Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
[Ostatnia aktualizacja: 27.12.2024]
1. Czym jest GPSR?
GPSR, czyli General Product Safety Regulation to nowe rozporządzenie Unii Europejskiej o ogólnym bezpieczeństwie produktów, które zacznie obowiązywać 13.12.2024. Od tego dnia, jako sprzedawca masz obowiązek udostępniać kupującym informacje o producencie oferowanego przez Ciebie towaru.
2. Co to dla Ciebie oznacza?
GPSR dotyczy również sprzedaży online - m. in. na Allegro. To oznacza, że od momentu wejścia w życie tej ustawy, będziemy wymagać od Ciebie dodatkowych informacji na temat produktów, które sprzedajesz.
📣Dodaliśmy nowy parametr w formularzu wystawiania ofert, w którym możesz zaznaczyć, że deklarujesz wprowadzenie towaru przed 13.12.24. Dzięki temu wystawisz ofertę bez podawania informacji o producencie. Pamiętaj jednak, że należy wypełniać parametr zgodnie ze stanem faktycznym. Odpowiedzialność za wprowadzenie błędnych informacji spoczywa na Tobie. 📣
WAŻNE: Możliwość zaznaczenia tego parametru grupowo jest już dostępna.
Parametr znajdziecie w sekcji "informacje o bezpieczeństwie", po kliknięciu opcji "więcej parametrów".
3. Czy dotyczy to wszystkich kategorii?
Rozporządzenie GPSR dotyczy konkretnych kategorii. Jeśli wystawiasz oferty w kategoriach wykluczonych, nie musisz uzupełniać dodatkowych informacji - tutaj znajdziesz listę kategorii wykluczonych.
4. Co w przypadku towarów o stanie innym niż „nowy”?
Zmiana dotyczy wszystkich towarów, niezależnie od ich stanu, zatem nowych, używanych, naprawionych lub odnowionych. Od 13.12.24 nowe i edytowane oferty muszą posiadać dane wymagane przez GPSR. Jako platforma nie jesteśmy w stanie na etapie wystawiania oferty zweryfikować czy dany produkt został wprowadzony do obrotu przed wspomnianą datą. Pamiętaj jednak, że masz możliwość zaznaczenia parametru ”Produkt wprowadzony do obrotu na terenie UE przed 13.12.2024” .
GPSR nie obowiązuje w przypadku produktów, które wymagają naprawy przed ich użyciem.
5. Co się stanie z trwającymi ofertami, jeśli nie uzupełnisz wymaganych danych?
Nie zakończymy aktywnych ofert, ale nie będziesz mógł wystawić nowych, czy wznowić już istniejących ofert. W trwających ofertach będziesz mógł dokonać edycji, bez uzupełnienia danych wynikających z zasad GPSR - jeśli produkt tego wymaga, to jako sprzedawca, powinieneś dodać odpowiednie informacje, aby oferta była zgodna z nowym rozporządzeniem. Pamiętaj, kwestia możliwość edycji oferty bez uzupełnionych danych, może w przyszłości ulec zmianie.
6. Jakich danych będziemy wymagać i co dokładnie oznaczają?
Zgodnie z przepisami GPSR od 13.12.24 musisz wskazać w ofertach:
Producent, dystrybutor oraz osoba odpowiedzialna za produkt - kim są według ustawy?
Producent – oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która wytwarza produkt lub która zleca zaprojektowanie, lub wytworzenie produktu i sprzedaje ten produkt pod własną nazwą, lub znakiem towarowym.
Dystrybutor – oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która udostępnia produkt na rynku, lecz nie jest producentem ani importerem.
Osoba odpowiedzialna – odpowiada za zgodność produktu z prawem Unii Europejskiej. Według aktu prawnego DSA (Digital Services Act, Akt o Usługach Cyfrowych) to: producent, upoważniony przedstawiciel, importer, dystrybutor, dostawca usług realizacji zamówień lub każda inna osoba fizyczna, lub prawna podlegająca obowiązkom związanym z wytwarzaniem produktów, udostępnianiem ich na rynku lub oddawaniem do użytku zgodnie z odpowiednim unijnym prawodawstwem.
7. W jaki sposób je uzupełnić?
Dane producentów dodasz w sekcji “dane producentów”, w zakładce “ustawienia sprzedaży” następnie uzupełnisz dane w ofertach pojedynczo, poprzez formularz wystawiania oferty lub grupowo w zakładce “Mój Asortyment”, przez API lub z pliku.
W “Moim asortymencie” wystarczy, że zaznaczysz odpowiednie oferty w checkboxach po lewej stronie, na zielonym pasku na dole wybierz „produkt” i „dane producenta”.
Dane osoby odpowiedzialnej uzupełnisz w sekcji „Osoby odpowiedzialne”. Pojedynczo dodasz je do ofert poprzez formularz wystawiania, w sekcji „warunki oferty”. Grupowo zrobisz to w zakładce „Mój asortyment”, zaznaczając oferty w chechboxach i na zielonym pasku wybierając kolejno „Produkt” oraz „Osoba odpowiedzialna”.
Dane osoby odpowiedzialnej uzupełnisz grupowo również przez API Allegro.
Ostrzeżenia oraz informacje dotyczące bezpieczeństwa:
Wymienione wyżej dane dodasz w formie plików pdf, jpg lub png, w sekcji „dodaj załącznik” w formularzu wystawiania. Dodaliśmy możliwość wyfiltrowania ofert, które nie mają dodanych informacji o bezpieczeństwie oraz edycji grupowej tego parametru.
8. Czy w związku z GPSR wprowadzimy dodatkowe parametry obowiązkowe?
Tak, będą to na przykład:
W tym pliku znajdziesz pełną listę kategorii oraz parametrów, których będziemy w nich wymagać.
9. W jaki sposób mogę szybko sprawdzić, w których ofertach jeszcze nie uzupełniłem danych?
W zakładce „Mój asortyment” dodaliśmy opcję filtrowania „niepełne dane produktu”, dzięki której szybko wyszukasz oferty, w których nie podajesz jeszcze informacji o producencie lub osobie odpowiedzialnej.
10. Kto odpowiada za poprawność wprowadzonych danych?
Ty, jako sprzedający bierzesz pełną odpowiedzialność za wskazywane w ofertach informacje, dlatego tak ważne jest, abyś zweryfikował dane przed ich udostępnieniem.
11. Czy kontakt mailowy jest obowiązkowy według przepisów?
Adres mailowy producenta jest wymagany zgodnie z nowym rozporządzeniem. Producenci również muszą dostosować się do wymogów GPSR i na swoim produkcie podać takie informacje.
12. Co się stanie, jeśli do 13.12.24 nie dostosuję swoich ofert do wymogów GPSR?
Jeśli nie wywiążesz się z obowiązków wynikających z nowego rozporządzenia, możesz narazić się na sankcje prawne, w tym kary finansowe.
13. Czy mogę wpisać siebie jako osobę odpowiedzialną za produkt na terenie Polski?
Tak, możesz to zrobić, jeśli producent lub dystrybutor nie wskaże żadnych innych danych. Jako osoba odpowiedzialna będziesz mieć zobowiązania zgodne z unijnym prawem i będziesz odpowiadać za zgodność produktu z prawem Unii Europejskiej.
14. Kogo mam wskazać, jako producenta, jeśli firma produkująca jest moim podwykonawcą w Chinach?
Jeśli produkt jest produkowany przez podwykonawcę w Chinach, a Ty sprzedajesz go pod własną marką, Twoja firma jest uznawana za producenta. W takim przypadku powinieneś podać swoje dane jako producenta i zapewnić zgodność produktu z przepisami UE.
15. Oferowane przeze mnie produkty są produkowane na całym świecie. Czy muszę wskazać informacje o kraju produkcji?
Nie. Obowiązkowa jest tylko informacja o adresie producenta.
16. Czyje dane mam wskazać, jeśli towar zakupiłem w polskiej hurtowni, ale został on wyprodukowany w Chinach?
W takim wypadku chińska firma jest producentem, a osobą odpowiedzialną na terenie Unii Europejskiej – polski hurtownik, którego wskazał producent. Jeśli nie posiadasz informacji o producencie, możesz o nie zapytać, na przykład dystrybutora lub importera. Po wejściu rozporządzenia w życie każda oferta musi posiadać te informacje.
17. Czy muszę załączać instrukcję obsługi dla produktów?
Zgodnie z wymogami rozporządzenia GPSR, jeśli produkt wymaga podania informacji o bezpieczeństwie (takich jak certyfikaty, ostrzeżenia dotyczące użytkowania), jesteś zobowiązany do ich udostępnienia konsumentom. Jeżeli te informacje znajdują się w instrukcji obsługi, możesz ją załączyć. Informacje o bezpieczeństwie powinny być jasne, zrozumiałe i dostępne w języku kraju, w którym produkt jest sprzedawany. Jeśli wystawiasz oferty na wszystkich rynkach Allegro, instrukcja powinna być w polskiej, czeskiej, słowackiej i węgierskiej wersji językowej.
18. Dane producenta są widoczne na etykiecie produktu. Czy to nie wystarczy?
Zgodnie z zasadami GPSR dane producenta muszą być dostępne dla klientów przed zakupem, co oznacza, że w przypadku sprzedaży na odległość umieszczenie tych danych na etykiecie nie jest wystarczające i należy uzupełnić te dane w ofercie.
19. Czy jako Allegro zadbamy, by dane osób odpowiedzialnych, które wskażesz, były zgodne z RODO?
Umożliwiliśmy sprzedającym podanie informacji, których wymaga prawo i zadbaliśmy o to, aby kupujący widzieli je w ofertach. Nie możemy jednak przejąć na siebie obowiązków, jakie spoczywają na Tobie, jako sprzedającym, a które wynikają z nowego rozporządzenia.
Ty, jako przedsiębiorca, jesteś administratorem danych osobowych, które podajesz jako dane osób odpowiedzialnych. Jako sprzedający masz obowiązek przetwarzania danych osobowych zgodnie z prawem. Gdy sprzedajesz na Allegro, powierzasz nam przetwarzanie takich danych osobowych zgodnie z regulaminem. Kupujący i sprzedający na Allegro muszą podawać aktualne oraz prawdziwe dane, w tym dane osobowe.
Moim zdaniem to wystarczyłoby prawidłowo zinterpretować artykuł 16 rozporządzenia i zamiast uczepić się tej 'osoby odpowiedzialnej' to mówić o podmiocie odpowiedzialnym.
A product covered by this Regulation shall not be placed on the market unless there is an economic operator established in the Union who is responsible for the tasks set out in Article.
Specjalnie wklejam w wersji angielskiej, bo polskie tłumaczenie jest jakie jest. Niemniej, chodzi o intencje ustawodawcy, którą nie było podawanie fizycznej osoby, tylko podmiotu gospodarczego jako odpowiedzialnego za produkt. Co jest na wskroś logiczne, ale kto by się tam logiką przejmował.
Czy przeglądałeś kiedyś strony internetowe Allegro ? Zaproszenia na webinary ? Szkolenia ? Porady ekspertów ? W większości to młodzież. Bardzo młoda młodzież. Ja bym jakiś kurs angielskiego im zrobił na koszt Allegro.
Poza tym w myśl rozporządzenia, osoba/podmiot odpowiedzialny musi mieć pisemne upoważnienie od producenta do jego reprezentowania na terenie EU. Pani Helenka nie ma takowego, więc jeśli sprzedawca wpisze Panią Helenkę jako osobę odpowiedzialną to będzie za to w pełni odpowiadał (RODO, podanie nieprawdziwych informacji itd.). Allegro się wywinie 😉
@drakenek Sprzedawca też się wywinie z tego - bo Pani Helenka jako nieuprawniona wciska produkt kupującemu, a jej firma nie przekazała prawidłowych danych co jest ich obowiązkiem
@serwis-texas Spółki z o.o. lub sa mają osobowość prawną
Allegro źle interpretuje te przepisy - tak naprawdę jedyną nowością jest dodanie obok dystrybutora w ue, producenta towaru - tak robią np: w Czechach (widzimy to u naszych partnerów)
Generalnie tak się zastanawiam gdzie i jak te przepisy zostały wprowadzone w Polsce - jest jakaś ustawa, jednolity oficjalny tekst po polsku ze stron rządowych/ustawodawczych?
Dyrektywy unijne opisuje się w Polsce przecież ustawami
@RED Pani Helenka może mieć inne umocowanie prawne do 'wciskania' produktu, np. odpowiednie zapisy mogą być umieszczone w jej umowie o pracę.
Jeśli firma pani Helenki nie przekazała prawidłowych informacji nie upoważnia to w żadnym wypadku sprzedawcy do podawania nieprawdziwych informacji! W przypadku braku możliwości podania tych informacji sprzedawca powinien zaprzestać oferowania produktu konsumentom. Może oczywiście wystąpić z pozwem do firmy pani Helenki, że nie podała informacji i naraziła go na straty.
Jeśli sądzisz, że coś tu się zmieni w kwestii odpowiedzialności sprzedawcy, to moim zdanie się mylisz.
Tez chciałabym wiedzieć, gdzie jest taki dokument na jakiejs naszej, polskiej rządowej stronie GOV. @N_Nitka28 @RaBarbar_ka @MiMary @w_kiwi @Sa_nova @la_nika @ayo80 @nat_not @_HolaOla_
No jest problem. Ja tylko chcę zaznaczyć że osobą odpowiedzialną może być podmiot.
W myśl rozporządzenia odpowiedzialny za dany produkt może być tylko podmiot gospodarczy (economic operator established in the Union). Imię i nazwisko może się pojawić tylko jeśli podmiotem jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Nie bardzo wiadomo dlaczego Artykuł 16 rozporządzenia nosi tytuł "Responsible person for products placed on the Union market", mimo, że w całym artykule nie ma mowy o żadnej fizycznej osobie.
tutaj jest podane proste i klarowne wyjaśnienie
https://www.kancelariastanek.pl/gpsr-bezpieczenstwo-produktow-ecommerce
cyt:
Jeżeli produkt jest importowany na teren UE, GPSR nakłada na importerów obowiązek:
więc mityczna podawana tutaj Pani Helenka ma co robić 🙂
@RED Wyjaśnienie, które jest tylko interpretacją przepisów i za dużo nie wyjaśnia.
Np. w rozporządzeniu jest mowa o 'adresie elektronicznym', więc nie wiem skąd ta kancelaria wzięła 'e-mail lub adres URL formularza?' Definicja adresu elektronicznego jest o wiele szersza i może równie dobrze oznaczać adres strony www.
Jeśli sądzisz, że importerzy i hurtownie zadbają teraz o nas i będą dostarczać pięknie oznakowane towary to się możesz zdziwić. Wspomniane 'udostępnienie danych producenta oraz importera' w praktyce będzie oznaczać tyle, że wyślą ci plik .docx z danymi do wydrukowania i trzeba będzie to samemu pociąć i nakleić na opakowanie 😛
@drakenek Dzień dobry!
Allegro jako dostawca internetowej platformy handlowej ma za zadanie zaprojektować i zorganizować swój interfejs online w taki sposób, aby umożliwić przedsiębiorcom (w tym kontekście Sprzedającym) oferującym produkt podanie wymaganych prawem informacji w odniesieniu do produktu wystawionego na sprzedaż oraz zapewnić ich wyświetlanie lub udostępnienie konsumentom w ramach oferty takiego produktu.
Rola Allegro w tym kontekście jest rolą wspierającą (zapewnienie możliwości przekazania wymaganych prawem informacji). Jednocześnie Allegro nie może odciążyć przedsiębiorców w realizacji samego obowiązku, jak również obowiązków pochodnych, np. związanych z przetwarzaniem danych osobowych jako administrator.
Administratorem danych osobowych jest w tym kontekście przedsiębiorca i to na nim spoczywa obowiązek zgodnego z prawem przetwarzania danych osobowych. Jednocześnie przedsiębiorca powierza przetwarzanie takich danych osobowych Allegro zgodnie z Regulaminem Allegro.
Użytkownicy Allegro zobowiązani są do podawania aktualnych oraz prawdziwych danych, w tym osobowych. Niezależnie od argumentów natury prawnej, które są w tej sprawie jednoznaczne i wykluczają taki stan rzeczy, że dostawca internetowej platformy handlowej nawet gdyby chciał przejąć na siebie obowiązki nałożone na przedsiębiorców (co, podkreślamy raz jeszcze, jest niemożliwe), to niemożliwym byłoby ich wykonanie, chociażby z powodu samego wolumenu ofert i decyzyjności przedsiębiorców co do wprowadzanych danych, w tym osobowych.
Nie zgodzę się z ogólnym przekazem odpowiedzi, który sugeruje, że Allegro nie odpowiada za treści umieszczane na platformie Allegro.pl.
Państwa regulacje w tym zakresie powinny zadbać o należyte przestrzeganie przepisów, nie tylko samego rozporządzenia, ale także innych przepisów aktualnie obowiązujących.
Ostatnie orzecznictwo (vide sprawa Meta vs p. Brzoska) wskazuje, że platforma internetowa nie może cedować pełnej odpowiedzialności prawnej za treści umieszczane na platformie wyłącznie na użytkowników platformy.
@N_Nitka28 oddalacie od siebie odpowiedzialność, za sprzedaż produktów
wprowadziliście "ochronę marek" - dlaczego na tym etapie nie chronicie tych marek
podaliście z jakimi firmami współpracujecie - wiec logicznym jest, że w/w zapewnią wszystkie potrzebne informacje - kto jest producentem i dytrybutorem
w końcu przedstawiciel marki ma prawa i obowiązki
@misltd Proszę Was o uważne zapoznawanie się z naszymi odpowiedziami.
Nie może być mowy o „scedowaniu pełnej odpowiedzialności” na przedsiębiorców, ponieważ dostawca internetowej platformy handlowej nie może „cedować” obowiązku, który na nim w pierwszej kolejności nie spoczywa.
Obowiązek oznaczania oferty produktów spoczywa na przedsiębiorcach.
Allegro zapewnia wsparcie przedsiębiorcom m.in. poprzez implementację czytelnego interfejsu i możliwości zarządzania wprowadzonymi informacjami. Jednocześnie sugestia, że Allegro nie zwraca uwagi na zamieszczane treści, jest niesłuszna.
Użytkowników obowiązuje Regulamin Allegro, który daje Allegro możliwość adresowania treści, które nie powinny znaleźć się na platformie.
@N_Nitka28 A ja proszę, aby moderatorzy wnikliwiej analizowali problemy, które tutaj podnosimy, a nie tylko wklejali gotowe odpowiedzi.
Wyobraźmy sobie hipotetyczną sytuację. Ktoś któregoś dnia wchodzi na Allegro i widzi, że jego dane osobowe widoczne są w tysiącach ofert jako osoby odpowiedzialnej za produkt w UE (mimo, że taką osobą nie jest i nigdy też nie wyraził nikomu zgody na posługiwanie się jego danymi w tym kontekście). Nie za bardzo interesuje go regulamin Allegro, nie zamierza być klientem Allegro i nigdy nie był. Po prostu zauważa, że na stronie Allegro.pl są podane do publicznej wiadomości jego dane osobowe (imię, nazwisko, adres, mail). Do kogo ma się zwrócić o usunięcie tych danych? Bo chyba nie chce mi Pani powiedzieć, że w takiej sytuacji taka osoba ma zwracać się oddzielnie do każdego przedsiębiorcy, w którego ofertach rzeczone dane się pojawiają. Z punktu widzenia tej osoby dane są widoczne na platformie Allegro.pl bez jej zgody. I w tym kontekście Allegro nie może zwalać odpowiedzialności na użytkowników, bo osoba której dane osobowe zostały naruszone nie ma żadnej wiedzy na jakich zasadach Allegro współpracuje z użytkownikami platformy. Oczywiście zasadność podnoszonych tutaj tez, w razie konieczności zweryfikuje UOKIK lub sąd, niemniej chociażby z etycznego punktu widzenia nie powinniście Państwo lekceważyć podnoszonych tutaj problemów. Pani odpowiedź powinna zatem wskazywać na to, że jesteście gotowi w takiej sytuacji pomóc osobie poszkodowanej, a nie pisać, że Was to nie obchodzi.
@drakenek masz rację, allegro ściemnia - takich sytuacji jest więcej
a jak w/w Pani Helenka przestanie pracować w danej firmie? kto zmieni dane?
obowiązek powinien spoczywać na producencie, właścicielu marki by usunąć te dane we współpracy z allegro
Nie mówiąc już o chińskich 'przedsiębiorcach', z którymi Allegro tak ochoczo ostatnio współpracuje. Jeśli Allegro uważa, że w opisanej sytuacji osoba poszkodowana ma się zwracać bezpośrednio do chińskich 'przedsiębiorców' o usunięcie danych, to takie stanowisko już nadaje się do zgłoszenia do UOKIK.
@N_Nitka28@RaBarbar_ka@MiMary@w_kiwi@Sa_nova@la_nika@ayo80@nat_not@_HolaOla_
Proszę o informacje czy w przypadku naruszenia przepisów RODO w sposób opisany powyżej, osoba poszkodowana będzie mogła zwrócić się do Allegro o usunięcie jej danych z serwisu Allegro.pl? Jeśli tak, to w jaki sposób?
Proszę bardzo o poradę jak mam zastosować u siebie rozporządzenie gpsr którego będzie wymagać UNIA oraz allegro. Jestem producentem stroików sztucznych . Zakupuje różne kwiaty ozdoby itd , po czym z tego wykonuje swój towar w postaci stroika sztucznego . Czasem jest wykonany z dwóch elementów a czasem z dwudziestu różnych elementów. Czasem są to elementy powtarzalne a czasem za każdym razem inne. Więc ile ja mam tych danych dodać? I ilu producentów? Bo jestem jakoś w kropce bo to trochę syzyfoza praca. Proszę doradzić , pomóc.
@ukamax_producent weryfikuję te kwestię dla Ciebie i wrócę z informacją. 😊