anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Towar niezgodny z opisem - jak działa Program ochrony kupujących?

wiekszy
#10 Popularyzator#

Kupiłem na Allegro Lokalnie plecak fotograficzny - stary model dobrej firmy w niezłym stanie (opisany jako stan idealny) i w cenie poniżej 1/3 tego co podobne plecaki kosztują teraz. Po odebraniu okazało się, że w środku brakuje kilku elementów, o których braku Sprzedający nie poinformował. Są za to dwie elementy (na moje oko z innego plecaka) które do niego nie pasują i nie da bezpiecznie zapakować ani aparatu ani kilku obiektywów. 

W Dyskusji Sprzedający powtarza, że plecak jest taki jak sam go kupił (nie wiem gdzie i od kogo) ale jeśli go odeślę to zwróci mi cenę plecaka i koszt wysyłki do mnie - koszt wysyłki zwrotnej muszę ponieść sam. Nienajgorzej.

Dopytuję w Dyskusji Allegro o te koszty i Program ochrony kupujących i dostaję link, z którego wynika że mam złożyć na Policję zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa (chyba na koszt 15 zł bo tyle wyniesie koszt wysyłki). Pytam czy zawiadomienie mam złożyć przed czy po zwrocie towaru i mam nieodparte wrażenie, że pracownik Allegro nie wie albo nie chce jasno określić jak to działa. Ogólnie trochę słabo.

Wklejam pytanie do formularza kontaktowego ze strony podanej w Dyskusji i dostaję info, że Program ochrony kupujących nie pokrywa kosztów za wysyłkę zwrotną (wreszcie jakiś konkret!) ale jeśli Sprzedający "uzna reklamację" to "powinien" mi zwrócić wszystkie koszty. 

Coraz mniej mam ochotę dopytywać na Allegro na jakie są procedury uznania reklamacji przez Sprzedającego (chyba osobę prywatną - w końcu to Allegro Lokalnie), co znaczy że "powinien" zwrócić i co mam zrobić jeśli tego nie zrobi (chyba jednak iść na Policję i składać zawiadomienie, że zostałem oszukany na 15 zł, chyba że Sprzedający będzie sprytny tak samo jak przy pisaniu oferty i kwotę też zwróci niekompletną  - wtedy składając zawiadomienie na Policję będę czuł się trochę mniej dziwnie... 

Jest też dobra strona - to nie był na szczęście drogi zakup. Znajduję na Allegro sklep, który mi te brakujące części ze środka uszyje na zamówienie - zapłacę drugie tyle co za plecak ale to nadal o 1/3 mniej niż nowe model, które podobno nie są już wykonane tak dobrze jak kiedyś. No i przede wszystkim takie zamówienia są obsługiwane wyłącznie poza Allegro 🙂 

Zakładam ten temat, bo dzięki temu zakupowi dowiedziałem się o Allegro dużo więcej niż przez ostatnie 18 lat korzystania i (trochę) liczę, że może jednak dowiem się jeszcze, że to nie musi działać w taki sposób i da się takie problemy rozwiązywać jakoś prościej.

oznacz moderatorów
13 ODPOWIEDZI 13

LEW433
#21 Demiurg#

Zakup i reklamacja od osoby prywatnej. To co pisze Allegro jest zgodna z ustawą. Sprzedający musi przyjąć i rozpatrzyć reklamację, może ją uznać albo nie, Ty wówczas albo do rzecznika konsumenta albo do sądu(jak się nie zgadzasz na reklamację sprzedającego)Poczytaj:https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/reklamacje/rekojmia/

oznacz moderatorów

wiekszy
#10 Popularyzator#

w efekcie to po prostu eliminuje z Allegro indywidualnych Sprzedających (w ogromnej większości uczciwych) - po co mi rzecznik/ sąd/ policja w sprawie o kilkanaście złotych, skoro mogę bez żadnych kosztów (Smarta opłaciłem raz na rok) kupić, obejrzeć i zwrócić w "normalnym" sklepie zamiast ryzykować że trafię na "nienormalnego" człowieka.  

oznacz moderatorów

LEW433
#21 Demiurg#

@wiekszy Zgadzam się, ale napisałem ci o możliwościach, a decyzja należy do ciebie.AL jest mało wiarygodne,lepszy jest zakup i reklamacja od firmy.

oznacz moderatorów

wiekszy
#10 Popularyzator#

Co mnie trochę martwi, bo do tej pory wydawało mi się, że zakupy od osób indywidualnych to własnie na Allegro (a nie np.OLX albo FB Marketplace) są zabezpieczone dobrymi procedurami.

oznacz moderatorów

exoryna
#14 Krzewiciel#

 Zakup od osoby prywatnej i rzecznik konsumenta? No raczej nie..... 

oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

Po uznaniu reklamacji sprzedawca powinien Ci zwrócić wszystkie koszty, także koszt odesłania. W Dyskusji napisał, że jeśli odeślesz, odda Ci pieniądze, więc odeślij. Jeżeli nie otrzymasz zwrotu wpłaty, możesz otrzymać ją z POK. Jeśli sprzedawca Ci nie odda kosztu odesłania ,możesz poprosić o pomoc Allegro w Dyskusji lub przez ten formularz; https://allegro.pl/pomoc/kontakt?kategoria=65a29468-5e40-4672-a8d6-e0a1f77e6d3a&subjectId=5d429015-5... lub domagać się zwrotu tego kosztu sądownie. Po uznanej reklamacji, moim zdaniem, sąd przyzna Ci rację.

oznacz moderatorów

wiekszy
#10 Popularyzator#

Serio chciałoby Ci się w sprawie 15 złotych składać wniosek na Policję (jakoś sobie nie wyobrażam żeby nie został z miejsca umorzony - zakładam że tyle Allegro wystarczy) albo składać pozew o - powiedzmy - 150zł gdyby Sprzedający jednak uznał, że nic nie musi zwracać? 

oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

O zwrot kosztu odesłania nie musisz składać zawiadomienia po policję. Mylisz POK z przepisami prawa. POK zwraca koszty rzeczy i koszty dostawy. Jeśli sprzedawca nie odda kosztów odesłania, możesz poprosić o pomoc Allegro przez wskazy formularz lub w Dyskusji, albo udać się do sądu.

oznacz moderatorów

wiekszy
#10 Popularyzator#

czyli jednak nie rozumiem jak działa:

https://allegro.pl/pomoc/dla-kupujacych/program-ochrony-kupujacych/

i ten zapis:

1. Wypełnij formularz on-line

W terminie 14-180 dni (czyli do 6 miesięcy) od dnia zakupu wypełnij formularz i dołącz wymagane załączniki.

  • Jeśli Twoje zgłoszenie dotyczy towaru niezgodnego z opisem, złóż wcześniej zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa (pobierz wzór), a potwierdzenie zawiadomienia dołącz do wniosku o wypłatę rekompensaty.

oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

To działa tak, że jeśli masz przedmiot znacząco niezgodny z opisem, składasz zawiadomienie na policję, nie oddajesz tego przedmiotu sprzedawcy, a Allegro wypłaca Ci rekompensatę. Jeśli oddasz przedmiot i sprzedawca nie zwróci Ci pieniędzy też otrzymasz rekompensatę, ale bez kosztów odesłania. Przy reklamacji należy Ci się zwrot kosztów odesłania poza POK, możesz poprosić o pomoc Allegro lub sąd.

oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@wiekszy żeby korzystać z POK musisz zostać oszukany przez sprzedawcę, policja nie zajmuje się reklamacjami ani niezgodnymi z ofertą produktami 😉 Odeślij sprzedawcy towar na reklamację, jak Ci nie uzna reklamacji bo ma takie prawo idź do sądu tylko on rozstrzygnie czy reklamacja jest zasadna ( zgłoszenie do POK jak nie dostaniesz kasy lub towaru po reklamacji, wtedy zajmie się tym policja  )

________
Κώστας
oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

@kostas11 Policja nie zajmuje się reklamacjami, ale zajmuje się oszustwami, wyłudzeniami itp. Było wiele przypadków zwrotów z POK, gdy kupujący zgłosił na policji dużą niezgodność z opisem. Pamiętam na przykład z dawnego Cafe Pomoc sprzed lat sprawę silnika do samochodu, który miał być sprawny, a był kupą złomu i po zgłoszeniu na policję kupujący otrzymał rekompensatę z POK.

oznacz moderatorów

wiekszy
#10 Popularyzator#

Naprawdę jestem wdzięczny za chęci i podziwiam że macie taką wiedzę i czas żeby się nią dzielić. Z mojego punktu widzenia ani sąd,ani policja to nie są instytucje, które powinny zajmować się sprawami tak drobnymi - widać że program ochrony kupujących na Allegro też nie działa w drobnych sprawach. Wydawało mi się, że jak mam duży problem z przestępcą to idę na policję i do sądu, a jak mam drobny z nieuczciwym Sprzedającym to sprawę załatwiam wewnątrz Allegro. Okazuje się że nie miałem racji.

Wygląda na to, że nie zgadzacie się już ze sobą nawzajem w tłumaczeniu mi jak działa ten system ochrony kupujących wymyślony przez Allegro, a z oficjalnych kanałów Allegro (dyskusja i ten formularz, który jeden z was tu polecał) zupełnie nie wynika że mam postępować tak jak radzicie. Sorry, ale to informacje z Allegro muszę uznać za wiążące, a z tego co oni twierdzą wynika, że powinienem sobie po prostu odpuścić a następnym razem 2 razy zastanowić się zanim zaufam jakiemuś allegrowiczowi.

oznacz moderatorów