Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Dziękujemy za udział w webinarze Pytasz i wiesz!
W tym wątku na Wasze pytania na temat zrównoważonego rozwoju w e-commerce odpowie Ekspertka, Alicja Bieszyńska.
@abiesz pracuje w zespole Delivery Experience i zajmuje się zrównoważonym rozwojem. Dba o to, żeby dostawy realizowane przez Allegro były coraz bardziej przyjazne środowisku.
Poniżej znajdziecie też zapis pytań i odpowiedzi z webinaru na ten temat.
Tak, cały szereg. Na poziomie Unii Europejskiej:
Zielony Ład
Plan działań na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym (2020)
Inicjatywa na rzecz zrównoważonych produktów (2020)
Taksonomia (ramy ułatwiające zrównoważone inwestycje) w dużych firmach, spółkach giełdowych, których dotyczy raportowanie niefinansowe.
To, co weszło lub niedługo wchodzi w krajowe przepisy dotyczy głównie odpadów i opakowań - Dyrektywa ErP (dotycząca produktów związanych z energią, zawiera uregulowania, które mają na celu doprowadzenie do osiągnięcia przez UE celu „20-20-20”, czyli dążenia do obniżenia emisji CO2 o 20% i wzrostu udziału źródeł energii odnawialnych o 20% w roku 2020) oraz BDO (Baza Danych Odpadowych).
[Pytanie z webinaru]
Kiedyś Allegro robiło webinar o obowiązkach sprzedającego dot. raportowania ilości opakowań. Możecie to powtórzyć?
Tak, mamy takie plany. Będziemy Was informować na bieżąco. Tu muszę zaznaczyć, że nie odpowiemy na pytania typu “czy mnie konkretnie to dotyczy”, ponieważ nie wiemy jaki biznes prowadzicie. Dlatego już teraz zachęcam, aby przygotować pytania bardziej ogólne lub aby w pytaniu zaznaczyć jakiego obszaru to dotyczy.
[Pytanie z webinaru]
Czy można liczyć na jakieś benefity będąc “eko” dostawcą?
Może się to przełożyć na lepsze oceny sprzedającego i większą sprzedaż szczególnie wśród klientów, dla których ekologia jest ważna.
[Pytanie z webinaru]
Czy klientów to w ogóle interesuje?
Nasze badania mówią, że tak. Poniżej wnioski z przeprowadzonych badań:
Co trzeci kupujący deklaruje, że sposób w jaki zostały zapakowane zakupy ma wpływ na chęć ponownego zakupu u danego sprzedawcy.
Na pierwszym miejscu jest sposób zapakowania - czy łatwo się rozpakowuje i łatwość utylizacji, a na drugim miejscu ekologia. Kupujący zwracają uwagę przede wszystkim na adekwatność wielkości użytego opakowania względem wielkości zamówienia a także ilość materiałów przekładających się bezpośrednio na ilość śmieci.
Do najbardziej negatywnych praktyk sprzedawców na Allegro zaliczane jest używanie zbyt dużej ilości plastiku (27%) - folia i styropian to elementy, których eliminacja jest oczekiwana w największym stopniu.
Wśród dobrych praktyk na pierwszy plan wychodzi używanie dedykowanych kartonów, elementów papierowych i biodegradowalnych. Doceniane są opakowania nadające się do ewentualnego zwrotu zamówienia a mile widziana opcja zapakowania na prezent.
Jako „ekologiczne” opakowania postrzegane są te wykonane z materiałów z recyklingu lub nadające się do recyklingu (66%) oraz do ponownego wykorzystania w domu lub robiąc zwrot (53%).
[Pytanie z webinaru]
Czy klienci są w stanie więcej płacić za eko przesyłki? Macie na to jakieś dane?
Dominującą opinią jest to, że troska o ekologię powinna leżeć po stronie sprzedającego, kupujący nie chcą być obciążani za to dodatkowymi kosztami.
Niemniej, co trzeci kupujący jest otwarty na możliwość dopłaty za opakowanie 100% ekologiczne lub przyjazne środowisku – ta grupa, bardziej zaangażowanych, byłaby skłonna dopłacić średnio około 5 zł za taką formę.
[Pytanie z webinaru]
Fajne zrobiliście filmiki z tego jak robić zabawki z pudełek i wypełniaczy. Czy będzie kontynuacja?
Bardzo się cieszymy, że nasz pomysł spotkał się z takim zainteresowaniem. Jeśli ktoś nie zna tych filmików to tutaj (tu część druga) można je obejrzeć 🙂 Tak, na Dzień Ziemi planujemy wypuścić kolejne - z dziedziny Dom i ogród oraz Zwierzęta.
[Pytanie z webinaru]
Korzystam z Waszego fulfillmentu. Jak to się wpisuje w zrównoważony rozwój?
W One Fulfillment by Allegro stosujemy eko opakowania oraz wysyłamy wiele zamówień w jednej paczce. W wyniku wielu działań podejmowanych w ramach Fulfillmentu emisja co2 jest niższa.
[Pytanie z webinaru]
Czy Allegro wprowadzi opakowania wielorazowe jak InPost?
Mamy plan, żeby wdrożyć opakowania wielokrotnego użytku, ale na ten moment nie mogę powiedzieć w jakim zakresie to będzie wdrożone.
Samo opakowanie to nie problem - rynek już oferuje wiele rozwiązań. Wyzwaniem jest logistyka - kto to ma obsługiwać, odbierać, zawieźć do punktu zwrotów, czyścić i dystrybuować. Poza tym, to są spore zmiany od strony technologicznej IT, bo takie opakowania będą podlegały kaucji, więc trzeba na to przygotować system oraz monitorowanie kto oddał, a kto nie. Pracujemy nad tym.
[Pytanie z webinaru]
Czy bycie eko będzie kolejnym wymogiem aby móc sprzedawać na platformie?
Nie. Będzie pewnie doceniane poprzez różne akcje lojalizacyjne, ale nie ma planów obecnie, żeby było wymogiem. Co innego stosowanie się do obowiązujących przepisów w kwestii zrównoważonego rozwoju.
[Pytanie z webinaru]
Kartony są droższe od folii - kto finalnie zapłaci tą różnicę w cenie?
Dominującą opinią, jest to, że kupujący nie chcą być obciążani za to dodatkowymi kosztami. Niemniej, co trzeci kupujący jest otwarty na możliwość dopłaty za opakowanie 100% ekologiczne / przyjazne środowisku – ta grupa, bardziej zaangażowanych, byłaby skłonna dopłacić.
[Pytanie z webinaru]
Czy materiały do pakowania przyjazne dla środowiska zawsze są gorsze od tych plastikowych i gorzej zabezpieczają przesyłkę, jakie są doświadczenia Allegro?