Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Dzień dobry, w kwietniu zakupiłem patelnię od sprzedawcy za ok 150 zł, teraz ujawniła się jej wada i odesłałem ją w ramach gwarancji, rękojmi. Sprzedający twierdzi że odesłał ją do producenta i reklamacja została uznana i chcą zwrócić mi pieniądze. Problem polega na tym że wolałbym wymiany patelni na nową, gdyż obecnie taka patelnia kosztuje ok 200 zł i bardziej zależy mi na patelni niż na pieniądzach, a akceptując zwrot pieniędzy jestem tak naprawdę stratny. Pytanie brzmi, czy mogę zażądać od sprzedającego wymiany patelni na nową, a nie zwrotu pieniędzy?
@123misiek123
Ja swoje wypowiedzi opieram na obowiązujących przepisach prawa.
Zgodnie z fundamentalną zasadą: "Dura lex, sed lex" w mojej opinii lepiej gdy Kupujący wie jakie ma prawa i obowiązki (nawet jeżeli są dla niego "trudne") niż mydlić mu oczy wizją świata w różowych okularach, zachęcając do nieprzemyślanych i beztroskich decyzji oraz doprowadzać w rezultacie do frustracji, konfliktów i wielu innych problemów (których można najczęściej uniknąć gdyby prawdziwy obraz rzeczywistości był mu znany).
Tym razem zacytuję odnoszący się do tej sytuacji fragment Art. 560 kc.:
"sprzedawca może odmówić wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady także wtedy, gdy koszty zadośćuczynienia temu obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej."
Cytowana przez Ciebie wypowiedź Sprzedawcy zdaje się potwierdzać, że skorzystał właśnie z tej możliwości. Pozostaje dogadać się ze Sprzedawcą - natomiast do zmiany decyzji możesz go zachęcać, ale nie zmusisz.
@123misiek123 Tak, możesz żądać wymiany patelni na nową, ale sprzedawca może zmienić Twoje żądanie z naprawy na wymianę lub z wymiany na naprawę. Procedura nie przewiduje zwrotu kosztów na podstawie wyboru sprzedawcy. Jeśli patelnia jest dostępna na rynku i naprawa nie jest możliwa, sprzedawca powinien Ci ją wymienić na nową.
Procedury reklamacyjne - Wymiana lub naprawa towaru
Jeśli konsument żąda wymiany rzeczy lub jej naprawy, przedsiębiorca może odmówić spełnienia tego żądania pod warunkiem, że opcja wskazana przez konsumenta:
albo
Odmawiając, sprzedawca może zaproponować inne rozwiązanie. Niezależnie od tego, w tej sytuacji konsument może zmienić swój wybór i żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową w inny sposób. Jeżeli zatem np. odmowa przedsiębiorcy dotyczyła wymiany produktu, to można następnie żądać naprawy. Istnieje również możliwość skorzystania z dwóch innych opcji, tj. obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy. Wówczas stosuje się następującą procedurę.
Ludzie człowieku co Ty piszesz@123misiek123
Zadałeś pytanie co masz zrobić?. Zaakceptuj zwrot środków daj spokój sprzedawcy przed świętami