anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

interpretacja uokiku w sprawie reklamacji paczki u przewoźnika

az1rael
#21 Demiurg#

Ponieważ nurtowała mnie bardzo odpowiedzialność za uszkodzenia powstałe w transporcie to napisałem do uokiku prośbę o interpretację określonej sytuacji zakupu konsumenckiego
poniżej wklejam treść zapytania i odpowiedź:

Dzień dobry chciałbym się poradzić w sprawie zakupu w Internecie.
Sprawa wygląda następująco:
1. dokonałem zakupu na allegro od sprzedającego firmy jako konsument 2 szt pewnego towaru
2. zakup opłaciłem, wysyłka przewoźnikiem była w ramach usługi smart więc za 0 zł kurier ponieważ wykupiłem taką usługę u allegro
3. paczka doszła bez śladów uszkodzeń na zewnątrz jednak towar w środku został uszkodzony mechanicznie, wygląda to na uszkodzenie podczas transportu. Uszkodzeniu uległa 1 sztuka towaru
4. zgłosiłem sprawę sprzedawcy od razu w dniu odbioru paczki przez wiadomość do sprzedającego i tu zaczyna się cyrk ponieważ według prawa sprzedawca odpowiada za zakup do momentu doręczenia do kupującego, ale według prawa przewozowego nadawca składa reklamację. Sprzedawca powołuję się na prawo przewozowe i prosi o sporządzenie protokołu szkody oraz złożenie reklamacji do przewoźnika ponieważ on nie jest stroną sprawy dlatego że on ma umowę na smarta z allegro a allegro z przewoźnikiem i nadawcą paczki jest allegro. 
5. przewoźnik odpisał sprzedawcy że musi złożyć pełnomocnictwo od allegro aby być stroną reklamacji ponieważ w tym momencie nie jest on nadawcą ani odbiorcą, czyli rozumiem że reklamację mogę złożyć ja do allegro lub do przewoźnika ewentualnie allegro do przewoźnika z którym ma umowę na dostawę w ramach smart w moim imieniu? Pełnomocnictwo jak nazwa wskazuje pozwala podejmować czynności prawne w imieniu kogoś / firmy etc więc jestem zdziwiony tym faktem, bo prawo pocztowe mówi że reklamację składa nadawca lub adresat więc nie sprzedawca który pisze że on tylko udostępnia taka formę wysyłki od allegro by mieć smarta ale umowy z przewoźnikiem na własny transport to nie ma, ma za to umowę z allegro na wysyłki w obrębie smart
6. mam w terminie 7 dni od odbioru paczki sporządzić protokół szkody i zgłosić reklamację do przewoźnika - pytanie czy mam taki obowiązek? i czy muszę? bo przewoźnik rozpatrzy reklamację do 30 dni czyli miałbym czekać miesiąc bez części zakupu na decyzję?
7. proszę o wyjaśnienie tej sytuacji co za prawa mi przysługują, faktycznie sprzedawca nie będąc nadawcą nie może składać reklamacji za mnie mogę to zrobić ja lub allegro ale komu ja mam zgłosić reklamację na uszkodzenie paczki??? czy sprzedawcy, czy allegro na usługę dostawy, czy przewoźnikowi? Czy mogę zamiast bawić się w reklamację uszkodzenia w transporcie odstąpić od umowy w terminie 14 dni i odzyskać pieniądze bo czasowo to jednak zejdzie a mi jest zakup potrzebny do użytku na już. Czy w przypadku odstąpienia sprzedawca może mi pomniejszyć wysokość zwrotu o utratę wartości towaru poprzez uszkodzenie mechaniczne bo paczkę by stwierdzić uszkodzenie musiałem jednak rozpakować więc ją odebrałem, czyli mam udowadniać że nie uszkodziłem zawartości sam? Czy mam prawo zażądać od sprzedawcy wysyłki nowego towaru zamiast czekać na rozpatrzenie reklamacji pomijając fakt, że sprzedawca twierdzi, że nie jest stroną postępowania reklamacyjnego ponieważ nie jest nadawcą?

Proszę o szybką odpowiedź z wyrazami szacunku 

i odpowiedź:

Dzień dobry,

zaistniały stan faktyczny należy rozpatrywać w oparciu o regulacje Kodeksu cywilnego (k.c.) oraz ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. prawo przewozowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 548 par. 3 k.c."Jeśli rzecz sprzedana ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem, niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z chwilą jej wydania kupującemu."

W związku z powyższym to akty staranności osoby uprawnionej (odbiorcy przesyłki) warunkują skuteczne dochodzenie roszczeń wobec przedsiębiorcy z tytułu szkód w substancji przesyłki.

Jest to istotne zwłaszcza w sytuacji, gdy kupujący stwierdzi występowanie usterki w otrzymanym towarze. Wtedy to pojawia się wątpliwość nt. momentu w którym doszło do jej uszkodzenia (czy było to przed wysyłką, czy w toku przewozu, czy już po odbiorze paczki od kuriera). Wymieniony wyżej art. 548 par. 3 k.c. wskazuje, że z momentem wydania rzeczy ryzyko jej uszkodzenia (tzw. mechanicznego) przechodzi na nabywcę, toteż dla celów dowodowych – odbierając przesyłkę warto poczynić stosowne środki ostrożności.

Przez tzw. akty staranności należy rozumieć ogół czynności osoby uprawnionej, które służą zabezpieczeniu możliwości skutecznego dochodzenia roszczeń wobec przedsiębiorcy w przyszłości i których wykonanie poprzedza wystąpienie z roszczeniem do przedsiębiorcy, czy to w drodze tzw .reklamacji, czy też powództwa.

W odniesieniu do szkód w substancji przesyłki czynności te polegają głównie na sprawdzeniu w odpowiednim czasie jej stanu i w przypadku zauważenia naruszeń - zgłoszeniu odpowiednich zastrzeżeń, tj. tradycyjnie sporządzenia na tę okoliczność protokołu o stanie przesyłki.

"Jeżeli po wydaniu przesyłki ujawniono ubytek lub uszkodzenie niedające się z zewnątrz zauważyć przy odbiorze, przewoźnik ustala stan przesyłki na żądanie uprawnionego zgłoszone niezwłocznie po ujawnieniu szkody, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od dnia odbioru przesyłki." (art. 74 ust. 3 ustawy prawo przewozowe)

W przedmiotowej sprawie odebrał Pan przesyłkę bez zastrzeżeń - nie posiadając w momencie odbioru sporządzonego protokołu szkody. Z tego powodu, aby nie zaprzepaścić możliwości reklamacji usługi przewozu (czy to sobie samemu – jeśli będzie zamierzał samodzielnie dochodzić roszczeń od przewoźnika uznając że uszkodzenie powstało w przewozie; czy też sprzedawcy – jeśli zgłosi Pan do niego roszczenia w związku z nieprawidłowym wykonaniem umowy sprzedaży i niedostarczeniem pełnowartościowego towaru oraz sceduje na niego roszczenia do przewoźnika) warto, aby dopełnił Pan wymogu z art. 74 ust. 3 prawo przewozowe. Będzie to dodatkowy argument w przypadku sporu odnośnie ustalenia chwili w której doszło do uszkodzenia towaru (przed czy po wydaniu paczki kupującemu).

Sporządzenie protokołu nie stanowi przeszkody do dochodzenia stosownych roszczeń od sprzedawcy: czy to reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową, czy też skorzystania z prawa do 14-dniowego odstąpienia od umowy zawartej na odległość (i tym samym zwrotu towaru).

Odnośnie odpowiedzialności konsumenta za zwracany towar wskazuję na treść art. 34 ust. 4 ustawy o prawach konsumenta „Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy, chyba że przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy (...)”. Z tego powodu, jeśli z okoliczności faktycznych i dowodów zebranych w sprawie będzie wynikało, że nie korzystał Pan z towaru w sposób wykraczający poza konieczny do sprawdzenia cech tego przedmiotu, to sprzedawca nie będzie miał podstaw do obniżenia zwracanej Panu kwoty.

Natomiast odnosząc się do Pana pytania dotyczącego osoby uprawnionej do reklamowanie usługi przewozu u filmy kurierskiej zwracam uwagę na streść art. 75 prawa przewozowego stanowiącego, że roszczenia przeciwko przewoźnikowi z tytułu umowy przewozu przesyłek towarowych przysługują:

a) o zwrot należności lub jej części - nadawcy lub odbiorcy zależnie od tego, który z nich dokonał zapłaty,

b) o inne roszczenia z tytułu umowy przewozu - nadawcy lub odbiorcy zależnie od tego, któremu z nich przysługuje prawo rozporządzania przesyłką.

Oznacza to, że uprawnionym do zgłoszenia reklamacji uszkodzonej przesyłki co do zasady jest odbiorca, chyba że dokona on cesji uprawnień/roszczeń reklamacyjnych na jej nadawcę.



Z poważaniem,

---

Kamil W.

Konsumenckie Centrum E-porad

Zadanie „Poradnictwo Konsumenckie 2.0 w latach 2022-2023” jest realizowane dzięki finansowaniu ze środków Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów”.



Proszę się zapoznać i wyciągnąć odpowiednie wnioski...

oznacz moderatorów
7 ODPOWIEDZI 7

RED
#21 Demiurg#

coś uokik nie odniósł się wcale do wysyłek smart (pkt 7)

więc warto ich o to dopytać

bo wg piszący nie wiedział co to jest.

 

Częściową odpowiedź daje ostatni fragment:

Natomiast odnosząc się do Pana pytania dotyczącego osoby uprawnionej do reklamowanie usługi przewozu u filmy kurierskiej zwracam uwagę na streść art. 75 prawa przewozowego stanowiącego, że roszczenia przeciwko przewoźnikowi z tytułu umowy przewozu przesyłek towarowych przysługują:

a) o zwrot należności lub jej części - nadawcy lub odbiorcy zależnie od tego, który z nich dokonał zapłaty,

b) o inne roszczenia z tytułu umowy przewozu - nadawcy lub odbiorcy zależnie od tego, któremu z nich przysługuje prawo rozporządzania przesyłką.

Oznacza to, że uprawnionym do zgłoszenia reklamacji uszkodzonej przesyłki co do zasady jest odbiorca, chyba że dokona on cesji uprawnień/roszczeń reklamacyjnych na jej nadawcę.

 

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@RED po części się odniosło bo po co allegro wymusza np pobieranie pełnomocnictwa do złożenia reklamacji u przewoźnika za allegro? 

Oznacza to, że uprawnionym do zgłoszenia reklamacji uszkodzonej przesyłki co do zasady jest odbiorca, chyba że dokona on cesji uprawnień/roszczeń reklamacyjnych na jej nadawcę.

pobierając pełnomocnictwo zgadzamy się na taką cesję czyli robimy dobrze allegro a działamy na szkodę sprzedawcy.

Ponadto odnośnie fragmentu o pomniejszenie zwrotu 
zaistniały stan faktyczny należy rozpatrywać w oparciu o regulacje Kodeksu cywilnego (k.c.) oraz ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. prawo przewozowe.
kodeks cywilny stwierdza ze pozywający ma udowodnić pozwanemu swoje racje dowodami czyli jeśli kupujący nie sporządzi protokołu szkody i nie złoży reklamacji oraz nie dostanie odpowiedzi na tą reklamację pt paczka była źle zabezpieczona tzn że można mu pomniejszyć kwotę zwrotu bo odebrał paczkę bez zastrzeżeń tj mimo że twierdzi że zawartość była uszkodzona ale paczka cała nie oznacza że nie uszkodził towaru sam i teraz twierdzi coś na swoją korzyść czyli ściemnia

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#
oznacz moderatorów

_Likos_
#21 Demiurg#

@az1rael  no tak to jest wiadome. Dodatkowo jeszcze w przypadku smarta : odbiorca - konsument, nadawca - allegro do reklamowania zuszana jest trzecia strona - sprzedawca.Kóry de facto nie jest w ogóle strona usługi transportowej ponieważ umowa na dostawe smart została zawarta miedzy allegro a konsumentem. No ale miło jest znac stanowisko UOKiK . Czasem bdzie sie można nim podpierac w dyskusjach.

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@_Likos_ dlatego udostępniam coby wam prościej sprzedającym było w biznesie

oznacz moderatorów

mdrogeria
#21 Demiurg#

@az1rael stanowisko UOKiK odnosi się do przypadku  ,w którym doszło do uszkodzenia produktu wewnątrz paczki bez jej zewnętrznego uszkodzenia , po mojemu nie jest to właściwa interpretacja BO! uszkodzenie nie powstało poprzez zagniecenie , zalanie , przebicie kartonu czy koperty itp . tylko w wyniku niestarannego zabezpieczenia samego produktu , a to należy do pakującego / sprzedawcy i to na nim ciąży odpowiedzialność i konieczność przepychania się z przewoźnikiem 

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

Są przypadki że kurier rzuca paczką z oznaczeniem szkło. Zresztą każdy kupujący powinien w przypadku gdy paczka wygląda na uszkodzoną odmówić przyjęcia i sporządzić protokół szkody a jak jest cała a w środku towar uszkodzony to ma 7dni na zgłoszenie reklamacji i spisanie protokołu co uokik potwierdził a ponadto w obu przypadkach stwierdził że składanie reklamacji do przewoźnika to leży po stronie odbiorcy. Więc jeśli paczka nosi ślady uszkodzeń to obowiązuje uk i ma prawo odmowić przyjęcia i odstąpić z art 27 uk za zgłoszeniem reklamacji do sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Jeśli przyjmie paczkę nieuszkodzoną to uokik wypowiedział się że ma zastosowanie prawo przewozowe/ pocztowe o deręczeniu bez zastrzeżeń więc kupujący w swoim najlepszym interesie ma dopełnić obowiązków sporządzenia protokołu i złożenia reklamacji bo dostanie po 30dniach od przewoźnika kwit gdzie może być stwierdzone że sprzedawca niedopełnił staranności pakowania więc złoży mu reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową (zepsuty z winy sprzedawcy) i sprzedawca wymienia / naprawia / zwraca kasę bez zająknięcia. Uokik stwierdza że skoro obowiązuje ustawa o prawie pocztowym /przewozowym to jak sprzedawca potrąci koszt zwrotu za odesłanie zniszczonej w domniemanie przez przewoźnika rzeczy to bez kwitu od przewoźnika na niestaranne zapakowanie towaru przez sprzedawcę ten ma prawo potrącić zwrot. W obu przypadkach ii tak kupujący wygrywa bo albo dostaje kasę od przewoźnika albo od sprzedawcy towar lub kasę ale musi w swoim interesie dopelnić formalności i odczekać te 30dni na odpowiedź przewoźnika

oznacz moderatorów