anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Czy sprzedawca może odmówić zwrotu środków?

xanthyp
#8 Zapaleniec

Kupiłem dysk SSD Lextar 30 lipca, odstąpiłem od umowy 11 sierpnia, 18 sierpnia zapakowałem dysk do oryginalnego opakowania, zapakowałem paczkę, wsadziłem do paczkomatu i czekałem na zwrot. Sprzedawca 21 sierpnia odmówił zwrotu, twierdząc, że wysłałem tylko pudełko, bez dysku.

Dostałem film z rozpakowania towaru. Według mnie paczka wyglądała inaczej niż ta którą wysłałem. Wyglądała też na otwieraną. Oczywiście na tyle ile pozwalała te szczegóły dostrzec jakość filmu.

Dyskusję założyłem 25 sierpnia. Opisałem problem z datami i screen z filmu od sprzedawcy. Sprzedawca oświadczył, że nie odda mi środków dopóki nie otrzyma dysku.

Allegro w moim imieniu reklamowało przesyłkę (tak napisali w dyskusji) ale reklamacja została odrzucona. Przewoźnik czyli Orlen stwierdził, że sprzedawca przyjął paczkę bez zastrzeżeń, więc z ich perspektywy nie ma problemu.

Dla Orlen nie jestem stroną.

Złożyłem wniosek do Programu Ochrony Kupujących, został odrzucony ze względu na reklamację u przewoźnika czyli Orlen.

Obecnie jest tak, że Allegro w moim imieniu drugi raz złożyło reklamację u przewoźnika, 16 września czyli ponad miesiąc temu.

Od tego czasu przeczytałem sporo o prawach konsumenta. Podobno na zwrot środków, sprzedawca ma 14 dni, według Art 32, podpunkt 3:

Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że sam odbierze towar od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania towaru z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jego odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.

Według Regulaminu Allegro jest tak samo:

odstępujesz od umowy – zgodnie z Polityką zwrotów na Allegro sprzedający powinien zwrócić Ci wpłatę niezwłocznie po otrzymaniu i sprawdzeniu towaru – w ciągu 7 dni kalendarzowych liczonych od dnia zmiany statusu przesyłki zwrotnej na Dostarczona i nie więcej niż 14 dni od momentu przesłania przez Ciebie Formularza zwrotu towaru

Jak pisałem odstąpienie od umowy złożyłem 11 sierpnia. Czyli moim zdaniem zwrot środków powinien nastąpić do 25 sierpnia. Jest 20 października czyli prawie dwa miesiące później.

Wydaje mi się, że środki powinienem otrzymać do 14 dni od odstąpieniu od umowy, według prawa konsumenta oraz regulaminu Allegro, czyli zostało złamane prawo konsumenta oraz regulamin allegro.

Co mogę z tym zrobić?

Właściwie czuję się bezsilny, dla Orlen nie jestem stroną, kupujący ma to w nosie, Allegro składa reklamacje u przewoźnika które są odrzucane. Piszę kolejne posty w dyskusji ale wydaje się to bez żadnego znaczenia.

Źródła które znalazłem w internecie mówią o tym, że sprzedawca ma obowiązek zwrócić środki najpóźniej w terminie 14 dni:

* https://spolecznosc.allegro.pl/t5/dyskusje-kupuj%C4%85cych/ile-czasu-ma-sprzedaj%C4%85cy-na-zwrot-pi...

* https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/prawo-odstapienia-od-umowy/skutek/

* https://konsumersi.pl/aktualnosci/brak-zwrotu-pieniedzy-po-odstapieniu-od-umowy/

 

 

oznacz moderatorów
37 ODPOWIEDZI 37

EkspertLed
#9 Pomysłodawca

tak, powinien zwrócić pieniądze, bo tak nakazuje ustawa konsumencka - wystaczy samo potwierdzenie nadania zwrotu. Jest tu jednak zagrożenie jeśli sprzedawca ma dowody, ze nie otrzymał towaru. Oddając pieniądze sprzedający wypełnił wymogi ustawy konsumenckiej i już Cię nie chroni. Może wezwać Cię, na podstawie KC, do zwrotu przedmiotu lub jego wartości, także "odsetki" za utracone korzyści. Jeśli udowodni w sądzie, ze tego towaru nie dostał to poniesiesz wszelkie koszty, będziesz traktowany symetrycznie bo nie będziesz konsumentem, tylko zwykłym dłużnikiem. 

oznacz moderatorów

misiaczekmr
#11 Animator

Napisz co to za sprzedawca stosuje takie niecne praktyki, będziemy unkiać zakupów u tego janusza

oznacz moderatorów

KOGIEL_T
#21 Demiurg ⭐⭐⭐

@misiaczekmr  a Ty jako sprzedający oddajesz kasę bez otrzymania towaru🤔, a może to kupujący jest Januszem i wysłał puste pudełko?, w tej chwili nie wiadomo kto ma racje i trzeba czekać na decyzję przewożnika

oznacz moderatorów

Ziolko39
#21 Demiurg ⭐⭐⭐

@xanthyp Sprzedawca może zaczekać ze zwrotem należności do czasu, aż otrzyma towar z powrotem > ponieważ sprzedający stwierdził, że nie otrzymał zwrotu towaru tylko puste pudełko, to miał prawo wstrzymać zwrot środków > nie wiadomo kto mówi prawdę??????

oznacz moderatorów

kostas11
#21 Demiurg ⭐⭐⭐

@xanthyp tak masz rację powinieneś dostać kasę do 14 dni ale sprzedawca dalej będzie wymagał zwrotu towaru, skoro zostały złożone reklamacje i odwołanie i dalej przewoźnik twierdzi że do ubytku nie doszło, to jesteś na przegranej pozycji 😞

Jeśli sprzedawca by Ci oddał kasę i czekał na rozpatrzenie reklamacji, to po odrzuceniu i tak byś musiał mu oddać bo nie oddałeś towaru 😞 

__________
Κώστας
oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg ⭐⭐⭐

@xanthyp prosta sprawa zwrot smart allegro za zwrot odpowiada przed tobą ty za stan zwrotu przed sprzedawca i sprzedawca może się wstrzymać ze zwrotem kasy aż odzyska towar. Kod zwrotu smart nie jest ustawowym dowodem potwierdzenia odesłania paczki jest nim np paragon za usługę czy faktura czy dowód nadania na poczcie z poniesioną opłatą. Składaj reklamacje do allegro a nie allegro za ciebie do orlen reklamacja dotyczy wykonania zwrotu smart. A przewoźnika nalezy poprosić o zdjęcia paczek z pakowni z punku nadania i punktu docelowego i porównać z tym co masz od sprzedawcy. Możliwe że się kurier połakomił, będzie można okreslić kiedy paczka zmieniła wygląd

oznacz moderatorów

pecela
#20 Guru ⭐⭐

@az1rael

Paragon czy faktura nie jest dowodem nadania. Te dokumenty dostaniesz już po utworzeniu i opłaceniu etykiety nadawczej lub wygenerowaniu kodu nadania.

oznacz moderatorów

xanthyp
#8 Zapaleniec

Jakaś masakra. Jest dobrze jak jest dobrze. Gdy jest problem to nic nie działa. Takie mam wrażenie.

Coś mi się wydaje, że będę musiał pogodzić się ze stratą około 300 zł. W sumie mogło być gorzej.

W każdym razie, warto przemyśleć zwrot, bo, jak wynika z nabytego doświadczenia, może być różnie.

oznacz moderatorów

pecela
#20 Guru ⭐⭐

@xanthyp

To była Orlen Paczka, Allegro Delivery Orlen Paczka, czy Allegro Orlen Paczka? Ma to spory wpływ na to kto rozpatruje reklamację i do kogo się ją zgłasza.

oznacz moderatorów

xanthyp
#8 Zapaleniec

Automat ORLEN Paczka

Tak jest w opisie aukcji

oznacz moderatorów

pecela
#20 Guru ⭐⭐

@xanthyp

Chodziło mi o to jakim przewoźnikiem odesłałeś? Czy była to Orlen Paczka czy Allegro Delivery Orlen Paczka, bo to formalnie dwóch różnych przewoźników.

Można to odróżnić też po nr przesyłki. Jest inny format nr.

oznacz moderatorów

xanthyp
#8 Zapaleniec
Przewoźnik: Allegro
Numer przesyłki: AD00xxx
oznacz moderatorów

RED
#21 Demiurg ⭐⭐⭐

@xanthyp tego typu usługi wymagają wzajemnego zaufania, opierają się wykonywaniu konkretnych czynności

i tyle

ale obieg wzajemnego zaufania został zaburzony przez allegro i umowy jakie serwis zawarł z przewoźnikami - strony transakcji nie są chronione

przewoźnik np: źle wykonuje swoje obowiązki - allegro twierdzi, że umowa tego nie przewiduje i reklamacje odrzuca np: nieterminowe odbiory

proste pytanie, czy przesyłka była ubezpieczona od takich sytuacji, jako usługa allegro - czyli darmowy zwrot powinna

@Syrena_zT @N_Nitka28 @RaBarbar_ka @MiMary @w_kiwi @Sa_nova @la_nika @nat_not @_HolaOla_  

ale tu potykamy się o rzeczywistość allegro

moderatorzy do boju

 

@xanthyp twierdzisz, że twój towar został przepakowany już po przekazaniu przesyłki przewoźnikowi, odbiorca pokazuje inny stan przesyłki niż pierwotny

można się domyślić gdzie nastąpił ubytek zawartości

 

oznacz moderatorów

Client:84083732
#8 Zapaleniec

Tak to jest z niektórymi sprzedawcami. Ja to np tak mialem ze z tydzień używałem produkt odesłałem w idealnym stanie bez ryski a sprzedawca cyk 40% czyli prawie polowa mniej kwoty śmieszne to jest, oczywiście bez rzeczoznawcy bo tak. I jeszcze ludzie na tym forum jada po tobie.

oznacz moderatorów

Ziolko39
#21 Demiurg ⭐⭐⭐
oznacz moderatorów

KOGIEL_T
#21 Demiurg ⭐⭐⭐

@Client:84083732  oczywiście za rzeczoznawce zapłacisz Ty🤔

oznacz moderatorów

_HolaOla_
Moderatorka Allegro Gadane
Moderatorka Allegro Gadane

@xanthyp niestety wciąż czekamy na decyzję reklamacyjną, ale poprosiłam już zespół o jak najszybszą odpowiedź dla Ciebie w tej sprawie. 

   Ola
   Moderatorka
oznacz moderatorów

xanthyp
#8 Zapaleniec

Mnie zastanawia jeszcze taka rzecz: unikanie odpowiedzi na pytanie o przekroczenie terminu 14 dni przez Allegro w dyskusji.

To fragment:

"

Proszę Allegro o ustosunkowanie się do kwestii przekroczenia terminu 14 dni na zwrot środków.

"

Odpowiedź Allegro:

"
Ponagliłam Pana sprawę. Proszę o jeszcze chwilę cierpliwości.

"

Jeżeli dobrze rozumiem jeżeli odzyskam te środki to mam prawo domagać się karnych odsetek za bezprawne przetrzymywanie środków?

Bo to już dwa miesiące zwłoki.

Wiem, że nie jest to duża kwota, ale mam wrażenie, że jej nie dostanę. Mi chodzi o to jak respektowane jest prawo i wychodzi na to, że tak jak jest w danym momencie wygodnie. Czyli termin przekroczyliśmy ale konsekwencji nie chcemy przyjąć.

oznacz moderatorów

MOJEGRATY5
#14 Krzewiciel

Witam.

@xanthyp 

Problem w tym, że z tego co rozumiem, to oczekujesz od Allegro ustosunkowania się do przekroczenia terminu 14-tu dni na zwrot środków, a termin ten nie dotyczy Allegro tylko sprzedawcy.

Sprzedawca zaś ma prawo wstrzymać się ze zwrotem środków do czasu otrzymania zwracanego towaru. Zwrot środków od sprzedawcy być może nigdy nie nastąpi, bo dysponuje on dowodem (może wątpliwej jakości, ale jednak), że przedmiotu nie było w paczce. A przewoźnik także póki co odrzuca swoją odpowiedzialność za brak przedmiotu w przesyłce.

Na chwilę obecną wygląda to tak, że dysk jest u Ciebie.

Więc jeśli już ktoś może mieć roszczenie, to raczej sprzedawca za teoretyczne bezumowne użytkowanie przez Ciebie jego przedmiotu.

Patrząc realnie, to w kwestii odzyskania środków możesz liczyć jedynie na zmianę stanowiska Allegro co do wypłaty odszkodowania, pod warunkiem że będziesz konsekwentny w działaniach, podając choćby w kółko te same argumenty i nie dasz się spławić. Ale że wypłata ta jest uznaniowa, to wcale jej nie musisz otrzymać, a nawet jeśli to bez jakichkolwiek odsetek.

Jeśli nie wypali rekompensata od Allegro, to pozostanie Ci jedynie droga sądowa, ale to kosztowny i długotrwały proces i nie gwarantujący powodzenia.

Może spróbuj zasięgnąć porady w jakiejś organizacji prokonsumenckiej, lub u miejskiego/powiatowego rzecznika praw konsumenta. Czasem pomagają...

Pozdrawiam. Marek.

oznacz moderatorów