anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

NIEZGODNOŚCI TOWARU Z UMOWĄ - definicja

elmel12
#8 Zapaleniec#

Chciałbym uzyskać definicje ulubionego ostatnio prze allegro sformułowania NIEZGODNOŚCI TOWARU Z UMOWĄ, pomnieważ ja znalazłem taki wpis

Towar jest niezgodny z umową, gdy:

  • nie odpowiada opisowi podanemu przez sprzedawcę
  • nie odpowiada próbce lub jest niezgodny z wzorem zaprezentowanym konsumentowi
  • nie nadaje się do celów określonych przez konsumenta, o których poinformował sprzedawcę przed zawarciem umowy
  • nie odpowiada właściwościom, które są przypisywane towarom tego samego rodzaju
  • nie posiada cech, których konsument może racjonalnie oczekiwać
  • nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie oświadczeniom publicznym sprzedawcy, producenta lub ich przedstawicieli

 

Moje pytanie brzmi, czy jeżeli sprzęt się uszkodzi po powiedzmy 5 miesiącach od zakupu to mogę go reklamować jako NIEZGODNOŚCI TOWARU Z UMOWĄ?

oznacz moderatorów
8 ODPOWIEDZI 8

Client:35386082
#12 Orędownik#

Reklamujesz, bo się popsuło, nie potrzebujesz dodatkowego powodu.
Chyba, że czegoś nie rozumiem.

oznacz moderatorów

elmel12
#8 Zapaleniec#

Przy reklamacji/rekojmi , kupujacy ma inne prawa niż przy niezgodności z umową, to jest zasadnicza różnica

oznacz moderatorów

KOGIEL_T
#12 Orędownik#

@elmel12  ale jeśli się popsuło, to reklamujesz, a nie zgłaszasz niezgodność z umową

oznacz moderatorów

mdrogeria
#21 Demiurg#

@elmel12 jeśli sprzedawca jest przedsiębiorcą zgodnie z obowiązującym prawem gwarantuje w umowie nieprzerwaną ciągłość w użytkowaniu zakupionego przez konsumenta przedmiotu przez minimum 2 lata, jeśli ten element umowy został zakłócony nabywca jak najbardziej może wskazać w protokole reklamacyjnym to sformułowanie 

oznacz moderatorów

MOJEGRATY5
#10 Popularyzator#

Witam.

Takie mamy czasy, że coś co było proste, prostym już nie jest.

Kiedyś była RĘKOJMIA, regulowana przez zapisy KODEKSU CYWILNEGO, na którą każdy mógł się powołać i wszyscy wiedzieli o co mniej więcej chodzi. Obecnie RĘKOJMIA dotyczy tylko niektórych transakcji, głównie "niekonsumenckich", a od 01.01.2023 jej funkcje w stosunku do konsumentów zostały zastąpione przez NIEZGODNOŚĆ TOWARU Z UMOWĄ, regulowane przez zapisy USTAWY O PRAWACH KONSUMENTA , na którą można powołać się w przypadku reklamacji towaru zakupionego przez OSOBĘ FIZYCZNĄ OD PRZEDSIĘBIORCY (KONSUMENTA). Ponieważ obecnie na Allegro większość obrotu to zakupy konsumenckie to i Allegro powołuje się na niezgodność towaru z umową. A że pojęcie jest bardzo szerokie, to rodzi problemy interpretacyjne. Generalnie jeśli towar (usługa), czy jego funkcje, sposób działania, trwałość itp jest inny od oczekiwanego, lub gdy nastąpi usterka, zużycie, uszkodzenie itp to konsument może zgłosić w ciągu 2 lat od odebrania przedmiotu swoje roszczenia reklamacyjne. Ma na to rok od momentu gdy uświadomił sobie fakt, że produkt jest inny niż oczekiwany, lub od momentu wystąpienia wady, usterki, awarii itp.

Tak więc jeśli po 5 miesiącach od zakupu dojdzie do uszkodzenia przedmiotu, w przypadku zakupu konsumenckiego nabywca będzie miał możliwość zgłosić W STOSUNKU DO SPRZEDAWCY ROSZCZENIE REKLAMACYJNE Z TYTUŁU NIEZGODNOŚCI TOWARU Z UMOWĄ.

Sprzedawca nie może (poza nielicznymi wyjątkami) nie przyjąć reklamacji i musi ją rozpatrzyć w ciągu 14 dni. Jeśli nie dotrzyma terminu, to roszczenie uznaje się za zasadne.

Sprzedawca może roszczenie uznać, lub jeśli ma ku temu podstawy odrzucić.

Nabywca może odwołać się do sprzedawcy od negatywnej decyzji reklamacyjnej, a w przypadku jej podtrzymania skierować sprawę do sądu w celu rozstrzygnięcia sporu.

Kiedyś Allegro stało "murem" za nabywcą i przymuszało sprzedawców do pozytywnego rozpatrywania reklamacji, a także bezrefleksyjnie szafowało rekompensatami z ALLEGRO PROTECT. Obecnie często można przeczytać wpisy, gdzie Allegro oświadcza, że nie może (zgodnie z prawem) podważać decyzji reklamacyjnej sprzedawcy, a i środkami z ALLEGRO PROTECT już tak lekko nie rzuca...

Podsumowując:

1) Wiele zależy od "klasy sprzedawcy", relacji SPRZEDAWCA - NABYWCA, rodzaju wady, czasu zgłoszenia, oraz w przypadku kłopotów sposobu reakcji Allegro.

2) Od Chińczyków należy trzymać się z daleka - są przez Allegro traktowani zdecydowanie lepiej (zaraz ktoś z moderatorów zaprzeczy) niż rodzimi sprzedawcy, a wywalczenie od nich czegokolwiek to "droga przez mękę".

Pozdrawiam. Marek.

oznacz moderatorów

elmel12
#8 Zapaleniec#

Czyli reasumując: Kupuję towar, który po pół roku sie zepsuł i zgłaszam niezgodność towaru żądając przy tym zwrot gotówki (ponieważ mam takie prawo przy niezgodności) i sprzedawca musi mi oddać pieniądze skoro uzna reklamacje?

oznacz moderatorów

MOJEGRATY5
#10 Popularyzator#

Witam.

Niestety to nie jest takie proste i oczywiste.

1) Produkt uległ uszkodzeniu i jako nabywca uważasz że nie z Twojej winy.

2) Zgłaszasz sprzedawcy roszczenie w którym określasz swoje oczekiwania, czyli np zwrot całości środków i odstąpienie od umowy (może być także naprawa, wymiana, obniżenie ceny czyli zwrot części środków przy jednoczesnym zatrzymaniu przedmiotu, itp...).

i teraz zaczynają się schody bo:

a) Sprzedawca może Cię olać, albo nie odpowiedzieć jednoznacznie w ciągu 14 dni, że reklamację odrzuca, co z automatu oznacza, że Twoje roszczenie zostało uznane i jeśli tylko jest to technicznie możliwe, to powinieneś otrzymać to o co wnioskowałeś. Opcja zwrotu środków może być stosunkowo łatwa do uzyskania - zapłaci sprzedawca, albo skorzystasz z ALLEGRO PROTECT - jeśli sprzedawca roszczeń nie odrzucił a ociąga się z zapłatą to Allegro nie za bardzo będzie mogło kombinować jak uniknąć odszkodowania. Trudniejszą sprawą są roszczenia o naprawę lub wyminę, bo czasem jedno i drugie jest niewykonalne (z braku części na rynku, czy niedostępności produktu na rynku), ale to nie Twój przypadek.

b) Sprzedawca może roszczenie odrzucić, argumentując na przykład że używałeś produkt niezgodnie z przeznaczeniem (np pompą do czystej wody przepompowywałeś ścieki).

c) Sprzedawca może reklamację uznać informując Cię o tym wyraźnie przed upływem 14 dni od zgłoszenia. I niestety jeśli jest to pierwsza reklamacja, to to w jaki sposób zadośćuczyni roszczeniu zależy od niego, Może produkt NAPRAWIĆ, WYMIENIĆ NA INNY ANALOGICZNY, ZWRÓCIĆ CAŁOŚĆ ŚRODKÓW, lub zaproponować obniżenie ceny, ale to już tylko za Twoją zgodą. Dopiero w przypadku pozytywnego rozpatrzenia drugiej reklamacji Twoje roszczenie zostanie rozpatrzone zgodnie z oczekiwaniem (chyba że wnioskowałeś o wymianę lub naprawę, a te ze względów technicznych nie będą możliwe).

Ważne by zgłaszając usterkę sprzedawcy WYRAŹNIE NAPISAĆ ŻE ZGŁASZA SIĘ REKLAMACJĘ Z TYTUŁU NIEZGODNOŚCI TOWARU Z UMOWĄ, by nie pomylić tego z gwarancją, oraz by zawsze określić jasno swoje roszczenia.

Pozdrawiam. Marek.

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@elmel12 konsument do sprzedawcy zglasza reklamacje z tytułu niezgodności towaru z umową ma na to 2 lata od zakupu, a do gwaranta sklada reklamację z tytulu gwarancji.

oznacz moderatorów