anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Rękojmia - art. 561 §1 KC żądanie wymiany towaru

MAMY ROZWIĄZANIE!
GADCOM_SG
#9 Pomysłodawca#

Witam szanowne grono forumowiczów,

klient zgłosił reklamację elektroniki z tytułu rękojmi, powołuje się na art. 561 §1 KC - żądanie wymiany towaru.

Urządzenie leci na serwis producenta, jeśli usterka się potwierdzi a serwis zwróci naprawione urządzenie, to czy w sprzedawca, w myśl §  2. "Sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego" może odesłać naprawione urządzenie, jeśli kupujący żąda wymiany towaru na nowy?

Od momentu zgłoszenia sprzedawca ma 14 dni na rozstrzygnięcie zgłoszenia - czas dostarczenia urządzenia do sprzedawcy, odsyłki na serwis i samej diagnozy przez serwis może być dłuższy niż 14 dni, co więc w takim przypadku?

Z góry dziękują za pomoc.

oznacz moderatorów
12 ODPOWIEDZI 12
mdrogeria
#21 Demiurg#

@GADCOM_SG Ty masz naprawić szkodę , a w jaki sposób to zrobisz decyzja należy do Ciebie , Tak masz 14 dni na ustosunkwanie się do roszczenia klienta , nie jest to jednoznaczne z zakończeniem procesu reklamacyjnego , jeśli tego nie zrobisz reklamacja zostanie ustawowo uznana za zasadną i będziesz musiał spełnić roszczenie klienta .

oznacz moderatorów
GADCOM_SG
#9 Pomysłodawca#

Jestem świadom, że odpowiadam za towar, nie podlega to dyskusji, jednak zastanawiałem się, czy mogę odesłać naprawione urządzenie czy ewentualnie zostaje opcja wymiany na nowy - tak jak to żąda kupujący.

Czyli w przed upływem 14 dni od zgłoszenia należy określić czy przychylam się do oczekiwań kupującego i wymienię towar lub go naprawię, ewentualnie odrzucę reklamację i w konsekwencji zwrócę całą należność? Jeśli towar dotrze do mnie np. po 5-6 dniach od zgłoszenia nadal obowiązuje 14 dni od daty zgłoszenia?

oznacz moderatorów
LEW433
#21 Demiurg#

Możesz odesłać naprawione, 14dni to decyzja o rozpatrzeniu reklamacji, więc napisz że w ramach rękojmi i zgodnie z prawem podjąłeś decyzje o naprawie. do tego czasu Allegro nie da mu rekompensaty.

oznacz moderatorów
mdrogeria
#21 Demiurg#

@GADCOM_SG możesz oddać naprawione urządzenie , w odpowiedzi na reklamację dobrze jest  poinformować o tym klienta .

oznacz moderatorów
komis-bell
#21 Demiurg#

@GADCOM_SG W ciągu 14 dni od zgłoszenia reklamacji musisz wydać decyzję - reklamację uznajesz bądź nie.

Jeśli ją uznajesz to decyzja odnośnie sposobu jej załatwienia - naprawa / wymiana na nowy / zwrot pieniędzy - należy do Ciebie.

oznacz moderatorów
GADCOM_SG
#9 Pomysłodawca#

Dziękuję za konkretne odpowiedzi w temacie.

- w terminie 14 dni muszę ustosunkować się do roszczenia klienty, w temacie uznania reklamacji bądź jej odrzucenia,

- czas pobytu w serwisie i odsyłki urządzenia do klienta może być dłuższy niż 14 dni - § 2. Sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.

 

Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam

oznacz moderatorów
LEW433
#21 Demiurg#

Tak dokładnie odpisujesz, że uznajesz  naprawisz i odeślesz. Oczywiście możesz-nie musisz się liczyć z tym że kupujący zgłosi powtórnie reklamację(skoro nie che tego) ale cóż!

oznacz moderatorów
az1rael
#21 Demiurg#

@GADCOM_SG jeśli zakup był po 1 stycznia 2023 to ty decydujesz jak rozpatrujesz reklamację oraz co zrobisz jeśli ją uznasz. Kupujący może sobie chcieć gwiazdki na niebie. Kolejna rzecz jeśli sprzedałeś jako przedsiębiorca to na co on się tu powołuje na kodeks cywilny? Postuka się w łepek ten twój kupujący bo ustawa konsumencka go obowiązuje bo jest korzystniejsza. Więc zamiast wdawać się w dywagacje uciąłbym temat pisząc 561 kc nie ma w tej sytuacji zastosowania - zakup konsumencki. Jeśli uznasz reklamację to wybierasz naprawę / wysłanie nowego lub zwrot kasy. Przy kolejnej reklamacji tego samego uszkodzenia może żądać rabatu na towar przy 3 reklamacji może odstąpić od umowy. Co do terminu w rozsądnym czasie to owszem nie możesz celowo przedłużać terminu naprawy ale z przyczyn przez ciebie nie zawinionych możesz czekać na naprawę w serwisie producenta i to nie jest okoliczność działająca na korzyść kupującego.

oznacz moderatorów
GADCOM_SG
#9 Pomysłodawca#

Urządzenie wróciło z serwisu, wymiana płyty głównej. Poinformowałem reklamującego urządzenie /osoba prywatna/, że urządzenie jest w pełni sprawne, wolne od wad. Reklamacja została przyjęta - a wada usunięta. Reklamujący natomiast żąda wymiany rzeczy na nową, wolną od wad powołując się na art. 561 §1 KC.

Proszę o komentarz do całej sytuacji i sugestię czy powołać się na art. 561 §  2 KC, czy ewentualnie jest jakaś inna korzystniejsza droga do załatwienia sprawy?

 

oznacz moderatorów
kostas11
#21 Demiurg#

@GADCOM_SG jeśli to był zakup po 1 stycznia 2023 r.

Art 43d. 2. Przedsiębiorca może dokonać wymiany, gdy konsument żąda naprawy, lub przedsiębiorca może dokonać naprawy, gdy konsument żąda wymiany, jeżeli doprowadzenie do zgodności towaru z umową w sposób wybrany przez konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy. Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy, może on odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową.

________
Κώστας
oznacz moderatorów
az1rael
#21 Demiurg#

@GADCOM_SG może się w zad cmoknąć ty wybierasz sposób rozptrzenia reklamacji on sobie może żądać a ty możesz a nie musisz sie przychylić do żądania
kodeks cywilny nie obowiązuje w relacjach konsument firma bo jest mniej korzystny dla kupującego 

oznacz moderatorów
az1rael
#21 Demiurg#

jak pójdzie do sądu i powoła się na kc to sąd ze śmiechu popuści
wyżesj masz punkt uk weź mu wklej i niech siedzi cicho 
a kolejna reklamacja na chama to odrzucić bo sprawne i dowalić koszty odesłania / magazynowania towaru żeby się nauczył uk

oznacz moderatorów