Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Drodzy kupujący jeśli kupiliście od osoby prywatnej czyli zakup osoba fizyczna-fizyczna, przysługuje Wam odpowiedzialność sprzedawcy za towar z tytuły rękojmi, gdzie sprzedawca odpowiada za wady przez rok a Wy macie obowiązek zgłoszenia wady w ciągu miesiąca od jej wykrycia.
Art. 556. KC
Wada fizyczna rzeczy
§ 1.Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:
1)nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
2)nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
3)nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
4)została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.
Art. 560 kodeksu cywilnego
§ 1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.
Ustawa nie określa terminów odpowiedzi i rozpatrzenia reklamacji 😞 oczywiście zgodnie z Art. 560 kodeksu cywilnego, jeśli powołamy się na odstąpienie będzie musiał to zrobić niezwłocznie 😉
Poradnik jak reklamować i co po kolei :
Zaczynamy od sprzedawcy, allegro nie jest stroną w umowie i w razie co pomoże nam później.
Piszecie do sprzedawcy jeśli chcecie obniżenia ceny, to wysyłacie, zdjęcia, opis i propozycję obniżenia ceny.
Jeśli towar ma wady lub jest nie zgodny z umową i chcemy reklamować, powołujemy się na odstąpienie od umowy z tytuły rękojmi daje to nam duże prawa, oczywiście to nie jest to samo co odstąpieniem od umowy 14 w przypadku zakupu od firmy bez podania przyczyny 🙂 tu sprzedawca zgodnie z ustawa musi niezwłocznie naprawić lub wymienić towar na nowy wolny od wad lub zwrócić wszystko co strony sobie świadczyły.
Piszecie pismo reklamacyjne powołując się na powyższe ustawy, pakujecie porządnie paczkę z pismem i wysyłacie do sprzedawcy. Sobie zostawiacie zdjęcia produktu, skan pism, zdjęcie etykiety nadawczej w razie jak by sprzedawca się migał.
Przed wysyłką jak nie macie pewności co do adresu odesłania piszecie do sprzedawcy co by paczka nie krążyła.
W przypadku uznania reklamacji dostajecie obniżenie ceny, wymianę lub naprawę towaru, zwrot pieniążków za odesłanie i sprawa załatwiona pozytywnie 🙂
Jeśli sprzedawca nie uzna reklamacji, bo ma takie prawo zostają dwie opcje sprawa w sądzie z powództwa cywilnego, lub pomoc allegro gdzie zaczynamy od dyskusji na allegro w której pomaga nam pracownik, często jak są odpowiednie dowody potrafią zmobilizować sprzedawcę :).
Jeśli to nie pomoże zostaje nam POK jeśli oczywiście się na niego łapiemy, proszę jeszcze pilnować terminów Wniosek możesz złożyć najwcześniej 14 dni po zakupie na Allegro lub Allegro Lokalnie, jednak nie później, niż 180 dni.
https://dlakupujacych.allegro.pl/bezpieczenstwo/program-ochrony-kupujacych/warunki-skorzystania
TL;DR
Kupujący ma się pozbawić i towaru, i swoich pieniążków. Ma wobec Łaskawego Pana Sprzedawcy przyjąć postawę błagalną i czekać na kolanach na Jego decyzję, aż miną terminy na skorzystanie z dyskusji i POK.
Coś pominąłem?
Ty też masz dość CZARNEJ LISTY KUPUJĄCYCH? Poprzyj pomysł!
Już w pierwszym zdaniu jest gruby błąd. Rękojmia trwa dwa lata, niezależnie czy przy zakupie od firmy, czy od osoby fizycznej.
No i to;
"Ustawa nie określa terminów odpowiedzi i rozpatrzenia reklamacji
oczywiście zgodnie z Art. 560 kodeksu cywilnego, jeśli powołamy się na odstąpienie będzie musiał to zrobić niezwłocznie"
A w pozostałych przypadkach możecie czekać na rozpatrzenie i odpowiedź nawet 10 lat, a sprzedawca będzie i tak na wygranej pozycji 🙂
Nie będzie - art 561 § 2 - w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.
ponadto art 551.5
Art.561.
§1. Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady.
§2.Sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.
Art.5615.Jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie oobniżeniu ceny, określając kwotę, októrą cena ma być obniżona, asprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania wterminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.
Hej. Wiesz może jak sporządzić formularz z tytułu rekojmi, jesli dwie strony to osoby prywatne ?
Temat trochę stary ale idealnie pasuje do pytania które chodzi mi po głowie.
Co z rękojmią jeśli w treści oferty dodam zapis o wyłączeniu rękojmi a kupujący będący tak jak ja osobą prywatną dokonując u mnie zakupu zaakceptuje taki stan rzeczy?
(Sytuacja hipotetyczna:
Sprzedaję przedmiot dając kupującemu 30 dni na jego przetestowanie , przez 30 a nawet 90 dni kupujący się nie odzywa i nagle po roku od sprzedaży pojawia się z żądaniem rękojmi)
Czy w dalszym ciągu obowiązują mnie przepisy o rękojmi czy w takim przypadku to kupujący musi mi udowodnić "podstępne zatajenie wady" (Której oczywiście w momencie sprzedaży nie było) ?
@Space-Explorer Jeśli kupujący jest osobą prywatną nie masz możliwości wyłączenia rękojmi, jest ona obligatoryjna i wynika z przepisów Kodeksu cywilnego. Na produkt nowy klient ma prawo reklamować produkt z tytułu rękojmi przez okres 24 miesięcy od zakupu/otrzymania towaru, natomiast w przypadku sprzętów używanych okres ten wynosi 12 miesięcy.
W przypadku sprzętu nowego po 12 miesiącach to na kupującym ciąży udowodnienie występowania wady od początku.
Jeśli sprzedający jest osobą prywatną nie prowadząca firmy to rękojmia nie obowiązuje, nie ważne czy przedmiot jest nowy czy używany. Ponadto jako osoba prywatna to ty określasz warunki gwarancji i rękojmi. Rękojmię jak najbardziej można z tego tytułu wyłączyć. Możesz również nie dawać jakiejkolwiek gwarancji. Twoja dobra wola. Ponadto w ogłoszeniu dobrze jest to napisać, wówczas kupujący zapoznał się z warunkami zakupu i kupując dany przedmiot jest świadomy kupna i akceptuje takie a nie inne warunki zakupu sprzedającego. Jeśli ci nie pasują to poprostu nie kupujesz.
Czyli kupujący nie może zwrócić towaru nawet w przypadku gdy uważa że przedmiot wg niego nie jest zgodny z opisem?Czy jest jakas sytuacja gdy sprzedający będący osobą prywatną musi przyjąć zwrot?
W innym przypadku przez dwa lata kupujący "zyskuje" darmową gwarancję na przedmiot używany przez 2 lata. Sprzedałem sprzęt elektroniczny który ma ponad 10 lat. Sprzedający otrzymał kompletny przedmiot lecz twierdzi że przedmiot nie jest zgodny z opisem(twierdzi że cześć powinna być nowa a jest sprawna ale używana czego nie da się jednoznacznie udowodnić w przypadku takiego sprzętu). Jakie ma szanse udowodnić że nie otrzymał sprzęt niezgodny z opisem?