Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Witam. Mam pytanie. Kupowany przeze mnie produkt został praktycznie od razu anulowany po dokonaniu płatności, gdyż wystąpił problem z dokładną informacją w opisie produktu. Czy zostaną mi zwrócone koszta tylko produktu, czy również przesyłki, która nawet nie została rozpoczętą?
@szymela54 Jeśli nie doszło do wysyłki i Sprzedający nie poniósł jeszcze żadnych kosztów z tego tytułu, to moim zdaniem powinien zwrócić pełną kwotę otrzymaną od Klienta.
Celem przepisu pozwalającego na zwrot kosztów najtańszej przesyłki jest minimalizacja strat Sprzedającego w wyniku odstąpienia. Jeśli "strat" nie ma, to nie będzie w mojej ocenie również powodu do stosowania tego przepisu.
Pamiętajmy, że ustawa o prawach konsumenta opisuje wprost sytuację, gdzie mamy odstąpienie od umowy po otrzymaniu przez konsumenta towaru (czyli po realizacji wysyłki).
@ko_alka Dokładnie tak rozumowałam, dziękuję 😊
@szymela54
Czy w tym przypadku (produkt kupiony, opłacony, następnie od razu anulowany i - jak twierdzi kupujący będący autorem wątku - sprzedawca nie rozpoczął wysyłki) kupującemu należy się pełen zwrot kosztów (czyli również niepomniejszonego kosztu wysyłki)?
Kluczowe jest tu słowo: anulowany. Do anulowania może dojść w przypadku gdy kupujący wycofał swoją ofertę kupna (złożył oświadczenie o rezygnacji) zanim sprzedawca przyjął jego ofertę kupna (zanim podjął jakiekolwiek działania zmierzające do realizacji zamówienia).
Nie ma znaczenia, czy sprzedawca nadał już przesyłkę, czy tylko np. dopiero przygotował paczkę do przekazania kurierowi, a może tylko ją spakował, etc.
Nadanie przesyłki jest już bardzo zaawansowanym stadium tych działań.
Rezygnacja z zakupu przez kupującego po tym jak Sprzedawca jego ofertę kupna przyjął (na Allegro: podjął działania np. wprowadził numer przesyłki, zmienił status zamówienia, etc.) - nie jest anulowaniem zakupu.
Jeżeli do anulowania doszło - należy się pełny zwrot.
@ko_alka
Pamiętajmy, że ustawa o prawach konsumenta opisuje wprost sytuację, gdzie mamy odstąpienie od umowy po otrzymaniu przez konsumenta towaru (czyli po realizacji wysyłki).
NIEPRAWDA
Konsument ma prawo odstąpić od zawartej Umowy w dowolnym momencie po zawarciu Umowy jednak nie później niż w ciągu 14 dni od daty wydania mu zakupionej rzeczy (najczęściej choć niekoniecznie jest to również data wejścia konsumenta w posiadanie rzeczy).
Przepis jest tak skonstruowany, że dopuszczalne jest odstąpienie z Art 27 UoPK także przed wejściem w posiadanie wysłanej rzeczy (a nawet przed jej wysyłką).
Ustawa nie wyklucza takiego postępowania konsumenta, ale żaden rozsądny konsument mający świadomość ciążących na nim obowiązków w związku ze złożeniem takiego oświadczenia - z możliwości "wcześniejszej rezygnacji" po prostu nie korzysta.
Z oczywistych powodów, o których wielokrotnie tu pisałem: składanie oświadczenia o odstąpieniu (o którym mowa w Art. 30 UoPK) przed otrzymaniem towaru - jest wielokrotnie mniej korzystne dla konsumenta niż gdyby ów oświadczenie złożył dopiero po uprzednim wejściu w posiadanie zakupionej rzeczy.
Dodatkowo tzw. "zasady" Allegro powodują, iż niewysłanie zamówienia, które nie zostało anulowane (w rozumieniu ww.), ale np. gdy konsument odstąpił od Umowy zanim przesyłka została nadana - psuje sprzedawcom ich ocenę przez Allegro.