Autoryzacja nie powiodła się.
Odśwież stronę i spróbuj jeszcze raz.
Jeśli przy wysyłce towaru nastąpi błąd i kupujący otrzyma inny używany towar (teoretycznie o A.podobnej lub B.większej lub C.mniejszej wartości) a wystawiony i kupiony towar się w międzyczasie uszkodził to jakie są dopuszalne możliwości rozwiązania sytuacji?
1.Zwrot z automatu towaru przez kupującego? Czy kupujący musi wyrazić wolę zwrotu lub wolę pozostawienia otrzymanego innego towaru? Kto ponosi koszty?
2.Kto określa wartość takiego innego używanego towaru? Co jeśli kupujący stwierdzi że wartość jest niższa niż zapłacił i będzie domagał się zwrotu różnicy? Czy sprzedawca może odmówić rekompensaty np.podając swoją wycenę przesłanego towaru?
3.Czy kupujący ma prawo żądać rekompensaty i/lub dosłania identycznego kupionego towaru jeśli jest dostępny na "rynku" np.na innych aukcjach?
4.Kto decyduje co dalej w takiej sytuacji, sprzedawca czy kupujący?
5.Co jeśli kupujący nie zgłosi reklamacji i nie odeśle towaru? Czy sprzedawca jak powoła się na błąd ma prawo domagać się odesłania towaru? Kto wtedy może zadecydować co dalej?
6.Co jeśli kupujący zgłosi reklamację np.niezgodności towaru ale nie odeśle towaru?
7.Jakie są przewidziane terminy na realizację dosłania prawidłowego towaru?
8.Czy kupujący może żądać rekompensaty za niedostarczony towar jak otrzymał inny o podobnej lub większej wartości?
9.Czy sprzedawca może np.powołać się na błąd, zażądać zwrotu wysłanego towaru i wycofać się z umowy?
10.Co w takiej sytuacji powinien/może zrobić sprzedawca jak sprzedawał prywatnie?
11.Co w takiej sytuacji może zrobić kupujący jak kupował prywatnie?
Sprzedaż używanego towaru z konta prywatnego jako osoba fizyczna. Umowa zawarta przez allegro smart. Decyduje sprzedawca czy kupujący. Jakie są opcje w takiej sytuacji. @Syrena_zT @N_Nitka28 @RaBarbar_ka @MiMary @w_kiwi @Sa_nova @la_nika @nat_not @_HolaOla_
Za błędy odpowiada ten który je popełnił . Najlepiej samemu się dogadać .
@Client:134024894 odpowiedź jest prosta .. doprowadzasz przedmiot do zgodności z umową lub pokrywasz wszystkie kosztu jakie poniósł kupujący , w przypadku tym nie ma znaczenia czy jesteś przedsiębiorcą czy sprzedałeś prywatnie
@Client:134024894 , ponieważ sprawa nie dotyczy konta, z którego piszesz, nie sprawdziłam szczegółów tej transakcji, więc opieram się na tym co napisałeś.
Doszło do nienależytego wykonania zobowiązania przez sprzedawcę. Zamiast zamówionego towaru, kupujący otrzymał inny. To jest wada fizyczna towaru w rozumieniu Kodeksu cywilnego, nawet jeśli otrzymany towar sam w sobie jest sprawny – nie jest tym, co zostało zamówione. Fakt, że właściwy towar się uszkodził, jeszcze bardziej komplikuje sprawę.
1.Kupujący nie ma obowiązku automatycznego zwrotu towaru. Otrzymał coś innego, niż zamówił, więc ma prawo do podjęcia decyzji. Ma kilka opcji w ramach rękojmi za wady (art. 556 i następne Kodeksu cywilnego):
Żądanie wymiany na towar wolny od wad: W tym przypadku na ten właściwy, zamówiony. Problem w tym, że ten właściwy towar jest uszkodzony.
Żądanie usunięcia wady: Raczej niemożliwe w tej sytuacji, bo to inny towar.
Obniżenie ceny: Jeśli kupujący zdecyduje się zatrzymać otrzymany towar.
Odstąpienie od umowy: Jeśli wada jest istotna (a otrzymanie innego towaru jest zazwyczaj wadą istotną).
Kupujący musi wyrazić swoją wolę. Sprzedawca nie może go zmusić do zwrotu, zanim kupujący nie zdecyduje, co chce zrobić.
Koszty: Jeśli kupujący zdecyduje się na zwrot (np. w przypadku odstąpienia od umowy), koszty odesłania towaru ponosi sprzedawca, ponieważ to on popełnił błąd.
2. Określanie wartości: Nie ma prostej odpowiedzi. Wartość powinna być ustalona w drodze porozumienia stron. Jeśli nie dojdzie do porozumienia, każda ze stron może próbować udowodnić swoją wycenę (np. na podstawie cen rynkowych podobnych przedmiotów).
Domaganie się zwrotu różnicy: Tak, kupujący ma do tego prawo w ramach obniżenia ceny, jeśli zdecyduje się zatrzymać otrzymany towar, a jego wartość jest niższa niż zapłacona.
Odmowa rekompensaty/własna wycena: Sprzedawca może przedstawić swoją wycenę, ale nie może jednostronnie odmówić rekompensaty, jeśli różnica w wartości jest obiektywnie uzasadniona. Spór o wartość może być podstawą do dalszych negocjacji, a w ostateczności – rozstrzygnięcia sądowego.
3. Dosłanie identycznego towaru: Kupujący ma prawo żądać wymiany na towar zgodny z umową (czyli ten, który kupił). Problem w tym, że "jego" towar jest uszkodzony. Jeśli nie posiadasz już identycznego, sprawnego towaru, nie może spełnić tego żądania.
Zakup na "rynku": Sprzedawca nie ma obowiązku kupować towaru na zewnątrz (np. z innej aukcji), aby spełnić żądanie kupującego, zwłaszcza że jest to sprzedaż prywatna, a nie działalność gospodarcza. Jest to opcja, którą sprzedawca może dobrowolnie zaproponować, aby rozwiązać problem, ale nie jest to jego prawny obowiązek wynikający z rękojmi.
Rekompensata: Tak, kupujący może żądać rekompensaty. Może to być wspomniane obniżenie ceny (jeśli zatrzyma otrzymany towar) lub zwrot całej zapłaconej kwoty (w przypadku odstąpienia od umowy). Dodatkowo, może domagać się naprawienia szkody wynikłej z nienależytego wykonania umowy (np. kosztów poniesionych na odesłanie błędnego towaru).
4. O tym, co dalej w takiej sytuacji decyduje kupujący, w granicach uprawnień wynikających z rękojmi. To on ma prawo wyboru jednego z czterech wymienionych uprawnień (wymiana, naprawa, obniżenie ceny, odstąpienie od umowy). Sprzedawca może jedynie zaproponować swoje rozwiązania, ale to kupujący decyduje, co mu odpowiada.
5. Niezgłoszenie reklamacji i nieodesłanie: Jeśli kupujący nie zgłosi reklamacji (nie zawiadomi o wadzie) w odpowiednim czasie (rok od zauważenia wady, ale nie później niż dwa lata od wydania rzeczy), traci uprawnienia z rękojmi. Jednak w tym przypadku, to sprzedawca popełnił błąd, wysyłając niewłaściwy towar
Prawo sprzedawcy do domagania się odesłania: Tak, sprzedawca, który wysłał inny towar przez pomyłkę, ma prawo domagać się jego zwrotu. Kupujący otrzymał coś, co mu się nie należało. Jednak sprzedawca powinien w zamian zaproponować właściwe rozwiązanie (zwrot pieniędzy, dosłanie właściwego towaru, jeśli jest to możliwe, lub inne porozumienie).
O tym, co dalej w takiej sytuacji decyduje kupujący.
6. Jeśli kupujący zgłosi reklamację (zawiadomi o wadzie), ale nie odeśle towaru, to jego żądanie (np. wymiana, zwrot pieniędzy) jest nadal ważne. Natomiast sprzedawca może odmówić spełnienia żądania, dopóki nie otrzyma towaru z powrotem, aby np. zweryfikować stan przesłanego przedmiotu.
7. Kodeks cywilny nie określa terminów dla sprzedaży prywatnej. Powinno to nastąpić niezwłocznie, bez nadmiernych niedogodności dla kupującego. W praktyce oznacza to rozsądny termin, uzgodniony między stronami, np. kilka dni, tydzień. Jeśli sprzedawca nie jest w stanie dosłać prawidłowego towaru, powinien to jasno zakomunikować.
8. Tak, kupujący może żądać rekompensaty (obniżenia ceny), nawet jeśli otrzymał towar o podobnej lub większej wartości, ale nie jest to towar, który zamówił. Prawo do rękojmi dotyczy niezgodności towaru z umową. Jeśli kupujący kupił konkretny przedmiot X, a otrzymał przedmiot Y, to jest to wada, niezależnie od wartości.
9. Sprzedawca powinien w pierwszej kolejności zaproponować rozwiązanie w ramach rękojmi (zwrot pieniędzy, jeśli nie ma już właściwego towaru). Jeśli kupujący odmawia współpracy, wtedy sprzedawca może żądać zwrotu, oferując jednocześnie zwrot pieniędzy za niezrealizowaną umowę. Rozwiązanie umowy za porozumieniem stron (np. zwrot pieniędzy za anulowanie transakcji) jest zawsze najlepszym rozwiązaniem.
10. Co w takiej sytuacji powinien/może zrobić sprzedawca jak sprzedawał prywatnie?
Jako sprzedający powinieneś skontaktować się z kupującym i wyjaśnić sytuację, ustalić z kupującym czego ten oczekuje. Jeśli kupujący chce właściwy towar, wyjaśnij, że oryginalny towar jest uszkodzony i nie możesz go wysłać.
Zaproponuj rozwiązania (pełny zwrot pieniędzy, obniżenie ceny). Jeśli chodzi o koszty transportu, to sprzedawca ponosi koszty odesłania błędnie wysłanego towaru.
11. Co w takiej sytuacji może zrobić kupujący jak kupował prywatnie?
Kupujący powinien zgłosić sprzedawcy niezgodność towaru z umową niezwłocznie po otrzymaniu przesyłki. Przedstawić swoje żądanie (wymiana na właściwy towar, obniżenie ceny, odstąpienie od umowy i zwrot wpłaty).
Jeśli zakup był w ramach Smart! na Allegro (nie na Allegro Lokalnie), kupujący może skorzystać z darmowej etykiety zwrotnej.
Dziękuję za odpowiedź. O takie warianty chodziło. Jeszcze pytanie o sytuację gdy sprzedawca np.
1.naprawi towar lub
2.ma prawie identyczny towar (różnice kolorystyczne)
3.będzie miał identyczny towar (drugi egzemplarz)
Czy w każdej z opcji 1,2,3 kupujący musi czy może zgodzić się na dosłanie towaru i musi czy może zwrócić ten inny otrzymany towar.
Czy w sytuacji błędu sprzedawcy i możliwości dostarczenia przez sprzedawcę pierwotnego towaru (sytuacja nr 3) nadal kupujący musi zaakceptować takie rozwiązanie? Czy wystarczy że jako sprzedawca poinformuję kupującego o możliwości i chęci wywiązania się z pierwotnej umowy?
Czy mimo to (jak sprzedawca poczynił sam z siebie bez wyrażonej woli kupującego kroki żeby uzyskać identyczny towar) kupujący może domagać się innego rozwiązania? Np.Kupujący może chcieć rekompensaty za wadę i/lub zatrzymania otrzymanego towaru?
Czy sprzedawca musi to zaakceptować mimo błędu? czy jako sprzedawca mogę się nie zgodzić ani na rekompensate ani na zatrzymanie innego towaru?
Czy mogę żądać zwrotu przesłanego towaru jak zwrócę otrzymaną wpłatę kupującemu czy musi na to być zgoda kupującego?
Czy jest opcja na anulowanie umowy i transakcji?
Cześć, @Client:134024894. Niestety nie doprecyzowałeś, czy pytania dotyczą transakcji konsumenckiej, czy niekonsumenckiej, dlatego odpowiadam z założeniem, że dotyczy to transakcji między osobami fizycznymi.
Jeszcze pytanie o sytuację gdy sprzedawca np.
1.naprawi towar lub
2.ma prawie identyczny towar (różnice kolorystyczne)
3.będzie miał identyczny towar (drugi egzemplarz)
Czy w każdej z opcji 1,2,3 kupujący musi czy może zgodzić się na dosłanie towaru i musi czy może zwrócić ten inny otrzymany towar - klient nie musi się godzić na dosłanie towaru, ponieważ decyzja reklamacyjna należy do sprzedającego. Klient powinien na prośbę sprzedającego odesłać błędnie otrzymany towar.
Czy w sytuacji błędu sprzedawcy i możliwości dostarczenia przez sprzedawcę pierwotnego towaru (sytuacja nr 3) nadal kupujący musi zaakceptować takie rozwiązanie? Czy wystarczy że jako sprzedawca poinformuję kupującego o możliwości i chęci wywiązania się z pierwotnej umowy? - decyzja reklamacyjna należy do sprzedającego. Klient jest zobowiązany zaakceptować Twoją decyzję (np. dosłanie towaru zgodnego z umową).
Czy mimo to (jak sprzedawca poczynił sam z siebie bez wyrażonej woli kupującego kroki żeby uzyskać identyczny towar) kupujący może domagać się innego rozwiązania? Np.Kupujący może chcieć rekompensaty za wadę i/lub zatrzymania otrzymanego towaru? - tak, kupujący może domagać się innego rozwiązania, jednak decyzja reklamacyjna należy do sprzedającego.
Czy sprzedawca musi to zaakceptować mimo błędu? czy jako sprzedawca mogę się nie zgodzić ani na rekompensate ani na zatrzymanie innego towaru? - nie musisz się zgodzić na roszczenie kupującego; to Twoja decyzja.
Czy mogę żądać zwrotu przesłanego towaru jak zwrócę otrzymaną wpłatę kupującemu czy musi na to być zgoda kupującego? - najpierw poproś kupującego o zwrot reklamowanego towaru, jeżeli go potrzebujesz do rozpatrzenia reklamacji (możesz podjąć decyzję np. na podstawie zdjęć). Jeśli jednak zwróciłeś już pieniądze, możesz poprosić kupującego o odesłanie towaru - klient powinien go wtedy do Ciebie zwrócić.
Czy jest opcja na anulowanie umowy i transakcji? - nie można jednostronnie unieważnić umowy sprzedaży zawartej na odległość. To znaczy, że umowa może zostać unieważniona tylko za porozumieniem stron. Dotyczy to oczywiście tylko transakcji niekonsumenckiej.
@Syrena_zT @N_Nitka28 @RaBarbar_ka @MiMary @w_kiwi @Sa_nova @la_nika @nat_not @_HolaOla_
Proszę o odpowiedż jeszcze na jeden wariant sytuacji w przypadku jw. osób fizycznych po obydwu stronach transakcji.
Co jeśli kupujący nie złoży reklamacji lub złoży ale się z niej wycofa i stwierdzi że odpowiada mu ten inny otrzymany towar. Czy sprzedawca może mimo to zażądać zwrotu tego innego towaru który wysłał (innego niż w opisie aukcji)?
Jeśli sprzedawca
A.może już i chce dosłać wystawiony w aukcji towar kupującemu albo
B.nie może dosłać bo towar uległ uszkodzeniu?
Czy sprzedawca ma prawo zażądać zwrotu tego innego towaru przed dostarczeniem do kupującego towaru z aukcji czy może po jego dostarczeniu?
Jakie terminy obowiązują na dostarczenie i odesłanie towaru sprzedającego i kupującego?
Czy kupujący ma określony czas na zwrot takiego innego błędnie wysłanego towaru lub na podjęcie decyzji co chce zrobić reklamować, zwrócić, zostawić?
Co jeśli kupujący nie wybrał co zrobi i sprzedający nie wie czy kupujący reklamuje towar, czy chce rekompensaty, czy chce zatrzymać ten inny towar, czy chce otrzymać towar z aukcji?
Czy po określonym czasie lub braku jasnej lub braku jakiejkolwiek odpowiedzi ze strony kupującego sprzedawca może sam podjąć jakieś działanie? Czyli bez zgody ale też bez sprzeciwu kupującego np sam sprzedawca zdecyduje który wariant respektuje i wyśle do kupującego taką informację?
Np.sprzedający nic nie będzie robił dopóki kupujący nie odpowie i nie wybierze rozwiązania
lub sprzedający sam dośle towar z aukcji i będzie domagać się wydania i zwrotu tego innego niż w aukcji towaru błędnie wysłanego?
Co jeśli kupujący stwierdzi że otrzymany inny towar już używał i mimo żądań sprzedawcy nie będzie go chciał zwrócić, wydać lub zwróci jako bardziej używany? Czy kupujący w ogóle ma takie prawo?
Czy jeśli kupujący zwtóci sprzedającemu ten inny towar jako bardziej używany to Sprzedawca może żądać rekompensaty?
Generalnie to zastanawiam się czy w sytuacji błedu w wysyłce towaru doszłoby do zawarcia umowy jeśli kupujący otrzymałby inny towar niż w opisie aukcji?
Czy może umowa została zawarta ale nie będzie zrealizowana dopóki kupujący nie otrzyma właściwego towaru z aukcji?
Co jeśli kupujący nie złoży reklamacji lub złoży ale się z niej wycofa i stwierdzi że odpowiada mu ten inny otrzymany towar. - jeśli kupujący stwierdzi, że otrzymany produkt mu odpowiada, to może zrezygnować z reklamowania towaru.
Czy sprzedawca może mimo to zażądać zwrotu tego innego towaru który wysłał (innego niż w opisie aukcji)? - tak, możesz zażądać zwrotu błędnego towaru.
Jeśli sprzedawca
A.może już i chce dosłać wystawiony w aukcji towar kupującemu albo
B.nie może dosłać bo towar uległ uszkodzeniu?
Czy sprzedawca ma prawo zażądać zwrotu tego innego towaru przed dostarczeniem do kupującego towaru z aukcji czy może po jego dostarczeniu? - możesz poprosić kupującego o to, aby najpierw odesłał do Ciebie towar, który był niezgody z umową i dopiero po otrzymaniu towaru wysłać właściwy produkt.
Jakie terminy obowiązują na dostarczenie i odesłanie towaru sprzedającego i kupującego? -tak jak wspomniała Monika, kodeks cywilny nie określa terminów dla sprzedaży prywatnej. Powinno to nastąpić niezwłocznie i w praktyce oznacza to rozsądny termin, uzgodniony między stronami, np. kilka dni, tydzień
Czy kupujący ma określony czas na zwrot takiego innego błędnie wysłanego towaru lub na podjęcie decyzji co chce zrobić reklamować, zwrócić, zostawić? - po tym, gdy klient zglosi reklamację, nie ma określonego czasu na oddanie ci towaru. Decyzję o tym, czego chce klient, przekazuje Ci składając reklamację.
Co jeśli kupujący nie wybrał co zrobi i sprzedający nie wie czy kupujący reklamuje towar, czy chce rekompensaty, czy chce zatrzymać ten inny towar, czy chce otrzymać towar z aukcji? - oświadczenie woli o złożeniu reklamacji powinno być jasne i klarowne - jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do zgłoszenia klienta, to dopytaj o szczegóły i roszczenie.
Czy po określonym czasie lub braku jasnej lub braku jakiejkolwiek odpowiedzi ze strony kupującego sprzedawca może sam podjąć jakieś działanie? Czyli bez zgody ale też bez sprzeciwu kupującego np sam sprzedawca zdecyduje który wariant respektuje i wyśle do kupującego taką informację? Np.sprzedający nic nie będzie robił dopóki kupujący nie odpowie i nie wybierze rozwiązania lub sprzedający sam dośle towar z aukcji i będzie domagać się wydania i zwrotu tego innego niż w aukcji towaru błędnie wysłanego? - tak, to jest decyzja reklamacyjna sprzedającego i ramach tej decyzji może dosłać do kupującego nowy towar. Lepiej jednak, aby sprzedający przed dosłaniem prawidłowego towaru poprosił kupującego o odesłanie produktu niezgodnego z umową. W pierwszej kolejności sprzedający jest uprawniony do naprawy/wymiany towaru i dopiero w momencie, gdy nie jest w stanie tego zrobić, może zdecydować o zwrocie środków lub rabacie.
Co jeśli kupujący stwierdzi że otrzymany inny towar już używał i mimo żądań sprzedawcy nie będzie go chciał zwrócić, wydać lub zwróci jako bardziej używany? Czy kupujący w ogóle ma takie prawo? - tak, kupujący ma takie prawo, ponieważ otrzymał produkt niezgodny z umową. Jeśli nie chce składać reklamacji i odsyłać towaru, to nie musi tego robić.
Czy jeśli kupujący zwtóci sprzedającemu ten inny towar jako bardziej używany to Sprzedawca może żądać rekompensaty? - nie, sprzedający może albo uznać reklamację albo ją odrzucić. Sprzedający wydaje decyzję reklamacyjną odnosząc się do wady.
Generalnie to zastanawiam się czy w sytuacji błedu w wysyłce towaru doszłoby do zawarcia umowy jeśli kupujący otrzymałby inny towar niż w opisie aukcji? - tak i mówimy wtedy o niezgodności towaru z umową. Kupujący ma możliwość zgłoszenia tej niezgodności w ramach rękojmi - transakcja została zrealizowana w sposób niezgodny z umową, ponieważ klient dostał towar inny, niż zamawiał.
Czy może umowa została zawarta ale nie będzie zrealizowana dopóki kupujący nie otrzyma właściwego towaru z aukcji? - umowa została zawarta gdy klient złożył zamówienie, a sprzedający zobowiązał się wysłać towar do kupującego. Tutaj nadal obowiązuje umowa sprzedaży na odległość.
Dziękuję za wyjaśnienia.
Żeby wyczerpać temat to nasuwa mi się jeszcze takie pytanie.
Czy kwota transakcji ma znaczenie?
1. Towar w cenie poniżej 1tys.zł
2. Towar w cenie 1-2 tys.zł
3.Towar w cenie 5 tys.zł lub wyższej.
oraz
Czy różnica w cenie między sprzedanym a wysłanym towarem ma znaczenie i na czyją korzyść lub niekorzyść.
1. Różnica 10%-15% na korzyść kupującego (jak różnica byłaby na korzyść sprzedawcy to na pewno kupujący by to zareklamował)
2. Różnica 20%-30%
3. Rożnica w cenie 50%
4. Różnica w cenie 100% lub więcej na korzyść kupującego.
Kiedy sprzedawca (od jakiej różnicy w cenie) może żądać dopłaty do wysłanego towaru?
Co jeśli kupujący zupełnie inaczej wyceni używany towar?
Zostaje sprzedawcy do wyboru zaakceptować wycenę kupującego lub Spór sądowy?
Pozdrawiam pomocnych moderatorów! @Syrena_zT @N_Nitka28 @RaBarbar_ka @MiMary @w_kiwi @Sa_nova @la_nika @nat_not @_HolaOla_
Koszt naprawy błędu ponosi ten, kto błąd popełnił. Jeżeli wysłałeś kupującemu niewłaściwy produkt, to masz prawo zarządzać jego zwrotu (na twój koszt) i kupujący ma obowiązek zwrócić przedmiot, który otrzymał przez pomyłkę (inaczej popełni przestępstwo lub wykroczenor przywłaszczenia). Oczywiście zawsze można się dogadać, że kupujący akceptuje produkt zastępczy. Warto jednak mieć pisemne potwierdzenie, aby nie było problemu w przyszłości (akceptując zamianę klient traci prawo do reklamacji z powodu, że otrzymał inny produkt). Także w przypadku wypłaty rekompensaty, klient traci prawo do reklamacji tej wady.
A co wartości, to jak sprzedajesz oba przedmioty, to sprawa jest prosta. Wyceną jest kwota za jaką sprzedajesz daną rzecz. W pozostałych przypadkach powinna być to wartość zbliżona do wartości rynkowej
Proszę o rozwianie wątpliwości bo pojawiają się różne opinie i informacje na ten sam temat. Moderator Marysia odpowiedziała na pytanie tak jak poniżej co wyklucza się z odpowiedzią otrzymaną w ostatniej wiadomości od użytkownika "pecela".
Pytanie:
"Co jeśli kupujący stwierdzi że otrzymany inny towar już używał i mimo żądań sprzedawcy nie będzie go chciał zwrócić, wydać lub zwróci jako bardziej używany? Czy kupujący w ogóle ma takie prawo?"
Odpowiedź moderatora:
"- tak, kupujący ma takie prawo, ponieważ otrzymał produkt niezgodny z umową. Jeśli nie chce składać reklamacji i odsyłać towaru, to nie musi tego robić"
Odpowiedź "pecela":
"Jeżeli wysłałeś kupującemu niewłaściwy produkt, to masz prawo zarządzać jego zwrotu (na twój koszt) i kupujący ma obowiązek zwrócić przedmiot, który otrzymał przez pomyłkę (inaczej popełni przestępstwo lub wykroczenor przywłaszczenia)"
Wcześniej padła odpowiedź moderatorki MiMary o możliwości zażądania przez sprzedającego zwrotu błędnie wysłanego towaru:
"Czy sprzedawca może mimo to zażądać zwrotu tego innego towaru który wysłał (innego niż w opisie aukcji)? - tak, możesz zażądać zwrotu błędnego towaru."
Czyli sprzedający może zażądać zwrotu ale jeśli kupujący stwierdzi że ten inny towar błednie wysłany mu odpowiada to może zgodnie z zawartą transakcją go zatrzymać czy nie może bo powyższe odpowiedzi chyba się wykluczają.
Chodzi o sytuację gdy stronami umowy są osoby fizyczne czyli nie sprzedaż konsumencka.
Która odpowiedź jest zgodna z obowiązującym prawem?
@Syrena_zT@N_Nitka28@RaBarbar_ka@MiMary@w_kiwi@Sa_nova@la_nika@nat_not@_HolaOla_
@Syrena_zT@N_Nitka28@RaBarbar_ka@MiMary@w_kiwi@Sa_nova@la_nika@nat_not@_HolaOla_
Proszę o rozwianie wątpliwości bo pojawiają się różne opinie i informacje na ten sam temat. Moderator Marysia odpowiedziała na pytanie tak jak poniżej co wyklucza się z odpowiedzią otrzymaną w ostatniej wiadomości od użytkownika "pecela".
Pytanie:
"Co jeśli kupujący stwierdzi że otrzymany inny towar już używał i mimo żądań sprzedawcy nie będzie go chciał zwrócić, wydać lub zwróci jako bardziej używany? Czy kupujący w ogóle ma takie prawo?"
Odpowiedź moderatora:
"- tak, kupujący ma takie prawo, ponieważ otrzymał produkt niezgodny z umową. Jeśli nie chce składać reklamacji i odsyłać towaru, to nie musi tego robić"
Odpowiedź "pecela":
"Jeżeli wysłałeś kupującemu niewłaściwy produkt, to masz prawo zarządzać jego zwrotu (na twój koszt) i kupujący ma obowiązek zwrócić przedmiot, który otrzymał przez pomyłkę (inaczej popełni przestępstwo lub wykroczenor przywłaszczenia)"
Wcześniej padła odpowiedź moderatorki MiMary o możliwości zażądania przez sprzedającego zwrotu błędnie wysłanego towaru:
"Czy sprzedawca może mimo to zażądać zwrotu tego innego towaru który wysłał (innego niż w opisie aukcji)? - tak, możesz zażądać zwrotu błędnego towaru."
Czyli sprzedający może zażądać zwrotu ale jeśli kupujący stwierdzi że ten inny towar błednie wysłany mu odpowiada to może zgodnie z zawartą transakcją go zatrzymać czy nie może bo powyższe odpowiedzi chyba się wykluczają.
Chodzi o sytuację gdy stronami umowy są osoby fizyczne czyli nie sprzedaż konsumencka.
Która odpowiedź jest zgodna z obowiązującym prawem?
@Client:134024894 Weryfikuję tę kwestię z odpowiednim zespołem.
@Syrena_zT @N_Nitka28 @RaBarbar_ka @MiMary @w_kiwi @Sa_nova @la_nika @nat_not @_HolaOla_
Przy odpowiedzi proszę aby wziąść pod uwagę wcześniejsze pytanie o różnice w cenie (wartości towaru) na które nie było odpowiedzi.
Czy wartość przedmiotu sporu ma znaczenie?
Co jeśli ktoś zamawiał np.felgi a dostał całe koła czyli felgi z oponami (towar używany)
lub kupił np.konsolę a dostał np.laptopa (używane rzeczy)
zakładając:
A.porównywalną warość i
B.różne wartości
Dlatego zadałem wcześniej pytanie o różnice w cenie towaru bo to może też mieć znaczenie na rodzaj dopuszczalnego prawem rozwiązania sytuacji dostarczenia przez sprzedającego omyłkowo innego towaru.
@Client:134024894 Wracam z odpowiedzią.
W tym przypadku sprzedający może obciążyć kupującego kosztami z tytułu bezumownego korzystania z rzeczy. Może wezwać kupującego do wydania rzeczy, której nie zakupił a którą otrzymał na skutek pomyłki.