anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

WItam. Klient nie chce nam odesłać sprzętu

alleloombard305
#4 Eksplorator#

Witam. Mamy problem z klientem. Klient nie chce nam odesłać sprzętu abyśmy mogli dokonać zwrotu kosztów, tylko upiera się na temat wymiany lub naprawy. Nie mamy takiej możliwości, dlatego w dyskusji cały czas proponujemy aby nam odesłał i oddamy mu pieniądze, które zapłacił. Co możemy zrobić w tej sytuacji ?? Pracownicy allegro też piszą aby kupujący zgłosił zwrot i nam odesłał, ale niestety klient idzie w zaparte 

oznacz moderatorów
66 ODPOWIEDZI 66

_Likos_
#21 Demiurg#

@alleloombard305 "Kupujący ma darmowy zwrot ale on nie chce odesłać abyśmy mogli sprawdzić co i jak tylko oczekuję zwrotu kosztów 50 procent " - No to czym Ty sie przejmujesz????

14 dnia odrzucasz reklamacje z powodu braku możliwości zapoznania  sie z produktem ( niudostępniy przez konsumenta)  i problem Ci sie rozwiązuje. Jesli kupującyc nie chce udostępnić produktu - ma takie prawo. Niemniej może to być podstawa do odrzucenia reklamacji. 

oznacz moderatorów

-Sainkho-
#14 Krzewiciel#

@_Likos_ 14 dnia odrzucasz reklamacje z powodu braku możliwości zapoznania  sie z produktem ( niudostępniy przez konsumenta)  i problem Ci sie rozwiązuje. Jesli kupującyc nie chce udostępnić produktu - ma takie prawo. Niemniej może to być podstawa do odrzucenia reklamacji. 

W sytuacji, gdy naprawa lub wymiana nie są możliwe, a kupujący zażądał już obniżenia ceny, takie uzasadnienie odrzucenia reklamacji nie byłoby właściwe.

Zebrałam informacje na temat charakteru prawnego oraz zasad wykonywania prawa do obniżenia ceny. Zamieszczę je w osobnym wątku, łącznie z podpowiedziami, jak uzasadnić odrzucenie reklamacji. Wbrew pozorom nie są to kwestie oczywiste. Porozmawiam jeszcze tylko najpierw z prawnikiem, żeby uzyskać poradę odnośnie praktyki wykonywania tego prawa przez kupującego.

oznacz moderatorów

_Likos_
#21 Demiurg#

@-Sainkho-  "W sytuacji, gdy naprawa lub wymiana nie są możliwe, a kupujący zażądał już obniżenia ceny, takie uzasadnienie odrzucenia reklamacji nie byłoby właściwe." 

Nie moge sie z tym zgodzić.

Nawet jeśłi wymiana lub naprawa nies ą możliwe także jest to właściwe rozwiązanie. Jeśli przesyłka zwrotna dotrze do sprzedającego w ostatniej chwili to mimo wszystko ma on prawo sprawdzić:

1) czy wada w ogóle występuje ( mieliśmy przypadki reklamowania sprawnych urządzeń)

2) czy konsument nie dokonywał żadnych istotnych zmian w urządzeniu ( biorąc przy tym ryzyko na siebie)

3) czy nie jest to usterka mechaniczna niepodlegająca rękojmi.

Sprzedawca powinien miec na to odpowieni czas. Jełsi przesyłka dotrze 13-14 dnia to po prostu tego czasu barkuje a decyzje reklamacyjną wydac należy.

Wiec aby to zrobić rzetelnie najbardziej prawidłowym zdaje sie być : odrzucenie reklamacji, sprawdzenie produktu w pierwszym możliwym terminie oraz poddtrzymanie decyzji reklamacyjnej lub jej zmiana po sprawdzenie produktu.

Nie widze bardzej własciewego rozwiązani w takiej sytuacji które jednocześnie spełniałoby prawne obowiązki jak i bylo sprawiedliwym zarówno dla sprzedającego jak i konsumenta.

oznacz moderatorów

-Sainkho-
#14 Krzewiciel#

@_Likos_ Kupujący nie ma prawnego obowiązku udostępniania czy odsyłania towaru, gdy korzysta z prawa do obniżenia ceny (w ustawie nie ma na ten temat ani słowa). Dlatego uzasadnienie odrzucenia reklamacji powinno być inaczej sformułowane. Można napisać np. że kupujący nie przedstawił dowodów niezbędnych do stwierdzenia niezgodności towaru z umową.

oznacz moderatorów

_Likos_
#21 Demiurg#

@-Sainkho-  ohh nie miałem na myśli samego sformułowania lecz po prostu taką możliwość.

Oczywiście że kazde odrzucenie reklamacji powinno byc rzetelnie uzasadnione i jeślii przyczyną jest brak możliwości stwierdzenia wady to moim zdaniem jest to wystarczające. Czasem rzeczywiscie wystarczają zdjęcia lecz czasem niestet potrzebny jest produkt aby wade potwierdzic lub nie.

W dużej ilości przypadków produkt jest po prostu niezbedny aby stwierdzić czy wada w ogóle wystepuje.

oznacz moderatorów

-Sainkho-
#14 Krzewiciel#

@_Likos_ Jasne. Chodziło mi tylko o to, żeby w uzasadnieniu nie powoływać się na niespełnienie przez kupującego obowiązku, którego ustawa na niego nie nakłada (udostępnienie towaru do odbioru, odesłanie go).

Kupujący w dalszym ciągu musi dostarczyć sprzedającemu dowody niezgodności z umową, jeśli liczy na pozytywne rozpatrzenie reklamacji. Niezgodność z umową jest podstawowym warunkiem skorzystania z prawa do obniżenia ceny. A jeśli na podstawie dostarczonych zdjęć czy nagrań sprzedający nie jest w stanie ocenić, czy towar jest niezgodny z umową, to w uzasadnieniu może wpisać, że kupujący nie przedstawił dowodów wystarczających do stwierdzenia niezgodności towaru z umową albo, tak jak piszesz, że powodem jest brak możliwości stwierdzenia niezgodności towaru z umową.

oznacz moderatorów

AGD-RTV-IT
#13 Ambasador#

@alleloombard305 należy zapytać gdzie masz przysłać kuriera po reklamowany towar, zgodnie z art. 43d ust. 5 UoPK - Konsument udostępnia przedsiębiorcy towar podlegający naprawie lub wymianie. Przedsiębiorca odbiera od konsumenta towar na swój koszt.

Nie wyrazi zgody odrzucasz reklamację z tytułu braku udostępnienia towaru. I tyle. Informujesz go też, że może ponownie złożyć reklamację, ale warunkiem jej rozpatrzenia jest zgodne z powyższym artykułem udostępnienie towaru.

Jeśli już towar Ci udostępni lub nawet teraz bez tego, jeśli wada/niezgodność rzeczywiście występuje i możesz to ocenić na odległość to możesz zadecydować o braku możliwości naprawy/wymiany na podstawie:

Art. 43 ust. 2 UoPK
2. Przedsiębiorca może dokonać wymiany, gdy konsument żąda naprawy, lub przedsiębiorca może dokonać naprawy, gdy konsument żąda wymiany, jeżeli doprowadzenie do zgodności towaru z umową w sposób wybrany przez konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy. Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy, może on odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową.

Wtedy konsument może zażądać odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny zgodnie z:

Art 43e ust. 1 UoPK
1. Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, gdy:
1) przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową zgodnie z art. 43d naprawa lub wymiana towaru niezgodnego z umową ust. 2;

Jeśli już dojdzie do odstąpienia od umowy, to Kupujący musi zwrócić towar Tobie:
 
Art. 43e ust. 6
W razie odstąpienia od umowy konsument niezwłocznie zwraca towar przedsiębiorcy na jego koszt. Przedsiębiorca zwraca konsumentowi cenę niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania.
 
Pozdrawiamy
PHU MAR-SAT
oznacz moderatorów