anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Sprzedawca nie wystawił dowodu zakupu

MAMY ROZWIĄZANIE!
Arth1987
#2 Obserwator#

Witam serdecznie,

kupiłem 2 tygodnie temu kartę graficzną od sprzedawcy na allegro. Nie było napisane, że to od osoby prywatnej. Po otrzymaniu karty okazało się, że nie ma dowodu zakupu. Zawnioskowałem o takowy, jednak bez odzewu. Zaangażowałem w to allegro i sprzedawca wtedy się odezwał, że był na urlopie i dopiero przeczytał wiadomość. Po kilku godzinach wysłał mi fakturę źródłową - sprzedawca kupił ową kartę na innym serwisie zagranicznym bo tak jest na fakturze. Więc obecnie mam kartę graficzną z dowodem zakupu który nie jest na mnie. Sprzedawca przy zakupie poinformował, że obowiązuje 2 letnia gwarancja producenta. Ja przez ten czas stwierdziłem, że karta nie spełnia moich oczekiwań. 2 tygodnie minęły więc nie mogę odstąpić od umowy powołując się na ustawowe 14 dni przy sprzedaży na odległość. Kartę wystawiłem na sprzedaż z odrobinę niższą ceną. I tutaj rodzi się pytanie co jeśli ktoś kupi tą kartę? Przekażę mu oczywiście fakturę źródłową ale jak wtedy wygląda sprawa reklamacji/rękojmi?
Ja to rozumiem tak: z tytułu rękojmi nowy kupujący wysyła kartę mi, następnie ja z tytułu rękojmi wysyłam kartę sprzedającemu od którego kupiłem, a sprzedawca z allegro już się buja z producentem itp? Trochę długi i czasochłonny ten łańcuch więc czy jest możliwość, żebym np. ja pominął sprzedającego i oddał przedmiot do producenta? I tak samo: czy osoba która kupi kartę ode mnie, może też ją reklamować bezpośrednio u producenta? Zastanawiam się jak załatwić tą sprawę bo nie zanosi się żeby sprzedający wystawił mi jakiś dowód zakupi. Z tego co poczytałem to takie dowody jak przelew, transakcja na allegro są wystarczającym dowodem zakupu, tylko czy z takimi dowodami ja nadal mogę reklamować u producenta czy ustawowo mogę tylko z tytułu rękojmi u sprzedawcy?

oznacz moderatorów
13 ODPOWIEDZI 13
Ziolko39
#21 Demiurg#

@Arth1987 Pod każdym nickiem sprzedającego > jeżeli jest osoba prywatną > na aukcji jest taki dopisek " Prywatny sprzedawca " Po prostu nie zuważyłeś > reklamować możesz z tytułu rękojmi > za to odpowiada sprzedawca.

Pewnie zaraz dostaniesz więcej odpowiedzi, które lepiej wyjaśnią niż ja.

oznacz moderatorów
Arth1987
#2 Obserwator#

No rzeczywiście widzę teraz pod nickiem "prywatny sprzedawca" - mój błąd... Czyli zgodnie z prawem nie ma obowiązku wystawiać dowodu zakupu. Więc jedna kwestia wyjaśniona. Kolejna to taka, że jeśli ja kartę sprzedam to mam rozumieć, że obowiązuje łańcuszek: nowy kupujący zgłasza rękojmię do mnie, a ja następnie zgłaszam rękojmię do sprzedawcy od którego kupiłem?

oznacz moderatorów
medalik_2009
#17 Koryfeusz#

@Arth1987 
Wyłącz rękojmię w ofercie jak wystawisz kartę. Wtedy osoba, która od Ciebie kupi może reklamować tylko na gwarancji, bezpośrednio do gwaranta lub poprzez pierwotnego sprzedawcę (w zależności od warunków gwarancji).

oznacz moderatorów
Arth1987
#2 Obserwator#

Jesteś pewien? Z tego co czytam to ustawowo w KC rękojmia to coś czego nie mogę wyłączyć - bo jest ustawowa/odgórna. Gwarancję tak - jest dobrowolna - ale nie rękojmia. Wszystkie znaki na niebie i ziemi pokazują, że bez zgód osób trzecich, nie mogę pominąć siebie w procesie rękojmi i odesłać ewentualnej nowej osoby do sprzedawcy od którego ja kupiłem bo wtedy, sprzedawca od którego ja kupiłem (niestety prywatny) też mógłby chcieć pominąć siebie i odesłać mnie do zagranicznego portalu xD
Sądzę, że chyba kwestia rozwiązana i wyjaśniona - niestety nie tak jakbym chciał xD Poczekam, może jeszcze ktoś rzuci jakieś inne światło na sprawę 😛

oznacz moderatorów
komis-bell
#21 Demiurg#

@Arth1987 Jako osoba prywatna masz pełne prawo wyłączyć rękojmię - taki zapis musi się znaleźć w opisie oferty.
Nie ma takiego prawa przedsiębiorca.

oznacz moderatorów
ko_alka
Była Moderatorka
Była Moderatorka

@Arth1987 Cześć. Kartę graficzną kupiłeś od osoby prywatnej. 

Sprzedający (nawet jeśli jest osobą prywatną) odpowiada za sprzedany produkt z tytułu rękojmi przez 2 lat, a w przypadku rzeczy używanej możliwe jest skrócenie tego okresu do jednego roku.

Jeśli sprzedasz kartę, Twój klient z reklamacją może zgłosić się do Ciebie i to Ty będziesz miał obowiązek jej rozpatrzenia. Możesz przekazać Klientowi dowód zakupu, który umożliwi mu złożenie reklamacji również w sklepie u Gwaranta (nie musi tego robić Sprzedający, od którego zakupiłeś produkt). Uprawnienia przyznane z tytułu gwarancji są niezależne od uprawnień wskazanych w rękojmi.

oznacz moderatorów
Arth1987
#2 Obserwator#

Tylko w tym wypadku ciężko znaleźć gwaranta. Karta z MSI a na stronie MSI pisze, że gwarancja nie obowiązuje jeśli przedmiot był kupiony poza MSI Store. W naszym wypadku wychodzi na to, że każdą osobę w łańcuszku będzie obowiązywać rękojmia względem bezpośredniego sprzedającego. Czyli nowy kupujący idzie z rękojmią do mnie - ja naprawiam. Idę z żądaniem odszkodowania do mojego sprzedawcy. Mój sprzedawca oddaje mi odszkodowanie i idzie do swojego sprzedawcy po odszkodowanie. Tamten sprzedawca idzie do swojego i tak dalej aż dochodzi do producenta.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego (Dz. U. 2002 nr 141 poz. 1176 z późn. zm.).

oznacz moderatorów
Ziolko39
#21 Demiurg#

@Arth1987 Wystąp z reklamacją w ramach rękojmi do osoby od której kupiłeś kartę i czekaj na odpowiedź.

oznacz moderatorów
Arth1987
#2 Obserwator#

No tak, dokładnie tak jak opisałem powyżej. Po prostu miałem nadzieję, że może przepisy mówią o tym, że można pominąć ten łańcuszek i iść bezpośrednio do producenta. Kiedyś kupiłem telefon SAMSUNG od firmy z Warszawy. Telefon zepsuł się po 2 miesiącach i ostatecznie nie musiałem wysyłać do Warszawy tylko sprzedawca podbił mi gwarancję i ja z tą gwarancją podszedłem bezpośrednio do serwisu SAMSUNG we Wrocławiu. Jak mniemam, tutaj jednak to nie zadziała bo żadna osoba w łańcuszku nie jest firmą - więc każdy z nas będzie musiał się bawić w rękojmię u bezpośredniego sprzedawcy...

oznacz moderatorów
ares_
#14 Krzewiciel#

@Arth1987 napisz emaila do MSI z numerem seryjnym karty i dowodem zakupu i zapytaj jak wygląda gwarancja.

Można również złożyć reklamację bezpośrednio do pierwszego sprzedawcy od którego jest dowód zakupu.

oznacz moderatorów
Arth1987
#2 Obserwator#

No tak, dobry pomysł - sądzę, że MSI oleje ale nie zaszkodzi spróbować xD

oznacz moderatorów
kostas11
#21 Demiurg#

@Arth1987 warunkach sprzedaży konsumenckiej

To nie jest sprzedaż konsumencka 😞  

________
Κώστας
oznacz moderatorów
Arth1987
#2 Obserwator#

Tak masz rację, sprzedaż konsumencka dotyczy sprzedaży od firmy. Mój błąd, zwał jak zwał. Niemniej jednak w KC (nie wiem jeszcze jaki numer ustawy) jest mowa o sprzedaży pomiędzy osobami prywatnymi. Pisze też, że rzeczywiście mogę wyłączyć rękojmię i jeśli kupujący nie będzie miał przeciwwskazań i umowę zawrze to taka umowa jest zgodna z prawem (ważne jest tutaj rozpatrywanie tego tak, że jako 2 osoby prywatne jesteśmy osobami równymi sobie - tak to doczytałem. Dlatego możemy w miarę dowolnie kształtować umowy między sobą. W przypadku np. firma vs osoba prywatna, firma ma jednak lepsze zaplecze i możliwości, dlatego przy takiej sprzedaży osoba prywatna jest bardziej chroniona odgórnie przez ustawy. Analogicznie przy sprzedaży firma vs firma - też to są podmioty sobie równie więc prawo już tak nie chroni obu stron i pozwala na względną dowolność stosowania umów, wyłączania gwarancji, rękojmi itp.

oznacz moderatorów