anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

REKLAMACJA ROZPATRZENIE JEJ W 14 DNI

NIPPONPARTS
#7 Wielbiciel#

Witam wszystkich czy też was zastanawia taka sytuacja co w przypadku gdy mamy 14 dni na rozpatrzenie reklamacji czy tez poinformowanie klienta mowa o sprzedaży konsumenckiej . 

Przykład sprzedaje coś klientowi on to reklamuje po jakimś czasie przestalo działać odsyłam to do hurtowni i czekam niekiedy miesiąc lub dwa na informacje czy reklamacja jest zasadna czy nie . W takim przypadku wiadomo trzeba klienta poinformować w ciągu 14 dni że reklamacja się wydluży ale co na to allegro czy wymuszą uznanie tej reklamacji za zasadną po tych 14 dniach jak to wygląda co na to allegro ?

 

oznacz moderatorów
34 ODPOWIEDZI 34

xyz96
#21 Demiurg#

@NIPPONPARTS Allegro nie ma nic do tego. Zgodnie z obowiązującym prawem masz 14 dni na rozpatrzenie reklamacji. Nie ma znaczenia, że Ty czekasz na odpowiedź od kogokolwiek, producenta, importera, hurtowni itp. Kupujący musi otrzymać Twoją decyzję w sprawie reklamacji w ciągu 14 dni od jej złożenia, czyli od dnia poinformowania Ciebie o wadach towaru i swoich żądaniach. Liczy się data otrzymania, a nie data wysłania. Jeśli reklamacji w tym czasie nie odrzucisz, zostanie ona uznana z mocy prawa i musisz wtedy spełnić żądania kupującego.

https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/reklamacje/rekojmia/

oznacz moderatorów

NIPPONPARTS
#7 Wielbiciel#

Do tej pory wystarczało do 14 dni poinformowanie klienta o wydłużonym czasie rozpatrzenia reklamacji i to mnie ciekawi mało która hurtownia wobec swoich klientów rozpatruje reklamacje w ciągu 14 dni niekiedy trzeba wysłać coś do producenta i czeka sie 2  miesiące. 

oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

@NIPPONPARTS Dyskusja w tym temacie jest bezcelowa. Dopóki przepisy się nie zmienią, nic nie wskórasz. Nie masz prawa przedłużać czasu 14 dni na rozpatrzenie reklamacji z rękojmi.

oznacz moderatorów

ZakupyMaawSport
#9 Pomysłodawca#

A jest jakiś termin dla kupujacego na wysyłkę towaru, od momentu w ktorym powiadamia  sprzedajacego, o przyszlej reklamacji i wadzie produktu?

oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

@ZakupyMaawSport Nie ma takiego terminu, kupujący w ogóle nie musi odsyłać towaru - wystarczy, że zgłosi reklamację. Możesz zażądać odesłania towaru w celu weryfikacji jego stanu, ale jeśli kupujący go nie odeśle, a Ty nie odrzucisz reklamacji w ciągu 14 dni, jego reklamacja zostanie z mocy prawa uznana za zasadną.

oznacz moderatorów

gierland
#12 Orędownik#

Sytuacja, którą opisujesz jest bardzo prosta.

Reklamacja z rękojmi.

Kupujący składa ci reklamację żądając: zwrotu ceny, obniżenia ceny, wymiany na pozbawiany wad, naprawy.

Twoim obowiązkiem jest tylko ustosunkować się w terminie 14 dni do żądanie klienta. Ustosunkowanie się do żądania klienta NIE MA NIC WSPÓLNEGO z faktycznym naprawieniem rzeczy i odesłaniem jej do klienta.

Samo ustosunkowanie się do reklamacji klienta oznacza tylko tyle, że zgadzasz się na jego warunki lub nie zgadzasz się i proponujesz swoje (w uproszczeniu rzecz ujmując).

Reklamacja z tytułu gwarancji producenta/dystrybutora.

Żądania kupującego i czas rozpatrzenia reklamacji cię nie interesują. Ty jesteś tylko pośrednikiem pomiędzy serwisem producenta/dystrybutora a kupującym.

oznacz moderatorów

_Likos_
#18 Luminarz#

@NIPPONPARTS  Jeśli to reklamacja z rekojmi w terminie 14 dni musisz odpowiedzieć kupującemu czy uznajesz reklamacje czy też ją odrzucasz.

Mozesz też poprosić kupującego o odesłanie przedmiotu ( na Twój koszt)- jełsi to konieczne do stwierdzenia wady lub usunięcia usterki.

Jeśli kupujący nie odeśłe przedmiotu może to byc podstawą do odrzucenia reklamacji.

Możesz tez napisac kupującemu że przyjmujesz reklamacje JESLI EKSPERTYZA SERWISU POTWIERDZI WADE.

Wówczas czekasz na wynik. Jełsi wada sie potwierdzi - uznajesz wszystko wraz z kosztami i spełniasz oczekiwania reklamacyjne kupującego. Jeśli wada sie nie potwierdzi wówczas piszesz kupującemu że zgodnie z decyzją reklamacyjna z dnia .... w związku z niepotwierdzeniem usterki ( pismo producenta/serwisu) nie mozesz spełnić oczekiwań kupującego.

Ot i koniec

oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

@_Likos_ Możesz tez napisac kupującemu że przyjmujesz reklamacje JESLI EKSPERTYZA SERWISU POTWIERDZI WADE.

Wprowadzasz w błąd ewidentnie. Jeśli w ciągu 14 dni sprzedawca nie odrzuci reklamacji, jest ona z mocy przepisów uznana.

oznacz moderatorów

_Likos_
#18 Luminarz#

@xyz96 ależ ja pisałem o UZNANIU REKLAMACJI przez sprzedajacego

Pod warunkiem że istnienie wady zostanie potwierdzone. Nie mozna reklamowac wady której nie ma. A co za tym idzie nie można uznac bądż odrzucić takiej reklamacji.

Dajmy na to  że kupujacy zakupił komputer i z jakichs powodów nie może zainstalowac oprogramowania. Oczywiscie reklamuje sprzedającemu że komputer ma wadę i robi to w dobrej wierze jednoczesnie żądając wymiany sprzetu na nowy. Sprzedający uznaje taką reklamacje pod warunkiem że wada komputera zostanie potwierdzona. Sprzedający odbiera taki sprzeet i oddaje go do serwisu gdzie okazuje sie że powodem nie była wada sprzętu lecz np program który kupuacy chciąl zainstalować nie był przeznaczony do takiego komputera.

Wówczas okazuje sie że komputer nie posiada wady wiec nie może być mowy o uznaniu reklamacji. Sprzedający odsyła kupującemu ten sam komputer zamiast nowego.

Nie wiem czemu piszesz o wprowadzaniu w błąd

oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

@_Likos_ Ewidentnie wprowadzasz w błąd. Nie możesz uznać reklamacji pod warunkiem. Jeśli jej nie odrzucisz w ciągu 14 dni, będzie ona uznana BEZWARUNKOWO i będziesz musiał spełnić żądania kupującego.

oznacz moderatorów

_Likos_
#18 Luminarz#

@xyz96  czyli co jeśli sprzedający uznaje reklamacje a potem sie okazuje że wada nie istnieje???

Juz kiedyś rozmawialiśmy że uznanie reklamacji to jedno ( 14 dni) natomiast jej wykonanie powinno byc niezwloczne lecz tutaj juz nie ma sprecyzowanego terminu.

Wiec nawet jelsi po uznaniu reklamacji okaże sie że wady sprzętu nie ma. Wówczas jakby nie ma sposobu ani podstaw do wykonania reklamacji

oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

@_Likos_ Przeczytaj przepisy - tam nie ma nic o żadnym uznaniu reklamacji pod warunkiem, to Twój wymysł. Jeżeli nie odrzucisz reklamacji z żądaniem wymiany towaru, naprawy lub obniżenia ceny w ciągu 14 dni, reklamację uznałeś. Jeżeli wady nie ma, oddajesz klientowi ten sam sprawny towar, towar wymieniony na nowy lub obniżasz cenę, ponosząc jednocześnie wszystkie koszty wysyłek reklamacyjnych.

oznacz moderatorów

_Likos_
#18 Luminarz#

@xyz96 oddajesz klientowi ten sam sprawny towar - no i tutaj sie zgadzam

tylko uznająr reklamacje np godzisz sie na wymiane sprzetu. Potem okazuje sie że produkt jest od początku sprawny wiec go zwracasz. ( zgodnie z tym co piszesz)

Jak dla mnie to jest tożsame z niewykonaniem reklamacji ( skoro umówiłes sie na wymiane)

oznacz moderatorów

xyz96
#21 Demiurg#

@_Likos_ Nic nie rozumiesz. Tylko odrzucając reklamację w ciągu 14 dni możesz nie spełnić żadnego z trzech żądań kupującego. Przeczytaj przepisy - tam nie ma nic o żadnym uznaniu reklamacji pod warunkiem, to Twój wymysł. Jeżeli nie odrzucisz reklamacji z żądaniem wymiany towaru, naprawy lub obniżenia ceny w ciągu 14 dni, reklamację uznałeś. Jeżeli wady nie ma, oddajesz klientowi ten sam sprawny towar, towar wymieniony na nowy lub obniżasz cenę, ponosząc jednocześnie wszystkie koszty wysyłek reklamacyjnych.

Wałkowanie tego tematu nie ma sensu, szkoda czasu na **piiip**oły.

oznacz moderatorów

A3dam
#18 Luminarz#

@_Likos_ 

Wiec nawet jelsi po uznaniu reklamacji okaże sie że wady sprzętu nie ma. Wówczas jakby nie ma sposobu ani podstaw do wykonania reklamacji

Ależ Sprzedający ma prawo uznać roszczenia Kupującego nawet jeżeli są one bezzasadne.

Działanie z większą korzyścią dla Konsumenta niż ma On zapewnione w przepisach - jest prawnie dopuszczalne (np. wydłużanie okresu na odstąpienie od Umowy, możliwość odstąpienia bez podania przyczyny od zakupu w sklepie stacjonarnym, uznanie reklamacji nawet w przypadku obiektywnego braku wady, etc. )

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

_Likos_
#18 Luminarz#

@A3dam  prawo to nie obowiązek. Rozważamy tutaj temat obowiązku reklamacyjnego nie uprawnien. Jelsi sprzedajacy chciałby korzystając ze swojego prawa dać kupującemy wiecej niż wymagają przepisy wówczas nie odsyła produktu do ekspertyzy wiec całe nasze rozważania traca w takim wypadku sens 🙂

oznacz moderatorów

A3dam
#18 Luminarz#

@_Likos_ 

Możesz tez napisac kupującemu że przyjmujesz reklamacje JESLI EKSPERTYZA SERWISU POTWIERDZI WADE.

Tak. Możesz to napisać natychmiast po otrzymaniu reklamacji (a przed zapoznaniem się ze stanem reklamowanej rzeczy). Natomiast na ew. odrzucenie reklamacji masz 14dni od jej złożenia (termin odesłania rzeczy, ani czas testowania w serwisie zewnętrznym - nie mają tu żadnego znaczenia). Innymi słowy: jeżeli Kupujący nie dostarczy reklamowanej rzeczy najpóźniej 14 dnia od złożenia reklamacji (a taka była Twoja wola) - to reklamację można odrzucić (nie odrzucenie oznacza jej uznanie).

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów

_Likos_
#18 Luminarz#

@A3dam  o tym że niedostarczenie przedmiotu jest podstawą do odrzucenia reklamacji to wiem.

Natomiast co w sytuacji kiedy do stwierdzenia wdy potrzebna jest ekspertyza której przygotowanie zajmuje wiecej niż 14 dni?

Dajmy na to sprzedający uznaję reklamacje. Potem ekspertyza wykazuje że wady nie ma. To co wtedy ? 

oznacz moderatorów

A3dam
#18 Luminarz#

@_Likos_ 

Natomiast co w sytuacji kiedy do stwierdzenia wdy potrzebna jest ekspertyza której przygotowanie zajmuje wiecej niż 14 dni?

To nie ma znaczenia. Sprzedawca na rozpatrzenie reklamacji ma 14 dni. Nawet jeżeli dokładne zapoznanie się ze zwrotem zajmie Mu 3 dni (a nie 14), a Kupujący odeśle przedmiot np. 13 dnia - to na rozpatrzenie reklamacji pozostaje Sprzedawcy 1 dzień (kalendarzowy, a nie roboczy).

Skracanie tego czasu przez Kupującego (opóźnianie dostarczenia rzeczy Sprzedawcy) w praktyce zwiększa ryzyko jej odrzucenia (np. z braku obiektywnej możliwości w tym czasie jej rzetelnego rozpatrzenia).

 

Dajmy na to sprzedający uznaję reklamacje. Potem ekspertyza wykazuje że wady nie ma. To co wtedy ?

Reklamacja została uznana - Sprzedający jest zobowiązany do zaspokojenia roszczeń Kupującego.

*** Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności (UOKiK) ***
oznacz moderatorów