anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Kto ponosi odpowiedzialność za zagubiony zwrot InPost?

MAMY ROZWIĄZANIE!
RAFALqTito
#7 Wielbiciel#

Dzień dobry. Dokonałem zwrotu zakupionego towaru poprzez allegro darmowy zwrot.  Jednak kurier pomylił najprawdopodobniej etykiety i paczka nie dotarła do sprzedawcy tylko do kogoś innego. Co mam teraz zrobić?

oznacz moderatorów
128 ODPOWIEDZI 128
xyz96
#21 Demiurg#
  • @A3dam  Kto odpowiada za zgubiony zwrot SMART?

 

Względem kupującego? Sprzedawca. To zostało już dawno wyjaśnione. 

oznacz moderatorów
A3dam
#19 Nestor#

@xyz96 
Być może nie zauważyłeś, że obecnie nie analizuję odpowiedzialności odszkodowawczej.
Obecnie koncentruję się na odpowiedzialności (w ogóle) za zgubiony zwrot SMART.
Żeby to ustalić należy zacząć od ustalenia tzw. "chwili przejścia korzyści i ciężarów".
Do tej pory udało się uzyskać potwierdzenie (czym niejednokrotnie dzieliłem się wcześniej na AG - choć w innym kontekście: głównie wyjaśnienia Kupującemu jego sytuacji), iż:

"Adresat przesyłki (czyli w tym przypadku: Sprzedawca) ponosi odpowiedzialność za przesyłkę (t.j. za ryzyko przypadkowego uszkodzenia lub zagubienia odsyłanej przez Kupującego rzeczy) dopiero od chwili wydania tej przesyłki Adresatowi "

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów
xyz96
#21 Demiurg#

@A3dam To nie ma znaczenia, czego ja nie zauważam w tym momencie. Ja wiem, że ty zazwyczaj komplikujesz proste sprawy. Ty się lepiej nie koncentruj na niczym, tylko odpocznij. Dobrze ci to zrobi. 

oznacz moderatorów
A3dam
#19 Nestor#

@ko_alka 

W zależności od etapu na którym ta przesyłka się znajduje, to ta odpowiedzialność się zmienia:

- do nadania - odpowiada Nadawca
- w trakcie przesyłki - przewoźnik
- z chwilą wydania - Adresat


Bardzo dziękuję za potwierdzenie, że:
Adresat przesyłki (czyli w tym przypadku: Sprzedawca) ponosi odpowiedzialność za przesyłkę (t.j. za ryzyko przypadkowego uszkodzenia lub zagubienia odsyłanej przez Kupującego rzeczy) dopiero od chwili wydania tej przesyłki Adresatowi .

@ko_alka 
Proszę więc o wycofanie wcześniejszych swoich (nieznajdujących potwierdzenia w obowiązujących przepisach) tez mogących wprowadzać w błąd (zwłaszcza Kupujących) np. mówiących o tym, że odpowiedzialność za przesyłkę odsyłaną przez Kupującego (jako obowiązek będący konsekwencją skutecznego złożenia przez Niego oświadczenia o odstąpieniu od Umowy) miałby rzekomo ponosić Adresat tej przesyłki (czyli Sprzedawca).

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów
ko_alka
Moderatorka
Moderatorka

@A3dam Odpowiedzialność za przesyłkę w tym przypadku ponosi przewoźnik, jednak jeśli kupujący skorzysta z darmowego zwrotu Smart!, a przesyłka zostanie uszkodzona bądź zaginie - sprzedający odpowiada za to przed kupującym, ponieważ to sprzedający może złożyć reklamację z pełnomocnictwem Allegro. Oczywiście jeśli z jakiegoś powodu sprzedający nie ma możliwości złożenia takiej reklamacji, Allegro w jego imieniu jak najbardziej może to uczynić. 

Kupujący nie zawiera żadnej umowy z przewoźnikiem, a korzysta jedynie z udostępnionej możliwości darmowego zwrotu w ramach oferowanej przesyłki przez sprzedającego.

Ola
Moderatorka

  _____________
  Wypełnij ankietę i daj znać, co myślisz o Allegro Gadane! 🙂
oznacz moderatorów
aragil
#15 Entuzjasta#

@ko_alka 

Ewidentne  wprowadza Pani w błąd, jeżeli  sprzedający odpowiadał by za to przed kupującym mógł by bezpośrednio złożyć reklamacje u przewoźnika a ponieważ nie może tego zrobić to allegro odpowiada za przesyłki.

Jako sprzedawca nie zamierzam korzystać z żadnego pełnomocnictwa dla składaniu reklamacji przy przesyłkach Smart.

Uokik tez już macie gdzieś?

Stanowisko UOKiK przekazane Konsumentowi w odpowiedzi na zadane im pytania w sytuacji gdy przesyłka nadana do Sprzedawcy w ramach bezpłatnych zwrotów Allegro SMART - zaginęła:
(pisownia oryg.)
" Szanowny Panie,

niestety, ale jeśli towar nie został doręczony sprzedawcy to ten ma prawo wstrzymać się z płatnością - zwrotem pieniędzy. Pan natomiast powinien kierować roszczenia do Allegro - jak rozumiem nadał Pan paczkę w ramach Allegro Smart. 

Jeżeli z powodu nienależytego wykonania umowy przez przedsiębiorcę poniósł Pan szkodę, to na podstawie art. 471 kodeksu cywilnego (tj. Dz.U.2019, poz. 1145 z późn. zm.) może Pan żądać od przedsiębiorcy naprawienia powstałej szkody. 

Pana sprawie szkodą jest cena za zagubione twory.

Szkodą jest faktycznie poniesiony uszczerbek majątkowy. Konieczne jest jednak, aby udowodnił Pan fakt poniesienia takiej szkody i jej wysokość np. przedkładając paragon za zagubione towary. "

oznacz moderatorów
A3dam
#19 Nestor#

@ko_alka 
jeśli kupujący skorzysta z darmowego zwrotu Smart!, a przesyłka zostanie uszkodzona bądź zaginie - sprzedający odpowiada za to przed kupującym, ponieważ to sprzedający może złożyć reklamację z pełnomocnictwem Allegro. 

Ponownie zauważam, iż wprowadzasz Społeczność w błąd (jednocześnie unikając udzielenia odpowiedzi popartej przepisami obowiązującego stanu prawnego).

Sprzedający nie odpowiada przed Kupującym za zaginięcie lub uszkodzenie przesyłki ze zwrotem (nawet jeżeli została ona nadana przez Kupującego w ramach SMARTa) - co wynika z obowiązującego prawa i zostało już potwierdzone w niektórych wcześniejszych wypowiedziach.
Twoje wnioski o rzekomej odpowiedzialności Sprzedawcy ponieważ "może on złożyć reklamację" u przewoźnika są całkowicie chybione.
Sprzedawcy owszem, przysługuje prawo (nie obowiązek) do złożenia reklamacji dotyczącej przesyłki której jest Adresatem, ale to prawo wynika wyłącznie z tego że jest jej Adresatem i nie potrzebuje do tej czynności pełnomocnictwa Nadawcy.
Ponadto prawo do reklamacji przesyłki posiada jej Nadawca. Nadawcą w przypadku przesyłek SMART jest Allegro. Prawo do reklamacji posiada więc również Allegro oraz każdy podmiot (w tym Kupujący) któremu Allegro jako Nadawca udzieli pełnomocnictwa.

jeśli z jakiegoś powodu sprzedający nie ma możliwości złożenia takiej reklamacji, Allegro w jego imieniu jak najbardziej może to uczynić.

Sprzedający może (ale nie ma obowiązku) składać reklamację dotyczącą przesyłki, której jest adresatem. Istnienie możliwości złożenia reklamacji przez Sprzedawcę w żaden sposób nie wpływa na jego obowiązki czy zobowiązania wobec innych podmiotów (w tym Allegro czy Kupującego).

Allegro może złożyć reklamację w imieniu własnym (jako Nadawcy) lub udzielić pełnomocnictwa innemu podmiotowi (np. Kupującemu). Kupujący mając pełnomocnictwo Allegro może, ale nie musi (chociaż w tym przypadku jest to w jego interesie aby złożyć - bo to On odpowiada za odsyłany przedmiot przed Sprzedawcą) złożyć reklamację u przewoźnika.

Allegro będąc Nadawcą: nie ma prawa składać reklamacji "w imieniu Adresata" - nie posiadając Jego pełnomocnictwa. Może natomiast składać reklamację wyłącznie w imieniu własnym jako Nadawcy.


Proszę więc ponownie jak na wstępie o publikację sprostowania Twoich niektórych tez.

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów
A3dam
#19 Nestor#

@ko_alka 
Proszę więc ponownie jak na wstępie o publikację sprostowania Twoich niektórych tez.

Czekamy.

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów
ko_alka
Moderatorka
Moderatorka

@A3dam "Allegro będąc Nadawcą: nie ma prawa składać reklamacji "w imieniu Adresata" - nie posiadając Jego pełnomocnictwa. Może natomiast składać reklamację wyłącznie w imieniu własnym jako Nadawcy"

W wypadku dostawy w ramach metod rozliczanych przez Allegro (wymienione tutaj) reklamację może złożyć zarówno Partner, jak i Allegro, jako strona, która zawarła umowę z przewoźnikiem. Co do zasady, powinien złożyć ją Partner, ponieważ to on oferuje taką metodę dostawy w swoich ofertach.


Ola
Moderatorka

  _____________
  Wypełnij ankietę i daj znać, co myślisz o Allegro Gadane! 🙂
oznacz moderatorów
A3dam
#19 Nestor#

@ko_alka 
W wypadku dostawy w ramach metod rozliczanych przez Allegro ...

Teraz piszesz nie na temat:
W tym wątku nie rozmawiamy o dostawach towaru przesyłkami wysyłanymi przez Sprzedawcę, których adresatem jest Kupujący.
Tam zastosowanie znajduje np. Art. 548 p. 3.

W tym wątku rozważamy przypadek przesyłki wysyłanej przez Kupującego do Sprzedawcy.

Ponieważ zostało potwierdzone iż:
Adresat przesyłki (czyli w tym przypadku: Sprzedawca) ponosi odpowiedzialność za przesyłkę (t.j. za ryzyko przypadkowego uszkodzenia lub zagubienia odsyłanej przez Kupującego rzeczy) dopiero od chwili wydania tej przesyłki Adresatowi .

Proszę więc ponownie o wycofanie wcześniejszych swoich (nieznajdujących potwierdzenia w obowiązujących przepisach) tez mogących wprowadzać w błąd (zwłaszcza Kupujących) np. mówiących o tym, że odpowiedzialność za przesyłkę odsyłaną przez Kupującego (jako obowiązek będący konsekwencją skutecznego złożenia przez Niego oświadczenia o odstąpieniu od Umowy) miałby rzekomo ponosić Adresat tej przesyłki (czyli Sprzedawca).

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów
ko_alka
Moderatorka
Moderatorka

@A3dam Sposób dostawy paczki do kupującego ma wpływ na jej dalsze losy związane ze zwrotem, ponieważ kupujący może skorzystać z możliwości darmowego odesłania towaru, udostępnionej przez sprzedającego. Natomiast jeśli kupujący odsyła towar we własnym zakresie, to odpowiedzialność za przesyłkę zwrotną leży po jego stronie.

Nie wycofam się z moich poprzednich wpisów, ponieważ w wypadku, kiedy kupujący odeśle przesyłkę generując kod darmowego zwrotu, to sprzedający odpowiada za ewentualną reklamację w wypadku jej uszkodzenia czy zagubienia (o ile kupujący jest w stanie wykazać, że przesyłka została przez niego prawidłowo nadana). Reklamację może jednak złożyć sprzedający lub Allegro, jako strona, która zawarła umowę z tym przewoźnikiem. 

Dziękuję Ci za rzeczową dyskusję, jednak ja już odpowiedziałam na pytania zadane w wątku, skonsultowałam odpowiedzi z działem prawnym i przekazałam Wam informacje, o które prosiliście. 

Ola
Moderatorka

  _____________
  Wypełnij ankietę i daj znać, co myślisz o Allegro Gadane! 🙂
oznacz moderatorów
RED
#21 Demiurg#

jak się wypieracie art 65 prawa transportowego i art. 471 k.c.

jest jeszcze Art. 576 Kodeksu Cywilnego w powiązaniu z art 638 kodeksu cywilnego

 

 
oznacz moderatorów
A3dam
#19 Nestor#

@ko_alka 
Nie wycofam się z moich poprzednich wpisów

Miałaś szansę wybrnąć honorowo z sytuacji - nie skorzystałaś. Szkoda.
Chciałem, aby informacje przekazywane przez Ciebie były spójne (i zgodne z obowiązującym stanem prawnym). Nie wchodząc w kwestie prawne - nawet laik zauważy brak spójności i wewnętrzną sprzeczność słowa pisanego przez Allegro.
W poprzednich wpisach kilkukrotnie zaprzeczyłaś sama sobie. Najpierw podałaś błędne informacje nieznajdujące potwierdzenia  ani w stanie faktycznym ani w obowiązujących przepisach. Następnie (pod presją cytowanych paragrafów) potwierdziłaś, że jest jednak nieco inaczej. Teraz próbujesz ponownie brnąć w tezy nieznajdujące żadnego poparcia w obowiązujących przepisach.
Każdy ma prawo do pomyłek czy zmiany poglądów. Szacunek dla innych wymaga jednak wówczas podjęcia działań wymagających odwagi.
Nie trzeba być prawnikiem, żeby zauważyć że ani Ty, ani osoby/zespoły z którymi "konsultujesz swoje wypowiedzi" do tej pory nie wskazaliście przepisów, które uzasadniałyby odpowiedzialność Sprzedawcy za przesyłkę ze zwrotem wysłaną przez Kupującego (do czasu jej otrzymania przez Sprzedawcę).

Reklamację może jednak złożyć sprzedający lub Allegro, jako strona, która zawarła umowę z tym przewoźnikiem.
Tak sprzedający może (nie musi) złożyć reklamację przesyłki, której jest Adresatem (jako Adresat). Reklamację może złożyć Allegro. Reklamację może złożyć każdy podmiot (w tym Kupujący), który otrzyma stosowne pełnomocnictwo od podmiotu uprawnionego do złożenia reklamacji (np. od Allegro). Właśnie szczególnie w interesie Kupującego jest złożenie reklamacji bo w przypadku zaginionej (lub uszkodzonej) przesyłki wysłanej przez Kupującego - to On odpowiada przed Sprzedawcą za zwracaną rzecz.
Kupujący może wreszcie złożyć reklamację u Allegro - podmiotu z którego usługi skorzystał wysyłając przesyłkę SMART.

Allegro "zapomina" jednak poinformować o tym Kupujących, często nie zdających sobie sprawy z ciążącej na Nich prawnej odpowiedzialności np. za to co odsyłają i w jakim stanie - w przypadku skorzystania z prawa odstąpienia od Umowy bez podania przyczyny.

 

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów
aragil
#15 Entuzjasta#

 

"Skonsultowałam dla Was temat z działem prawnym:

Podstawą odpowiedzialności za zwrot jest KC Art. 65. 1. Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki.

W zależności od etapu na którym ta przesyłka się znajduje, to ta odpowiedzialność się zmienia:

- do nadania - odpowiada Nadawca
- w trakcie przesyłki - przewoźnik

- z chwilą wydania - Adresat"

@xyz96 Miłego wieczoru.😉

oznacz moderatorów
xyz96
#21 Demiurg#

@aragil Wszystko się zgadza. Do nadania paczkę ma w ręku kupujący, po nadaniu ma przewoźnik, który odpowiada względem sprzedawcy, po wydaniu już tylko sprzedawca. 

Zasada wciąż ta sama. Sprzedający odpowiada przed kupującym za zaginięcie. Rozumiesz? Wątpię. 

oznacz moderatorów
aragil
#15 Entuzjasta#

@xyz96 Przeczytaj jeszcze raz, na spokojne, może uda się.

Sens życia stracony ale tak niestety czasami bywa.😪

 

oznacz moderatorów
xyz96
#21 Demiurg#

@aragil Ty będziesz czytał 10 razy i nie pojmiesz. 

A o sensie mojego życia to już jeden tu wielokrotnie pisał, ale już go na AG nie ma. Za dużo o tym pisał. 

oznacz moderatorów
MrMarco
#13 Ambasador#

@xyz96w tej sytuacji to przewoźnik odpowiada względem nadawcy raczej, nie zaś adresata

Kupujący nie jest nadawcą, tylko Allegro.

Kupujący ma roszczenie do sprzedającego jeśli dostarczy co najmniej dowód odesłania

oznacz moderatorów
MrMarco
#13 Ambasador#

@ko_alkaDziękuję za odpowiedź 😉 Nie bardzo rozumiem jednej kwestii. Jeżeli w regulaminie usługi SMART jest zapis:

"W ramach Usługi, Allegro zapewnia Nabywcom (a w ramach Funkcjonalności Grupy Rodzinnej Smart! Nabywcy będącemu Organizatorem Grupy Rodzinnej i Członkom Grupy Rodzinnej) dostawę Towarów przez Dostawców w ramach następujących metod dostawy: przesyłek kurierskich, automatów paczkowych"

To za zaginięcie paczki SMART do klienta, ów klient ma roszczenie do Allegro a nie do sprzedającego. Wnioskując z tego, przy tej formie dostawy, sprzedawca odpowiada za towar tylko do momentu przekazania paczki kurierowi.

Wiem, że jako moderator nie masz na to wpływu i dodatkowo jest piątek, a ja dokładam pracy (serio mam wyrzuty sumienia z tego powodu), ale prosiłbym też o skonsultowanie tej sprawy.

oznacz moderatorów
A3dam
#19 Nestor#

@MrMarco 
To za zaginięcie paczki SMART do klienta, ów klient ma roszczenie do Allegro a nie do sprzedającego. Wnioskując z tego, przy tej formie dostawy, sprzedawca odpowiada za towar tylko do momentu przekazania paczki kurierowi.

Odpowiedzialność Sprzedającego za ryzyko ew. przypadkowego uszkodzenia lub zaginięcia  przesyłki z kupionym (przez Kupującego) towarem, a dostarczanym mu drogą wysyłkową (od Sprzedawcy do Kupującego) jest uregulowana w Art. 548 § 3.:
"Jeżeli rzecz sprzedana ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem, niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z chwilą jej wydania kupującemu. Za wydanie rzeczy uważa się jej powierzenie przez sprzedawcę przewoźnikowi, jeżeli sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika przez kupującego. Postanowienia mniej korzystne dla kupującego są nieważne."

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów