Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Kupujący zgłosił przez formularz Allegro zwrot towaru. Powód zwrotu: przedmiot jest wadliwy lub uszkodzony (Głośnik nie działa).
Pytanie, czy jest to odstąpienie od umowy w myśl ustawy o prawach konsumenta z 30 maja 2014r, czy może jest to reklamacja z tytułu rękojmi?
@mr_oma - twoja odpowiedź nic nowego nie wnosi.
Nie może być tak, że to sprzedawca za każdym razem ma kontaktować się telefonicznie bądź przez e-mail żeby ustalić jakie jest tak naprawdę oświadczenie woli kupującego. Oświadczenie powinno być jednoznaczne a w tej chwili formularz zwrotu towaru z podaniem przyczyny taki nie jest.
Napisałaś, że "docelowo formularz służy odstąpieniom". Twój kolega z pracy, Mateusz, wyraźnie napisał, że zwrot z podaniem przyczyny to reklamacja z tytułu rękojmi.
Ale żaden Mateusz nie może decydować za kupującego, czy on towar zwraca, czy składa reklamację. Przeważnie kupujący robią zwrot konsumencki aby się nie bawić w reklamacje, wskazując jednocześnie, że towar jest wadliwy. Oni ie chcą napraw i wymiany, tylko oddają przedmiot, mają do tego prawo. Allegro natomiast bazuje na wskazaniu powodu dlatego, że chce pobierać prowizję po odstąpieniu od umowy, gdy ta zgodnie z prawem jest niezawarta, dlatego wmawiają wszystkim, że jest to reklamacja. Decydują za kupującego i za sprzedającego.
Po co mamy spierać się na argumenty, mniej lub bardziej słuszne, kiedy Allegro może wprowadzić klarowny element jak wyżej pokazuje @kostas11
Utnie wszelkie zgadulstwa, co kupujący miał na myśli, czego by chiał, a co mu się wydawało i co sprzedający ma z tym począć.
Technicznie nie trudne, skoro już jest, tylko nie wszystkim przysługuje!
"żaden Mateusz nie może decydować za kupującego"
Tak, nie może. Tak samo nikt z nas nie może. Podpierasz się jednymi decyzjami Allegro, po czym negujesz inne, więc też nie możesz decydować za kupującego.
Kupujący się akurat tutaj nie wypowiedział, więc nie wiemy co chciał osiągnąć, a wątpliwości są. Wiem, że Ty ich nie masz, ale to tyko Twoje zdanie i nikt nie musi brać za pewnik
Allegro co i rusz, testuje różne zasady, sprzedający i kupujący mają się z tego leczyć na własny koszt.
"Allegro natomiast bazuje na wskazaniu powodu dlatego, że chce pobierać prowizję po odstąpieniu od umowy, gdy ta zgodnie z prawem jest niezawarta, dlatego wmawiają wszystkim, że jest to reklamacja"
Być może to prawda, ale jednak tylko zgadywanie.
Podpierasz się jednymi decyzjami Allegro, po czym negujesz inne, więc też nie możesz decydować za kupującego.
Bo jedne są zgodne z prawem, a inne moim zdaniem nie są.
Ja nie decyduję za kupującego. Jeśli kupujący nie napisał w formularzu, że to reklamacja z rękojmi i że domaga się naprawy, wymiany lub zwrotu wszystkich kosztów w ramach tej reklamacji, jest to wola konsumenckiego odstąpienia od umowy. To się rozumie samo przez się. Allegro nie może tego uznawać za reklamację, bo chce zatrzymać prowizję.
Ja nie o Tobie i argumentami nie musielibyśmy się wymieniać, gdyby wprowadzono to proste rozwiązanie, bo z doświadczenia wiem, że wielu klientów nie rozumie różnicy między zwrotem konsumenckim, a reklamacją. Czy Allegro dostanie prowizję, czy nie, to sprawa drugorzędna. Ważne żeby kupujący i sprzedający mieli jasność jak postąpić. A to łatwo zrobić, jak widać na obrazku zamieszczonym przez @kostas11 . Trzeba tylko chcieć.
@mr_oma
Popatrzmy jak to obecnie wygląda od strony Kupującego:
W obecnej postaci "zwrot" na Allegro jest (literalnie) tylko informacją o zamiarze odesłania przedmiotu Kupującemu.
W przypadku wybrania opcji: "Rezygnuję bez podania przyczyny" może być uznany jako odstąpienie od Umowy (rezygnacja z) zakupu bez podania przyczyny.
Ale już chęć zwrotu z powodu "Towar jest wadliwy lub uszkodzony" daje Sprzedającemu do 14 dni na zbadanie rzeczy np. na okoliczność istnienia wady lub jej istotności, a w przypadku jej potwierdzenia: zaproponowania możliwości naprawy lub wymiany towaru na wolny od wad (przynajmniej przy pierwszym zgłoszeniu).
Niestety, ale wobec rażącej niejednoznaczności użytych sformułowań ten wadliwy (w mojej ocenie) formularz może doprowadzać Kupującego do niekorzystnej dla niego sytuacji (w której np. zamiast możliwości skutecznego odstąpienia od Umowy pozostanie on jedynie z możliwością reklamacji (np. w przypadku gdy termin na złożenie prawidłowego (t.j. przewidzianego przepisami prawa, a nie intencjami Allegro) oświadczenia woli o odstąpieniu od Umowy - już upłynął).
@xyz96 a ja nie mam tego na piśmie - wręcz allegro odmawia podania faktu czy zawsze allegro zwrot to odstąpienie od umowy - nie ma tej informacji także na stronach pomocy allegro i regulaminie serwisu
u mnie kupujący używają allegro także do reklamacji z tytułu rękojmi czy też do wymian towaru
lub innych czynności także niezgodnych z zawartą umową
przypominam, że w ustawie konsumenckiej zwrot towaru to nie jest odstąpienie od umowy
i jak pisze @mdrogeria czy @DECO-MASTER odstąpienie od umowy jest możliwe także po realizacji gwarancji
@gierland, @mdrogeria, @DECO-MASTER, @xyz96, @_Likos_, @kostas11, @cookie000, @A3dam - przekazałam ważne głosy, które znalazły się w tym wątku do odpowiednich rąk. Otrzymałam potwierdzenie, że w ciągu najbliższych kilku miesięcy planujemy zmiany w formularzu zwrotu. Ułatwią one przyjmowanie zwrotów i reklamacji w przyszłości. Rozdzielimy powody zwrotu na odstąpieniowe i reklamacyjne. Będziemy Was oficjalnie informować o wdrożeniu tej zmiany. 🙂
Dziękuję za informację. Bardzo mnie to cieszy,
Pozdrawiam
Co Ciebie cieszy ?
Że formularze zwrotu/reklamacji: które są wadliwie skonstruowane a obecnie nadal udostępniane Kupującym dla wszystkich transakcji (z wyj. OSA), formularze które dezorientując Kupującego wpuszczają go niejednokrotnie w maliny, formularze które powodują spory pomiędzy stronami transakcji bo jedna strona nieprawidłowo wyraziła swoje intencje za pomocą wadliwego formularza, a druga strona nieprawidłowo je zrozumiała, formularze które jak wynika z wypowiedzi Sprzedających wymagają dodatkowych czynności (kontakt z Klientem żeby go zrozumieć) etc. - są planowane do zmiany dopiero "w ciągu najbliższych kilku miesięcy" ???
@gierland @A3dam @DECO-MASTER @cookie000
tak jak pisałem w innych postach na tym forum
allegro działa nieetycznie wprowadzając rozwiązania i nowomowę, które wprowadzają w błąd kupujących i sprzedawców
i to będzie zmienione bo się nie utrzyma prawnie i opisane jako kolejny sukces w zmianach allegro