Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Reklamuję zakupiony katalizator samochodowy, z tytułu rękojmi/niezgodności towaru z umową. Pierwotnie sprzedawca odmówił przyjęcia reklamacji, jednak po interwencji Allegro kazał odesłać reklamowany towar.
Ok. więc masz to ze kazała odesłać, teraz co Allegro zamknęło dyskusję?
@LEW433 Dyskusji nie da się już otworzyć. Cała korespondencja z Allegro i sprzedawcą odbywa się mailowo.
Towar zakupiony 3.01.2023.
Wada wystapiła ok 15.12.2024.
Samochód oddany do serwisu 20.12.2024 /mam potwierdzenie przyjecia/
Odebrany 10.01.2025 z diagnozą wady katalizatora /przerdzewiał/. W tym samym dniu napisałem do sprzedawcy maila, ze chcę skorzystać z rekojmi i reklamować, a z powodu wady istotnej odstapiłem od umowy i wniosłem o zwrot pieniędzy . Odmówił, ale po moim kontakcie z Allegro, które potwierdziło, że w związku z tym, ze wada wystapiła w okresie obawiązywania rekojmi, sprzedawca napisał, zebym odesłał do reklamacji.
Co też uczyniłem.
Teraz nie odbiera paczki. Co jak przesyłka wróci? Musze ją odbierać? I co w takiej sytuacji z moim roszczeniem? Czy jeśli nie odbierze jest automatycznie uznane?
Ale to nie tak do końca ze się nie da uzyskać pomocy od Allegro, napisz tu i opisz sprawę, a dopiero zobaczymy: https://allegro.pl/pomoc/kontakt
@diplodokk teraz to możesz złożyć sprawę do sądu i przegrać. 10.01.2025 wykryto wadę katalizatora 7dni po uplywie czasu obowiązywania ochrony reklamacyjnej. Nawet rzecznik tego nie ruszy palcem bo liczy się czas zgłoszenia wady a nie oddania auta do serwisu bo coś mu nie domagało. Pretensje do mechanika że tak długo diagnozował problem.
Oznacza to, że to na kupującym ciąży obowiązek przedstawienia dowodów, takich jak:
Kupujący powinien udokumentować moment ujawnienia wady (np. diagnoza serwisu, zdjęcia wadliwego elementu, historia użytkowania). Samo stwierdzenie przez kupującego, że ustaka wystąpiła 15 12 2024 nie jest wiążące.
Podsumowując:
Odbierz katalizator, jeśli paczka wróci. Następnie sprzedaj go do skupu metali lub firm zajmujących się regeneracją katalizatorów – na pewno dostaniesz za niego dobrą cenę. Potem kup nowy, jeśli problem z katalizatorem jest pilny.
Co do całej sytuacji, wygląda to trochę na próbę "kombinowania", gdzie ktoś chce maksymalnie wykorzystać rękojmię i wyciągnąć pieniądze, nawet po czasie, kiedy obowiązujące przepisy już to ograniczają. Jeśli sprzedawca działa zgodnie z prawem i udowodni, że wada powstała później lub wynikała z naturalnego zużycia, to trudno będzie wymusić pełen zwrot pieniędzy.
@maliszewko2014cytujesz stare przepisy.
1. Rękojmia obowiązuje 2 lata, a kupujący ma rok na zgłoszenie wady. Wada wystąpiła w okresie obowiązywania rękojmi (a w zasadzie "niezgodności towaru z umową" bo termin rękojmia dotyczy teraz przedsiębiorców) na co mam potwierdzenie przyjęcia do serwisu. Wadę zgłosiłem sprzedawcy w obowiązującym terminie.
2. Obecnie domniemanie trwa cały okres dwóch lat, więc nie muszę tego udowadniać.
3. Sprzedawca po interwencji Allegro poprosił o przysłanie towaru, idąc mu na rękę wysłałem we własnym zakresie. Teraz twierdzi że kuriera nie było i nie ma awiza, mimo dwukrotnych prób doręczenia. Nie chce też odebrać paczki z poczty.
3. Więc wygląda mi to na usiłowanie wymigania się od odpowiedzialności, a nie na próbę wyłudzenia czegokolwiek przeze mnie.
Zgodnie z przepisami prawa rękojmia trwa rzeczywiście 2 lata dla rzeczy nowych. Jednakże, po upływie pierwszego roku od zakupu, to Pan – jako kupujący – musi udowodnić, że:
Bez takich dowodów, roszczenie może zostać odrzucone. Proszę zatem o przedstawienie dokumentów potwierdzających diagnozę oraz moment ujawnienia wady (np. raport serwisowy, zdjęcia itp.).
Dodatkowo, rękojmia nie obejmuje uszkodzeń wynikających z naturalnego zużycia produktu lub niewłaściwego użytkowania. W przypadku katalizatora, jego trwałość i działanie w dużej mierze zależą od odpowiedniej konserwacji i użytkowania pojazdu, np.:
Jeżeli okaże się, że wada wynikała z zaniedbania konserwacji lub naturalnego zużycia, odpowiedzialność sprzedawcy może zostać wyłączona.
Art. 568. [Wygaśnięcie uprawnień z rękojmi za wady fizyczne. Przedawnienie roszczenia o usunięcie wady lub wymianę rzeczy]
§ 1. Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości - przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu.
§ 2. Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Jeżeli kupującym jest konsument, bieg terminu przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem terminów określonych w § 1 zdanie pierwsze
Stwierdzenie wady w tym przypadku nastąpiło po czasie bo z chwilą odbioru samochodu z warsztatu i nabiciu paragonu / faktury za usługę ergo jakby mechanik nie diagnozował fury 3 tyg to stwierdziłby wadę katalizatora wcześniej ewentualnie jakby właściciel auta się interesował przebiegiem napraw to by się telefonicznie dowiedział że ma zjechany katalizator i złożył roszczenie wcześniej, może w terminie.
Art. 5562. [Domniemanie istnienia wady w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego przy sprzedaży konsumenckiej]
Jeżeli kupującym jest konsument, a wada została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego.
A tu mamy zgłoszenie prawie po 2 latach więc domniemania istnienia wady w chwili wydania nie ma.
Kolejna rzecz jeśli ustawa konsumencka stanowi inaczej to stosuje się zapisy ustawy konsumenckiej
Art. 43c. [Czasowe granice odpowiedzialności przedsiębiorcy za brak zgodności towaru z umową]
1. Przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili, chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, jest dłuższy. Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową, który ujawnił się przed upływem dwóch lat od chwili dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia, o ile nie zostanie udowodnione inaczej lub domniemania tego nie można pogodzić ze specyfiką towaru lub charakterem braku zgodności towaru z umową.
Czyli czas na zgłoszenie minął trzeba bylo się autem interesować dowiedziałbyś się wcześniej to byś zdążył.
Może wytłumacz jakiej informacji potrzebujesz. Zdecydowałeś ze minęły wszystkie terminy, jak mamy cię przekonać skoro nie chcesz nawet ujawnić kiedy kupiłeś.
wszystko już opisałem.
Lew wrócił z pracy i teraz musi ogarnąć wszystkie wątki i niema czasu na czytanie wszystkiego od początku. Więc grzecznie odpowiadaj na jego pytania.
@Client:44052296 napisałem wszystko, wiec sugeruję, żeby Pan zachował podobne uwagi dla siebie...😉
Wg. mnie po przeczytaniu informacji czas na złożenie reklamacji miną.
@Client:44052296 Rekojmia, czy też niezgodność towaru z umowa trwa dwa lata, natomiast czas od wykrycia wady na złozenie reklamacji jest o wiele dłuższy.
Jeśli wiesz że tak jest to o co pytasz? Działaj. Ja wiem co innego, termin minął.
@br. zadałem pytania na które nie do końca znam odpowiedź, cytuję:
"Jakie środki mogę teraz podjąć?
Termin na reklamacja/rękojmie minal, liczy sie data zgloszenia wady a ta zostala wykryta 10 stycznia. Jezeli masz dowody ze ze jakas wada byla wczesniej i umiesz to udowodnic to pozostaje droga sądowa, a reszta zalezy od sędziego i dowodow.
Narazie z tego co wyczytalem to dales auto do mechanika 20 grudnia, a 10 zostala wykryta wada i wtedy tez zostala zgloszona sprawa sprzedawcy, czyli data wykrycia wady i zgloszenie rekojmi nastapilo po terminie 2 lat. Danie samochodu do mechanika nie jest zadnym dowodem w tej sprawie.
Skoro zglosiles to 10.01.2025 i juz było po okresie rękojmi to sprzedajacy nie ma obowiazku nic odbierac i przyjmowac.Ale gdybys zglosil to 03.01 to juz by musial.
Nie. Termin na zgłoszenie wady to rok od jej wykrycia. Wada powstała w grudniu, więc jak najbardziej mam prawo ją zgłosić, a sprzedawca ma obowiązek takie zgłoszenie przyjąć.
Cześć, @diplodokk. Sprzedający powinien odebrać ten towar, zapoznać się z wadą i wydać decyzję w ciągu 14 dni od złożenia reklamacji, czyli od 10.01.25 do 24.01.25.
Proszę, abyś kontynuował korespondencję mailową 48712727 w tej sprawie - tam otrzymasz dalsze instrukcje od naszych doradców.
@MiMary nie wprowadzaj w błąd minął czas 2 letniej ochrony reklamacyjnej wadę zglosił 10.01.2025 zakupił 3.01.2023 czyli 7 dni po upłynięciu 2 letniego okresu ochrony. Fakturę od mechanika ma z dnia odebrania samochodu gdy zapłacił za naprawę. Roszczenie jest niezasadne i ma zerową moc prawną. Sprzedawca nie musi nic odbierać ani nawet odnosić się do reklamacji.