Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Jako klient indywidualny zakupiłem towar, który przyszedł do mnie uszkodzony.
Zgłosiłem reklamację do sprzedającego, a ten odpisał, że powinienem spisać protokół szkody oraz złożyć reklamację u przewoźnika (DPD, jeśli to ma znaczenie, wybrane w Allegro Smart).
Wydaje mi się to błędne założenie, bo zgodnie z tym co znalazłem na stronach UOKiK towar u przewoźnika (czyli też uszkodzenie tego) są nadal w gestii sprzedającego - https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/prawa-ogolne/odpowiedzialnosc-sprzedawcy-za-przesylke/
Allegro stoi po stronie sprzedającego (po wydaniu przesyłki, jest ona moją odpowiedzialnością, no ale skoro zostałą uszkodzona w trakcie transportu to dlaczego ja mam składać reklamację, nie mam umowy z firmą kurierską przecież) - ale też zmusza sprzedawce do odpowiedzi na moją reklamację do niego (???) - trochę schizofrenicznie.
Ktoś ma jakieś sugestie?
Cześć, @krzykra. Zgodnie z obowiązującym prawem pocztowym, jeśli odebrałeś paczkę, jesteś osobą uprawnioną do zgłoszenia reklamacji, gdy przesyłka została uszkodzona (lub stwierdzono ubytek) w trakcie transportu.
Zgodnie z obowiązującym prawem (art. 548 § 3 Kodeksu cywilnego).
@MiMary napisał(a):Cześć, @krzykra. Zgodnie z obowiązującym prawem pocztowym, jeśli odebrałeś paczkę, jesteś osobą uprawnioną do zgłoszenia reklamacji, gdy przesyłka została uszkodzona (lub stwierdzono ubytek) w trakcie transportu.
I dodatkowy przykład ze stron UOKiK:
@MiMary napisał(a):Cześć, @krzykra. Zgodnie z obowiązującym prawem pocztowym, jeśli odebrałeś paczkę, jesteś osobą uprawnioną do zgłoszenia reklamacji, gdy przesyłka została uszkodzona (lub stwierdzono ubytek) w trakcie transportu.
I gigantyny tekst na dole strony którą podałem:
@MiMary napisał(a):Cześć, @krzykra. Zgodnie z obowiązującym prawem pocztowym, jeśli odebrałeś paczkę, jesteś osobą uprawnioną do zgłoszenia reklamacji, gdy przesyłka została uszkodzona (lub stwierdzono ubytek) w trakcie transportu.
Proszę zignorować drugiego posta, coś software forum źle go przesłał.
Na stronach UOKiK mamy dokładny fragment kodeksu cywilnego które jest tutaj naruszany art. 548 § 3:
„Jeżeli rzecz sprzedana ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem, niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z chwilą jej wydania kupującemu. Za wydanie rzeczy uważa się jej powierzenie przez sprzedawcę przewoźnikowi, jeżeli sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika przez kupującego.”
Oraz explicite napisane:
Jeżeli przesyłka została uszkodzona przez firmę kurierską, której sprzedawca powierzył dostawę, to konsument składa reklamację do sprzedawcy, który powinien dochodzić roszczeń od firmy kurierskiej.
Więc jak to co sprzedawca robi może być zgodne z prawem skoro nie jest?
Czy Allegro świadomie narusza kodeks cywilny?
@krzykra w odpowiedzi na twoje pytanie odnośnie uokiku to tak ale w smart jest pewne ale bo w smart allegro samo wybiera ci przewoźnika a nie jest to przewoźnik udostępniony przez sprzedawcę. Prawo pocztowe określa że reklamację może wnieść adresat czyli kupujący czyli ty i nadawca a w smart nadawca to allegro i ono odpowiada za paczkę do momentu wydania w twoje ręce.
Hmm, czyli powinienem zgłosić reklamację do Allegro?
Skoro ja nie mam wpływu na przewoźnika, to odpowiada platforma czy sprzedawca korzystający z platformy?
Teraz to będzie mi strach zamawiać cokolwiek na Allegro, pal licho obecne zamówienie to nie była to bardzo droga rzecz, ale gdybym zamówił coś droższego to jestem na lodzie, bo zarówno Allegro jak i sprzedawca umywają ręce.
Znaczy, jest dobre rozwiązanie, nie zamawiać od małych firm ("Januszex") tylko od większych, wtedy zwykle rozmowa wygląda bardziej kulturalnie.
@krzykra sprzedawca udostępnia tylko smart, smart to usługa allegro i allegro wybiera przewoźnika w smart którym ci dostarczy paczkę, Smart to usługa a nie przewoźnik więc jak można mówić o odpowiedzialności sprzedawcy za nie jego usługę/subskrypcję skoro on nie wybiera przewoźników którymi wysyła o zdjęciu odpowiedzialności z sprzedawcy też nie można powiedzieć bo ty byś ją zdjął jakbyś wybrał przewoźnika spoza listy udostępnionej przez sprzedawcę a ty wybierasz smart a nie określonym przewoźnikiem w smart że ci dostarczą konkluzja allegro narobiło syfu omijając przepisy bo z 1 str inpost ma za dobre wyniki bo jest dobry w dostawach ale drogi i allegro nie chce abyś wybrał inpost bo wtedy dużo im płacą i zapłacą mniej za swojego one lub podwykonawcy w rodzaju dpd dhl a ci partaczą dostawy zwłaszcza słynie z tego one, z drugiej strony z 2 str przerzuca część lwią kosztów za smarta na sprzedawcę a ten na ciebie bo finalnie masz drożej jak poszukasz to znajdziesz bez smarta te same towary dużo taniej ale na allegro są ich cen wywindowane byś miał darmową wysyłkę w smart. Podsumowując jesteś rąbany z każdej strony i jest alle drogo
Nic nie "schizofreniczne". Wszystko logiczne i zgodne z prawem. A to, że tobie się nie chce pisać pisma i składać reklamacji, bo wolałbyś, żeby kto inny zrobił to za ciebie, nie ma dla nikogo znaczenia.
Nie ja podpisałem umowę z firmą kurierską, zgodnie z obowiązującym prawem za rzecz powierzoną kurierowi odpowiada sprzedawca.
@krzykra odpowiada sprzedawca, do chwili doręczenia. Paczkę doręczono.
Ale skoro zawartość paczki jest uszkodzona to kto odpowiada?
Np. gdy sprzedwaca by mi przysłał ceglę, to ja mam składać reklamację w firmie kurierskiej?
Analogicznie, kupię telewizor w sklepie, sprawdzę czy działa i zawożę do domu, a tam okazuje się, że część rzeczy nie działa poprawnie - nie wszystko można sprawdzić w sklepie - więc składam reklamację - wada odkryta podczas użytkowania. Nadal sprzedawca odpowiada pomimo, że "odebrałem paczkę".
@krzykra w przypadku tv nie masz racji nie było odbioru paczki nawet jak sprawdzałeś tv w sklepie. Sprzedawca ci może reklamacje odrzucoć ze np uszkodziłeś sam po odbiorze.
Z telewizorem może odrzucić, ale najpierw musi udowodnić, że tej wady nie było gdy odbierałem (rękojmia).
Sprzedawca odppwiada za paczkę do chwili doręczenia bylo cos nie tak z paczką to bylo odmowić odbioru teraz paczka ma status doręczona i reklamujesz ty bo posiadasz wiedzę o stanie paczki i towaru by sporządzić protokół i wnieść reklamację masz 7dni od chwili odbioru na zrobienie protokołu jak go nie zrobisz towar dotarł cały przewoźnik odrzuci reklamację. Druga rzecz w smarcie stronami reklamacji są przewoźnik oraz nadawca i odbiorca czyli ty i allegro sprzedawcy tam nie ma
Paczka była normalnie zapakowana, nie było uszkodzeń. Nawet w środku wszystko było w porządku pozabezpieczane. Dlatego uważam, że sprzedawca wysłał mi wadliwy sprzęt a teraz próbuje wymusić pieniądze z ubezpieczenia przy zerowej pracy ze swojej strony, oraz działając wbrew obowiązującemu prawu.
@krzykra Skoro uważasz, że paczka jest cała i towar jest uszkodzony z winy sprzedającego, nie kuriera (co to był za towar? W przypadku szklanych rzeczy na kartonie może nie być śladu wgniecenia, ale kurier tak umiejętnie walnie, że wszystko w środku się pokruszy), to zgłaszaj reklamację do sprzedawcy, odeślij mu towar smartem, a jak nie masz, to poproś żeby Ci wysłał etykietę zwrotną. Wtedy on będzie musiał rozpatrzyć reklamację.
Z definicji sprzedawcom nie opłaca się z premedytacją wysyłać uszkodzonych produktów, bo zawsze są na straconej pozycji, więc obstawiam winę kuriera. No ale skoro uważasz inaczej, to reklamuj do sprzedawcy - firmy kurierskie to moloch, często nawet nie oddają pieniędzy za zgubione paczki.
PS. Pamiętaj, że złożyć reklamację możesz tylko w jednym miejscu - albo u sprzedawcy, albo u firmy kurierskiej. Ew. do Allegro, jeżeli było nadawcą.
@krzykra gdybyś poprawnie napisał tytuł, a później treść, to może byłaby większa szansa na pomoc. W tytule piszesz "Uszkodzona przesyłka" w treści pytania także o uszkodzeniu przesyłki, a w kolejnym poście że przesyłka nie była uszkodzona. Czyli uszkodzony lub niesprawny masz przedmiot (nie wiemy co kupiłeś) i o jakie konkretnie chodzi uszkodzenie. To ma znaczące różnice, bo jeżeli przedmiot jest uszkodzony, a sama paczka nie nosiła śladów uszkodzenia, to powinieneś reklamować u sprzedawcy, ale jeżeli jemu napisałeś, tak samo jak tu na forum, to nie dziwię się że wysyła Cię z reklamacją do przewoźnika. Trzeba rozroyzniać przedmiot od przesyłki i uszkodzenie od niesprawności.
Przepraszam, jako "przesyłka" miałem na myśli towar, który był w środku kartonu.
Zgłosiłem reklamację do sprzedwacy, który poprosił o zdjęcia towary, po tym jak zobaczył zdjęcia powiedział, że powinienem zgłosić reklamację do firmy kurierskiej.
Przy zgłaszaniu reklamacji w Allegro wybrałem zgodnie z prawdą, że opakowanie nie było uszkodzone.
BTW. W treści piszę o towarze, tutułu niestety nie mogę poprawić.
A mozesz napisać co to było? Jak zostało uszkodzone? Mechanicznie widać że zniszczone czy nie działa coś?
To był blat biurka.
Uszkodzenie wygląda tak, że na jednym rogu jest wybrzuszenie z obu stron - wygląda jak albo działanie wody albo uderzenie tym rogiem o coś twardego. Ale sam róg (materiał ABS na tym rogu) nie wygląda na uszkodzony ani nie wydaje się wgniecony.