Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Witam, chciałbym uzyskać informację odnośnie rękojmi przy okresie 12-24 miesiące. Jak to jest z tym domniemaniem istnienia wady?
Według przepisów jeżeli usterka pojawiła się w ciągu roku to istniała w momencie sprzedaży, natomiast jeżeli ujawniła się w okresie 12-24 miesiące, to konsument musi udowodnić, że istniała w momencie zakupu.
Jak to jest faktycznie?
@exprorer20 sprzedający (będący przedsiębiorcą) odpowiada wobec konsumenta za wady fizyczne sprzedanej rzeczy przez 2 lata, licząc od wydania rzeczy (w przypadku nieruchomości okres ten wynosi 5 lat). Termin ten może zostać ograniczony nie mniej niż do roku, jeśli umowa dotyczy używanej rzeczy ruchomej.
https://konsument.gov.pl/reklamacja-rekojmia-a-gwarancja/
Zgodnie z polskim prawem, wada która ujawniła się w ciągu roku istniała w momencie sprzedaży. Dla kupującego oznacza to, że to na sprzedawcy ciąży obowiązek udowodnienia, że powstała z winy konsumenta. Okres ten może być inny w pozostałych krajach UE, jednak nie krótszy niż 6 miesięcy. Jeżeli jednak wada uwidoczniła się w okresie 12-24 miesiące, to konsument musi udowodnić, że istniała w momencie zakupu."
Tak więc informacja podana na stronie powyżej nie jest prawdziwa?
@exprorer20 jest prawdziwa, nie zmienia to jednak faktu, że sprzedawca odpowiada za zakupiony przez konsumenta towar przez okres 2 lat.
Czy możesz napisać bardziej szczegółowo o co chodzi w Twoim przypadku?
W takim razie proszę o odpowiedź czy zgodnie z podanym przepisem, klient musi udowodnić zasadność rękojmi po roku użytkowania produktu?
@exprorer20 wracam z wyjaśnieniem od Działu prawnego. W przypadku zakupu konsumenckiego kluczową kwestią jest kiedy została zawarta umowa.
Jeżeli przed 1.01.2023 to zastosowanie mają przepisy rękojmi. Domniemanie istnienia wady w takim przypadku jest tylko w pierwszym roku. W drugim roku już tego domniemania nie ma więc ciężar dowodu, że tak jest spoczywa na konsumencie.
Jeżeli umowa została zawarta w 2023 to mamy już do czynienia z niezgodnością towaru z umową. W tym przypadku domniemanie istnienia wady trwa 2 lata.
Przepisy do 2023:
Art. 556[2] KC: Jeżeli kupującym jest konsument, a wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego.
natomiast od roku 2023:
Art. 43c Ustawy o prawach konsumenta:
1. Przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili, chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, jest dłuższy. Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową, który ujawnił się przed upływem dwóch lat od chwili dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia, o ile nie zostanie udowodnione inaczej lub domniemania tego nie można pogodzić ze specyfiką towaru lub charakterem braku zgodności towaru z umową.
Witam mam podobny problem , wada została ujawniona po okresie 1.5 roku użytkowania , zakup dokonany w lutym 2023 roku , sprzedawca nie chce uznać rękojmi ponieważ między 12 a 24 miesiącem rękojmi ja mam mu udowodnić ze wada powstała , jak się do tego ustosunkować?