Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
witam, w przypadku zakupu towaru i wysyłki w opcji kurier smart, kto ponosi koszty zwrotu paczki kurierskiej gdy klient odmówi odbioru opłaconej już przesyłki. Czy mogę obciążyć klienta kosztem zwrotu takiej paczki? W regulaminie mowa jest o darmowym zwrocie, czyli sytuacji kiedy klient odbierze przesyłkę i wygeneruje sobie etykiety zwrotne. Odmowa odbioru moim zdaniem darmowym zwrotem nie jest.
@megi39 jaki kurier ? w smarcie jest darmowy zwrot po odebraniu a nie nieodebranie paczki tu zazwyczaj kasują za zwrotną paczkę 😞 jak klient odstąpił od umowy to ponosi koszt odesłania czyli nieodebrania paczki.
Kurier Allegro DPD, i właśnie o to mi chodzi. Odliczyłam klientowi koszt zwrotu 3 paczek po odmowie, a Allegro w dyskusji kazało zwrócić całość i zastanawiam się jakim prawem sprzedawca ma być obciążony kosztami zwrotu. Klient zasłania się tym, że ma smarta i darmowy zwrot - ale jak dla mnie z tego nie skorzystał, bo przesyłek nie odebrał.
@megi39 w cenniku jest że zwrot paczki DPD @msniezek jak to jest ze zwrotami nieodebranymi poczta polska, DPD są w smarcie za free czy nas kasujecie ?
Zwrot przesyłki
|
DPD_N7_ZWROT
|
11,99 zł
|
Tylko czy pobierają to w smarcie, dopytaj się w dyskusji czy oby na 100% tak jest wtedy oddajesz całość, ale jak Cię kasują za zwrot to Ty masz rację i trzeba odliczyć klientowi 🙂
d. Opłata dla Sprzedających za Usługę realizowaną w ramach Usługi Allegro Smart!, w ramach następujących metod dostawy:
Allegro Kurier DPD
Allegro Kurier DPD Pobranie
Usługa
|
KOD
|
Opłata brutto
|
---|---|---|
Allegro Kurier DPD (w ramach Usługi Allegro Smart!, paczka do 31,5kg wagi rzeczywistej lub gabarytowej; najdłuższy bok max 175cm; suma szerokości, długości i wysokości max 300cm))
|
DPD_P1_KURIER
|
3,99 zł
|
Zwrot przesyłki
|
DPD_N7_ZWROT
|
11,99 zł
|
e. W przypadkach, w których wartość stanowiąca wagę gabarytową paczki rozumiana jako : szerokość cm x długość cm x wysokość cm / 6000 przekracza wartość odpowiadajacą wadze rzeczywistej paczki, cena za Usługę ustalana jest na podstawie wagi gabarytowej przesyłki.
f. Opłaty za Usługi oraz Usługi Dodatkowe takie jak: Przekierowanie przesyłki i Zwrot przesyłki zostaną doliczone do rachunku Sprzedającego w miesiącu, w którym nastąpiła ich realizacja.
Opłaty dotyczące pozostałych Usług Dodatkowych zostaną doliczone do rachunku Sprzedającego, w miesiącu następującym po miesiącu , w którym nastąpiła ich realizacja lub w kolejnych miesiącach po realizacji tych usług, w zależności od terminu powzięcia przez Allegro.pl informacji o podstawie do naliczenia tych opłat.
To zapytaj pracownika Allegro, na podstawie jakich przepisów prawa (z podaniem stosownych artykułów i paragrafów) masz ponosić koszty przesyłek zwrotnych, oraz kktóry punkt regulaminu mówi o takim nakazie. Podpowiem, że w regulaminiie usługi Smart można przeczytać: "W przypadku zwrotu towaru kupionego z opcją dostawy Allegro Smart! z kurierem pokrywamy koszty zwrotów za pośrednictwem Poczty Polskiej (z wyłączeniem Agencji Pocztowych) lub punktów DPD Pickup (w przypadku Allegro Kurier DPD)" i dalej, w "Warunkach zwrotów":
co pokazuje wyraźniie, że w tym przypadku trudno mówić o "zwrocie".
@Vryko tyle że tu nie było zwrotu smart bo klient nie odebrał paczki i jej nie zwrócił 😞 Podciągając to pod zwrot 14 dni to kupujący powinien pokryć koszty zwrotu paczki a w tym przypadku jest płatna 11,99 zł zgodnie z cennikiem https://allegro.pl/regulamin/zalacznik/4#czesc-v-koszty-dostawy-i-uslug-dodatkowych
A co napisałem w ostatnim zdaniu..? Kupujący nie spełnił warunków, by uznać to za zwrot.
@Vryko widziałem, poczekamy na @msniezek rozjaśni nam sytuację, bo jak wiemy nieodebranie paczki, nie wysłanie odstąpienia itp. to jest nie dotrzymanie warunków umowy i sprzedawca nie ma obowiązku zwracać żadnej kasy tylko wyznaczyć czas na odebranie towaru a potem przechowywać na koszt kupującego itp. więc ciekaw jestem stanowiska allegro w tym przypadku kto tu jedzie po bandzie 🙂
Klient wysłał pisemną rezygnację, odstąpił od umowy? Zgodnie ze stanowiskiem UOKiK konsument może odstąpić od umowy przed odbiorem paczki. W takiej sytuacji firma może go obciążyć jedynie kosztami powrotu paczki w takiej kwocie, jaką klient zapłaciłby po jej odebraniu i odesłaniu, a mając Smart nie zapłaciłby nic.
@kostas11 Ale to nie jest moja racja, tylko UOKiK. Klient po to zawiera umowę Smart, aby nie płacić za powrót paczki. Klient nie musi znać zawiłych mechanizmów nadawania i powrotu paczek w ramach systemu Allegro i nie musi wiedzieć, w jakiej sytuacji i w jakiej kwocie ktoś obciąży sprzedającego, a w jakiej nie obciąży. Oczywiście sąd musiałby to rozstrzygnąć.
@xyz96 sprawa jest dość jednoznacznie opisana w Regulaminie usługi (art. III.4). Dla kuriera DPD jest to "bezpłatny zwrot w placówkach Poczty Polskiej (z wyłączeniem Agencji Pocztowych) lub w punkcie DPD Pickup". Żadnej z tych opcji kupujący nie wybrał (nie mógł, bo nie odebrał przesyłki), więc zwrot nie jest bezpłatny.
Zdaniem UOKiK, sprzedawca może obciążyć konsumenta kosztem powrotu paczki w takiej kwocie, jaką kupujący poniósłby po odbiorze paczki i jej odesłaniu, a w przypadku Smarta ten koszt wynosiły 0 zł.
https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/pytania-odpowiedzi/odstapienie-od-umowy-zawartej-na-odleglosc/
@xyz96 ten koszt jedynie mógłby wynosić 0 zł, gdyby kupujący wykonał określone czynności, za zwykłe odesłanie poniósłby standardowy koszt. Jak rozumiem, podpierasz się odpowiedzią nr 14? To jest indywidualna odpowiedź na konkretne, dość standardowe pytanie i - pomijając jej wartość prawną (nie jest to decyzja ani tym bardziej wyrok) - nie sposób rozciągać jej na tak specyficzną sytuację, jaką jest Smart!. Co do zasady, kupujący odsyła towar na swój koszt, a więc jeżeli sprzedawca poniósł koszty jego odesłania, to może nimi obciążyć kupującego.
Oczywiście masz rację, że ostatecznie mógłby to rozstrzygnąć sąd 🙂
@msniezek Dokładnie tak, dlatego piszę wyżej o rozstrzygnięciu sądowym, a dla sądu stanowisko UOKiK zapewne miałoby znaczenie. Ten koszt mógłby wynieść 0 zł, gdyby klient odebrał, odstąpił od umowy i odesłał towar i o tym napisano w punkcie 14. Tak jak w przypadku reklamacji w powiązaniu z POK, również w przypadku odstąpienia w powiązaniu ze Smart, orzeczeń chyba jeszcze nie było, a mogłyby być zaskakujące i moim zdaniem korzystne dla konsumentów.
@megi39 jeżeli mówisz o kupującym R****1 to oczywiście sprzedający ma prawo potrącić ze zwrotu koszt powrotu przesyłki do niego, jeżeli został rzeczywiście przez sprzedającego poniesiony (a tak się dzieje, gdy przesyłka kurierska nie jest odbierana). Komentarz pracownika - nieprecyzyjny, za co przepraszam - odnosi się do zwrotu najtańszego kosztu dostarczenia przesyłki do kupującego (co w tym przypadku - Smart! - nie ma w ogóle zastosowania).
Poproszę pracownika o doprecyzowanie sprawy w dyskusji. Warto dodać - i wiedzieć - że przesyłki paczkomatowe Smart!, które nie zostaną odebrane, wracają do sprzedawcy bezpłatnie, zapewne stąd inne doświadczenia tego kupującego i stąd to nieporozumienie między Wami. W przypadku kurierów jest inaczej.
@msniezek Co my byśmy bez Ciebie zrobili... 😉
Tak właśnie chodzi o tego klienta. Dziękuję za pomoc i rozwiązanie sprawy.
Kupujący mógł nie wiedzieć jak to działa, ale pracownik allegro taką wiedze powinien posiadać. Ciekawe czy wogóle przyzna się do błedu w dyskusji ?