Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Cześć, co w sytuacji kiedy kupujący po kilku dniach poinformował mnie, że zakupiony towar jest uszkodzony?
Wysyłka była przez paczkomat Inpost.
Jak mogę odzyskać pieniądze na uszkodzony towar?
Jeśli odebrał paczkę a poinformował cię po czasie dluższym niż 7 dni od odebrania to odrzucasz reklamację na podstawie prawa przewozowego artykuło przyjeciu paczki bez zastrzeżeń. Jeśli nie minęło 7 dni od dnia doręczenia nadawca sklada reklamację do inpost lub do ciebie i ma sporzadzic protokół szkody bo ma paczkę ktory jeden z was dołącza do reklamacji u przewoźnika. Pytanie podstawowe sprzedaleś jako osoba prywatna czy firma i czy ze smartem czy bez oraz allegro zwykłe czy lokalnie?
Cześć, dziękuję za odpowiedź. Paczkę nadałem jako Firma - etykieta wygenerowana przez Allegro, wysłana ze SMART. Żeby dla klienta było wygodniej, poprosiłem żeby wysłał mi zdjęcie uszkodzonego towaru i robił zwrot do mnie. Żeby ta osoba się nie zniechęciła lepiej jak ja będę dochodził odszkodowania u przewoźnika. Pytanie jak to zrobić? 🙂
Należy w terminie do 7 dni od momentu doręczenia złożyć reklamację u przewoźnika czyli na stronie inpostu powyzej 7dni odrzucą z art o doręczeniu bez zastrzeżeń i zdechł w butach. Stąd pisałem o 7 dniach i reklamacji. Protokół szkody możesz doslać do zgloszenia potem inpost odpowiada na reklamacje do 31dni od zgłoszenia, może być też potrzebne pełnomocnictwo z allegro do pobrania z jednej zakładki z konta. Dochodzi jeszcze kwestia kto ma zlożyć reklamację do przewoźnika ty do inpost czy allegro do inpost bo nie wiem czy masz umowę wlasna z inpost czy to był czysty smart allegro trza spytać @medalik_2009 wydaje mi się że allegro powinno samo sobie złożyć reklamacje do inpostu bo to ich usługa i nie wolno dać się spławić. Pytanie 2 czy masz ten towar dla kupującego bo ci zaraz dyskusję założy że nie dostał i tu masz 2 opcje albo wysyłasz drugą paczkę lub zwracasz kasę bo to ty odpowoadasz za paczkę do momentu doręczenia z wyj uplynięcia 7dni od doreczenia tzw doręczenie bez zastrzeżeń gdzie możesz spuscić kupującego po bandzie. Albo czekasz na dyskusję że noe dostał paczki i tam piszesz o złożeniu reklamacji u przewoźnika co poskutkuje odwleczeniem terminu do czasu rozpatrzenia reklamacji kupujący się pewnie wkurzy za 31dni czekania ale większość jest mało kumata i jest szansa że dyskusja wygaśnie z automatu po 30dniach ją bot zamknie. Wtedy allegro pewnie zwróci mu kase z ap bo bedzie płakał że go wszyscy oszukali zamykając dyskusję w innym przypadku po reklamacji w inpost zwrocisz kasę bo pewnie nie będzie chciał 2 raz towaru. Allegro ci nie może zmieniac decyzji reklamacyjnej jeśli inpost stwierdzi np że odrzuca reklamację z powodu doręczenia bez zastrzeżeń to ty też możesz na tej podstawie odrzucić tylko musialo minąć 7dni od zgloszenia uszkodzenia towaru od momentu doręczenia. Tyle że możesz wyłapać negatyw od kupującego z czystej złośliwości.
@goldenkeg Allegro ostatnio uprawia narrację, że Allegro Inpost nie należy do wysyłek "standard" i za to nie odpowiada. Jednak przyjęli od nas reklamację na zaginięcie przesyłki i wyjaśniają temat z Inpostem.
Swoją droga dzięki @az1rael za przypomnienie. Bo właśnie mija 34 dzień bez odpowiedzi, to zaraz ich musimy poinformować gdzie mają przelać należność za zaginiony towar, bo reklamacja z automatu uznana. 🙂
@medalik_2009 czyli dobrze odpisalem sklada reklamacje na smarta do allegro? Tylko mi powiedz kto komu kase za rozwalony towar ma oddac coby chlopa z ap nie dziabneli
@az1rael bez protokołu szkody nigdzie sprzedawca tego nie zareklamuje. Może spróbować do Allegro, po odrzuceniu reklamacji z powodu braku protokołu szkody, pozostaje tylko roszczenie odszkodowawcze przeciwko kupującemu, za brak spisania protokołu szkody i uniemożliwienie dochodzenia roszczeń przez sprzedawcę.
Co do reklamacji przesyłek Allegro cośtam, to wieczorem poszperam, po wklejeniu jakiego zapisu regulaminowego Allegro bez słowa wypłacało kasę kupującym i brało na garba reklamację do przewoźnika.
@medalik_2009 z doswiadczenia wiem ze mozna reklamacje zlozyc do inpostu ze str internetowej bez protokolu szkody a inpost sie potemno protokol upomni czy o inne papiery np pelnomocnictwo do allegro chodzilo mi w kontekscie odeslania paczki a uplywu 7 dni na zgloszenie reklamacji do inpostu bo sprzedawca nie zrobi protokolu paczki ktorej jeszcze nie ma bo wraca do niego a czas leci
@az1rael zgodnie z obietnicą przesyłam ci zapis, po którym Allegro spuszcza uszy po sobie i zajmuje się reklamacjami przesyłek Allegro cośtam jako nadawca. Sami się tak zresztą tytułują w regulaminie usługi dostawy. 🙂
https://allegro.pl/regulamin/zalacznik/16
Większość sprzedających zapomina o istnieniu załączników do regulaminu Allegro a co do usług dostawy są tam wszelkie zapisy rozwiewające wszelkie wątpliwości. Najważniejszy chyba to art. 2.8:
Usługi, Usługi Zwrotu Towaru i Usługi Dodatkowe realizowane są na podstawie umowy zawartej pomiędzy Spółką a danym Dostawcą, w ramach której Spółka, w zależności od rodzaju Przesyłki, jest nadawcą w rozumieniu Prawa pocztowego lub zleceniodawcą w rozumieniu art. 734 Kodeksu Cywilnego (Dz.U. 2019 poz. 1145,ze zm.) - z chwilą uzyskania przez Dostawcę od Spółki potwierdzenia, że dana Usługa wykonywana jest w ramach Usługi Dostawy, zgodnie z postanowieniami Regulaminu, Regulaminu Allegro oraz Regulaminów Dostawcy.
I jeszcze jedno odnośnie odsyłania z reklamacjami, w tym reklamacjami dotyczącymi opłat dodatkowych do przewoźników, Allegro działa wbrew własnemu regulaminowi:
Art. 6 pkt 1-2:
1. Sprzedający może złożyć reklamację na Usługę Dostawy przewidzianą w niniejszym Regulaminie, jeżeli Usługa Dostawy nie została zrealizowana przez Spółkę lub została zrealizowana nienależycie, wbrew postanowieniom Regulaminu. Sprzedający może złożyć również reklamację dotyczącą pobrania środków pieniężnych od Adresata lub przekazania pobranych środków, dokonanego przez Dostawcę w ramach Usługi świadczonej w oparciu o Usługę Dostawy z wykorzystaniem Funkcjonalności WzA, a także reklamację z tytułu nieprawidłowego działania Funkcjonalności WzA lub nieprawidłowego naliczenia opłat dotyczących Usługi i Usługi Dodatkowej opłacanych przez Sprzedającego Spółce.
2. Wszelkie reklamacje dotyczące korzystania z Usługi Dostawy, pobrania środków pieniężnych od Adresata lub przekazania pobranych środków, dokonanego przez Dostawcę w ramach Usługi świadczonej w oparciu o Usługę Dostawy z wykorzystaniem Funkcjonalności WzA, a także nieprawidłowego działania Funkcjonalności WzA i nieprawidłowego naliczenia opłat dotyczących Usług i Usług Dodatkowych będą rozpatrywane przez Spółkę w ciągu 30 (trzydziestu) dni od daty złożenia reklamacji przez Sprzedającego.
Jeśli sprzedawca korzysta z usług dostaw Allegro Standard, bez umowy własnej niewłaściwe wykonanie usługi, błędnie naliczone opłaty reklamuje nie do przewoźnika, tylko do Allegro. W tym załączniku jest wymienione jakich usług to dotyczy:
Kupujący składa reklamację tobie, a ty reklamujesz przesyłkę u przewoźnika (dla przewoźnika adresat nie jest stroną).
Co do protokołu szkody, to nie możesz wystawiać wymagać od kupującego jego spisania, jest to niedozwolone (UOKiK może nałożyć karę za takie praktyki do 10% rocznych przychodów).
A i paczkomat to usługa pocztowa a nie przewozowa. Zastosowanie ma tutaj prawo pocztowe, a nie przewozowe.
@pecela jeśli kupujący odebrał paczkę, to reklamację do przewoźnika może złożyć tylko on - Prawo pocztowe:
Art. 92. [Wniesienie reklamacji]
1. W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usługi pocztowej prawo wniesienia reklamacji przysługuje:
1) nadawcy albo,
2) adresatowi - w przypadku gdy nadawca zrzeknie się na jego rzecz prawa dochodzenia roszczeń albo gdy przesyłka pocztowa lub kwota pieniężna określona w przekazie pocztowym zostanie doręczona adresatowi.
UOKiK wpisując ten zapis na listę klauzul niedozwolonych bez dodatkowego objaśnienia sprawił konsumentom niedźwiedzią przysługę.
Sprzedawca nie jest zobowiązany prawnie do uznania reklamacji uszkodzenia towaru, konsument bez protokołu spisanego w ciągu 7 dni zostanie wtedy w czarnej d...ziurze. Sądy już wielokrotnie prostowały kupujących, zgłaszających po czasie brak towaru lub szkodę, uważających, że oni nic nie muszą a za wszystko odpowiada sprzedawca.
Tu masz poradę konsumenckiej fundacji by spisywać protokoły szkody - https://konsumenci.org/aktualnosci,czy-brak-protokolu-sporzadzonego-z-kurierem-uniemozliwia-reklamac... - to chyba najlepszy komentarz do tej sytuacji. Pod nim również kilka podstaw prawnych.
Dziękuję za odpowiedź, chodź przyznam że nie rozumiem połowy tekstu zawartego w Twoim linku. 😄
Reasumując:
Muszę zgłosić reklamację do InPost, tak? Tylko tyle?
@goldenkeg masz własną umowę z Inpostem?
Spisany został przez adresata paczki protokół szkody?
Nie mam umowy z InPost, wszystkie przesyłki generuje przez Allegro.
Nie mam protokołu szkody, mam tylko zdjęciu od klienta.
@goldenkeg ile dni minęło od odbioru towaru przez Kupującego?
Jeśli nie minęło 7 dni, to biegusiem niech wypełni zgodnie ze stanem faktycznym - https://inpost.pl/protokol
Protokół może też spisać w dowolnym paczkopunkcie.
Zakup był 28 marca czyli już chyba za późno.
@goldenkeg to reklamacji na przesyłkę u przewoźnika już nie złożysz. Wczoraj minął termin na zgłoszenie szkody w przesyłce. Tzn. reklamację możesz złożyć, ale zgodnie z prawem poślą Cię na drzewo.
Czyli prawdopodobnie już nic nie odzyskam? Allegro godzi się na takie manewry od przewoźnika?
Miałem sytuację, gdzie DPD (kurier) zniszczył paczkę i na drugi dzień zgłosiłem protokół szkody i też nie uznali reklamacji. Odwołałem sie od decyzji, ale mieli to w nosie...
Chyba czas założyć firmę kurierską...
@goldenkeg to wszystko znaczy tyle ze masz zlozyc reklamamcje do przewoznika by otrzymac dupochron na papierku. Zakup byl 28 marca nie pytalismy o zakup a o termin doreczenia paczki z trackingu i termin zawiadomienia ciebie przez kupujacego po zakupie ze towar uszkodzony jak pisalem wyzej do inpost reklamacje zlozysz ze str inpost bez protokolu ktory ci karza dolaczyc wiec paczka zdazy wrocic do coebie a ty zrobisz protokul. Jesli natomiast minelo 7 dni od doreczenia do zgloszenia ci uszkodzenia przez kupujacego to na podstawie negatywnej odpowiedzi inpostu odrzucisz roszczenie reklamacyjne kupujacego o uszkodzeniu towaru
Owszem spisanie protokołu szkody jest korzystne dla klienta, ale sprzedawca nie może odrzucić reklamacji z powodu jego braku.
Co do reklamacji u przewoźnika to nadawca zawsze może to zrobić nawet po doręczeniu przesyłki. Do tego wniosek o odszkodowanie z ubezpieczenia paczki może zgłosić tylko nadawca, bez względu na to czy przesyłka została doręczona (a przynajmniej formalnie).
Ps. OP nie napisał czy paczka nie nosiła śladów uszkodzenia. Jak były widoczne ślady na opakowaniu i odbiorca przyjął paczkę bez zastrzeżeń, to nie obowiązuje wtedy 7-dniowy termin zgłoszenia uszkodzenie zawartości.
Ps2. Jak do uszkodzenia doszło na sortowni lub oddziale, to firma kurierska powinna spisać protokół szkody z urzędu (mówimy o uszkodzeniach widocznych z zewnątrz).