Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Kupujący zgłosił przez formularz Allegro zwrot towaru. Powód zwrotu: przedmiot jest wadliwy lub uszkodzony (Głośnik nie działa).
Pytanie, czy jest to odstąpienie od umowy w myśl ustawy o prawach konsumenta z 30 maja 2014r, czy może jest to reklamacja z tytułu rękojmi?
@gierland Tą odpowiedzią Allegro wprowadza w błąd. To kupujący decyduje, czy towar zwraca czy reklamuje. Allegro nie może więc pisać, jak sprzedający i Allegro mają to traktować według własnego uznania.
@xyz96 zgadzam się, to kupujący decyduje czy zwraca czy reklamuje towar.
Jednak przy formularzu zwrotu o treści "przedmiot jest wadliwy lub uszkodzony" nie jest to oczywiste. Kupujący równie dobrze może chcieć odstąpić od umowy jak i może chcieć np. wymiany na inny, sprawny produkt (rękojmia).
Dlatego właśnie podjąłem ten temat aby raz na zawsze wyjaśnić te nieścisłości, które doprowadzają docelowo do konfliktu miedzy kupującym a sprzedającym i rozwiązać problem wielu sprzedawców jak należy traktować tego typu zwrot.
Liczę na to, że w tym temacie wypowie się również tutaj moderator...
@gierland Jest to oczywiste. Jeśli kupujący składa reklamację, w formularzu pisze o reklamacji z rękojmi i określa żądania. Jeśli nie wspomina o reklamacji, zwraca towar w ramach konsumenckiego odstąpienia.
Aby kupujący mógł skorzystać z formularza zwrotu, uzupełnij warunki w zakładce Warunki zwrotów.
Gdy zarejestrowany kupujący wypełni formularz zwrotu, otrzymasz e-mail z danymi potrzebnymi do realizacji zwrotu.
Zależy to od liczby dni, którą wpiszesz w polu czas na odstąpienie od umowy oraz od przybliżonego czasu realizacji zamówienia.
Czemu służy zakładka Zwroty?
Pozostałe informacje należy umieścić w odpowiednich zakładkach (szczegóły dotyczące dostawy w zakładce „Dostawa i płatność”, warunki gwarancji w zakładce „Gwarancja”, opis procedury reklamacyjnej w zakładce „Reklamacja”, informacje dotyczące odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w zakładce „Zwroty”,
Dla Ciebie to oczywiste, ale mam prawo podejrzewać, że dla przeciętnego kupującego już nie bardzo.
Nie jest to jasne i klarowne jak być powinno.
"...informacje dotyczące odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w zakładce „Zwroty”.
To jak z tą "przyczyną"?
Uważam, że to wymaga poprawek.
@DECO-MASTER Z tą przyczyną jest tak, że kupujący przy odstąpieniu od umowy nie musi jej podawać, ale może ją podać. Nikt nie może za kupującego decydować, jak ma być traktowany wypełniony przez niego formularz zwrotu. Jeśli kupujący nie napisał tam, że jest to reklamacja i nie określił żądań, nie jest to reklamacja tylko konsumencka rezygnacja z zakupu. Aby formularz zwrotu był dostępny, należy wypełnić zakładkę Zwroty, a ta służy do odstąpienia od umowy. Do reklamacji służy zakładka Reklamacja.
@gierland Już mam korespondencję.
Dzień dobry.
Chcę zwrócić towar przez formularz „Zwróć całość lub część zakupu”, zaznaczając powód „towar jest wadliwy lub uszkodzony”. Czy jeśli zwrócę przedmiot w ten sposób przed upływem 14 dni, sprzedawca ma obowiązek oddać mi pieniądze?
Pozdrawiam,
Dzień dobry,
dziękuję za wiadomość.
,,Prawo konsumenta do odstąpienia od umowy: Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014, kupujący ma 14 dni od daty otrzymania towaru na przesłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy, a jeśli sprzedający nie poinformował o prawie do odstąpienia – 12 miesięcy. W takim przypadku Sprzedający zwróci wszystkie otrzymane od Kupującego płatności. Zwrot przedmiotu przez konsumenta powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od daty przesłania oświadczenia, podobnie jak zwrot środków przez Sprzedającego. Sprzedający może jednak wstrzymać się z odesłaniem środków do czasu otrzymania przedmiotu.''
Tak więc tak jak XXX wcześniej napisaxxx jeżeli towar zostanie odesłany w ciągu 14-dni sprzedający musi zwrócić koszta przesyłki.
W razie dodatkowych pytań jestem do dyspozycji.
Pozdrawiam
// Damian P
Zespół Allegro
Dziękuję za odpowiedź.
Dobrze rozumiem? Zwracając ten przedmiot przez formularz Allegro „zwróć całość lub część zakupu” w ciągu 14 dni i zaznaczając „towar jest wadliwy lub uszkodzony”, odstępuję od umowy na podstawie ustawy o prawach konsumenta i sprzedawca musi zwrócić pieniądze?
Dzień dobry,
dziękuję za odpowiedź.
Tak, zgadza się. Jeśli towar nie został przez xxxx uszkodzony, to zgodnie z prawem sprzedawca jest zobowiązany zwrócić pieniądze najpóźniej 14 dni od wypełnienia wniosku o odstąpienie, ale może się wstrzymać do momentu otrzymania zwracanego towaru.
W razie dodatkowych pytań chętnie odpowiem.
Pozdrawiam
// Mateusz K
Zespół Allegro
Inna korespondencja.
Dzień dobry.
Czy wypełniając i wysyłając formularz zwrotu na Allegro, odstępuję od umowy ze sprzedawcą na podstawie art. 27 ustawy konsumenckiej i jest to wystarczające oświadczenie o odstąpieniu, czy jednak sprzedawca może mimo wysłania tego formularza wymagać ode mnie dodatkowego oświadczenia o odstąpieniu, uznając formularz zwrotu na Allegro za niewystarczający?
Pozdrawiam.
dziękuję za wiadomość, już wyjaśniam.
Odstąpienie od umowy poprzez formularz z zakładki [kupione] na xxxx koncie Allegro jest jednoznaczne z artykułem 27 praw konsumenta i jest wystarczające. Sprzedający otrzymuje wówczas informację, że odstąpi xxxix od umowy zawartej na odległość.
W razie dodatkowych pytań, pozostaję w kontakcie.
Pozdrawiam
// Robert M
Zespół Allegro
@xyz96 sam widzisz, prawie ten sam problem a dwie różne (diametralnie) odpowiedzi Allegro.
Dobrze byłoby żeby wypowiedział się tutaj moderator...
Nie ma różnych odpowiedzi. Z obu wynika, że jest to odstąpienie od umowy na podstawie art. 27 Ustawy konsumenckiej. Nikt nigdzie nie napisał, że jest to reklamacja z rękojmi.
@xyz96 @gierland no i tu sie robi problem ponieważ:
1) jesli klient odstępuje od umowy - powinien oddać nieuszkodzony sprawny przedmiot. Jesli klient nie reklamuje przedmiotu a oddaje uszkodzony nalezy domniemywac że albo go uszkodził albo żle zabezpieczył przesyłke wiec sprzedawca ma prawo odpowiednio pomniejszyć wartość zwrotu
2) jesli zas klient za pomocą tego formularza składa reklamacje wówczas sprzedawca wogóle nie musi oddawac pieniedzy gdyż to w gestii sprzedającego leży: usunięcie usterki lub wymiana przedmiotu lub jesli te dwie rzeczy sa niemożliwe zwrot wpłaty.
Taka forma formularza allegro działa nie na szkode sprzedawcy lecz de facto na szkode klienta. Bo to sprzedawcy pozostawia wolną reke czy uzna to za odstąpienie od umowy czy za reklamacje. Zdaje sie że nawet zdania supprtu allegro są podzielone czy jest to zwrot czy też reklamacja gdyż oboje uzyskaliście różne odpowiedzi. Raz że jest to odstąpienie od umowy innym razem że reklamacja.
@mr_oma @la_nika @nat_not @_HolaOla_ możemy uzyskac jakieś informacje ?
A może uda sie poprawic formularz zwrotu aby było wiadomo kiedy klient odstepuje od umowy a kiedy reklamuje produkt ?
"A może uda sie poprawic formularz zwrotu aby było wiadomo..."
Głos rozsądku w końcu.
To rozwiązanie zamknęłoby problemi niedomówienia.
@DECO-MASTER trzeba cisnąć allegro żeby wprowadzili to do wszystkich aukcji 😄
Popieram.
Do osy:
Podanie
Czy osa mogłaby nam udostępnić swoje żądło, bo my tylko przyssawki mamy?
Trochę straszno zabrzmiało🤣
@kostas11 no i własnie tak to powinno wyglądać u wszystkich. Wówczas nie byłoby problemu co jest zwrotem a co reklamacją. Swoją drogą o ile pamietam OSA mial byc traktowany na równi ze wszystkimi pozostałymi kontami allegro.
Jak widzimy nie jest ...... hmmmmm
"...mial byc traktowany na równi ze wszystkimi pozostałymi kontami allegro"
A czemu?😃
Co wolno wojewedzie....
Kolejny raz utwierdzam się w przekonaniu, że tylko drapieżny owad z odwłokiem w żółto-czarne paski przetrwa.
Faktycznie.
Nigdy nie wypełniałem żadnego formularzu zwrotu, więc znalazłem stary zakup w OSA i kliknąłem w "szczegóły zakupu", wybrałem opcję zwrotu części i całości zakupu.
Było jak na obrazku.
Potem wybrałem inny zakup u innego sprzedającego (firmy), który miał wypełnione w ofercie zakładki zwrotu i reklamacji, i ta sama opcja wyboru od razu przenosi do "Zwrot towaru" z opcjami:
cała hipokryzja allegro
allegro sobie różnicuje sprzedawców
jako konsument widząc taki formularz mogę twierdzić że oficjalny sklep allegro ma lepszą obsługę klienta także posprzedażową
i wybierać ten sklep
od zawsze twierdzę, że nowomowa allegro ma za zadanie odstraszać kupujących od innych Sprzedawców niż oficjalny sklep allegro
oraz jest dupochronem na ewentualne zarzuty organów kontrolnych np uokik bo zapisy niejednoznaczne można interpretować w każdą stronę
Liczyłem na zajęcie stanowiska w tej sprawie przez moderatorów... Niestety jak dotąd nie przedstawili swojego stanowiska.
Na podstawie otrzymanej od Allegro odpowiedzi (treść poniżej) przyjmuję, że zwrot towaru z podaniem przyczyny zwrotu NIE JEST odstąpieniem od umowy w myśl ustawy o prawach konsumenta z 30 maja 2014r a JEST ZŁOŻENIEM REKLAMACJI z tytuł rękojmi. W przypadku wątpliwości każdego mojego klienta dokonującego zwrotu w ten sposób oraz ewentualnej dyskusji z kupującym mam na piśmie stanowisko Allegro w tej sprawie.
"Zwroty z powodem "przedmiot jest wadliwy/uszkodzony" lub "przedmiot jest niezgodny z opisem" należy traktować jako reklamację z tytułu rękojmi. Kupujący podaje przyczynę rezygnacji, zatem nie jest to traktowane jako odstąpienie od umowy bez podania przyczyny. "
Dziękuję wszystkim za wypowiedzi w tym temacie.
@gierland, docelowo formularz służy odstąpieniom. Natomiast w przypadku wątpliwości najlepiej skontaktować się z kupującym, aby doprecyzować jego stanowisko.