Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Witam,
mam do was pytanie. Wczoraj wieczorem klient kupił u mnie towar za 799zł + przesyłka kurierska 120zł. Wpłacił wszystko na konto. Dzisiaj rano towar wysłałem i od razu wprowadziłem mu list przewozowy. Towar pojechał. Przed chwilą napisał mi maila: "Witam, muszę zrezygnować z zakupu. Bardzo proszę o anulowanie transakcji."
Co w takim wypadku? Jak napiszę do przewoźnika i towar wróci do nas to zostaniemy obciążeni w sumie 2x120zł=240zł.
Według art 535 kc obowiązkiem klienta jest odebranie towaru.
Mogę mu zwrot pomniejszyć o te koszty i oddać mu 679zł? Odstąpienie umowy w ciągu 14 dni nakłada obowiązek na kupującego żeby sam zwrócił towar od którego zakupu odstępuje.
@Novosan tak jako firma możesz potracić koszt powrotu, czyli oddać 799 zł 🙂
+ najtańszy koszt wysyłki do kupującego.
@xyz96 masz racje ale na stronie ma tylko 120 zł
Kupującemu musisz oddać całą cenę towaru + najniższy koszt wysyłki jaki miałeś w tej aukcji minus koszt powrotu paczki. Kupujący pokrywa tylko koszt powrotu paczki.
@Novosan Oddajesz tyle ile klient zapłacił za towar z wysyłką, minus 120zł czyli 799zł.
Ale nie wywiązał się z zawartej umowy na odległość. Dlatego to budzi moją wątpliwość. Dlaczego mam mu oddawać koszt wysyłki towaru skoro jej nie odebrał czyli nie spełnił warunków zawartych w art 535kc. Nawet znalazłem takie wyjaśnienie tej sytuacji, ale z innego artykułu:
radca prawny
@Novosan ale odstąpił, co za różnica czy zanim odbierze czy po odbiorze i odeśle, nie to wam nie zmienia 🙂 koszt powrotu i tak jest po stronie kupującego 🙂
@Novosan Nie znasz podstaw - ustawy konsumenckiej. Po odstąpieniu od umowy oddajesz klientowi cenę towaru + koszt wysyłki do niego. Jeśli miałeś w tej aukcji niższy koszt wysyłki możesz oddać ten niższy. Klient odsyła towar na swój koszt.
Czyli oddajesz 799 zł + 120 zł, jeżeli w tej aukcji nie miałeś tańszej dostawy minus koszt powrotu paczki. To pewne.
Znam tylko dokładnie nie czytacie tego co napisałem w pierwszy poście. Według ustawy konsumenckiej zwrot towaru klient może zgłosić po odebraniu towaru. Klient go nie odebrał, a to różnica zasadnicza.
@Novosan Znowu mylisz się bardzo. Może odstąpić od umowy przed odbiorem, nawet chwilę po zakupie. 14 dni to termin ostateczny, liczony od daty odbioru.
Tak było przy starych przepisach jak był 10 dniowy termin odstąpienia. Teraz jest inaczej:
https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/prawo-odstapienia-od-umowy/terminy-odstapienie/
Novosan "kupujący nie odebrał jej z powodu niezachowania należytej staranności" Twój klient nie dochował nienależytej staranności lecz po prostu odstąpił od umowy. Na artykule powyższym mógłbys sie opierac gdyby klient nie poinformował Cie o odstąpieniu od umowy a nie odebrał przesyłki
Novosan Ty pokrywasz koszty wysyłki do klienta a klient w drodze powrotnej. Ty oddajesz klientowi ile wpłacił za towar. Koszty przesyłki sie wzajemnie znoszą. Oczywiście dostaniesz fakturę za dwukrotną przesyłke od przewożnika którą bedziesz musiał zapłacić (klient 120 i Ty 120 zł)
Klient może odstąpić od umowy, ale to jest liczone od odebrania rzeczy:
Od kiedy liczymy 14-dniowy termin odstąpienia od umowy sprzedaży?
Znaczenie będzie miał tutaj dzień otrzymania towaru. Otrzymanie towaru jest zdarzeniem, od którego liczymy termin do odstąpienia od umowy. Tego dnia nie bierzemy jednak pod uwagę w wyliczeniach. Przykładowo: zamówiłeś spodnie 8 lipca, przesyłka dotarła do Ciebie 10 lipca, a więc od kolejnego dnia – 11 lipca biegnie termin do odstąpienia od umowy. Oznacza to, że ostatnim dniem na złożenie oświadczenie o odstąpieniu od umowy będzie 24 lipca.
@Novosan napisz co Ci tak zależy żeby odebrał i odesłał, przecież wychodzi na to samo ?
Nie wychodzi. W momencie jak chce zrezygnować póki jeszcze nie odebrał towaru to mnie naraża na koszty. Robi to bezprawnie, bo nie ma przepisu, który mu pozwala na zerwanie umowy, póki jeszcze się z niej nie wywiązał.
Jak kurier rozwali przesyłkę zwrotną to kto musi walczyć o zwrot z ubezpieczenia? Ja, a nie klient. Ustawa nakłada na klienta odesłanie rzeczy na swój koszt, a co za tym idzie musi brać też odpowiedzialność za transport.
@Novosan Sorry, ale bzdury wypisujesz. Jeśli klient odstąpi od umowy, Ty pokrywasz koszt wysyłki do niego. Przeczytaj przepisy, przeczytaj stronę UOKiK, zapytaj Allegro, abyś nie miał problemów, gdy klientowi oddasz za mało i zablokują Ci konto.
Novosan w świetle prawa masz racje i klient powinien odebrać przesyłke i ją odesłać tak mówi przepis (art 535 KC) że obydwie strony transakcji mają swoje obowiązki jelsi sprzedawca je wypełnił to ma prawo żadać tego samego od kupującego. Natomiast zdrowy rozsądek mówi: jełśi klient nie chce to nie wmuszaj. Załatw jak najszybciej i jak najtanie. Przepisy są tylko by pomagać rozwiązywać trudne sytuacje a nie aby sie ich bezsensownie trzymać. Tyle z mojego doświadczenia. Zrobisz jak zechcesz.
@Novosan Nie wychodzi. W momencie jak chce zrezygnować póki jeszcze nie odebrał towaru to mnie naraża na koszty. Robi to bezprawnie, bo nie ma przepisu, który mu pozwala na zerwanie umowy, póki jeszcze się z niej nie wywiązał.
Koszty masz takie same czy odbierze czy nie 🙂 tak czy tak 120 zł będziesz w plecy 😞
Jak kurier rozwali przesyłkę zwrotną to kto musi walczyć o zwrot z ubezpieczenia? Ja, a nie klient. Ustawa nakłada na klienta odesłanie rzeczy na swój koszt, a co za tym idzie musi brać też odpowiedzialność za transport.
Zależy czy sprawdzisz przy odbiorze wtedy idzie z ubezpieczenia przewoźnika, nie ma tu różnicy czy to nieodebrana paczka czy nadana prze klienta, odbierasz bez zastrzeżeń jesteś w plecy 😞