Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Hej wszystkim,
zamówiłem na aukcji telefon Smartfon Motorola Edge 20 8 GB / 256 GB srebrny. Sprzedawcą przed wysyłka towaru skontaktował się ze mną z informacją, że na aukcji jest błąd i że nie mają telefonu z wbudowana pamięcią 256 GB - zaproponowała wysyłkę modelu z pamięcią 128 GB i obniżenie ceny o 100 PLN. Zgodziłem się i czekałem na sprzęt. Telefon przyjechał jednak w niezgodnym z pierwotnym zamówieniem kolorze - biały zamiast szarego. Zgłosiłem sprawę kupującemu który przeprosił i powiedział, że nic już z tym zrobić nie może bo dostałem 100 PLN rekompensaty. Złożyłem zatem reklamacje z tytułu rękojmi żądając wysyłki towaru zgodnego z zamówieniem lub obniżenie wartości o kolejne 100 PLN. Reklamacji została odrzucona bo nie odesłałem towaru gdzie moim zdaniem nie musze tego robić dopóki jej nie rozpatrzą rzetelnie w końcu sprzęt należy do mnie. W Internecie znalazłem:
W wyroku Sądu Okręgowego w Łodzi z 14 lipca 2017 r., sygn. akt.: III Ca 325/17 wskazano co następuję: Nie jest prawdą, „(…) że nabywca ma obowiązek dostarczenia (…) rzeczy po to, by mógł on (sprzedawca – przyp. red.) dzięki temu podjąć decyzję o ewentualnym skorzystaniu z uprawnienia do usunięcia wady lub wymiany rzeczy.” Jak widzimy powyżej, Sąd wprost wskazuje, iż po stronie kupującego nie ma obowiązku co do tego, aby dostarczyć rzecz sprzedawcy, by ten mógł zbadać rzecz i podjąć decyzje o wymianie rzeczy bądź jej naprawie. Co istotne, z tego orzeczenie wynika też, iż obowiązek dostarczenia aktualizuje się dopiero w momencie, kiedy skutecznie skorzystano z rękojmi bądź też skutecznie na nią zareagowano. Jak wynika z przytaczanego orzeczenia: „(…) Brzmienie tego przepisu (art. 5612 kodeksu cywilnego) w żadnej mierze nie pozwala (…) wywieść z niego wniosku, iż tego rodzaju obowiązek kupującego (wysłania rzeczy – przyp. red.) miałby realizować się jeszcze przed skutecznym skorzystaniem przez nabywcę z jednego z przysługujących mu na podstawie ustawy uprawnień, by posłużyć ułatwieniu zbadania rzeczy przez zbywcę przed podjęciem decyzji o zaoferowaniu usunięcia wady lub wymiany rzeczy na wolną od wad.”
Decyzje sadu znacie - jakie jest Wasze zdanie - mam obowiązek odesłać sprzęt czy nie ?
@Tygrys_111 jak nie odesłałeś to jak miał sprzedawca Ci wymienić, składając reklamację trzeba towar odesłać i czekać na wymianę 🙂
Sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji i ją odrzucił bo nie odesłałeś telefonu, na obniżkę nie musi się godzić jak ma możliwość wymiany telefonu !
kostas11 - piszesz, ze trzeba towar odesłać napisz mi proszę na jakiej podstawie prawnej ? BNo ja nie jestem, przekonany, ze trzeba towar odesłać, może wypadało by ale trzeba - co mnie do tego zmusza - jest jakaś podstawa prawna ku temu ?
@Tygrys_111 nic się nie zmusza, twoje nic nie muszę skończyło się zgodnym z prawem odrzuceniem reklamacji 😄
@Tygrys_111 "Reklamacji została odrzucona bo nie odesłałem towaru"
To jedno zdanie podsumowuje wszystko.
Reklamacja z tytułu rękojmi to coś innego niż reklamacją na podstawie gwarancji, w tym drugim przypadku zgodzę się, że należy postępować zgodnie z warunkami gwarancyjnym sprzedawcy / producenta. Reklamacja z tytułu rękojmi - tutaj zasady gry ustalają konkretne ustawy. Jak cytowałem we wpisie wyrok sądu stwierdził, że nie ma obowiązku odsyłania towaru ppo złożeniu reklamację z tytułu rękojmi.
@ komis-bell - na jakiej podstawie twierdzisz, że towar należy odesłać ?
Tu wchodzi w grę taka sytuacja że sprzedajacy chce(zażyczył) sobie odesłania towaru w celu rozpatrzenia sytuacji, oczywiście nie musi tak być ale za zgodą obydwu stron. Możesz iść do sądu skoro uważasz że nie miał do tego prawa, takie Twoje prawo.
@Tygrys_111 Zadzwoń do UOKIK-u. Wszystko Ci wytłumaczą.