anuluj
Pokazywanie wyników dla 
Zamiast tego wyszukaj 
Czy miało to oznaczać: 

Reklamacja towaru

domicar1
#8 Zapaleniec#

Klient załozyl dyskusje,  że towar uszkodzony i po odesłaniu do nas sprawdziliśmy iż jest w pełni sprawny. Co w takiej sytuacji ?

oznacz moderatorów
24 ODPOWIEDZI 24

komis-bell
#21 Demiurg#

@domicar1 Informujesz, że reklamację rozpatrzyłeś negatywnie bo sprzęt przetestowałeś i jest w pełni sprawny.
Następnie odsyłasz go kupującemu.

oznacz moderatorów

domicar1
#8 Zapaleniec#
  • Ok. A co jeżeli poniosłem koszt sprawdzenia reklamowanego towaru
oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@domicar1 koszty w przypadku odrzuconej reklamacji ponosi kupujący 

oznacz moderatorów

komis-bell
#21 Demiurg#

@az1rael Nie jest czasem tak, że UOKIK wypowiadał się iż konsumenta nie można obciążać kosztami reklamacji nawet tej niezasadnej?

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@komis-bell poszukałem wpierw tego nicku na allegro to prywatny sprzedawca więc obowiązuje kc a nie ustawa konsumencka uokik od tego umyje łapki 

oznacz moderatorów

komis-bell
#21 Demiurg#

@az1rael Fakt - konto prywatne ale to nie oznacza, że sprzedający nie jest przedsiębiorcą po tym co widać na koncie.

Nie mniej - nie wnikam 🙂

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@komis-bell znalazłem cos takiego w kc tylko nie wiem czy aktualne bo przepisy z 2022

Dział II(1)

 

Roszczenie sprzedawcy w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej

 

Art. 576(1). § 1. Jeżeli rzecz nie miała właściwości, które powinna mieć zgodnie ze swoim przeznaczeniem lub zgodnie z publicznie składanymi zapewnieniami, o których mowa w art. 556(1) § 2, lub została wydana w stanie niezupełnym, sprzedawca, który poniósł koszty w wyniku wykonania uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy przez konsumenta, może żądać naprawienia poniesionej szkody od tego z poprzednich sprzedawców, wskutek którego działania lub zaniechania rzecz stała się wadliwa.

 

§ 2. Odpowiedzialność określoną w § 1 ponosi także poprzedni sprzedawca, który wiedząc o wadzie rzeczy, nie poinformował o niej kupującego lub sporządził instrukcję montażu i uruchomienia dołączoną do rzeczy, jeżeli wada powstała na skutek zamontowania i uruchomienia rzeczy przez konsumenta zgodnie z tą instrukcją.

 

§ 3. Odszkodowanie, o którym mowa w § 1, obejmuje zwrot wydatków niezbędnych w celu realizacji uprawnień konsumenta, w szczególności związanych z wymianą lub usunięciem wady rzeczy sprzedanej, jej demontażem, transportem i ponownym zamontowaniem, a ponadto kwotę, o którą została obniżona cena rzeczy, oraz utracone korzyści.

 

Art. 576(2). § 1. Roszczenie sprzedawcy przedawnia się z upływem sześciu miesięcy. Bieg terminu przedawnienia rozpoczyna się z dniem poniesienia kosztów przez sprzedawcę w wyniku wykonania uprawnień z tytułu rękojmi przez konsumenta, nie później jednak niż w dniu, w którym sprzedawca powinien wykonać swoje obowiązki wobec konsumenta.

 

pozostałych sprzedawców nie może zakończyć się przed upływem sześciu miesięcy od dnia, w którym orzeczenie oddalające powództwo stało się prawomocne.

Art. 576(3). Przepisy niniejszego działu nie uchybiają innym przepisom o obowiązku naprawienia szkody.

Art. 576(4). Odpowiedzialności przewidzianej w niniejszym dziale nie można wyłączyć ani ograniczyć.

art. 576(5). Przepisy dotyczące konsumenta, zawarte w niniejszym dziale, stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

Inaczej bo to się jakos nie chce całe skopiowac dam link https://czasopismo.legeartis.org/wazne-ustawy/kodeks-cywilny-sprzedaz-art-535-581/

oznacz moderatorów

domicar1
#8 Zapaleniec#

Wiem jakie mamy obowiązki z tytułu rękojmi. Ale nie pytam co gdy towar uszkodzony. Reklamowany towar jest sprawny a klient chce oddać że jest uszkodzony 

oznacz moderatorów

komis-bell
#21 Demiurg#

@domicar1 Musisz to sobie wliczyć w koszty.

oznacz moderatorów

domicar1
#8 Zapaleniec#

Ogólnie gdyby kupujacy grał w otwarte karty inna sprawa. Chodzi o część samochodowa elektronikę, która wymaga logowania w aucie. Klient myślał że to ma uszkodzone w aucie a okazało się, że jednak nie. Założył naszą część i w rozmowie tel. że chce zwrócić na co się nie zgodziłem. Założył spór na allegro, że część niesprawna i odesłał tytułem reklamacji. My montując część w aucie stwierdzamy że działa jest w pełni sprawna. 

oznacz moderatorów

br.
#21 Demiurg#

@domicar1 "...A co jeżeli poniosłem koszt sprawdzenia..."

Nic, masz wyższe koszty prowadzenia działalności, mniejszy podatek.

Dodatkową zaletą jest wzrost twojego doświadczenia, to bardzo cenny wskaźnik.

Ale jeżeli kwoty są znaczne i opłacalne jest zakładanie sprawy sądowej to możesz spróbować odzyskać  od kupującego niepotrzebne wydatki na drodze sądowej.

oznacz moderatorów

domicar1
#8 Zapaleniec#

Doświadczenie mamy spore i odrazu wyczuwam że ktoś próbuje naprawić auto montując części i zwracać jak nie trafił. Nie pierwsza taka sytuacja. Gdyby zagrał uczciwie, czy mogę bo błędna diagnoza inny temat. Nie lubię takiego cwaniactwa

oznacz moderatorów

br.
#21 Demiurg#

@domicar1  Wszystko jest jasne, zrozumiałe, tylko że tutaj nikt, również Allegro nie podejmie zadnej decyzji. Pozostaje tylko sąd, bo kupujący podając nieprawdziwe informacje naraził cię na konkretne straty.

Jaki bedzie wyrok nikt nie zgadnie zależy to od twoich argumentów.

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@br. To prywatny sprzedający

oznacz moderatorów

domicar1
#8 Zapaleniec#

To nie ważne że jesteśmy prywatny sprzedawca . jak towar uszkodzony by był byśmy zwrócili pieniądze. Ale jak kupujący by zagrał uczciwie , że kupił I nie to ma uszkodzone,  błędna diagnoza.

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

Tu masz link do kc bo jestes prywatnym sprzedawca dzial 2 

https://czasopismo.legeartis.org/wazne-ustawy/kodeks-cywilny-sprzedaz-art-535-581/ jest caly akapit na temat co w przypadku niezasadnej reklamacji i ponoesionych kosztow ale to tekst z 2022 r wiec obecnie nie wiem czy cos nie zmienili

oznacz moderatorów

br.
#21 Demiurg#

Jeszcze drobna uwaga.  Wiele elementów wymienianych w aucie musi być rozpoznane i zatwierdzone przez centralny komputer. Na przykład wymieniając głupi czujnik ciśnienia opony muszę jechać do serwisu żeby  dokonać odpowiednich wpisów w pamięci komputera.  Czytam często że nawet wymiana niestandartowej żarówki  sygnalizuje błąd i trzeba kombinować jak oszukać komputer, lub znów jechać do serwisu..

Więc sprzedający części samochodowe powinien informować potencjalnych kupujących jakie warunki trzeba spełnić żeby nie było problemów przy montażu.  Samo napisanie że część jest sprawna jest często niewystarczające, a tu jeszcze czytam o logowaniu itd...

oznacz moderatorów

az1rael
#21 Demiurg#

@br. Musi informowac sprzedający firma a nie osoba prywatna bo twoim tokiem rozumowania jak sobie kupię żarówki do auta a ich nie użyję i odsprzedam jako prywatny to musialbym miec fachową wiedzę techbiczna o samochodach tak nie jest ja musze wiedziec tylko że działają a z zawodu mogę być modelem a nie mechanikiem

oznacz moderatorów