Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
witam.
Chciałbym poznać stanowisko allegro w następującym przypadku:
1. Kupujący z dostępnych metod dostawy wybiera Allegro Paczkomaty Inpost
2. Przedmiotem zakupu jest przedmiot kruchy np. ceramika
3. Kupujący nie sprawdza przesyłki przy paczkomacie a dopiero w domu. Stwierdza uszkodzenie, zgłasza reklamację.
Sedno sprawy to zapis w regulaminie Inpostu w paragrafie 5, gdzie napisane jest, że nie ponosi odpowiedzialności (rzeczy wyłączone z przewozu) za rzeczy kruche.
Zatem jakie stanowisko przyjąć biorąc pod uwagę że:
a. wybrał świadomie tę formę wysyłki i zaakceptował regulamin przewoźnika
b. nie sprawdził Paczki przy odbiorze, a zgodnie z KC odpowiedzialność sprzedawcy kończy się w momencie wydania paczki "do ręki".
@trofeasportowe
odpowiedzialność sprzedawcy kończy się w momencie wydania paczki "do ręki".
Odpowiedzialność Sprzedawcy może kończyć się znacznie wcześniej (nie musi dojść do fizycznego objęcia w posiadanie rzeczy przez Kupującego), więc nie musi dojść do wręczenia paczki.
Jednak w przypadku gdy wyślesz rzecz znajdującą się w katalogu rzeczy wyłączonych z przewozu u danego przewoźnika - popełniasz duży błąd bo nawet gdy wszystkie strony (Kupujący, Sprzedający, Przewoźnik, Allegro) zgodzą się, że uszkodzenie powstało podczas przewozu - to tę odpowiedzialność praktycznie wziąłeś na siebie już w chwili przygotowania przesyłki do przewozu, a więc zanim doszło do wydania rzeczy Kupującemu.
no dobrze, ale to przecież kupujący wybiera świadomie tę formę wysyłki wiedząc że jest taki zapis. Przecież ma wybór, a to znaczy ze za niego nie odpowiada ?
@trofeasportowe Ty nie rozumiesz brzmienia art. 548. Jeżeli udostępniasz jakąkolwiek formę przesyłki, masz wpływ na wybór kupującego, a wtedy odpowiadasz za tę przesyłkę. Nie odpowiadałbyś wtedy, gdyby kupujący zażyczył sobie dostawy gołębiem pocztowym, a ty gołębia nie masz w ofercie.
wklejone ze strony UOKIK:
Po pierwsze, zasadą jest, że sprzedawca przy umowie zawieranej na odległość z konsumentem odpowiada za towar do momentu wydania go „do ręki” kupującemu. Nie ma znaczenia, że przy dostarczeniu paczki korzystał z usług listonosza czy kuriera. Sprzedawca odpowiada przed konsumentem za nieprawidłowe wywiązanie się z umowy zarówno w przypadku zagubienia, jak i uszkodzenia przesyłki w trakcie transportu.
Trzeba pamiętać, że konsument odpowiada za transport tylko wtedy, jeżeli to on samodzielnie wybierze pośrednika, który dostarczy mu zakupiony towar.
@trofeasportowe Nadal nie zrozumiałeś brzmienia art. 548 Kc. Widzę też, że nie zrozumiesz go pomimo tłumaczeń.
Jeżeli rzecz sprzedana ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem, niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego z chwilą jej wydania kupującemu. Za wydanie rzeczy uważa się jej powierzenie przez sprzedawcę przewoźnikowi, jeżeli sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika przez kupującego. Postanowienia mniej korzystne dla kupującego są nieważne.
Udostępniając danego przewoźnika MASZ WPŁYW NA WYBÓR KUPUJĄCEGO, WIĘC ODPOWIADASZ ZA TAKĄ PRZESYŁKĘ I ZA USZKODZENIA W TRANSPORCIE.
Sprzedawca nie ma wpływu na wybór kupującego i nie odpowiada za przesyłkę tylko wtedy, gdy kupujący zażyczy sobie na przykład dostawy UPS, a sprzedawca nie udostępniał w ofercie UPS. Zrozumiałeś? Wątpię.
@trofeasportowe
"konsument odpowiada za transport tylko wtedy, jeżeli to on samodzielnie wybierze pośrednika, który dostarczy mu zakupiony towar. "
Tak.
Jeśli ja kupując u Ciebie po wcześniejszych ustaleniach sam sobie zamówię i opłacę transport to faktycznie ja za to odpowiadam.
Natomiast to, że kupujący wybierze formę transportu z oferowanych przez Ciebie przewoźników świadczy o tym, że Ty odpowiadasz za transport.
Proste, logiczne i oczywiste.
@trofeasportowe Takim podejściem robisz ze swoich klientów ******* i tylko prosisz się o konflikt... Świadomie udostępniasz formę wysyłki w której te towary zgodnie z regulaminem przewoźnika są z przewozu wyłączone.
Proszę pokaż mi w którym miejscu podczas zamawiania towaru kupujący ma możliwość zapoznania się z regulaminem przewoźnika? Bo z tego co mi wiadomo to na żadnym etapie zamawiania na allegro kupujący nie ma takiej możliwości.
Poza tym - przewoźnik jest Twoim podwykonawcą - tylko i wyłącznie Ty ponosisz w tej sytuacji odpowiedzialność.
czyli według ciebie kupujący który wybiera usługę nie musi akceptować jej warunków ?
@trofeasportowe Oczywiście, że nie. Ty zamawiasz kuriera, tworzysz list przewozowy itd.
Ty tworząc taką przesyłkę oświadczasz, że akceptujesz regulamin przewoźnika - Ty, nie kupujący.
Jeśli uważasz, że jest inaczej proszę wskaż mi moment w którym podczas zamawiania przez allegro kupujący ma możliwość zapoznania się z regulaminem przewoźnika i jego zaakceptowaniem.
a czy nie zamawiam kuriera itd, po zleceniu / opłaceniu / wykupieniu takiej usługi wybranej dobrowolnie przez kupującego.
I czy zakładając konto w allegro nie akceptujemy wszystkich regulaminów ?
@trofeasportowe Proszę wskaż mi w którym momencie kupujący wg Ciebie akceptuje REGULAMIN PRZEWOŹNIKA. Nie regulamin allegro (który nie ma tu nic do rzeczy) - regulamin przewoźnika.
@trofeasportowe jesli nam nie wierzysz to przeczytaj wykładnię UOKiK:
https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/prawa-ogolne/odpowiedzialnosc-sprzedawcy-za-przesylke/
dobrze, znam tę opinię i właśnie o to pytam, czyli:
"Jeżeli rzecz sprzedana ma być wysłana konsumentowi, to przedsiębiorca odpowiada za niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia towaru do momentu, w którym kupujący go otrzyma."
- co gdy kupujący zgłasza problem po nie-sprawdzeniu i odebraniu przesyłki ? Np. godzinę czy dzień później. Czyli po "doręczniu-do-ręki". Po to rozpocząłem ten temat
@trofeasportowe To też musisz rozpatrzyć jego reklamację w ciągu 14 dni. Masz to napisane już w pierwszym moim poście. Reklamację możesz uznać, lub odrzucić. Masz tam też wypisane możliwie konsekwencje po odrzuceniu reklamacji. Kupujący nie ma obowiązku sprawdzać zawartości w momencie odbioru.
@trofeasportowe jak już takim specjalistą jesteś od regulaminów przewoźników, wskaż proszę, którzy (poza dodatkową usługą np. Poczty Polskiej) umożliwiają sprawdzenie stanu zawartosci przesyłki przed odbiorem lub też ich kurierzy czekają aż klient rozpakuje przesyłkę, np. europaletę świecidełek na choinkę. 🙂 Sprawdzenie zawartości zawsze następuje po odebraniu przesyłki.
Zgłoszenie uwag do przesyłki w paczkomacie inpostu (i jej odesłanie) działa na tej samej zasadzie co odmowa przyjęcia przesyłki u kuriera, jeśli nie podoba ci się zewnętrzny stan przesyłki.
@medalik_2009 Każdy kurier jak będę chciał to poczeka, aż rozpakuję przesyłkę. Oczywiście myślę o pojedyńczej paczce, a nie o europalecie. Jak zamówiłem szklany stolik-ławę to kurier rozpakowywał razem ze mną, uważając na szklane blaty. Kurier DPD.
ja też zawsze proszę kuriera aby chwilę poczekał aż rozpakuję i sprawdzę, to przecież kilka minut.
@Ziolko39 "Każdy kurier jak będę chciał" - i to jest klucz. To zależy od jego dobrej woli i podejścia do klienta, nie od obowiązku. Wątpię tylko, ze odpakowywać pomagał ci w grudniu przed świętami 😉
@medalik_2009 Akurat stolik kupiłem w listopadzie, więc nie było problemu. Być może akurat moi kurierzy, którzy przyjeżdżają są mili i uprzejmi. Nie wiem jak jest gdzie indziej. Ale wiem jak jest np. na małej wsi gdzie moja znajoma ma firmę produkującą tonery. Kurier, który przyjeżdża, pomaga zanieść paczki na miejsce do magazynu czy rozpakować paletę. Być może to są wyjątki, ale potwierdzaja regułę.
tak, zgadza się, ale diabeł tkwi w szczegółach czyli w przypadku paczki kurierskiej musi to być sprawdzenie zanim kurier odjedzie, czyli przy kurierze,
a w paczkomacie: przy odbiorze zanim zatwierdzi się odbiór przesyłki bez zastrzeżeń.