekiery albo jest np. cegła.