anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Zwrot pieniędzy za wadliwy towar bez złożenia reklamacji

rose744
#2 Obserwator#

Dzień dobry, dokonałam sprzedaży używanego telefonu na Allegro około 3 miesiące temu. Dodam również ze jestem osoba prywatna, nie przedsiębiorca. W poprzedni piątek skontaktował się ze mną telefonicznie kupujący, który twierdzi ze urządzenie ma wadę (choć dokładnie nie określił na czym ona polega) i domaga się natychmiastowego zwrotu pieniędzy (dał mi 3 dni bo inaczej kieruje sprawę do sądu) z tytułu rekojmi. Ja nie odmówiłam przyjęcia reklamacji jednak wydaje mi się ze kupujący nie złożył jej w należyty sposób. O swoich żądaniach tez nie poinformował precyzyjnie, jedynie przez telefon podczas rozmowy która bez mojej zgodny nagrywał. Czy mam prawo oczekiwać od niego jakiegoś pisemnego złożenia reklamacji z opisem żądania i pisemnego oświadczenia o istniejącej wadzie? Jak na razie nie wiem nawet czy jakaś wada istnieje ponieważ tak jak wspomniałam nie dostałam nawet żadnego pisma reklamacyjnego ani zwrotu towaru. Czy aby rozpocząć proces rozpatrywania reklamacji, na której uznanie lub nie z tego co wiem mam 14 dni, powinnam najpierw otrzymać mój towar? Zanim stwierdzę czy uznaje lub odrzucam reklamacje powinnam chyba mieć możliwość oceny czy są podstawy do uznania takiej reklamacji? Kupujący nie chce kontaktować się przez Allegro, jedyny kontakt do jakiego doszło to rozmowa telefoniczna w której dał mi trzy dni na zwrot pieniędzy, inaczej grozi sądem i mówi ze nie ma obowiązku kontaktowali się w inny sposób. Co powinnam zrobić w tej sytuacji, jak odpowiedzieć ? 

oznacz moderatorów
45 ODPOWIEDZI 45

kostas11
#21 Demiurg#

@rose744 napisać że czekasz na towar z pismem reklama powinien określić żądanie 🙂  

https://www.uokik.gov.pl/wzory_pism.php 

Reklamacja towaru

Niniejszym zawiadamiam, iż zakupiony przeze mnie w dniu …… towar jest wadliwy. Wada polega na ………………… Wada została stwierdzona w dniu ……………………….. Z uwagi na powyższe, na podstawie ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny żądam:

  • wymiany towaru na nowy* (art. 561 § 1)
  • nieodpłatną naprawę towaru* (art. 561 § 1)
  • obniżenia ceny towaru o kwotę ……….. (słownie: ………) zł, Proszę o zwrot podanej kwoty na konto …………../przekazem pocztowym na mój adres* (art. 560 § 1)
  • odstępuję od umowy i proszę o zwrot ceny towaru na konto ………….* (art. 560 § 1)
________
Κώστας
oznacz moderatorów

rose744
#2 Obserwator#

Już sama nie wiem, czytałam trochę i gdzieś było zapisane nawet że reklamacje można złożyć nawet poprzez rozmowę telefoniczna. Jednak moim zdaniem trochę podejrzanie to wyglada, jak mam rozpatrzeć reklamacje skoro nie mam towaru, nie wiem czy wada faktycznie istnieje a jeśli tak to czy jest powodem do uznania reklamacji, dodatkowo nie dostałam żadnej oficjalnej informacji o konkretnych żądaniach.. Kupujący stwierdził ze kieruje sprawę do sądu, bo nie ma obowiązku wykorzystywać oficjalnych kanałów takich jak np Allegro. I teraz zastanawiam się czy od tamtej rozmowy telefonicznej ruszył już proces reklamacji na której rozpatrzenie mam 14 dni. Gość to jakiś furiat, krzyczy ze go oszukałam itd, nie chce bawić się w sądy, zwłaszcza ze ochrona kupującego teraz jest tak duża ze nigdy nie wiadomo jak to sie skończy nawet w tak absurdalnej sytuacji, ale nie zamierzam też oddawać mu pieniędzy w ciemno.. nigdy nie byłam w takiej sytuacji i nie wiem do końca jak to wszystko wyglada faktycznie z prawnego punktu widzenia 

oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@rose744 olej to i poproś sms dla dowodów o odesłanie na reklamacje, nic Ci nie grozi i nic Ci nie zrobi, próba wyłudzenia kasy i telefonu 🙂

________
Κώστας
oznacz moderatorów

Knowhere
#21 Demiurg#

@rose744 "Kupujący nie chce kontaktować się przez Allegro" - znaczy nie chce żeby jakiekolwiek dowody na piśmie były?😏
Gdybym ja był w takiej sytuacji poprosiłbym o odesłanie telefonu wraz z opisem wad celem rozpatrzenia reklamacji, a gdyby jednak się stawiał, to spokojnie zaczekałbym te 3 dni na ten gromko zapowiedziany pozew sądowy.

______________

"złote myśli" xyz96: "Sprzedawcy zawsze byli, są i będą moimi wrogami na AG."😄

oznacz moderatorów

_Likos_
#21 Demiurg#

@rose744  kupujacy nie musi sie kontaktowac pisemnie lecz Ty możesz.

Ja bym napisal za pośrednictwem allegro i poprosił kupującego o :

1) sprecyzowanie problemu i oczekiwan

2) jeśłi reklamacja dotyczy wdliwego działania urządznie poprosiłbym o jego odesłanie i sparwdziłbym w serwisie czy działa poprawnie i czy nie było grzebane.

 

Jeśli kupujący nie odniesie sie do tego lub sie nie zgodzi to przed uływem 14 dni od jego telefonu napisalbym kolejną wiadomnośc że w tej sytuacji odrzucam reklamacje. To bardzo ważne gdyz klient może uznac że reklamacje już Ci zlozył przez telefon jeśli jej nie rozpatrzysz w ciagu 14 dni uznaje sie ją z mocy prawa za zasadną. Lecz jeśłi jest nie zasadna musisz klienta poinformować o jej odrzuceniu

 

oznacz moderatorów

Client:98572120
#13 Ambasador#

Dzień dobry, @rose744.

Kupujący złożył u Ciebie reklamację z tytułu rękojmi za wady. Mógł to zrobić w dowolnej wybranej przez siebie  formie, nie musiał składać pisma przez Allegro. Skoro nagrał rozmowę, to ma dowód, że znasz jego żądania. Powinnaś się do nich odnieść w terminie 14 dni, inaczej z mocy prawa reklamacja zostanie uznana.

__________________
Czas zlikwidować czarną listę kupujących. Najwyższa pora! Zagłosuj, powiedz innym - wszyscy zyskają.emoji
oznacz moderatorów

rose744
#2 Obserwator#

A czy w czasie tych 14 dni które powiedzmy płyną od poprzedniego piątku od jego telefonu on ma obowiązek odesłać mi mój towar? Jak mam się w jakikolwiek sposób ustosunkować do takiej reklamacji jeśli nie mam towaru, czy taka reklamacja jest wtedy w ogóle ważna? Dodatkowo, podczas tej rozmowy telefonicznej kupujący nie chciał mi precyzyjnie powiedzieć na czym polega wada i kiedy wystąpiła. Jak mam rozpatrywać tak złożona „reklamacje”? 

oznacz moderatorów

_Likos_
#21 Demiurg#

@rose744  dlatego za pośrednictwem allegro aby było na piśmie poprosiłbym klienta o sprecyzownie problemu i odeslanie towaru w celu sprawdzenia.

Jełsi tego nie zrobi a produkt bedzie potrzebny do stwierdzenia wad lub ich usunięcia to może być podstawą do odrzucenia reklamacji.

oznacz moderatorów

Client:98572120
#13 Ambasador#

@rose744 Reklamacja została złożona i jest ważna. Możesz poinformować kupującego, że odrzucasz reklamację z powodu niemożności zapoznania się ze stanem towaru. Zwlekanie z decyzją Ci się nie opłaci.

__________________
Czas zlikwidować czarną listę kupujących. Najwyższa pora! Zagłosuj, powiedz innym - wszyscy zyskają.emoji
oznacz moderatorów

rose744
#2 Obserwator#

A jeśli dostane telefon jednak przed upływem 14 dni które mam na rozpatrzenie reklamacji nie zdążę wykonać ekspertyzy potwierdzającej wadę czy również wtedy mogę odrzucić reklamacje ze względu na brak możliwości potwierdzenia w terminie istnienia wady? Co w takiej sytuacji dzieje się dalej? Jeszcze jedno, czy kupujący ma obowiązek poinformować mnie o fakcie odesłania telefonu i o tym w jaki sposób to zrobił? Jeśli nie będę wiedziała o nadaniu paczki mogę nawet jej nie odebrać nie wiedząc co to 

oznacz moderatorów

Client:98572120
#13 Ambasador#

@rose744 Przede wszystkim nie wpadaj w panikę - jako sprzedawca prywatny masz prawo rozpatrzyć reklamację w rozsądnym terminie (zwykle przyjmuje się, że to oznacza 14 dni). Kupujący przedstawił swoje żądania i prawdopodobnie nie ma zamiaru odsyłać telefonu. Ty możesz te żądania odrzucić. Najlepiej zrób to na piśmie zaznaczając, że odnosisz się do rozmowy telefonicznej z danego dnia. 

__________________
Czas zlikwidować czarną listę kupujących. Najwyższa pora! Zagłosuj, powiedz innym - wszyscy zyskają.emoji
oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@Client:98572120 przy sprzedaży prywatnej nie ma określonego terminu na rozpatrzenie reklamacji 🙂

________
Κώστας
oznacz moderatorów

Client:98572120
#13 Ambasador#

@kostas11 Zapomniałeś dodać jednego z trzech przykazań sprzedawcy z Cafe Allegro:

  • "Widziały gały, co brały."
  • "Gwarancja do bramy, potem się nie znamy."
  • "Wysłać klienta na drzewo, niech banany prostuje."
__________________
Czas zlikwidować czarną listę kupujących. Najwyższa pora! Zagłosuj, powiedz innym - wszyscy zyskają.emoji
oznacz moderatorów

rose744
#2 Obserwator#

Jeśli reklamacja będzie uzasadniona jak najbardziej ją uznam, na razie jednak nie mogę tego stwierdzić, bo nie otrzymałam zwrotu towaru, ani nawet nie znam dokładnego opisu wady o której mówił kupujący, w zasadzie to nawet nie mogę mieć pewności czy taka istnieje. Kupujący nie chciał mi tez udzielić przez telefon informacji kiedy tą wadę stwierdził, bo z tego co wiem to powinien mi to zgłosić w ciągu miesiąca od jej wykrycia. Czy w związku z tym nadal należy sadzić ze ta rozmowa telefoniczna z piątku jest wiążąca pod względem złożenia przez niego reklamacji? Jeśli tak, to w jakim terminie od złożenia reklamacji (czyli powiadomienia mnie o wadzie jak rozumiem) powinien odesłać do mnie kupiony przedmiot? Jeśli by liczyć rozpoczęcie biegu reklamacji w poprzedni piątek to mija już 6 dni, a mi nic nie odesłano. Jak mogę uznać czy odrzucić reklamacje skoro nie wiem czy faktycznie są do niej podstawy? 

oznacz moderatorów

_Likos_
#21 Demiurg#

@rose744  no i to właśnie napisz kupującemu w wiadomości.

Potem tylko pamietaj o 14 dniowym terminie.

oznacz moderatorów

rose744
#2 Obserwator#

tak mu napisze, jednak z tego co pisał ktoś wyżej wynika ze jego rozmowa telefoniczna, choć nie podał w niej ani na czym polega wada, ani od kiedy występuje, jest już wiążąca pod względem reklamacji. Wiec kupujący może mi po prostu odpisać ze on już nie musi nic więcej wysyłać ? W takim razie mam liczyć te 14 dni od piątku? Skoro mija już 6 dzień, a on nie odesłał telefonu to nawet jeśli to zrobi i zmieści się w 14 dniach to ja już nie zdążę wykonać żadnej ekspertyzy do czasu aż będę musiała dać odpowiedz na reklamacje 

oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@rose744 tak tak może być i wiążąca, nie ma to większego znaczenia jak napiszesz smsa żeby mieć dowód, że prosisz o podanie powodu reklamacji i odesłanie towaru na adres .... aby go zbadać i że na dzień dzisiejszy reklamację odrzucasz 🙂  i to wystarczy 🙂

________
Κώστας
oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg#

@_Likos_ przy sprzedaży prywatnej nie ma ustawowego 14 dni 😞

§  2. 

Sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.

________
Κώστας
oznacz moderatorów

_Likos_
#21 Demiurg#

@kostas11  dla własnej spokojności i aby sie nie wykłucać wolałbym dopilnować aby to było w ciągu 14 dni.

Jełsi kleint nie odesłałby produktu to tylko kwestia napisania 2 zdan i sprawa zamnkięta

oznacz moderatorów