Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
@ko_alka@mr_oma@la_nika@nat_not@_HolaOla_
Czy sprzedający będąc osobą prywatną (nie firmą) jest zobowiązany do przyjmowania zwrotów w przypadku kiedy sprzedaje przy pomocy SMART?
Oto wypowiedzi moderatorów w innych wątkach:
"jeżeli prywatny Sprzedający decyduje się przyjmować zwroty i oferować dostawę w ramach Smart! to musi oferować darmowy zwrot w swoich ofertach, ale czas na odstąpienie od umowy nie musi wynosić 14 dni (może to być nawet 1 lub 2 dni).
Jednym z warunków Smart! jest udostępnienie warunków zwrotów, ponieważ kupujący kupując w ramach Smart! ma prawo do bezpłatnego zwrotu. Decydując się na udostępnienie metod Smart! sprzedający zgadzają się z regulaminem oraz jego warunkami, które jasno mówią, że należy udostępnić warunki zwrotu, ale w przypadku prywatnych sprzedających nie wiąże się to z oferowaniem 14 dni na odstąpienie. Korzystanie z oznaczenia Smart! w ofertach jest dobrowolne, zatem jeżeli prywatny Sprzedający nie chce udostępniać Kupującemu możliwości zwrotu towaru, może tego nie robić, ale wtedy oferty nie mogą być oznaczone jako Smart!"
- @la_nika
"Tak, jeśli chcesz aby Twoje oferty były oznaczone ikoną Allegro Smart, jesteś zobowiązana do przyjmowania zwrotów, to jeden z warunków tego programu. Jednak pod pewnymi warunkami, jako prywatna Sprzedająca możesz odmówić przyjęcia zwrotu. Wszystkie informacje na ten temat znajdziesz w tym artykule. "
A w efekcie kiedy kupujący założy dyskusję to moderatorzy uznają, że niezależnie od rodzaju konta (prywatne/firmowe) obowiązuje ZAWSZE prawo do 14- dniowego terminu na zwrot bez podania przyczyn.
@annawu34 według prawa nie musisz, ale jak chcesz smarta to musisz mieć zwrot, a czas jaki ustawisz to powinno Ci sprecyzować allegro bo jak piszą to masz dowolność i jak zawsze wiele wątków podaje różne interpretacje, a tak serio skoro godzisz się na smarta i zwrot co Ci zależy czy będą to 2 dni czy 14 ?
Regulamin nie określa czasu jaki masz podać tyle że ma być zgodny z prawem, firma ma minimum 14 dni a osoba prywatna dowolnie 🙂
g. określenie i realizacja przez Sprzedającego polityki zwrotów Towarów poprzez wypełnienie odpowiedniego formularza dostępnego na stronach Allegro: https://na.allegro.pl/warunki-zwrotow i przypisanie ich do swoich Ofert - w takim wypadku Allegro.pl udostępni Kupującemu odpowiedni formularz pozwalający zwrócić Towar w ramach Usługi Allegro Smart!. Polityka zwrotów Towarów, o której mowa w zdaniu poprzednim, powinna być zgodna z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa. Jednocześnie zwrot środków pieniężnych Kupującemu powinien odbywać za pośrednictwem Operatora Płatności.
Dla osoby prywatnej to spora różnica. Przyjmując zwrot np. tylko zgłoszony następnego dnia po odebraniu przesyłki można wyeliminować osoby które kupują rzeczy tylko po to żeby ich chwilę używać i oddać. Firma sobie to przynajmniej może wliczyć w straty a osoba prywatna traci.
"Regulamin nie określa czasu jaki masz podać tyle że ma być zgodny z prawem"
Jednocześnie formularz nie pozwala wpisać czasu poniżej 14 dni.
@annawu34 Dokładnie tak jak napisałałam wcześniej i jak radzi @kostas1, jeśli chcesz aby Twoje oferty były oznaczone ikoną Smart musisz udostępniać możliwość zwrotu. Jeśli chodzi o konkretny przedział dat na odstąpienie od umowy, to w regulaminie nie jest to ścisle określone, więc jeśli jesteś osobą prywatną, decyzja w tej kwestii należy wyłącznie do Ciebie.
Ale jak mam ustawić termin zwrotu mniejszy niż 14 dni skoro formularz tego nie przepuści?
@annawu34 Wszelkie informacje możesz umieścić w polu "dodatkowe informacje". Skonsultuję jeszcze kwestię samego formularza i wrócę do Ciebie z odpowiedzią, gdy tylko otrzymam informacje w tej sprawie.
No nie bardzo bo moderacja udzielająca się na czacie i w dyskusjach uważa, że wiążąca jest data z formularza. Tak samo jak w dodatkowych informacjach nie można pisać np. że jako osoba prywatna zwrotów nie przyjmuję.
No i jak to się ma do regulaminu samego Allegro który jasno mówi
Zrezygnować z zakupu możesz tylko w przypadku zakupów u przedsiębiorcy. W każdej ofercie znajdziesz zakładkę O sprzedającym – to stamtąd dowiesz się, czy dany sprzedający jest, czy nie jest przedsiębiorcą – wystarczy, że spojrzysz na dane sprzedającego.
@annawu34 Odpowiadając na Twoje pytanie z pierwszej wiadomości tego wątku:
"Czy sprzedający będąc osobą prywatną (nie firmą) jest zobowiązany do przyjmowania zwrotów w przypadku kiedy sprzedaje przy pomocy SMART?"
Odpowiedź brzmi tak. Jako osoba prywatna, nie korzystająca z konta firma, jeśli chcesz mieć Smarta w swoich ofertach musisz przyjmować zwroty. Jeśli nie będziesz przyjmować zwrotów, wówczas nie będziesz mieć Smarta.
Konsultowałam również Twoje pytanie jeśli chodzi o terminy i tutaj znowu - jeśli chcesz mieć Smart w swoich ofertach, to udostępniony termin na zwrot wynosi minimum 14 dni. Istotną kwestią jest także jakie towary sprzedajesz, bo istnieje również opcja ograniczonego prawa do zwrotu. W takim przypadku możesz zmienić liczbę dni na zwrot poniżej 14 dni, ale wówczas musisz wybrać z jakiego tytułu ograniczasz prawo do zwrotu.
@_HolaOla_
Jako osoba prywatna, nie korzystająca z konta firma, jeśli chcesz mieć Smarta w swoich ofertach musisz przyjmować zwroty.
Czyli, tłumacząc tzw. "zasady" Allegro na język polski:
Sprzedawca musi przyjmować przesyłki odesłane przez Kupującego, a zawierające towar będący nadal własnością Kupującego.
Ponieważ wypełnienie formularza zwrotu na Allegro - do transakcji w której sprzedający nie jest przedsiębiorcą - nie zmienia prawa własności (jeżeli ktoś twierdzi inaczej - to niech poda podstawę prawną), sprzedającemu nie pozostanie nic innego jak wezwać kupującego do odbioru jego własności na koszt kupującego, a w przypadku zwłoki w odbiorze odesłanej rzeczy - do oddania tej rzeczy na przechowanie na koszt i niebezpieczeństwo kupującego.
Czy Allegro jest świadome stworzonego przez siebie bubla ?
ostateczne stanowisko moderatorów
"Ostateczny" - to może być np. ... Sąd.
Przede wszystkim: ani Allegro, ani tym bardziej jego pracownicy: nie tworzą prawa w Polsce.
Bezspornym jest, że jednym z warunków koniecznych do oznaczenia przez Allegro oferty sprzedającego logiem SMART! jest warunek określony w Regulaminie (Załącznik 12, Rozdział III , p.3 ust. g.
g. określenie i realizacja przez Sprzedającego polityki zwrotów Towarów poprzez wypełnienie odpowiedniego formularza dostępnego na stronach Allegro: https://na.allegro.pl/warunki-zwrotow i przypisanie ich do swoich Ofert - w takim wypadku Allegro.pl udostępni Kupującemu odpowiedni formularz pozwalający zwrócić Towar w ramach Usługi Allegro Smart!. Polityka zwrotów Towarów, o której mowa w zdaniu poprzednim, powinna być zgodna z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami, a które chcą aby ich oferty były oznaczone logo SMART! - wypełniły formularz o którym mowa powyżej aby oferty miały szansę być oznaczone logo SMART!
Warto jednak zauważyć, że ew. wypełnienie przez kupującego formularza zwrotu, a wraz z nim złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy ze sprzedawcą niebędącym przedsiębiorcą na podstawie Art 27 UoPK - nie wywołuje żadnych skutków prawnych.
Zgodnie z cytowanym powyżej zapisem regulaminowym: pozwala kupującemu jedynie na zwrot (czyli odesłanie towaru do sprzedawcy) w ramach usługi SMART!, a Art. 27 Ustawy o Prawach Konsumenta dotyczy wyłącznie Umów zawieranych ze sprzedającymi będącymi przedsiębiorcami .
Kupujący posiadający prawo nieodpłatnego otrzymania etykiety na przesyłkę skierowaną do sprzedawcy (tzw. "zwrot" w ramach SMART!) nie posiada prawa określonego w Art. 27 UoPK ponieważ prawo to nie dotyczy transakcji ze sprzedawcami "prywatnymi".
Sam zwrot (czyli odesłanie) rzeczy przez kupującego do sprzedawcy będącego osobą fizyczną - nie jest wywołuje więc po stronie sprzedającego np. obowiązku zwrotu środków.
Oczywiście odsyłanie rzeczy (zwroty) w ramach reklamacji (np. z tytułu rękojmi o ile sprzedawca niebędący przedsiębiorcą jej nie wyłączy) będą mogły odbywać się przez pierwsze 2 tygodnie w ramach SMART!
Na logikę to tak działa tylko jeśli Allegro przyzna kupującemu zwrot z ochrony kupujących to i tak ten zwrot będę zmuszona przyjąć a kasę "oddać" do Allegro. Z nimi nie da się dyskutować argumentami i z tego powodu chcę poznać jakieś jednoznaczne stanowisko, żeby móc dostosować do tego oferty.
@annawu34
Jeżeli Allegro ew. zażądałoby od Ciebie kasy w sytuacji gdy nie uchybisz obowiązującym przepisom prawa ani Regulaminowi Allegro (który "nawołuje" do przestrzegania przepisów prawa) - mogłoby być to uznane za działanie bezprawne.
W sytuacjach gdy Regulamin Allegro (lub choćby jego interpretacja) mogłyby pozostawać w konflikcie z przepisami np. zawartymi w Ustawach - priorytet w stosowaniu mają Ustawy.
Formularz zwrotu na Allegro jest w obecnej postaci "dostatecznie" wadliwy aby w mojej opinii Allegro nie zaryzykowało takiego posunięcia wobec sprzedawcy świadomego np. różnic pomiędzy oświadczeniem o odstąpieniu od Umowy, a zwrotem.
O ile sprzedawca jest świadomy.
Tylko to jest kopanie się z koniem... Wolę dostosować oferty do jakichś konkretnych wytycznych i mieć spokój. Cały problem w tym, że konkretnych wytycznych nigdzie nie ma bo różne elementy regulaminu sobie przeczą a moderatorzy tego regulaminu często nawet nie znają i wymyślają kolejne wersje (tak dziś rozmawiałam na czacie z 3 osobami czego każda miała inną interpretację).
@annawu34
Tylko to jest kopanie się z koniem...
Koń, jaki jest, każdy widzi 😉
dostosować oferty do jakichś konkretnych wytycznych i mieć spokój.
Dlatego prawdopodobnie bezpieczniej jest oprzeć się na powszechnie obowiązujących przepisach prawa.
@ko_alka@mr_oma@la_nika@nat_not@_HolaOla_
W lutym miałam dyskusję z kupującym właśnie w kwestii smart vs zwrot vs zakup u osoby prywatnej. Osoba ze strony allegro wypowiadająca się w dyskusji przyznała mi rację- że zwrot jest dobrą wolą sprzedającego.
Dziś ktoś otworzył dyskusję do identycznie wyglądającej aukcji (zakup przez smart itp) i nagle osoba wypowiadająca się ze strony allegro twierdzi, że zwrot muszę przyjąć.
Czy moderatorzy skomentują jakoś tę karuzelę śmiechu? 🙂
@annawu34 Nasze stanowisko przedstawione przez @_HolaOla_ się nie zmieniło. Jeśli chcesz, aby Twoje oferty były oznaczone Smartem, to musisz przyjmować zwroty. Pamiętaj, że Smart nie jest obowiązkowy i w każdej chwili możesz z niego zrezygnować.
Więc dlaczego różni pracownicy allegro w różnych miejscach portalu mają odmienne zdanie na ten temat?
@annawu34 Nie mogę się odnieść do tej kwestii, ponieważ nie znalazłam takiej dyskusji na koncie, z którego piszesz. Przypuszczam, że konsultant wypowiadający się w tej sprawie nie zwrócił uwagi na to, że zakup był w ramach Smart.
@ko_alka od kiedy to zwrot = odstąpienie od umowy. Jakiś paragraf z k.c. poproszę.
Też się o to nie mogę doprosić ponieważ ciągle odsyłają mnie do przepisów które dotyczą jedynie przedsiębiorców.