Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Paczka uszkodzona w transporcie - co zrobić?
Twoja paczka z Allegro dotarła do klienta uszkodzona? Czy masz prawo wymagać od kupującego protokołu uszkodzenia przesyłki? Jak zgłosić szkodę przewoźnikowi? Oto wszystko, co warto wiedzieć o uszkodzonej paczce w sprzedaży B2C.
W przypadku uszkodzenia paczki w transporcie, każdy przewoźnik ma indywidualną procedurę reklamacyjną. Dlatego w zależności od tego, czy paczka została dostarczona przez InPost, DPD, DHL, UPS czy Pocztę Polską - należy postępować inaczej.
Przede wszystkim zbierz jak najwięcej informacji o okolicznościach uszkodzenia przesyłki. Zapytaj kupującego, czy ma zdjęcia uszkodzonej paczki, mogą Ci one pomóc w procesie reklamacji usługi.
W przypadku poniższych metod dostawy:
aby złożyć reklamację u przewoźnika potrzebujesz pełnomocnictwa Allegro. Znajdziesz je w zakładce Ustawienia dostawy na Twoim koncie Allegro.
Zwrot uszkodzonego towaru
Czym jest uszkodzony towar? Jeśli produkt nosi znamiona uszkodzeń fabrycznych, można założyć, że jest to wada powstała na etapie jego produkcji. O uszkodzonym towarze mówimy, gdy opakowanie oraz fabryczne zabezpieczenia nie zostały w żaden sposób naruszone. Przykładem uszkodzenia fabrycznego może być np. wada konstrukcyjna elementów czy przebarwienia. Co powinieneś zrobić, gdy kupujący reklamuje wadliwy towar?
Protokół szkody na Allegro
Pamiętaj, że kupujący nie ma obowiązku sprawdzenia przesyłki w obecności dostawcy. Nie możesz uzależniać przyjęcia reklamacji wadliwego towaru od sprawdzenia stanu przesyłki. W przypadku sprzedaży konsumenckiej sprzedający ponosi odpowiedzialność za prawidłową realizację zamówienia do momentu aż kupujący otrzyma przedmiot.
Uszkodzona przesyłka kurierska DPD oraz Allegro kurier DPD
W zależności od tego, czy masz umowę własną podpisaną z przewoźnikiem DPD, czy też korzystasz z umowy wynegocjowanej przez Allegro, proces reklamacyjny będzie się nieco różnił.
1) Kurier DPD (masz umowę własną z przewoźnikiem)
Zgłoś reklamację samodzielnie:
Dokumenty wymagane w procesie:
2) Allegro Kurier DPD (korzystasz z umowy własnej, na wynegocjowanych przez Allegro stawkach)
Zgłoś reklamację samodzielnie:
Dokumenty wymagane w procesie:
W niektórych przypadkach doradca Allegro może do przewoźnika DPD złożyć reklamację w Twoim imieniu.
3) Allegro Kurier DPD (bez umowy własnej) gdy korzystasz z Wysyłam z Allegro
Gdy reklamacja dotyczy dostaw, które nadajesz przez narzędzie Wysyłam z Allegro bez własnej umowy z przewoźnikiem.
Doradca Allegro złoży reklamację w Twoim imieniu do przewoźnika DPD.
Termin na rozpatrzenie reklamacji w DPD
DPD ma 30 dni na rozpatrzenie reklamacji. Od odrzuconej reklamacji możesz się odwołać w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji. Odwołanie jest rozpatrywane w ciągu 30 dni.
Uszkodzona paczka DHL
Reklamację możesz złożyć:
W przypadku reklamacji z powodu zagubienia, uszkodzenia lub zmniejszenia zawartości przesyłki, DHL wymaga poniższych dokumentów:
Termin na rozpatrzenie reklamacji w DHL
W przypadku przesyłek krajowych przewidywany termin rozpatrzenia reklamacji wynosi 10 dni roboczych. Liczy się dzień zarejestrowania reklamacji. W przypadku przesyłek ubezpieczonych, termin może ulec wydłużeniu.
Uszkodzona paczka w paczkomacie InPost
Zanim złożysz reklamację, rozważ opisanie swojej sytuacji na Allegro Gadane. InPost może zainterweniować i w niektórych przypadkach rozwiązać sprawę z pominięciem procesu reklamacyjnego. Pamiętaj, że kupujący może złożyć reklamację od razu po odebraniu paczki z paczkomatu.
Jeśli jednak kontakt z InPost przez Allegro Gadane nie przyniesie efektu, możesz złożyć reklamację przez formularz na stronie www.inpost.pl.
Dokumenty i informacje niezbędne do złożenia reklamacji:
*Pełnomocnictwo będzie potrzebne tylko dla tych metod dostaw InPost, które zawierają przedrostek Allegro (Allegro Paczkomaty InPost, Allegro Kurier24 InPost, Allegro miniKurier24 InPost).
Termin na rozpatrzenie reklamacji w InPost
InPost na rozpatrzenie reklamacji ma 30 dni. Odwołanie od odrzuconej reklamacji możesz złożyć w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji. W tym celu odpowiedz bezpośrednio na wiadomość od InPost, poinformuj o swoim odwołaniu i zamieść stosowne wyjaśnienia. Odwołanie zostanie rozpatrzone w ciągu 30 dni.
Pamiętaj, że w przypadku zaginięcia paczki, reklamację możesz złożyć dopiero po 30 dniach od daty nadania reklamowanej przesyłki.
Uszkodzona paczka Poczta Polska
W zależności od tego, czy masz umowę własną podpisaną z Pocztą Polską, czy też korzystasz z umowy wynegocjowanej przez Allegro, proces reklamacyjny będzie się nieco różnił.
1) Poczta Polska (masz umowę własną z przewoźnikiem)
Zgłoś reklamację samodzielnie:
Wymagane w procesie:
2) Poczta Polska (korzystasz z umowy własnej, na wynegocjowanych przez Allegro stawkach)
Zgłoś reklamację samodzielnie:
Wymagane w procesie:
W niektórych przypadkach doradca Allegro może do przewoźnika DPD złożyć reklamację w Twoim imieniu. Reklamacje, które dotyczą opłat dodatkowych zgłoś bezpośrednio u doradcy Allegro.
3) Poczta Polska (bez umowy własnej) gdy korzystasz z Wysyłam z Allegro
Gdy reklamacja dotyczy dostaw, które nadajesz przez narzędzie Wysyłam z Allegro bez własnej umowy z przewoźnikiem.
Termin na rozpatrzenie reklamacji w Poczcie Polskiej
Poczta Polska ma na rozpatrzenie reklamacji 30 dni. W ciągu 14 dni od otrzymania decyzji możesz się odwołać do Działu Odwołań Biura Wsparcia Klientów. Jeśli jednak zgłaszasz uszkodzenie przesyłki, gdzie protokół nie został spisany, bardzo ważne jest złożenie reklamacji do 7 dni od momentu dostarczenia przesyłki - w przeciwnym razie reklamacja może nie zostać rozpatrzona.
Uszkodzona paczka Kurier UPS (do 10 kg)
1) Kurier UPS (masz umowę własną z przewoźnikiem)
Zgłoś reklamację samodzielnie:
Wymagane w procesie:
2) Allegro UPS odbiór w punkcie (korzystasz z umowy własnej na wynegocjowanych przez Allegro stawkach)
W przypadku uszkodzenia lub zagubienia przesyłki zgłoś reklamację samodzielnie:
Wymagane w procesie:
W przypadku naliczenia dodatkowych opłat reklamację zgłoś bezpośrednio do nas:
3) Allegro Kurier UPS (do 10 kg) (bez umowy własnej) gdy korzystasz z Wysyłam z Allegro
Gdy reklamacja dotyczy dostaw, które nadajesz przez narzędzie Wysyłam z Allegro bez własnej umowy z przewoźnikiem.
Termin na rozpatrzenie reklamacji w UPS
Dochodzenie w przypadku uszkodzonej lub zaginionej paczki zajmuje zazwyczaj od 8 do 15 dni roboczych. Jeśli podane przez zgłaszającego dane okażą się niewystarczające, postępowanie reklamacyjne może ulec wydłużeniu.
Masz inne pytania o metody i koszty dostaw na Allegro? Zajrzyj do naszego artykułu FAQ.