anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Uszkodzona Paczka

goldenkeg
#10 Popularyzator#

Cześć, co w sytuacji kiedy kupujący po kilku dniach poinformował mnie, że zakupiony towar jest uszkodzony?
Wysyłka była przez paczkomat Inpost.
Jak mogę odzyskać pieniądze na uszkodzony towar?

oznacz moderatorów
31 ODPOWIEDZI 31

az1rael
#21 Demiurg#

Oczywiście że może odrzucić reklamację z powodu braku protokolu szkody nie może wymagać od kupującego sporządzenia protokołu szkody jako wyznacznika przyjecia reklamacji nawet uokik twierdzi ze kupujacy nie musi sporządzać protokołu ale jak go sporządzi ma większą szansę na pozytywne rozpatrzenie reklamacji 

oznacz moderatorów

pecela
#16 Inspirator#

Coś takiego nie ma sensu (to błędne koło). Nie można powołać się w decyzji odmownej na brak dokumentu, który nie jest obowiązkowy w danej sprawie. 

A co do protokołu to nie UOKiK twierdzi, że kupujący nie musi go spisywać tylko SOKiK,

oznacz moderatorów

medalik_2009
#17 Koryfeusz#

@pecela po kolei:


Co do reklamacji u przewoźnika to nadawca zawsze może to zrobić nawet po doręczeniu przesyłki.
Ubytek lub szkodę stwierdzoną po doręczeniu paczki może zgłosić wyłacznie adresat. Bo tylko on może to stwierdzić "fizycznie", w momencie oględzin zakupionego i dostarczonego towaru. Jak chcesz mogę ci podrzucić orzeczenie sądu w takim przypadku, ściśle nawiązujące do art. 92 ust. 1 Prawa pocztowego.

Takie samo stanowisko również przedstawiło Allegro w zgłoszeniu odnośnie przesyłki Allegro One - po odbiorze paczki szkodę/ubytek reklamuje kupujący.

Coś takiego nie ma sensu (to błędne koło).
A dlaczego? Przyjęcie reklamacji a jej rozpatrzenie to 2 różne czynności prawne. Zabroniona jest odmowa przyjęcia reklamacji, ze względu na brak protokołu szkody. Powołanie się natomiast na brak zbadania rzeczy przez kupującego w odpowiednim czasie i zareagowanie zgodnie z odrębnymi przepisami (pr. pocztowym lub przewozowym) jest już dozwolone.

oznacz moderatorów

pecela
#16 Inspirator#

Powołanie się w odpowiedzi na reklamację klienta na brak udostępnienia towaru sprzedawcy (czyli np. niedokonanie zwrotu, czy niedopuszczenie osoby przysłanej przez sprzedawcę (może to być kurier, który chce spisać protokół)), to nie to samo co odmowa uznania reklamacji z powodu braku spisanego protokołu szkody. SOKiK uznał, że sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia i rozpatrzenia reklamacji od spisania protokołu szkody przez kupującego. Co ciekawe nawet jak przesyłka miała ślady uszkodzenia, to sprzedawca nie może wymagać spisania protokołu szkody. SOKiK uznał też za naruszające prawa konsumenta o konieczność nieodbierania uszkodzonej przesyłki w celu zwrotu do sprzedawcy przez przewoźnika (nie mówię to o odesłaniu, tylko o odmowie przyjęcia przesyłki). 

Czasem to kwestia odpowiedniego doboru słów w odpowiedzi na reklamację klienta, tak aby nie łapało się to na którąś z klauzul niedozwolonych.

Dla tych co niewiedzą. SOKiK to Sąd Okręgowy w Warszawie - XVII Wydział Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

Niestety mamy kolizję ustaw (prawo pocztowe, ustawa o prawach konsumenta i kodeks cywilny) i robi się problem (wszystkie są sobie równe).

oznacz moderatorów

pecela
#16 Inspirator#

Zapominałem wspomnieć o jednej rzeczy. Odszkodowanie wypłacane przez przewoźnika nie może przekroczyć dwukrotności opłaty za przesyłkę. Dlatego właśnie przesyłki się ubezpiecza, a do ubezpieczenia nie stosuje się zapisów ustawy prawo pocztowe czy przewozowe.


W przypadku Inpostu wniosek o odszkodowanie składa nadawca (nawet jak przesyłka została doręczona). ale może się zrzec odszkodowania na rzecz odbiorcy (wtedy kupujący dołącza do wniosku stosowne oświadczenie). W przypadku Pocztexu o odszkodowanie może wystąpić tylko nadawca bez możliwości zrzeczenia się prawa do odszkodowania na rzecz adresata. 

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@pecela kupujący tez ma swoje obowiązki jeśli sam nie zgłosi reklamacji to ma tobie udostępnić protokół szkody lub paczkę z towarem do sporządzenia protokolu szkody do 7 dni od odebrania byś to ty zlożył reklamację. Skoro nie potrafi tego zrobić w wyznaczonym terminie tzn że przyjął paczkę bez zastrzezeń i ma odrzuconą reklamację uszkodzenia paczki na podstawie papierka od przewoźnika

oznacz moderatorów

medalik_2009
#17 Koryfeusz#

@pecela w uzupełnieniu wpisu @az1rael to również Allegro przypomina Kupującym o ich obowiązkach w regulaminie dostaw Allegro - https://allegro.pl/regulamin/zalacznik/16

Art. 3.2:

Sprzedający i Kupujący zobowiązani są do :
a. przestrzegania Regulaminu, Regulaminu Allegro, Regulaminów Dostawcy i postanowień Prawa pocztowego lub Prawa przewozowego (w zależności od tego czy dana Usługa stanowi usługę pocztową (kurierską), czy usługę przewozową stosownie do obowiązującego prawa);
i. przestrzegania innych zasad realizacji Usługi Dostawy, Usług i Usługi zwrotu Towaru przewidzianych w Regulaminie i Regulaminach Dostawcy.

Nie zapoznali się? Peszek, bo korzystając z zakupu na Allegro potwierdzają zapoznanie się z całym regulaminem serwisu, w tym z załącznikami. 🙂

oznacz moderatorów

pecela
#16 Inspirator#

Rejestr klauzul niedozwolonych:


Warunkiem rozpatrzenia reklamacji ilościowej lub jakościowej jest spisanie w obecności osoby dostarczającej Zamówienie Protokołu szkody. Protokół szkody Kupujący zobowiązany jest załączyć do zgłoszenia reklamacyjnego...

 

Do odsyłanego towaru należy dołączyć wydrukowany i wypełniony formularz reklamacji z naszej strony, oryginał faktury oraz protokół szkody sporządzony w obecności kuriera. Tylko wtedy reklamacja z tytułu uszkodzenia produktu w trakcie transportu zostanie przez nas uzwzględniona.

 

Reklamacje dotyczące uszkodzeń mechanicznych powstałych podczas transporu oraz kompletności dostawy będą rozpatrywane tylko po sprawdzeniu towaru w obecności kuriera przy odbiorze. Bezwzględnie warunkiem przyjęcia reklamacji będzie spisany wraz z kurierem protokół szkody w momencie odbioru towaru i dostarczenie protokołu na adres firmy pocztą w terminie 5 dni. Po tym czasie Klient traci prawo do złozenia reklamacji z tytułu uszkodzenia przesyłki w transporcie. Bez protokołu szkody żadne reklamacje nie bedą rozpatrywane

 

W razie stwierdzenia przez Klienta uszkodzenia towaru podczas transportu, Klient zobowiązany jest sporządzić w obecności kuriera protokół szkody. Reklamacje wynikające z tytułu uszkodzenia towaru podczas transportu będą rozpatrywane na podstawie protokołu szkody sporządzonego przez Klienta i kuriera.

 

Przed podpisaniem odbioru paczki, koniecznie sprawdź w obecności kuriera, czy zawartość paczki nie została naruszona. Jeżeli jej stan budzi Twoje wątpliwości spisz protokół szkody. Jest to jedyna podstawa do złożenia reklamacji.

 

Warunkiem rozpatrzenia reklamacji ilościowej lub jakościowej jest spisanie w obecności osoby dostarczającej zamówienie protokołu szkody. Protokół szkody kupujący zobowiązany jest załączyć do zgłoszenia reklamacyjnego.

 

 Wszystko to prawomocne wyroki Sądu Okręgowego w Warszawie - XVII Wydział Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@pecela owszem i rzaden z nich nie ma przełożenia na tą sprawę ponieważ ty nie wymuszasz na kupującym sprawdzenia towaru z kurierem, spisywania protokołów z kurierem,nie grozisz kupującemu że jak czegoś nie zrobi to nie przyjmiesz reklamacji etc ty po prostu odrzucasz reklamację z racji niewypełnienia dobrowolnych warunków nakladanych przez prawo pocztowe na kupującego niezachowania należytej ostrożności postepowania z przesyłką i to odrzucasz na podstawie odrzuconej przez przewoźnika reklamacji podającej konkretne przepisy do których się kupujący nie dostosował np kupujący nie sporządził protokołu? Mógł? Nie musiał czyli przyjął paczkę bez wniesienia zastrzeżeń jako adresat od przewoźnika a miał 7 dni na to. Kupujący sam nie sporządził protokołu jako adresat zarzyczył sobie byś ty w jego imieniu składal reklamację u przewoźnika to ma obowiązek ci udostepnić paczkę lub protokół szkody do 7 dni byś ty mógł skutecznie złożyć reklamację u przewoźnika. Nie zrobił tego? Ma pecha bo ty dostaniesz odmowę od przewoźnika na piśmie że ty dopelniłeś obowiązku złożenia reklamacji a że nie było protokołu? Kto miał paczkę? Ty? Nie? To miałeś nieprawdę poświadczać? Peszek. Reklamacja odrzucona z racji nieudostępnienia paczki uszkodzonej w transporcie do sporządzenia protokołu przez nadawcę w wymaganym prawem czasie. Nie podoba się to do sądu. Sąd naprostuje kupującego w temacie terminów na co @medalik_2009 parę razy dawał już konkretne wyroki zdziwienia się kupujących. Wniosek prpsty jak konstrukcja cepa ty nie uzależniasz przyjęcia reklamacji od wykonania pewnych czynności prawnych ty ją po prstu odrzucasz bo nie spełniono szeregu czynności mających wplyw na jej pozytywne przeprowadzenie z twojej strony z uzasadnieniem w konkretnych przypadkach. Niestety nieznajomość prawa boli tutaj kupującego zaboli bo ty go o spełnienie poszczególnych rzeczy poprosisz i udzielisz mu szczegółowych instrukcji a że on je zlekceważy bo mu się należy bo jest kupującym allegro, które gwarantuje mu ochronę zakupów. No cóż na nieuzasadnione prezenty z ap nie mamy wpływu niech dają wincyj jak im sie bilans nie zepnie to może się allegro palnie w czółko a za negatywa też można kupującego pięknie dojechać jak sie ten pięknie rozpędzi w przypływie wkurwa nad klawiaturą. @medalik_2009 przygotowałeś te papiery do prawnika o te 2 negatywy ostatnio za pisanie nieprawdy? Zdaje się pisałeś w jednym wątku że się aż szefu zapalił z wścieklizny...

oznacz moderatorów

medalik_2009
#17 Koryfeusz#

@az1rael po pierwsze takie papiery nie przygotowuję ani ja, ani inny sprzedawca, tylko nasz prawnik. 🙂 Po drugie, sytuacja o której pisałem dotyczyła opłaty za przekierowanie paczki przez kupującego (Allegro Kurier DPD), gdzie Allegro stwierdziło, że nie uzna naszej reklamacji odnośnie naliczonej opłaty za niezamówione przez nas świadczenie. I tak, wezwanie o zapłatę za tą usługę dodatkową poszło do kupującego.

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@medalik_2009 akurat to chodziło o inną sytuację chyba sprzed miesiąca z innego wątku gdzie też wymieniliśmy parę postów właśnie chodziło o jakąś reklamację plus złośliwy negatyw po odrzuceniu z tego co pamiętam 

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@medalik_2009 w dobie takiego **piiip**zielenia prawa przez allegro to w sumie jakby jakaś kancelaria brała nawet mały abonament za usługi dla sprzedawców to zarobiłaby kokosy za skopanie allegro i kupującym zadków po kilka razy aż szanowne korpo by się ogarnęło z przepisami i szkoleniem pracowników

oznacz moderatorów